Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12467)
Aloitin Emmi Valveen sarjakuvaromaanin Armo. Vaikuttaa todella hyvältä.
Ap
Aloitin Tommi Kinnusen uusinta kirjaa Ei kertonut katuvansa. Vaikuttaa loistavalta.
Omani, edelleen. :(
Kommentoin siitä jo ketjun alussa (ja jostain syystä sain monta alapeukkua, en tajua miksi), mutta en löydä omaa vastaustani enää.
Kuitenkin. Omani on yhä kesken. Ei ehdi kirjoittaa.
Sodalla ei ole naisen kasvoja - Svetlana Aleksijevits
Lohduton ja kaunis kirja sodasta naisten näkökulmasta. Niiden naisten, jotka olivat rintamalla. Kamalan surullinen ja alaston kuvaus ihmisestä ja ihmisyydestä. Välillä on ollut vaikea lukea, kun alkaa itkettää. Mutta jos en kestä ihmisten kohtaloita, miten voisin koskaan itselleni ja muille selittää ymmärtäväni ihmisiä.
Johanna Sinisalon Vieraat. Uutuushyllyssä oli. En oikein pidä kirjasta, mutta yleensä luen aina kaikki loppuun. Uutuuksia olen paljon nyt lukenut, kun en muita ole "jaksanut" etsiä.
muinaismuija kirjoitti:
Se alku on tässä:
aina on ollut tsunameita ja niitä iheuttavia maanjäristyksiä. Ei ole jäänyt montakaan kirjoitustaitoista niistä jäljelle:-D
Luin Heikki Räisänen kirjaa, ja Korintti on mainittu siinä niin monessa kohdassa, moneen kertaan, että kai mun täytyy kiinnostua asiasta enemmän? Mitralaisuus selitetään kyllä - onhan kirjan nimikin "Mitä varhaiset kristityt uskoivat". Ainakin yksi kappale siellä sivulla 39 kannattaa muistaa:"Stoalaiset, joista tunnetuimmat roomalaisajalla ovat Seneca, Epiktetos ja Marcus Aurelius, yhdistivät etiikan ja panteistisen maailmankuvan: maailmassa kaikki on perimmältään yhtä. Kaiken läpäisevä ja kaikkea koossa pitävä voima on henki (pneuma), joka on olemukseltaan hienojakoista tulta. Henki ilmenee myös logoksena (<>, <>), joka säätelee sekä maailmankaikkeutta että ihmiselämää. Ihmisen ihanne on elää sopusoinnussa luonnon kanssa. Kaikki ihmiset ovat periaatteessa yhdenvertaisia, koska jokaisessa on kipinä maailmanjärjestä. Sosiaaliset erot eivät ole tärkeitä. Viisas ihminen on sisäisesti vapaa; hän kykenee pitämään yhdentekevinä asioita, joihin ei voi vaikuttaa."
Tuo nyt tuli mieleen, kun olen sen kirjan lukenut.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3850927/kuu-hallitsee-monin-paikoin-ela…
Katsokaa, ei tarvitse enää luulla mitään:-D
V. E. Schwab: Magian syvempi sävy. Mielenkiintoinen fantasiakirjasarjan aloitusosa. Luen varmasti muutkin kirjat trilogiassa.
Mallevs maleficarvm eli Noitavasara.
Mielenkiintoisia noitatarinoita ja tuomioita uuden ajan alusta.
Vierailija kirjoitti:
Johanna Sinisalon Vieraat. Uutuushyllyssä oli. En oikein pidä kirjasta, mutta yleensä luen aina kaikki loppuun. Uutuuksia olen paljon nyt lukenut, kun en muita ole "jaksanut" etsiä.
Jos palaat vielä ketjuun, kysyn, oletko lukenut muita Sinisalon kirjoja? Oletko tykännyt niistä? Mulla on vähän kaksijakoinen suhde Sinisaloon. Olen tainnut lukea melkein kaikki hänen kirjansa, mutta monesta niistä uupuu... jotain. Jotain syvyyttä ehkä? Linnunaivot on mielestäni hänen teoksistaan paras, se tulee mieleen usein. Sen kehyskertomus on äärimmäinen patikkamatka Australiaan. Sinisalo on harrastanut patikointia pitkään ja kirjoittanut siitä erillisen kirjankin (jota muuten suosittelen). Ehkä se, että hän on kirjoittaa omasta harrastuksestaan, antaa kirjalle syvyyttä? En tiedä, mutta hyvä kirja se silti on.
Ap
Risto räppääjä ja Kamala Harris
Clare Mulleyn Hitlerin valkyriat. Mielenkiintoista sotahistoriaa naislentäjistä.
Luolakarhun klaani (Jean M. Untinen-Auel).
Fantasiaa ihmislajin alkuajoilta.
Sayaka Murata: Lähikaupan nainen. Tykkäsin!
Kuuntelin äänikrjana.
A. Halonen: Suomen luokkasota (1928) - luen kummankin puolen historiaa
Äänikirjana Yuval Noah Hararin Sapiens, Ihmisen lyhyt historia
Olen lukenut putkeen C.J. Samsonin 1500- luvulle sijoittuvia dekkareita, nyt on menossa kai viimeisin suomennettu, Kapinalliset.
Tykkään paljon, dekkareiden imua ja samalla oppii paljon uutta Englannin historiasta ja tuolloisesta ajatusmaailmasta. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut putkeen C.J. Samsonin 1500- luvulle sijoittuvia dekkareita, nyt on menossa kai viimeisin suomennettu, Kapinalliset.
Tykkään paljon, dekkareiden imua ja samalla oppii paljon uutta Englannin historiasta ja tuolloisesta ajatusmaailmasta. Suosittelen!
Olen silmäillyt kyseistä sarjaa useampaan otteeseen kirjastossa, joten kiitos suosituksesta, taidankin seuraavalla kirjastokäynnillä napata ensimmäisen osan mukaani.
E.M. Cioran - A Short History of Decay
Oletan, että se on suomeksi tuo hiljattain käännetty "Hajoamisen käsikirja". Alkuteos on ranskaksi.