Ns. hyvästä työpaikasta on lähtenyt moni vakkari
muualle viimeisen vuoden ajan. Uskaltaako hakea kun nyt on avoin työpaikka?
Kommentit (87)
Terveydenhuollossa lähiesimiehelle ei todellakaan riitä maisterin paperit jos työkokemus kyseiseltä ajalta on olematon. Miten voi kunnioittaa esimiestä joka ei tiedä työstäsi edes perusasioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtajuus vaatii koulutuksen lisäksi tietynlaisia henkilökohtaisia ominaisuuksia ja kokemuksieni mukaan terveydenhuollossa on erittäin huonoja johtajia. Todennäköisesti se on vaikeaa monelle terv.huoltoalan ihmiselle ja vaikka muodollinen pätevyys löytyisi lisäkoulutuksen jälkeen, niin monilla henk.koht ominaisuudet eivät riitä siihen tai se ei ole luontaista. Moni on liian kiltti ja työyhteisöjen hankalat persoonat koettavat ottaa itselleen tuota valtaa. Tämä heikko johtajuus on erittäin suuri ongelma. Varsinkin lähiesimiestyössä noi osastojen hankalat persoonat pitäisi saada kuriin, mutta saavat mellastaa vuodesta toiseen.
Tavallaan mä en ymmärrä tuollaista ajattelua yhtään. Jos työnjaosta, hommista ja asiantuntijuudesta, vuoroista jne on sovittu, niin mikä vastuu omasta käytöksestä on työntekijällä itsellään? Eihän työpaikka ole mikään lastentarha, joss pomon täytyy pistää kiukuttelevat kakarat ruotuun ja komennella itsestään ja työstään vastuutonta laumaa. Olen työskennellyt sekä esimiehenä että asiantuntijana as.tuntijaorganisaatiossa ja itselleni työntekijänä ainakin on aina ollut kunnia-asia toimia asiallisesti, rakentavasti ja työyhteisöä kunnioittaen. Kuten suurimmalle osalle asiantuntijoista. Sen sijaan osa työntekijöistä kuvittelee, että työpaikalla heillä ei ole omaa vastuuta lainkaan, vaan kaikki on pomon "syy".
Tuo yllä kuvailemasi tilanne on yllättävän yleistä. Työpaikka tuntuu olevan joidenkin terapialaitos/likasanko, johon omaa pahaa oloa oksennetaan ihan rajatta. Kotona vaikea avioeto menossa, eläkeikä lähestymässä ja kriisiä pukkaa. Esimiestä pidetään jonkinlaisena isänä/äitinä... ei käsitä.
Lastentarhan opettajan koulutuksella pärjäisi pitkälle.
Esimiehellä on vielä usein tehtävänä niitä omiakin hommia näiden esimieshommien lisäksi.... sitten pitää selvitellä miksi Pertti ei leiki Martin kanssa tai Liinu Pirkon kanssa.
Huonosti johdettu yritys saa äkkiä huonon maineen ja sekä asiakkast että hyvät työntekijät karttavat. Saavat lähinnä luusereita töihin. Kilpailijat kiittävät, voi melkein sanoa että ovat kilpailijan renki koska tuo asiakasvirtaa ja hyviä työnhakijoita heille 😀.
Meillä on paljon sellaisia työntekijöitä jotka eivät tee mitään ylimääräistä jos pomo ei ole sanomassa että tee tuo tai tee tämä. Sitten ihmetellään kun mitään ei tapahdu. Ärsyttävää.
Mun edellinen työpaikka oli aika karsea. Muutama sekopää hoveineen pyöritti koko paikkaa ja savusti haluamiaan henkilöitä ulos. Lähdin myös itse kun alkoi pää hajota kiusaamisen kanssa. Siellä on kokoajan paikkoja auki, ovet käyvät tiuhaan.
Eräs mun edellisistä työpaikoista oli siitä jännä, että vaikka siellä työskenteli 150 henkeä edes vuosittain sieltä ei lähtenyt ketään paitsi vanhempainvapaille yms. Ihan duunaritason työpaikka siis. Itsekin viihdyin 10 vuotta, sitten tein totaalisen alanvaihdon. Tuolla työpaikalla kertakaikkiaan toimi asiat. Esimiehet olivat esimiehiä eivätkä kaveeranneet alaisten kanssa. Työntekijää kuunneltiin ja arvostettiin. Palkka ei tosin ollut kovin suuri. Kaiholla muistelen, olen sittemmin päässyt itsekin työpaikkakiusatun osaan ja törmännyt muutenkin aika vaihteleviin työpaikkoihin ilmapiiri yms asioiden suhteen.
Up