Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?

Vierailija
07.08.2018 |

Mulla on Tolstoin Sota ja rauha.

Kommentit (12465)

Vierailija
2821/12465 |
10.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen raamattua

Raamattu on aika puuduttavaa luettavaa. Olen mielestäni sitkeä lukija ja luen yleensä kirjan kuin kirjan kannesta kanteen, mutta Raamatun kohdalla olen luovuttanut jo monta kertaa. Olen yrittänyt eri versioita vihkiraamatusta Jehovien Raamattuun, mutta heikolla menestyksellä. Nuo jatkuvat ja jatkuvat sukuluettelot sekä kovin ylimalkaisesti ja mielenkiinnottomasti kerrotut vähäiset tapahtumat vievät lukuinnon.

Luen kirjat järjestyksessä kannesta kanteen, mutta Raamatun kohdalla kokeilin sitäkin että luin kesken kaiken mielenkiintoiseksi odottamani Jobin kirjan, mutta koska en ole vahingoniloinen ihminen, niin en pitänyt tuosta alkuunkaan.

Ehkä Raamattu voisi toimia yölukemisena unen päästä kiinni saamisessa, mutta ikävä kyllä minulla ei ole enää yhtään Raamattua, vaan olen hävittänyt ne. Voisihan kirjaa toki lukea puhelimella, esimerkiksi juuri sitä JW-versiota.

Raamattu itsessään on sekalainen kokoelma mitä erilaisempia kirjoja. Siitä pitäisi ennemmin puhua jonkintyyppisenä antologiana, sillä vaikka kirjat ovat hyvin erilaisia, niissä kuvataan samoja teemoja (ihmisyyden muuttumattomuus, ihmisten ihanteiden muuttuminen etc.)

Mielestäni Raamattua ei pysty samalla tavalla hotkimaan kuin tavallista proosaa juurikin sen takia, että tapahtumista saatetaan kertoa parin lauseen verran ja that's it; ja mennään uuteen asiaan! Itse ainakin törmäsin tähän ongelmaan varsinkin Mooseksen kirjoissa. Niitä on pakko lukea hitaasti, ettei mene ihan sekaisin tapahtumista ja henkilöistä. Itselle se hitaus ja vähäkuvailevuus jollain tavalla sopivat, sillä ne saivat minut usein pohtimaan esim. tapahtumaa ja sen hullunkurisuutta, mielettömyyttä tai samaistettavuutta nykyihmisen silmin. Pekka Routalempeä lainatakseni jäin "jännän äärelle". Tuon takia luin ekaa Mooseksen kirjaa kaksi viikkoa.

Myös sekin auttaa, että yrittää löytää jokaisen kirjan tyylin ja asennoitua sen mukaan. Eka Mooseksen kirja on mielestäni aika juonivetoinen, kun taas Jobin kirja on enempi monologinen syväluotaus kaiken maallisen menettäneen ihmisin kivuista ja elämisen tuskasta. Evankeliumit on taas enempi sankari- kuin juonivetoisia kirjoja. Proosan sääntöjen mukaan tehtyä monologia ei voi lukea samoin kuin runoutta, sillä muuten voi menettää jotain tekstin kautta välittyvää sanomaa.

Päätän postaukseni tähän mietintään: ehkä juuri siksi teos on puhutellut taiteilijoita kautta aikain, koska teos on täynnä töksähtelevää toimintakuvausta, aukkoisuutta, "huuruisia" profetia-kirjoja ja samalla itsensä tunnistamista joistain hahmoista. Noista asioista on hyvä lähteä ammentamaan uutta.

Vierailija
2822/12465 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenny Erpenbeckin Mennä, meni, mennyt

Aihe ja tapahtumat ovat kiinnostavia, kerronta ei oikein ole minun mieleeni, mutta joku tässä pitää kuitenkin mukana. Teemana Saksan pakolaiskriisi eläköityneen professorin näkökulmasta.

Kristiina Saha: Minäpäivät

Tässä taas aihe olisi kiinnostava, mutta kirjailijan tyylissä on jotain herttasarjalais-reginalaista yksinkertaisuutta, joka tökkii. Aiheena työelämän humppa&hömppä ja vähän äiti-tytär/vanhusosastoakin.

Luultavasti molemmat tulee kuitenkin jollain intensiteetillä luettua.

Viimeksi luin Ian McEvanin Machines Like Me -romaanin. Hyvin mielenkiintoinen aihe (ensimmäiset ihmisenkaltaiset kaupalliset robotit tulevat markkinoille), erittäin mielenkiintoinen kehys (vaihtoehtoinen historia 1980-luvun Britanniassa, mm. Turing edelleen elossa), mutta jotenkin nämä ainekset onnistutaan hukkaamaan. Teknologian ja tekoälyn vaikutuksia yhteiskuntaan ei oikeastaan ole. Kiinnostavimmat pohdinnat on sijoitettu päähenkilön tunkkaisiksi sisäisiksi monologeiksi. Liian selittelevää. Harmittaa, että hyvät lähtökohdat kadotetaan tässä näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2823/12465 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ernst Brehm; tulevaisuutena pelko.

On nyt ajanhermolla kun puhutaan mars-matkailusta.

Vierailija
2824/12465 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Khaled Hosseinin Tuhat loistavaa aurinkoa

Vierailija
2825/12465 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatti ja Jeesupeikon elämänkerta

Vierailija
2826/12465 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan Sara Stridsberg Niin raskas on rakkaus.

Vierailija
2827/12465 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vicki Myronin Kirjastokissa. Kaipasin jotain hyväntuulista lukemista ja tämä kyllä sopii siihen. Maailman hienoin kissan nimi, Dewey Readmore Books. :) Samalla luettavana myös Joël Dickerin Totuus Harry Quebertin tapauksesta. Erittäin hieno romaani, lukeminen on silkkaa nautintoa. Ainoana haittapuolena kirjan paksuus, käsiä alkaa nimittäin sattua, kun luen kirjaa makuulla sängyssä.

Vierailija
2828/12465 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paula Savukoski: Nopeasti piirretyt pilvet

Ruth Ware: Valhepeli

Vierailija
2829/12465 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma Rous: Au Pair

Vierailija
2830/12465 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margaret Atwood: Noidan sikiö. Sheakespearen Myrsky omin sanoin.

Vierailija
2831/12465 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elly Griffiths - Smoke and Mirrors. Pitää yrittää kuvitella mielessään talvinen eteläenglantilainen kaupunki 1950-luvun alussa. Sodanjälkeistä puutetta, luokkarajat syvät myös alimman luokan keskuudessa (bussikuski ylempänä asteikossa kuin käsillään töitä tekevä), harmaata niin luonnossa, ihmisten asumuksissa kuin ihmisten mielissäkin. Luihin ja ytimiin saakka menevää kylmyyttä niin kirjaimellisesti kuin kuvaannollisestikin. Hiukka vaikeaa, mutta juoni on kyllä mielenkiintoinen: kaksi lasta katoaa koulupäivän jälkeen ja lumisateessa etsintäpartiot ovat liikkeellä. Olen nyt sivulla 49, joten tarina on vasta alussa, ja saa nähdä, miten asiat tästä kehittyvät. Griffithsin Ruth Galloway -kirjoista olen paljon pitänyt, tämä on minulle ensimmäinen Griffiths niiden ulkopuolelta.

Vierailija
2832/12465 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timo Tuomen Jalan halki Ranskan. Mielenkiintoinen matkakertomus!

Vierailija
2833/12465 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vicki Myronin Kirjastokissa. Kaipasin jotain hyväntuulista lukemista ja tämä kyllä sopii siihen. Maailman hienoin kissan nimi, Dewey Readmore Books. :) Samalla luettavana myös Joël Dickerin Totuus Harry Quebertin tapauksesta. Erittäin hieno romaani, lukeminen on silkkaa nautintoa. Ainoana haittapuolena kirjan paksuus, käsiä alkaa nimittäin sattua, kun luen kirjaa makuulla sängyssä.

Kuuntele äänikirjana.

Vierailija
2834/12465 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quintilianus, Puhujan kasvatus

Vierailija
2835/12465 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elena Ferrante: the story of a lost child.

Harmi, että kohta olen sarjan lopussa. Onko kirjailijan muut teokset samankaltaisia?

Vierailija
2836/12465 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isaac Asimov: Robotit

Vierailija
2837/12465 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eira Pättikankaan Meri sininen kuin taivas

Vierailija
2838/12465 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina Vuori: Neidonpaula.

En meinaa millään saada luettua loppuun, ihan älyttömän pitkästyttävä kirja. Hyvää iltalukemista kuitenkin, koska uni tulee varmasti alle viidessä minuutissa.

Muut tämän kirjailijan kirjat on olleet ihan mukaansa tempaavia, mutta tää ei.

Vierailija
2839/12465 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margaret Atwood: Testamentit

2840/12465 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

J.r ward: kuningas

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä