Olen ihan pihalla näiden ravintoneuvojen kanssa. Toinen
Sanoo, että aamulla ei kannata syödä hiilihydraattia, kun se väsyttää. Toinen sanoo, että aamulla ehdottomasti puuroa, saa kuitua jne. Toinen käskee syömään rahkaa ja toinen sanoo, että rahka on pahasta. Mikä sinulla toimii? Lähinnä hyvään oloon ja virkeyteen tähtään
Kommentit (266)
Se toimii, että kuuntelee oman kehon tarpeita. Ei ulkopuolisen määräyksiä.
Itse olen opetellut syömään kaurapuuroa aamuisin. Minulla vatsa toimii näin paremmin.
Kannattaa luottaa eniten itseensä. Ihmisillä on eroja, lisäksi keskiarvoisenkin ihmisen suhteen on paljon tulkinnanvaraa tutkimustuloksissa.
Jos syön kuitua ja viljaa suositusten mukaan, vatsani turpoaa palloksi ja piereskelen jatkuvasti. Siispä turkkilaista + hedelmää tai marjaa. FODMAP-dieettiohjeiden mukaan kauran pitäisi sopia paremmin mutta eipähän sovi.
Unohda höpöhössötykset ja noudata virallisterveellistä.
Älä kuuntele sokeana muiden neuvoja, vaan ota asioista itse selvää ja opiskele aihetta. Voit sitten itse rakentaa ruokavaliosi oman tietosi varaan ja unohtaa Iltapaskan ym.
gurut.
Tämä on kans hyvä linkki. https://keskustelu.suomi24.fi/t/14418129/nain-testaat-ptn-rehellisyyden
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta se virallinen suositus sairastuttaa monetkin. Tarkoitan, niitä, jotka sitä noudattaa.
Usea ihminen omassa lähipiirissä valittaa vaivoja ja kertovat syövänsä täysin suositusten mukaan terveellisesti. Eivät ymmärrä mistä vaivat johtuu. Jos mainitsen, että ruokavaliota voisi tarkastella, niin ovat heti karvat pystyssä ja selittävät syövänsä täysin suositusten mukaan, joten ruuassa ei ole heidän mielestään mitään vikaa. No siinähän kärsivät vaivojaan, mulle ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Älä kuuntele sokeana muiden neuvoja, vaan ota asioista itse selvää ja opiskele aihetta. Voit sitten itse rakentaa ruokavaliosi oman tietosi varaan ja unohtaa Iltapaskan ym.
gurut.
Sitä varten ne ravitsemussuositukset on, että joukko ammattilaisia on käynyt läpi ison joukon tutkimusnäyttöä ja perannut ne kansantajuisiksi, väestötasolla sovellettaviksi ohjeiksi. Koska ihan oikeasti, kenellä on aikaa opiskella itsensä joka alan asiantuntijaksi voidakseen tehdä valintoja elämässä. Opiskeluksi ei lasketa sitä että lukee nettiartikkeleita tai osallistuu johonkun huru-ukon järjestämälle kurssille
Öh... Syökää oikeaa ruokaa... Ei puolivalmisteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
gurut.Sitä varten ne ravitsemussuositukset on, että joukko ammattilaisia on käynyt läpi ison joukon tutkimusnäyttöä ja perannut ne kansantajuisiksi, väestötasolla sovellettaviksi ohjeiksi. Koska ihan oikeasti, kenellä on aikaa opiskella itsensä joka alan asiantuntijaksi voidakseen tehdä valintoja elämässä. Opiskeluksi ei lasketa sitä että lukee nettiartikkeleita tai osallistuu johonkun huru-ukon järjestämälle kurssille
Ne suositukset perustuu rahaan ja ruoka- ja lääketeollisuuteen. Joten kannattaa ihan itsekin hankkia tietoa eikä tekeytyä laiskaksi lampaaksi, joka kulkee tyhmänä ahneitten viitoittamaa tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta se virallinen suositus sairastuttaa monetkin. Tarkoitan, niitä, jotka sitä noudattaa.
Usea ihminen omassa lähipiirissä valittaa vaivoja ja kertovat syövänsä täysin suositusten mukaan terveellisesti. Eivät ymmärrä mistä vaivat johtuu. Jos mainitsen, että ruokavaliota voisi tarkastella, niin ovat heti karvat pystyssä ja selittävät syövänsä täysin suositusten mukaan, joten ruuassa ei ole heidän mielestään mitään vikaa. No siinähän kärsivät vaivojaan, mulle ihan sama.
Viralliset suositukset ovat niin väljiä ja sallivia, että niiden sisällä voi syödä aika eri tavoin ja silti noudattaa niitä. Eli jos noiden tuttujesi ruokavaliossa on jotain korjattavaa se onnistuu kyllä suositusten sisälläkin, ei tarvitse hurahtaa mihinkään karppaukseen tms. rasvamättöön.
Halpaa ja hyvää, ja jolla jaksaa;
Kaurapuuro ja munakokkeli. Aamulla siis. Ja syö sen verran mitä alas saa, ei enempää eikä vähempää. Tuolla jaksaa leikiten seuraavaan ruokailuun. Kaurapuuro on hellä vatsalle, ja auttaa vatsaa selviämään päivästä. Noin muuten pelkkä kaurapuuro ei riitä mihinkään. Munakokkeli sisältää proteiinia sen veran että sitä tankattua jaksaa vaikka pitemmänkin ajan ilman apetta. Voihan tuohon kosmeetiikaksi heittää jonku omenan, mutta jos kasviksia syö myöhemmillä ruuilla, ei ne aamuisin ole välttämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viralliset suositukset ovat niin väljiä ja sallivia, että niiden sisällä voi syödä aika eri tavoin ja silti noudattaa niitä. Eli jos noiden tuttujesi ruokavaliossa on jotain korjattavaa se onnistuu kyllä suositusten sisälläkin, ei tarvitse hurahtaa mihinkään karppaukseen tms. rasvamättöön.
En maininnut mitään karppauksesta tai rasvamätöstä. Älä keksi omiasi.
Karppaus toimii, ketogeeninen vielä paremmin!
Tee kuten minä, juo vain kahvia. Syön ensimmäisen kerran vasta töissä runsaan kasvislounaan. Olen aina jättänyt aamupalan syömättä. Olo on virkeä ja vyötärö kapea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne olivatkin esimerkkejä ruokavalioista, jotka eivät mätsää virallisen linjan kanssa. Olen itse vegaani eikä sekään kuulu suosituksiin, mutta silti ajattelen, että järkevä ihminen voi löytää suosituksistakin itselleen sopivan tavan syödä.
Vierailija kirjoitti:
Karppaus toimii, ketogeeninen vielä paremmin!
Toimii, mutta ei kaikille, se pitää muistaa. Ei virallinenkaan toimi kaikille. Kyllä se on itse kokeiltava, mikä on hyvä ruoka itselle. Ei pidä toimia jonkun ulkopuolisen suosituksen tai määräyksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne olivatkin esimerkkejä ruokavalioista, jotka eivät mätsää virallisen linjan kanssa. Olen itse vegaani eikä sekään kuulu suosituksiin, mutta silti ajattelen, että järkevä ihminen voi löytää suosituksistakin itselleen sopivan tavan syödä.
Itse et ole kuitenkaan sitä löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
gurut.Sitä varten ne ravitsemussuositukset on, että joukko ammattilaisia on käynyt läpi ison joukon tutkimusnäyttöä ja perannut ne kansantajuisiksi, väestötasolla sovellettaviksi ohjeiksi. Koska ihan oikeasti, kenellä on aikaa opiskella itsensä joka alan asiantuntijaksi voidakseen tehdä valintoja elämässä. Opiskeluksi ei lasketa sitä että lukee nettiartikkeleita tai osallistuu johonkun huru-ukon järjestämälle kurssille
Ne suositukset perustuu rahaan ja ruoka- ja lääketeollisuuteen. Joten kannattaa ihan itsekin hankkia tietoa eikä tekeytyä laiskaksi lampaaksi, joka kulkee tyhmänä ahneitten viitoittamaa tietä.
Tämä on asia, jota monikaan ei tahdo uskoa, eihän suomalaiset "professorit" ja muut "viisaat" ole ahneita rahalle, ajattelevat vain ihmisten hyvinvointia :D:D Vois ihmiset jo tulla sieltä kuplasta ulos.
?