Olen ihan pihalla näiden ravintoneuvojen kanssa. Toinen
Sanoo, että aamulla ei kannata syödä hiilihydraattia, kun se väsyttää. Toinen sanoo, että aamulla ehdottomasti puuroa, saa kuitua jne. Toinen käskee syömään rahkaa ja toinen sanoo, että rahka on pahasta. Mikä sinulla toimii? Lähinnä hyvään oloon ja virkeyteen tähtään
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kuuntele sokeana muiden neuvoja, vaan ota asioista itse selvää ja opiskele aihetta. Voit sitten itse rakentaa ruokavaliosi oman tietosi varaan ja unohtaa Iltapaskan ym.
gurut.Sitä varten ne ravitsemussuositukset on, että joukko ammattilaisia on käynyt läpi ison joukon tutkimusnäyttöä ja perannut ne kansantajuisiksi, väestötasolla sovellettaviksi ohjeiksi. Koska ihan oikeasti, kenellä on aikaa opiskella itsensä joka alan asiantuntijaksi voidakseen tehdä valintoja elämässä. Opiskeluksi ei lasketa sitä että lukee nettiartikkeleita tai osallistuu johonkun huru-ukon järjestämälle kurssille
Ne suositukset perustuu rahaan ja ruoka- ja lääketeollisuuteen. Joten kannattaa ihan itsekin hankkia tietoa eikä tekeytyä laiskaksi lampaaksi, joka kulkee tyhmänä ahneitten viitoittamaa tietä.
Tämä on asia, jota monikaan ei tahdo uskoa, eihän suomalaiset "professorit" ja muut "viisaat" ole ahneita rahalle, ajattelevat vain ihmisten hyvinvointia :D:D Vois ihmiset jo tulla sieltä kuplasta ulos.
Muistitko foliohattusi tänä aamuna? Mikä ravitsemusneuvoja antava taho on vähemmän kaupallinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppaus toimii, ketogeeninen vielä paremmin!
Toimii, mutta ei kaikille, se pitää muistaa. Ei virallinenkaan toimi kaikille. Kyllä se on itse kokeiltava, mikä on hyvä ruoka itselle. Ei pidä toimia jonkun ulkopuolisen suosituksen tai määräyksen mukaan.
Ketogeeninen toimii kunhan sitä noudatetaan:
-yksikin ”repsahdus” pysäyttää rasvanpolton jopa kolmeksi vuorokaudeksi
-rasvan tulee olla suurin energianlähde
Nykyään ihmisille pitää olla kaikki valmiina tarjottimella, itse ei osata edes päättää tai kokeilla mitä kannattaa syödä. Jos joku tutkija käskee syödä puuroa niin sitä syödään vaikka vatsaan sattuisi ja oisi nälkä tunnin kuluttua. Kun kerran joku sanoo että se on hyväksi, ei omaa kehoa tartte kuunnella. Eikä missään nimessä voi kokeilla eri vaihtoehtoja jos ei löydy tutkimustuloksia tai ohjeita.
Miten on, osaatteko pyyhkiä perseenne vai onko vessan seinässä ohjeet?
Niin, pitää katsoa, mikä toimii itselle.
Minä olen 50 v, ja painoa on alkanut tulemaan. Olen aina ollut hoikka, mutta sitten havahduin, että normaalipainon yläraja lähestyy. Halusin laihduttaa elämäntapamuutoksella. Luin suosituksia:
1) Aloin liikkumaan säännöllisesti. Paino jatkoi nousuaan.
2) aloin syömään lautasmallin mukaan. Paino jatkoi nousuaan. Sitten taajusin, että minun pitää tehdä isompia muutoksia:
3) puolitin hillarit (vain yksi leipä aamulla, vain yksi kauhallinen riisiä kahden sijaa jne). En laihtunut, pysyi samassa.
4). Lopetin leipomisen ja hekkujen syömisen minimiin. En laihtunut, pysyi samassa.
5) aloin kaloreiden laskemisen ja söin max 1300 kaloria. Paino tippui kolmessa viikossa viisi kiloa.
Paskat elämänmuutoksilla on väliä. Olen katsonut kavereitani, niin lihoavat vain, vaikka kuinka kävelevät sata kilometria viikossa.
Ja sitä kookosöljyä kannattaa nauttia paljon joka päivä. En kuitenkaan ota vastuuta tästä neuvosta sinä päivänä, kun veri ei enää mahdu suonissasi kulkemaan kookosöljyn täyttäessä ne.
Olen hieman lukenut ns. "karppauskirjallisuutta" ja onhan se aika tyrmistyttävää, mitä esim. Ann Fernholm kertoo tutkimuksesta. Oli tutkimustulokset, joiden perusteella kehotettiin vaihtamaan osa tyydyttyneistä rasvoista tyydyttymättömiin ja varoitettiin, ettei saa korvata hiilareilla. Mikä oli viesti, joka kansalle sitten tiedotettiin: kaikki rasvat ovat pahasta, hiilarit hyvästä. Aika tökeröltä toiminnalta tuntuu.
Sitten taas toisaalta sanotaan, että katsokaa nyt ympärillenne, näin paljon lihavia ihmisiä, virallisterveellinen ei toimi. Mutta kuinka moni sitten syö virallisterveellisesti? Eikös sellaista ole esimerkiksi se, että valitaan kohtuullisen kokoinen lautanen, laitetaan puolet kasvista, neljäsosa lihaa/kalaa/kanaa ja neljäsosa esim. täysjyväpastaa. Matti Meikäläinen ottaa valtavan lautasen, tömäyttää puolilleen höttömakaronia, sitten lihaa ja pari kurkunpalaa. Hän syö "tavallista kotiruokaa" eli monien mielestä virallisterveellisesti ja lihoo. Onko hänen lihomisensa suositusten vika, kun hän ei edes syö niiden mukaan? Eihän virallisterveellinen kiellä kohtuullista herkuttelua, mutta kun katsoo, kuinka kauppojen hyllyt notkuvat sipsejä ja karkkia, niin ei se herkuttelu millään kohtuullisella tasolla ole noin kansakunnan tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitä kookosöljyä kannattaa nauttia paljon joka päivä. En kuitenkaan ota vastuuta tästä neuvosta sinä päivänä, kun veri ei enää mahdu suonissasi kulkemaan kookosöljyn täyttäessä ne.
Tällaiset viestit saavat epäilemään, että nykypäivänäkin on vielä ihmisiä, jotka oikeasti luulevat rasvan tukkivan verisuonet.
Pieni tietoisku teille: jos tehdään ruumiinavaus sepelvaltimotautiin tms. kuolleelle ihmisille, sieltä verisuonista ei löyd rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että se kookosöljy menee suoraan suoniin?
Herkuttelusta muuten - asun keskieurooppalaisessa suurkaupungissa, jossa katukuva on huomattavasti hoikempi kuin Suomessa. Kaupoissa on karkki- ja sipsihylly, Suomessa on karkki- ja sipsiKÄYTÄVÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kuuntele sokeana muiden neuvoja, vaan ota asioista itse selvää ja opiskele aihetta. Voit sitten itse rakentaa ruokavaliosi oman tietosi varaan ja unohtaa Iltapaskan ym.
gurut.Sitä varten ne ravitsemussuositukset on, että joukko ammattilaisia on käynyt läpi ison joukon tutkimusnäyttöä ja perannut ne kansantajuisiksi, väestötasolla sovellettaviksi ohjeiksi. Koska ihan oikeasti, kenellä on aikaa opiskella itsensä joka alan asiantuntijaksi voidakseen tehdä valintoja elämässä. Opiskeluksi ei lasketa sitä että lukee nettiartikkeleita tai osallistuu johonkun huru-ukon järjestämälle kurssille
Ne suositukset perustuu rahaan ja ruoka- ja lääketeollisuuteen. Joten kannattaa ihan itsekin hankkia tietoa eikä tekeytyä laiskaksi lampaaksi, joka kulkee tyhmänä ahneitten viitoittamaa tietä.
Tämä on asia, jota monikaan ei tahdo uskoa, eihän suomalaiset "professorit" ja muut "viisaat" ole ahneita rahalle, ajattelevat vain ihmisten hyvinvointia :D:D Vois ihmiset jo tulla sieltä kuplasta ulos.
Muistitko foliohattusi tänä aamuna? Mikä ravitsemusneuvoja antava taho on vähemmän kaupallinen?
Et näköjään edes ymmärtänyt viestiä, jota lainasit. Mutta kommentoida kuitenkin piti.
Syö perusterveellisesti (jotakuinkin niiden kaikkien gurujen ja heidän uskollisten seuraajiensa parjaamien ravitsemussuositusten mukaan) sillä tyylillä ja rytmillä, mikä itsellesi sopii. Ei ole yhtä oikeaa tapaa syödä terveellisesti, ja ihmisten päivärytmit ja elimistön toiminta poikkeavat toisistaan niin paljon, että se mikä sopii yhdelle, ei voi täysin samanlaisena sopia kaikille muillekin.
Tärkeintä on, että saat riittävästi kasviksia (vähintään se 500 g päivässä vihanneksia, marjoja, juureksia, hedelmiä), sopivasti, eli noin 1-1,5 g per painokilo, hyvälaatuista proteiinia (ihan omien mieltymysten mukaan, kanaa, kalaa, nautaa, posuua, riistaa, kananmunia, kasvisproteiinia, proteiinipitoisia maitotuotteita), sopivasti hyvälaatuista rasvaa eli noin 0,6-1 g per painokilo (pähkinöitä, siemeniä, öljyä, rasvaista kalaa) ja loput laadukasta hiilihydraattia, eli koostasi ja liikuntamääristä riippuen noin 200-400 g päivässä, esim. täysjyvätuotteista, perunasta ja muista kasviksista. Mitä enemmän liikut ja mitä rankemmin liikut, sitä enemmän tarvitset hiilihydraattia - maratoonari tarvitsee todella paljon, sohvaperuna sitten huomattavasti vähemmän.
Rytmin voit opetella ihan itsellesi sopivaksi kokeilemalla. Toisille sopii se, että syö useamman pienen aterian (5-6) päivässä, toiselle paremmin kolme isompaa ateriaa päivässä. Toiselle sopii se, että aamupala on suuri, toiselle se, että isoin ateria syödään illalla. Toiselle on parasta syödä hiilihydraattia reilusti aamulla, toiselle sitten treenin ympärillä esim. iltapäivällä ja kolmannelle illalla, että saa unta. Eli kokeile eri vaihtoehtoja esim. kuukausi kerrallaan ja valitse itsellesi paras. Ja sen jälkeen alat seurata tätä vaihtoehtoa lopun ikääsi säännöllisesti, mitä nyt juhlissa ja muissa erityistilanteissa sopivasti joustat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohda höpöhössötykset ja noudata virallisterveellistä.
Toisaalta se virallinen suositus sairastuttaa monetkin. Tarkoitan, niitä, jotka sitä noudattaa.
Usea ihminen omassa lähipiirissä valittaa vaivoja ja kertovat syövänsä täysin suositusten mukaan terveellisesti. Eivät ymmärrä mistä vaivat johtuu. Jos mainitsen, että ruokavaliota voisi tarkastella, niin ovat heti karvat pystyssä ja selittävät syövänsä täysin suositusten mukaan, joten ruuassa ei ole heidän mielestään mitään vikaa. No siinähän kärsivät vaivojaan, mulle ihan sama.
Viralliset suositukset ovat niin väljiä ja sallivia, että niiden sisällä voi syödä aika eri tavoin ja silti noudattaa niitä. Eli jos noiden tuttujesi ruokavaliossa on jotain korjattavaa se onnistuu kyllä suositusten sisälläkin, ei tarvitse hurahtaa mihinkään karppaukseen tms. rasvamättöön.
En maininnut mitään karppauksesta tai rasvamätöstä. Älä keksi omiasi.
No ne olivatkin esimerkkejä ruokavalioista, jotka eivät mätsää virallisen linjan kanssa. Olen itse vegaani eikä sekään kuulu suosituksiin, mutta silti ajattelen, että järkevä ihminen voi löytää suosituksistakin itselleen sopivan tavan syödä.
Itse et ole kuitenkaan sitä löytänyt.
Kyllähän vegaaninen ruokavalio on ihan suositusten mukainen oikein koostettuna. Et ole tainnut edes lukea noita virallisia ravitsemussuosituksia, mutta silti kovaan ääneen niitä kritisoit? Olet sii oikein perusesimerkki näistä netissä ravitsemussuosituksista mesovista tyypeistä: ei edes tiedetä, mitä ravitsemsusuosituksissa sanotaan, mutta kovaan ääneen pitää huutaa, että ovat täyttä p*skaa....
Minä syön vähähiilarisesti ja voin erinomaisesti. Ei turvota eikä pieretä.
Mulla on toiminut jo pitkän parhaiten se, että syön jokaisella aterialla hiilaria, proteiinia ja hyviä rasvoja. Aamupala on yleensä arkena kaurapuuro marjoilla + kananmuna/pieni munakas. Viikonloppuisin saatan keksiä sitten jotain vaihtelua välillä. Lisäksi juon aamulla noin puoli litraa vettä, se virkistää, saa aineenvaihdunnan kunnolla käyntiin ja tuo vielä lisää kylläisyyden tunnetta, jotta varmasti jaksaa lounaaseen asti tehdä töitä ilman nälän tunnetta.
Yleisesti olen sitä mieltä, ettei kannata takertua liikaa ravintoneuvoihin vaan kuunnella omaa kehoaan ja kokeilla mikä itsellä toimii parhaiten. Tietenkin perusterveellisesti ja säännöllisesti on hyvä pyrkiä jokaisen syömään, jos haluaa voida mahdollisimman hyvin, mutta terveellinen ruokavalio on loppujen lopuksi melko laaja käsite eli sitä voi toteuttaa monin eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta se virallinen suositus sairastuttaa monetkin. Tarkoitan, niitä, jotka sitä noudattaa.
Usea ihminen omassa lähipiirissä valittaa vaivoja ja kertovat syövänsä täysin suositusten mukaan terveellisesti. Eivät ymmärrä mistä vaivat johtuu. Jos mainitsen, että ruokavaliota voisi tarkastella, niin ovat heti karvat pystyssä ja selittävät syövänsä täysin suositusten mukaan, joten ruuassa ei ole heidän mielestään mitään vikaa. No siinähän kärsivät vaivojaan, mulle ihan sama.
Niin, kertovat syövänsä, mutta syövätkö oikeasti. Kuinka moni oikeasti edes on lukenut virallsiia ravitsemussuosituksia ja tietää, mitä niissä sanotaan? Ja kuinka moni näistä mielestään suositusten mukaan syövistä perustaa väitteensä sille, mitä ovat jostain nettipalstalta tai iltapäivälehdestä puolihuolimattomasti lukaiseet - jos edes sen vertaa ovat kärryillä.
Todellisuudessa suomalaisista työ edes jotakuinkin ravitsemussuositusten mukaan vain noin 10 % - homma kaatuu jo siihen, että alle 10 % porukasta syö edes 400 g kasviksia päivässä. Jotakuinkin terveellisesti tutkimusten mukaan syö vain n. 18 % väestöstä. Eli voit ihan itse tuosta päätellä, onko vika suosituksissa, vai siinä, että päinvastaisista väitteistään (valheistaan) huolimatta tuttavasi eivät syö läheskään suositusten mukaan.
https://www.pronutritionist.net/2012/10/nain-suomessa-syodaan-ei-jarin-…
Kun minä katson ympärillä olevia ihmisiä, niin kyllä he syövät terveellisesti, mutta aivan liian paljon
Vierailija kirjoitti:
Se toimii, että kuuntelee oman kehon tarpeita. Ei ulkopuolisen määräyksiä.
10+ tästä vastauksesta! Näin se on kaikessa yksinkertaisuudessaan!
Vierailija kirjoitti:
Unohda höpöhössötykset ja noudata virallisterveellistä.[/quoteAlueen etusivulle] Joo, tuolla ohjeella ei ainakaan laihdu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kertovat syövänsä, mutta syövätkö oikeasti. Kuinka moni oikeasti edes on lukenut virallsiia ravitsemussuosituksia ja tietää, mitä niissä sanotaan? Ja kuinka moni näistä mielestään suositusten mukaan syövistä perustaa väitteensä sille, mitä ovat jostain nettipalstalta tai iltapäivälehdestä puolihuolimattomasti lukaiseet - jos edes sen vertaa ovat kärryillä.
Todellisuudessa suomalaisista työ edes jotakuinkin ravitsemussuositusten mukaan vain noin 10 % - homma kaatuu jo siihen, että alle 10 % porukasta syö edes 400 g kasviksia päivässä. Jotakuinkin terveellisesti tutkimusten mukaan syö vain n. 18 % väestöstä. Eli voit ihan itse tuosta päätellä, onko vika suosituksissa, vai siinä, että päinvastaisista väitteistään (valheistaan) huolimatta tuttavasi eivät syö läheskään suositusten mukaan.
https://www.pronutritionist.net/2012/10/nain-suomessa-syodaan-ei-jarin-…
Juuri tätä tarkoitin, kun tuohon aiemmin kirjoitin mm. lautasmallin tulkinnasta. Pitäisi kirjata ylös ihan konkreettisesti, mitä ihminen syö ja arvioida sitten. Joskin tietysti moni ryhdistäytyisi jo ihan sillä, että täytyisi pitää ruokapäiväkirjaa ja sitten antaa se tutkittavaksi. Minusta on ihan sula mahdottomuus, että virallisterveellistä kansakunnan tasolla noudatettaisiin, kun katsotaan, mitä kaupat myyvät. Monet lähikaupat ovat aivan keskittyneet virvoitusjuomiin ja sipseihin, kasvikset ovat ihan marginaalissa. Tuskin niitä herkkuja ostetaan roskiin heitettäväksi, eiköhän ne ole kasvikset, jotka ovat tätä paheksuttua kotona roskiin menevää ruokaa :(
Oon itse päätynyt samaan. Juon vain aamukahvin, syön lounaan klo 11, välipala klo 15 (joku rahka + hedelmä), päivällinen klo 19. Tämä toimii mulla hyvin. On kiva saada syötyä vatsa täyteen niin, että ei jää nälän tunnetta, mutta koska en myöskään syö kokoaikaa, niin ei tule lisää painoakaan.