Älyttömintä, mitä joku tuttusi on postannut someen?
Siis nolointa, tyhmintä, harkitsemattominta jne.
Mielellään ei mitään julkkisten somemokia tähän vaikka niistäkin saisi kyllä ketjun aikaiseksi.
Kommentit (2222)
Kuolen häpeään kun facebook nostaa muistoja. Silloin poikaystävä (olimme 18-vuotiaita) on kirjoitellut seinälleni esimerkiksi "upeaa seks*ä kulta<3" . WHYYYYYY??
Vierailija kirjoitti:
Typerää postata omat ja lähipiirin sairaudet, onnettomuudet ja lääkärikäynnit yksityiskohtineen ja kuvineen.
Just yksi postasi kuvan lapsen sormesta: oli ampiainen pistänyt. Sehän pitää heti tiedottaa koko tuttavapiirille. 🙄
Minusta noin lapsen/ omat sairaudet, varsinkin jos niitä on paljon/usein ovat ihan kätevä ilmoittaa siellä facessa, missä suurin osa on kuitenkin niitä läheisiä tuttuja. Tällöin ihmiset ymmärtävät miksi en ehkä vastaa puhelimeen, viesteihin tai kaipaa vieraita. Eikä ehkä ihmisiä vaivaa niin paljon miksi se lapsi itkee jatkuvasti (varsinkin jos naapureita on siellä facessa kavereina)....
............. kirjoitti:
Kertoo kierrättävänsä somessa mutta tosielämässä heittää kaiken saman astiaan
Voidin olla mä, kun some antaa ehkä ymmärtää että luonto on kovin tärkeä mule ja onkin. Luomua ostetaan paljon. Mutta itse lopetin kierrättämisen kun kerrostalossa ihmiset eivät osaa lajitella, jokaisessa astiassa on jotain mikä ei sinne kuulu ja koko kuorma pilalla mm. biojätteet muovipussissa!!
Mä en myöskään ymmärrä näitä, jotka postaa jokaisen yksityiskohdan elämästään.
"Nyt matkalla Kuopioon!"
"Pysähdyttiin Nesteellä"
"Syötiin jätskit ja matka jatkuu"
"Nyt perillä mummolassa, täällä pullaa ja kahvia"
"Kahvit juotu, lähdetään ajelemaan kotia kohti"
Pakostikin alkaa miettimään, että onko näillä ihmisillä kaikki kotona. Mulla kavereissa pari sankaria, jotka juuri tuolla tavalla ilmoittaa tekemisistään monta kertaa päivässä. Ja aina oma naamakuva ohessa.
Minulla on yksi tuttava joka postaa faceen ihan kaikki yksityisasiansa. Kaikki parisuhteen/seksielämän käänteistä vessa-asioihin ja sairaushistoriaan on julkista tietoa. Ja tällä tyypillä on yli 1000 fb-kaveria. Nykyään myös puolisonsa osallistuu tähän hölmöilyyn ja heittävät jatkuvasti keskenään kaksimielistä läppää kyseisen henkilön seinällä. Ettei varmasti jää kenellekään epäselväksi milloin on pantu tai milloin toisella sattuu olemaan vaikka ripuli... Aika älytöntä, ihan kaikkea ei tarvitsisi levitellä ympäri nettiä.
Älkää hei postatko niitä lastenne kuvia lainkaan sosiaaliseen mediaan. Lapsellakin on yksityisyyden suoja, eikä kukaan halua, että 10 vuoden päästä googlettamalla löytyy potta-, vaippa- ja alastonkuvia. Lasten nimiä ei koskaan nettiin, eikä myöskään sellaisia kuvia, missä näkyy naama tai ovat muuten tunnistettavissa. Varsinkin jos teillä ei ole yksityisyysasetukset kunnossa ja kaikki kaverin kaverit pääsee profiiliin - siinä on helposti 10K ihmistä jo tutkimassa teidän muksun nännejä. Tämä pitää tolkuttaa myös isovanhemmille ja muille perheenjäsenille.
Jotain järkeä nyt tähän touhuun, on aika inhottavaa lapsia kohtaan jakaa koko tenavan elämä, ennenkuin hänellä on asiaan mitään sanavaltaa. Kuvia voi jakaa läheisille vaikka whatsappissa, mutta en laittaisi sinnekään mitään arkaluontoista.
Ketään ei myöskään kiinnosta suolen toiminta, oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen. Fetissifoorumeille voi sitten käydä ripuleistaan hehkuttamassa.
Itse aloitin internetin käytön jo ysikytluvun alkupuolella, ja silloin oli ihan itsestäänselvää, että mitään henkilökohtaista ei sinne omalla nimellä kannata laittaa (linkedin poislukien). Jos mun nimeni, alkuperäisen, seuraavan tai kolmannen guuglettaa, ei löydä mitään muuta kuin työelämään liittyviä juttuja. Oisko ihan mahdoton ajatus?
Parikymppinen tuttu postailee tarinoita itsemurhayrityksistään. Perustelee tätä "rohkeudella" ja "avoimuudella" mt-ongelmista.
Ja kyllä, mulla itselläni on myös kokemusta ko.asioista ja kuuntelen kyllä livenä jos joku haluaa avautua. En vaan oikein ymmärrä koko facebook-yhteisölle(pitää näitä päivityksiä vieläpä julkisina) näin henkilökohtaisten asioiden jakamista.
Miutaman kaberin olen poistanut, kun jatkuvasti spämmää lastensa kuvilla. Lapset on jo kouluikäisiä. Minusta on todella vastuutonta jatkuvalla syötöllä kertoa kuvien kera siitä mitä lapsi on tehnyt, ei edes ole mitenkään suljettu profiili jossa vain ystävät ja sukulaiset vaan n. 500+ "kaveria". Kuvottavaa, että oma äiti laittaa jotain uimapukukuvia lapsestaan, kun itsestään ei kehtaa.
Eräs ystäväni laittoi kerran selfien missä näkyi koko yläruumis ja rinnat paljaana.
Onneksi poisti sen pian ja toistaiseksi on ollut siistejä juttuja ;) Selvää on, että olen poistanut ystävistä sellaiset, joiden päivitykset ovat em. kaltaisia. Parin julkaisut olen vaan estänyt, kun en viitsi lukea mv-lehden artikkeleita....
Vierailija kirjoitti:
Älkää hei postatko niitä lastenne kuvia lainkaan sosiaaliseen mediaan. Lapsellakin on yksityisyyden suoja, eikä kukaan halua, että 10 vuoden päästä googlettamalla löytyy potta-, vaippa- ja alastonkuvia. Lasten nimiä ei koskaan nettiin, eikä myöskään sellaisia kuvia, missä näkyy naama tai ovat muuten tunnistettavissa. Varsinkin jos teillä ei ole yksityisyysasetukset kunnossa ja kaikki kaverin kaverit pääsee profiiliin - siinä on helposti 10K ihmistä jo tutkimassa teidän muksun nännejä. Tämä pitää tolkuttaa myös isovanhemmille ja muille perheenjäsenille.
Jotain järkeä nyt tähän touhuun, on aika inhottavaa lapsia kohtaan jakaa koko tenavan elämä, ennenkuin hänellä on asiaan mitään sanavaltaa. Kuvia voi jakaa läheisille vaikka whatsappissa, mutta en laittaisi sinnekään mitään arkaluontoista.
Ketään ei myöskään kiinnosta suolen toiminta, oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen. Fetissifoorumeille voi sitten käydä ripuleistaan hehkuttamassa.
Itse aloitin internetin käytön jo ysikytluvun alkupuolella, ja silloin oli ihan itsestäänselvää, että mitään henkilökohtaista ei sinne omalla nimellä kannata laittaa (linkedin poislukien). Jos mun nimeni, alkuperäisen, seuraavan tai kolmannen guuglettaa, ei löydä mitään muuta kuin työelämään liittyviä juttuja. Oisko ihan mahdoton ajatus?
Ja naamakirjallakin on ollut nyt paljon ongelmaa yksityisyysasioiden kanssa, etten postaisi lapsesta kuvia edes vaikka olisi yksityisyysasetukset kunnossa.
Pahinta varmaan on ollut, kun on laitettu lapsensa kiva omaksi profiilikuvaksi. Samainen tuttu myös yksityiskohtaisesti lapsensa vatsataudista jne.
Ihminen joka postailee selfieitään aina jollain laulunsanoilla, siis jotain "i dont need you anymore" bla bla bla ja sitten joku naama- tai kokovartalokuva. Kerran sillä oli joku teksti mikä suomennettuna menee jotenkin että pystyn muuttamaan miehet hulluiksi hetkessä ja sitten siinä joku omasta mielestään kaunis kuva.
Varmaan nämä perus alusvaate- ja bikinitissiherukuvat instagramissa. Ja juuri sellaiselta ihmiseltä jolta vähiten sellaista materiaalia odottaisi (hiljainen ja kaikinpuolin mukava, ei hirveästi esittele itseään noin muuten ja reippaasti ylipainoinen). Bodypositive ja silleen, tehköön jokainen mitä haluaa mutta kyllä nuo melkoisen cringereaktion aiheuttaa joka kerta, ja kun selkeästi jotain itsetunnon pönkittämistä varten noita postaa.
Vierailija kirjoitti:
Yks joka harrastaa näitä angstiaforismikuvia. Kuvassa joku mustiin pukeutunut gootti tukka silmillä ja ranteet auki mustaa taustaa vasten ja tekstinä aina joku "mä oon vttu mikä oon ja jos et kestä sitä niin voit painua v....", saatte varmaan kiinni ajatuksesta.
Ei hitto että repesin 😂😂😂 kiitos tästä päivän piristyksestä!!! 😂😂😂 aivan Superia!!! Nauran täällä aivan vedet silmissä, siis nämä somepölöilyt saavat aivan uuden ulottuvuuden kun joku ulkopuolinen näitä näin kuvailee!
Harmi kun mulla ei ole itsellä tällaisia fb-kavereina, viihdearvoa löytyisi ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Postauksien mielialat olivat yhtä vuoristorataa. Paska pomo kun valitti krapulassa töihin tulemisesta, kaikki ottaa päähän. Hetken päästä oli pelkkää yksisarvista ja halinallea fb täynnä. Hetken päästä sovittiin jo illan menoja ja haukuttiin lisää pomoa. Illalla ääliömäisiä kännipostauksia ja känniriitapostauksia. Tämä kaikki päivän aikana ja päivästä toiseen. Ihmekään, että neiti sai potkut. Bannasin koko henkilön, kun uutisvirtani alkoi olla pelkkää tajunnanvirtaoksennusta.
Eihän tämä ole ääliömäistä vaan sairasta. Henkilöllä on selvästi ongelmia alkoholin suhteen.
Omat mielenterveysongelmat! Jatkuvalla syötöllä. Lastensuojelusta ja omista tunnelukoista kirjoittelu. Avioeron piirun tarkat analyysit, loputtomat rakkausrunot eksälle ja tasapainottomat vuodatukset saatesanoilla, että ottakaa yhteyttä, olen niin yksin. Tukekaa minua ja auttakaa. Eksän sivuille kirjoitettu, itepähän petit ja muuta paskaa.
Käymme nauramassa näille mieheni kanssa kuin pienet apinat, mutta en koskaan kommentoi. Oikeastihan se on surullista, että joku on niin tasapainoton. Lapsethan siinä kärsii.
Vastaukseksi saa usein sydämiä ja jaksuhaleja, mutta siinä kaikki. Sen verran tasapainottamallakin pitää olla itsekritiikkiä, että ei kaikkea likapyykkiä mielenterveysongelmistaan valkopese facessa.
Facebookilla on kaksi miljardia käyttäjää. Ei ketään kiinnosta jonkun randomin tenavat tai alapäävaivat. "Se mikä menee nettiin, pysyy netissä" ei myöskään pidä paikkaansa. Minullakin on ollut blogi, mutta eipä ole enää. Imartelisin itseäni, jos kuvittelisin jonkun ottaneen siitä kuvakaappauksia ja säilyttäneen ne jossain jemmassa.
En postaisi lapsistani kuvia arveluttavissa tilanteissa, mutta itseäni hieman huvittaa joidenkin moralistien hysteerinen pelko siitä, että nyt Mico-Yasminia kiusataan koulussa, koska äitinsä pisti siitä yksivuotiaana naamakuvan face-seinälleen. Mico-Yasminillakin on oikeus yksityisyyteen blaa, blaa, blaa.
Tajuatteko te, miten vaikeaa on saada vaikkapa yritykselle näkyvyyttä netissä? Suomenkielisiäkin blogeja on puoli miljoonaa, ulkomaisista puhumattakaan. Näkyvyyskään ei takaa maksavia asiakkaita. Tuhat kertaa vähemmän kiinnostavat neverhöödien rakkaudenhedelmät ja heidän keliakiansa.
Teinit eivät edes ole facebookissa enää. Twitter-viestit tulevat ja menevät.
Some-postaukset kiinnostavat vain asianosaisia. Mico-Yasminin mummo ja hänen äitinsä eksä saattavat olla kohteliaisuudesta kiinnostuneita hänen kuvastaan ja perheen Thaikkulan-lomasta. Muut eivät. Väite, että hänen loppuelämänsä on nyt pilalla, ei pidä paikkaansa.
Jotain realismia. Jos tälle linjalle lähtee, niin someen ei kannata postata mitään. Ketä kiinnostaa mikään kuva tai mikään mielipide yhtään mistään?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään ihan noin ääliöitä kaverilistalla onneksi, mutta on yksi joka postaa reissuiltaan joka ikisen asian lähtien lentokentältä aina kotiin saapumiseen asti. Se vähän ihmetyttää, että miksi ja mitä sillä hakee. Ihan tavan reissukuvia ovat, ei mitään ihmeellistä tai erityisen mielenkiintoista. Pidän kyllä reissupostauksista, mutta niitäkin voi ihan maltilla julkaista. Tuollainen joka käänteestä postaaja vähän mietityttää, että osaako nauttia siellä reissussa ihan itsekseen olemisesta ollenkaan, vai mikä on hätänä, kun on face koko ajan mielessä. Postauksia n. 10 päivässä. Sitten on yksi vähän säälittävä ihminen, joka ilmoittaa päivittäin töihin lähtemiset, siivoamiset ja muut ihan perustekemiset. Yksi tuttu postaili iltamyöhään aina puoli tusinaa kuvaa kuninkaallisista. Se oli onneksi ohimenevä innostus.
Ei helkutti noita kuninkaallisten kuvia, nauroin niin että vatsaan sattuu :D
Minulla on samoin eräs kaveri, joka matkustaa paljon ja postaa Facebookiin joka ainoan ottamansa valokuvan, ja niitä on PALJON. Tyyppi kokee kaiken linssin läpi. Joku aika sitten hän oli viikonlopun jossain kaupunkikohteessa, tyyliin Barcelona, ja ekana päivänä tuli Faceen 138 kuvan kansio otsikolla "Barcelona lauantaina" ja saatetekstillä "huomenna tulee lisää kuvia". Seuraavana päivänä taas 144 kuvaa "Barcelona sunnuntaina". Katsoin kolme ensimmäistä kuvaa, kunnes kyllästyin. Kaikki oli samalla kaavalla: kuva patsaasta/kirkosta/maisemasta/nähtävyydestä yksinään, sitten kaverini siinä edessä poseeraamassa, seuraavaksi kaverini mies, ja ei kun seuraavaa patsasta/kirkkoa/maisemaa/nähtävyyttä kuvaamaan.
Rasittavin ryhmä: ei postaile mitään koskaan ikinä (ehkä silloin tällöin vaihtaa profiili- ja kansikuvan), mutta tykkää muiden jutuista. Hmmm.
Yksi tuttu postaa monta kertaa päivässä kaiken mahdollisen. Lenkitin koirat. Tein ruokaa. Lakkasin kynnet. Pahin on ehkä kertomus hiivatulehduksesta.
Näitä en ymmärrä, varsinkin teinin kanssa pitää pyytää jo lupa siihen mitä hänestä jakaa, tuolla tyylillä voi pilata jo kaverisuhteita, some on nykyään yksi kiusaamisen muoto ja apuväline.