Älyttömintä, mitä joku tuttusi on postannut someen?
Siis nolointa, tyhmintä, harkitsemattominta jne.
Mielellään ei mitään julkkisten somemokia tähän vaikka niistäkin saisi kyllä ketjun aikaiseksi.
Kommentit (2222)
Näitähän riittää. Yksi kaveri hehkuttaa suorastaan patologisesti parisuhdettaan. Kun hän meni mussukkansa kanssa naimisiin, niin Face räjähti. 💥 Ja se ensimmäinen hääpäivä, voi kiesus. En seurannut häntä mitenkään aktiivisesti, mutten voinut välttyä jatkuvilta ihqihanaa -päivityksiltä. 😍😎😻💞❤️💜💑
Lopulta rupesin jo ihan seuraamaan tilannetta: eka hääpäivä (& samalla toki vuoden takaisten häiden & parisuhteen yleisen auvon hehkutus) saivat kaksitoista (12) postausta. Se meni kyllä jo vähän liiallisuuksiin. Katkera sinkku 😝 toki olen, mutta silti ”kell’ onni on, se onnen kätkeköön”, varsinkin täällä Suomessa...
Yksi toinen kaveri on koko ajan katkera ja harmissaan: aina jokin epäonnistuu, hajoaa tms. Ja ne asiat ovat pieniä ja arkipäiväisiä. 😔🤬 Ei koskaan, siis ei koskaan postaa mitään positiivista. Huoh.
Lisääkin esimerkkejä on, mutta nämä pompahtivat välittömästi mieleen... 🙄😂
Väitti että Kalevan ja Suomi 24 nettikiusaajat ovat siirtyneet tänne ja ovat toimittajia.
Sanoi että media stalkkaa ihmisten puhelimia.
Vierailija kirjoitti:
Sanoi että media stalkkaa ihmisten puhelimia.
Puhelimet stalkkaa ihmisiä. Sitä en tiedä, kenelle ne tiedot myydään. Tai myydäänkö niitä edes.
Vierailija kirjoitti:
Yksi jo suht iäkäs ensisynnyttäksi (lähemmäs 40v) työkaveri (tai "kaveri") sai lapsen ja nyt tuo lapsi tulee oikeasti ihan koko ajan Facessa vastaan. Lapsi nyt jotain 1,5v. Tuo työkaveri oli päälle 35, kun viimein yllättäen tapasi miehensä ja nopeasti meni naimisiin. Oli jo ajatellut ettei saakaan lapsia ja nyt kun sellaisen sai, niin se sitten myös näkyy.
Valehtelematta päivässä lisää lapsestaan 5-10 kuvaa/videota tai muuten vaan postausta lapseen liittyen. Lapsesta on siis jo satoja kuvia Facessa/Instagramissa tämän syntymän jälkeen. Tiedän jo oikeasti aivan kaiken mahdollisen lapsen vaivoista; miten tämä ei voi syödä ruokia x, y & z ja miten maidonkorvikkeiden kanssa sujuu, mitä on kokeiltu yms tämän mahavaivoista ja allergioista. Onko jo hampaita, miten monta ja milloin ne ovat puhjenneet. Joka kuukausi tulee myös "Emma 1,2kk!" tai "Emma 1,4kk!" -postauksia, joita varten on menty jonnekin studioon kuvauksiin.. Siis melkein joka kuukausi. Usein myös valittelee omia vaivojaan raskauden jälkeen, mihin koskee milloinkin, miten painoa on tullut, mikä muuttui ja miksi ei ole enää ulkoisesti kuin ennen...
Samaten hirveällä syötöllä kuvia, joissa lapsi kiukkuaa tai huutaa, itkee, on pahalla päällä. Kuvia, joissa itkuinen lapsi raivoaa pää punaisena. Kuvia lapsesta 10:llä muulla eri ilmeellä. Kuvia lapsesta nauramassa. Nukkumassa. Tanssimassa. Istumassa. 10 eri sukulaisen kanssa. Yhtä kovalla syötöllä lisää kuvia myös tuosta lapsestaan ihan ilkosen alasti kaikkien nähtäville. Lapsi alasti uimassa, pelkkä vaippa päällä kotona ja muuta vastaavaa.
Itse lapsettomana ei nyt kiinnosta ihan noin paljon jonkun tuntemattoman tenavan temmellykset. Tykkään kyllä lapsista, mutta jotain kertonee, että lähestulkoon tiedän enemmän tuosta lapsesta kuin omista kummilapsista, vaikka aktiivisesti kyllä niiden kanssa aikaa vietänkin. Odotan täten todella innolla, että tuo äiti-ihminen palaa pian 2 vuoden tauon jälkeen töihin... Siellä ei sitten varmaan muusta enää kuulekaan kuin "Emman" uusista kommelluksista siihen asti, kunnes tuo työkaveri jää eläkkeelle.
Näin äiti-ihmisenä kolme lasta omaavana, ei napostelis muakaan tollasta faceseinälläni katsella.. Mulla pari kuvaa lapsistani, siis ehkä yht. 3 kuvaa facessa. Musta se on vähän kiikunkaakun muutenkin lasten kuvien saati videoiden lataaminen nettiin..
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin internetin käytön jo ysikytluvun alkupuolella, ja silloin oli ihan itsestäänselvää, että mitään henkilökohtaista ei sinne omalla nimellä kannata laittaa (linkedin poislukien).
Itse aloitin 1991, ja minulle oli & on itsestäänselvää nimenomaan esiintyä käytännössä jokaisessa kontekstissa omalla nimelläni / yhteystiedoillani. (Tästä on ollut minulle urallani - ja muussa elämässäni - vain etua.) Tämä siitäkin huolimatta, että hysteerikkoja riitti, kuten riittää edelleenkin.
Vauva.fi olkoon nyt poikkeus, näiden juttujen lukemista en edes minä tunnusta omalla nimelläni.
Vierailija kirjoitti:
Eräs ihan fiksuna pitämäni henkilö paljastui rokotevastustajaksi ja hopeaveden yms. puolustajaksi. Hän on tällä hetkellä raskaana, ja vähän jo huolestuttaa syntymättömän lapsen puolesta.
Viime päivinä on uutisoitu niistä parista perheestä, joiden lapset ovat sairastuneet tuhkarokkoon rokottamatta jättämisen seurauksena, mutta tämän tutun mielestä kyseessä on vaan salaliitto, eikä tälläisia tapauksia oikeasti ole ollut. Kyseessä on kuulemma median ajojahti ja yritys demonisoida heidät ”omilla aivoillaan ajattelevat ihmiset, jotka eivät halua tuhota lastensa elämää tarpeettomilla ja vaarallisilla rokotuksilla.”
Tuo ihminenhän on selkeästi psykoosissa. Siihen kuuluu erilaisiin salaliittoteorioihin uskominen ja kokemus siitä että itseä jahdataan ja itselle halutaan pahaa. Toivottavasti henkilö on psykiatrisen hoidon piirissä. Kannattaisi ehkä ilmoittaa kaiken varalta häntä hoitavalle taholle (neuvolaan yms) ennen kuin vauva syntyy. Jos ongelma on jo hoidossa, niin ei turhasta ilmoituksesta haittakaan ole. Sen sijaan siitä on haittaa jos kukaan ei ilmoita mitään. Synnytys ja vauvavuosi yleensä vain pahentaa tuollaisia mielenterveysongelmia. Henkilön todellisuudentaju saattaa lopulta mennä vaikka niin sekaisin, että hän uskoo pelastavansa vauvan pahalta maailmalta vaikka tappamalla tämän tai muuta vastaavaa.
Poikkeus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin internetin käytön jo ysikytluvun alkupuolella, ja silloin oli ihan itsestäänselvää, että mitään henkilökohtaista ei sinne omalla nimellä kannata laittaa (linkedin poislukien).
Itse aloitin 1991, ja minulle oli & on itsestäänselvää nimenomaan esiintyä käytännössä jokaisessa kontekstissa omalla nimelläni / yhteystiedoillani. (Tästä on ollut minulle urallani - ja muussa elämässäni - vain etua.) Tämä siitäkin huolimatta, että hysteerikkoja riitti, kuten riittää edelleenkin.
Vauva.fi olkoon nyt poikkeus, näiden juttujen lukemista en edes minä tunnusta omalla nimelläni.
Tepä olette aikaisin aloittaneet. Kun olin yläasteella 90-luvun alussa, niin meille ei ATK-tunnilla edes kerrottu, että internet on olemassa. Sain tietää asiasta vasta vuonna 1995, mutta en silloinkaan oikein ymmärtänyt, mikä se on.
"Hyvää yötä kaikille täältä katuosoite numero se ja se", julkisena.
Kaikki rokotusvastainen hölynpöly sekä mm. hopeaveden juottaminen lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tepä olette aikaisin aloittaneet. Kun olin yläasteella 90-luvun alussa, niin meille ei ATK-tunnilla edes kerrottu, että internet on olemassa. Sain tietää asiasta vasta vuonna 1995, mutta en silloinkaan oikein ymmärtänyt, mikä se on.
Ei hätää, koska monet ei tunnu ymmärtävän vielä tänäkään päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasittavin ryhmä: ei postaile mitään koskaan ikinä (ehkä silloin tällöin vaihtaa profiili- ja kansikuvan), mutta tykkää muiden jutuista. Hmmm.
Ei tämä vielä rasita, mutta kun tietää että tällainen henkilö juoruaa kaiken facessa näkemänsä äidilleen (!), niin se rasittaa. Aikuinen ihminen kyseessä. Mulla sukulaisissa tämmöinen, ei oikein viitsisi bannatakaan näkemästä mun päivityksiä, mutta mielessä on käynyt useasti.
Minä olen tällainen sukulainen. Äitini ei ole facessa joten saatan kertoa hälle sukulaisten postauksia/kuulumisia silloin tällöin. En pahassa mielessä tietenkään vaan kerron jos jotakin mielenkiintosta on tapahtunut ja äiti ei vielä tätä tiedä. Miksi ei sais kertoa? Jos postaat jotain facebookkiin kaikkien nähtäville niin sekös on kamalaa jos yksi sukulainen lisää saa siitä tietää?
Tätä minäkin ihmettelen.
Esim joku postaa julkisesti facessa vaikkapa aloittaneensa työt paikassa x, ja joku mainitsee asiasta vaikka äidilleen tai siskolleen. Miksi näin ei saisi tehdä? Siis kertoa mitä joku kirjoitti faceen?
Jos asian haluaa pitää omana tietonaan, ei sitä silloin kannata ilmoittaa facessa.
Entinen työkaverini ilmoittautui kerran sairaaksi päivää ennen joululomansa alkua. Oli kuulemma vatsatauti iskenyt. Hän oli silloin Facebook-kavereissani, joten näin tuoreeltaan hänen keskellä päivää julkaisemansa FB- postauksen siitä, miten hauskaa hänellä oli parastaikaa pulkkamäessä yhdessä poikaystävänsä ja muutamien kavereidensa kanssa. Terästettyä kaakaota juotiin ja kaikilla oli niin mukavaa.
en tiiä onko nyt tyhmin mutta vähän kertoo ihmisen ongelmista tämä tapaus. Nainen 40 +, lievästi ylipainoinen, naimisissa, 2 pientä lasta. On sillai käyny, että molempien vanhempien ura hiukan tökkii, joten ylim aikaa ehkä on. Rikkaat sukulaiset /avittavat. Kuitenkin facen postauksista voi luoda sellaisen kuvan että on ihan hemmetsti sisältö- elämässä, rahaa ym. Tää nainen osaa meikata ja vähän Photoshopaa niin saa hyvännäköisiä selfietä aikaan. Ihan oikeesti niitä postailee jatkuvasti ja haluaa satoja tykkäyksiä. Siihen sitten fiksuja ajatuksia sekaan ja ne vähät työkuviot mitä on Aina kerrotaan facessa + matkakuvat, juhlat ym.
Kun tosiasia on parisuhdeterapia, rahahuolet, työttömyysjaksoja/pätkätöitä, lapsiarki eräässä kaupungissa mikä on kuuluisa mm siitä, että siellä asuu köyhiä lapsiperheitä - kova kaipuu pois sieltä, mutta käynti naapurikunnan kulttuuririennoissa kerrotaan somessa.
Se vaan että kun Katsoo facea tulee AIVAN eri käsitys kuin mikä tilanne on irl. Ja ne selfiet joilla kinutaan kehuja, et oo yhtään ikäisesi näköinen. Eikä läskit näy! Laitoin tän tyypin feedin pois. Pelkkää täydellisyyttä! Ok ei tarvii ehkä ikäviä asioita kertoa, mutta vois olla hiljaa tai vaikka kuten tuntamani Yh - laittaa ihan normi-arkea jos nyt pitää olla aktiivinen.
Mainuttu kai ties kuinka monta kertaa, mut mä todella ihmettelen mitä liikkuu ihmisen päässä joka toimii seuraavasti.
Aamulla soittaa töihin, ettei pääse tulemaan kun vatsaa vääntää, heikottaa ja kuumettakin on 39.4 eikä edes kupillista teetä saa menemään alas kun on niin huono olo.
Sit pitkin päivää postauksia kun kämppä on siivottu, kaupungilla shoppailtu ja käyty syömässä, siitä kuinka valmistaudutaan iltaan baarikierrokselle, iloisia kuvia etkoilta jne
Ja facekavereina työkaverit, ehkä myös pomo/esimies!!
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä iltasanomien toimittajan aloitus , josta hän tekee clickbait uutisen?
Aivan varmasti. Mistä muualta hänelle muka löytyisi yhtä hyviä uutisaiheita kuin täältä?
Turhamainen siskoni hehkutti facebookissa kuinka "MINUSTA tuli nyt täti, ja minä minä minä!" kun olin saanut tyttäreni. Olin siinä vaiheessa vielä tikattavana ja heräämössä sektion jälkeen, enkä todellakaan kykenevä/halukas antamaan lupaa julkaista mitään someen.
Sama ihminen myös julkaisi somessa ilmoituksen isoäitimme kuolemasta ennen kuin kaikki lähipiirissä vielä tiesi asiasta. Olipa kiva lukea facebookin seinältä, että oma isoäiti on poistunut,
Synnäriltä juuri synnyttäneenä "tuokaa tupakka", koko raskaus ajan polttanut henkilö....
Älytöntä ylipäätään jakaa yksityisasioitaan - ja etenkin lastensa asioita - muiden pällisteltäväksi. Itse olen FB:ssa jotta olen voinut liittyä lasten koulujen ja harrastusten vanhempien ryhmiin, mutta omista tai perheeni asioista en somessa huutele.
Minä olen tällainen sukulainen. Äitini ei ole facessa joten saatan kertoa hälle sukulaisten postauksia/kuulumisia silloin tällöin. En pahassa mielessä tietenkään vaan kerron jos jotakin mielenkiintosta on tapahtunut ja äiti ei vielä tätä tiedä. Miksi ei sais kertoa? Jos postaat jotain facebookkiin kaikkien nähtäville niin sekös on kamalaa jos yksi sukulainen lisää saa siitä tietää?