Älyttömintä, mitä joku tuttusi on postannut someen?
Siis nolointa, tyhmintä, harkitsemattominta jne.
Mielellään ei mitään julkkisten somemokia tähän vaikka niistäkin saisi kyllä ketjun aikaiseksi.
Kommentit (2222)
Oh hoijaa. Kaikki postaukset, lapsista, ruuasta, erityisyydestä, sairauksista. Ketä kiinnostaa ne jutut? Tehkää jotain tärkeätä, töitä, tai siivotkaa, olkaa lastenne ja perheenne kanssa sen sijaan että koneella näpyttelee. Oman elämän asiat ei välttis kuulu muille. Eikä kiinnosta.
Eivät ehkä älyttömiä mutta kiusallisia ovat parisuhdepostaukset. Tarkoitan siis sitä että (pitkäaikaiset) aviopuolisot laittavat toistensa seinälle synttärionnitteluja tai kommentoivat toistensa kuvia sydänsilmähymiöllä ja tekstillä ”mun söpöliini”. Väkisin herää epäily että onkohan tässä taustalla mustasukkaisuutta tai muuta problematiikkaa.
Toinen mikä kiusaannuttaa on se, kun vaikkapa 20 avioliittovuoden jälkeen tulee ero, ja hetikohta hehkutetaan uutta rakkautta pusukuvien kanssa facessa. Jotenkin toivoisi pientä kunnioitusta lapsia ja sukua kohtaan. Eikö sitä uutta suhdetta ole olemassakaan jos sitä ei heti riennä mainostamaan?
Eräs puolituttu, todella yksinkertainen mies päivitti matkakuvia seksimatkastaan Thaimaahan. Kuvissa oli kuvateksteinä jotain asialla leveileevä tyyliin ”illanviettoa tyttöjen kanssa ;)”. Matkan tarkoitus ei jäänyt kenellekään epäselväksi, koska sitäkin hehkutettiin kuukausia etukäteen.
Eräs ulkomaalainen naistuttava postaa jatkuvalla syötöllä (siis ihan oikeasti jopa useamman kerran päivässä) kuvia vauvastaan. Ymmärrän, että on onnellinen ja haluaa jakaa sen onnen FB-kavereidensa kanssa, mutta jumalauta se materiaali on ihan ihmeellistä.
1. Ylhäältä otettu kuva vauvasta kylpyammeessa, jossa vauvan isän(?) käsi on vauvan haarovälin kohdalla ja vauvalla tosi kummallinen ilme. Näitä kylpykuvia on joku 20, parissa kuvassa ko. käsi pyörii vauvan haarovälin seudulla ja muissa vauva onkin sitten pimpsa paljaana.
2. Monta kuvaa jostain leikkisessioista, joissa aina 1-2 kuvaa on pyllistävästä vauvasta vaipalla tai ilman.
3. Miljoona selfietä sängyssä pusuttelemassa alasti tai pelkissä vaipoissa olevaa vauvaa suulle.
Siis en ikinä voisi itse postata tuollaista settiä Facebookiin, en ikinä. Esimerkiksi nuo kylpykuvat on todella otollista materiaalia jollekin pedofiilille, ja muutkin kuvat vaan herättää kysymykset että miksi ihmeessä nämä on pitänyt jakaa koko maailmalle?
Yhdeltä tulee jatkuvasti avoimen rasistisia päivityksiä. Eikä siis mitään kevytsettiä kuten vastaanottokeskuksista valittamista, vaan Hitlerin kuvia jne.
Kaikki huomionkerjäyspäivitykset ”taidan olla surkeista surkein, ei mustavole mihinkään”.
Minulla Facebook kavereina omien kavereiden lisäksi sukulaisia ja vanhoja ystäviä nuoruudesta. On ihan kiva tietää miten vanhoilla kavereilla menee. Mutta jotenkin säälittää viisikymppiset miehet, jotka jakaa joidenkin nuorten bikinimallien tissi ja peppukuvia. No onneksi asetukset saa niin, että noiden kavereiden jaot ei näy automaattisesti.
Yksi läheinen sukulainen on hankala, kun hän kommentoi avoimesti toisten ulkonäköä, Siis tyyliin "Oletpas sinä lihonut :)"
Toinen läheinen sukulainen purkaa parisuhdettaan netissä "Taaskaan Ville ei ollut siivonnut vaikka oli luvannut. Noh kai minun pitää siivota pitkän työpäivän jälkeen"
Vierailija kirjoitti:
Rasittavin ryhmä: ei postaile mitään koskaan ikinä (ehkä silloin tällöin vaihtaa profiili- ja kansikuvan), mutta tykkää muiden jutuista. Hmmm.
Mä olen tällainen. En tosin juuri tykkäile muiden jutuista. Facebookissa olen nykyisin lähinnä joidenkin harrastusryhmien takia. Elämässäni harvoin tapahtuu mitään niin mielenkiintoista, että haluaisin jakaa sitä ulkomaailmalle. Ja jos tapahtuu, haluan nauttia siitä hetkestä, enkä roikkua jossain somessa.
Joo, onhan noita. Ei nyt sinänsä mielettömän älyttömiä, mutta just sellasia, että ketä luulet kiinnostavan? Yks just sellainen - Aamuvuoro. - Kotiin ja iltavuoroon. - Pihan haravointia ja päivävuoroon...
Yks jakaa koko ajan niitä muistoja eli päivityksiä vuosien takaa. Ei siinä muuten, mutta niissä ei ole mitään ihmeellistä eikä mitään selitystä miksi sen jakoi. Eli joku täysin tyhjänpäiväinen päivitys vuosien takaa jaettu uudestaan. Miksi?
Niin muokatun profiilikuvan, etten kyllä tunnistaisi, jos hän tulisi kadulla sen näköisenä vastaan. Aivan muovinen iho, todella kapeat kasvot, melkein mustiksi tummennetut oikeasti ruskeat silmät ja kulmakarvat ja silmälasien alaosastakin vahingossa puolet pois vähän liian ronskin ihon hiomisen seurauksena
Yksi tuttu harrastuksen kautta eros (mies jätti) ja sen jälkeen oli monta kuukautta päivityksinä hirveää tilitystä heidän erosta ja syistä tyyliin "kuinka joku voi tehdä näin, minä kuulema olen liian....." eli siis tosi henkilökohtasuuksiin meni. Poistin sitten kavereista, kun ei niin hyviä tuttuja oltu..
Vierailija kirjoitti:
Säälin kerjääminen (?) sairauskertomuksilla monta kertaa päivässä ei käy mun järkeen.
Näissä voi olla kyse Münchausenin syndroomasta. Eli keksitään juttuja, joilla saadaan huomiota.
Tunsin aikanaan erään ihmisen, jolla oli koko ajan vaikea raskaus /keskenmeno /vauva kuoli /teini-ikäinen lapsi kuoli /hankittiin uusi koira jne.
Ja siis tämä ihminen oli ihan koko ajan netissä. Siis ihan koko ajan. Siinä vaihessa, kun lapsia oli juttujen perusteella jo 5-6, päättelin, että ainakin osan jutuista on pakko olla keksittyjä. Ihan jo siitä netissä vietetystä ajasta ja sen paljoudesta asia oli helposti pääteltävissä. Ei kenelläkään suurperheen äidillä olisi oikeasti aikaa tuollaiseen.
Jutut käsittelivät aina vain sitä viimeisintä kriisiä, niistä vanhoista ei hiiskahdettu enää koskaan uudelleen. Menneisyys pyyhkiytyi sitä mukaa pois, kun uutta draamaa pukkasi kehiin.
🇺🇦🇮🇱
Nämä vähän ärsyttää:
Postailee jatkuvasti urheilu-uutisia, enimmäkseen jalkapallosta, mutta muistakin lajeista. Näitä tulee monta päivässä.
Julkaisee aina kerralla esim 40 kuvaa, jotka ottanut kun kävi Tampereella. Kaikki pieleen menneet kuvat myös, ja samasta kohdasta voi olla vaikka kolme kuvaa joista kaksi epätarkkoja.
Yksi postailee tosi usein kaikenlaista, mutta poistaa julkaisut viimeistään seuraavana päivänä. Ihmettelen vaan miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään ihan noin ääliöitä kaverilistalla onneksi, mutta on yksi joka postaa reissuiltaan joka ikisen asian lähtien lentokentältä aina kotiin saapumiseen asti. Se vähän ihmetyttää, että miksi ja mitä sillä hakee. Ihan tavan reissukuvia ovat, ei mitään ihmeellistä tai erityisen mielenkiintoista. Pidän kyllä reissupostauksista, mutta niitäkin voi ihan maltilla julkaista. Tuollainen joka käänteestä postaaja vähän mietityttää, että osaako nauttia siellä reissussa ihan itsekseen olemisesta ollenkaan, vai mikä on hätänä, kun on face koko ajan mielessä. Postauksia n. 10 päivässä. Sitten on yksi vähän säälittävä ihminen, joka ilmoittaa päivittäin töihin lähtemiset, siivoamiset ja muut ihan perustekemiset. Yksi tuttu postaili iltamyöhään aina puoli tusinaa kuvaa kuninkaallisista. Se oli onneksi ohimenevä innostus.
Ei helkutti noita kuninkaallisten kuvia, nauroin niin että vatsaan sattuu :D
Minulla on samoin eräs kaveri, joka matkustaa paljon ja postaa Facebookiin joka ainoan ottamansa valokuvan, ja niitä on PALJON. Tyyppi kokee kaiken linssin läpi. Joku aika sitten hän oli viikonlopun jossain kaupunkikohteessa, tyyliin Barcelona, ja ekana päivänä tuli Faceen 138 kuvan kansio otsikolla "Barcelona lauantaina" ja saatetekstillä "huomenna tulee lisää kuvia". Seuraavana päivänä taas 144 kuvaa "Barcelona sunnuntaina". Katsoin kolme ensimmäistä kuvaa, kunnes kyllästyin. Kaikki oli samalla kaavalla: kuva patsaasta/kirkosta/maisemasta/nähtävyydestä yksinään, sitten kaverini siinä edessä poseeraamassa, seuraavaksi kaverini mies, ja ei kun seuraavaa patsasta/kirkkoa/maisemaa/nähtävyyttä kuvaamaan.
Minulla myös tuttu, joka kuvaa paljon, mutta ihan täällä kotimaassa. Hän ihan todella laittaa joka päivä noin 50-80 valokuvaa ja vähintään yhden selfien itsestään. Sanoo harrastavansa valokuvausta, mutta kuvia ei todellakaan ole mietitty sekuntiakaan - räpsäisty vain kännykän kameralla ja ovat epätarkkoja, horisontit vinossa jne.
Nämä hänen päivittäiset kuvansa ovat esim. autosta kuvattuja toisia ohikulkevia autoja, kuntosalin laitteita, elokuvan kohtauksia joita hän katsoo tietokoneellaan, kahvimukeja, salaatteja, kävelyteitä kun hän käy lenkillä (pysähtynyt oikeasti varmaan 10 sekunnin välein kuvaamaan), hänen kissaansa eri asennoissa jne. Monet kuvat ovat kuin kopioita toisistaan, näkökulma saattaa muuttua sentin verran. Nämä toistuvat päivä päivän jälkeen; samat lenkkipolut, samat kahvikupit, sama kissa samoille paikoilla.
Aina ennen häneen tutustumistaan ajattelin, että puheet kännykkäkameroiden kautta elävistä, hetkistä nauttimaan pystymättömistä ihmisistä ovat vahvasti liioiteltuja, mutten enää.
Kuvan lapsenlapsestaan perse paljaana saunassa, kun tämä oli päässy ensimmäistä kertaa sinne mummin ja papan kans 🙄. Lapsi oli puolivuotias.
Tämä ensimmäinen ei ole kukaan tuttuni, olemme vain samassa ryhmässä. Joka ikinen aamu julkaisee ryhmään kuvan itsestään tekstin kera, jossa toivottaa hyvää huomenta täältä paikasta x (en muista mikä paikkakunta oli). Ja joka ilta toivottaa hyvää yötä, tietysti kuvan kanssa. Paljon muuta ei sitten julkaisekaan ryhmässä. Katsoin kerran hänen nimellään ryhmästä ja lopetin laskemisen 54:n kohdalla.
Tämä henkilö on kavereissani. Joka päivä, ihan joka ikinen, vaihtaa profiilikuvansa vähintään 10 kertaa, yleensä useamminkin. Lisäksi hyvin usein tekee postauksen, jossa lukee paikkana terveyskeskus/sairaala, lisää tekstin "Täällä taas", tai pelkän surunaaman. Jos joku kysyy, mitä on tapahtunut yms, kommentoi, ettei tahdo julkisesti kertoa asiasta, tai tietäjät tietää. Miksi sitten pitää laittaa ilmoitus?
Yksi asia myös, mitä tämä tuttu julkaisee, on ainainen valitus ja kitinä. Hänellä on skolioosi, joka ei ole kovin paha omien sanojensa mukaan. Silti joka ikinen päivä hän julkaisee kilometrin pituisen valitusvirren, miten niin kovasti sattuu ja tekee kipeää, ei voi pukea itse kun sattuu, ei pääse vessaan, itkee kivun takia jne jne. Kuitenkin noina päivinä häntä näkee milloin missäkin touhussa, eikä näytä sattuvan lainkaan. Enkä nyt sano, ettei häntä sattuisi, mutta kun teot eivät oikein vaikuta siltä ja on aina ollut aikamoinen draamakuningatar ja hakee huomiota.
Itseäni vain ärsyttää tuollainen, kun minulla on välilevynrappeuma, joka aiheuttaa kovia kipuja 24/7. En silti valita kivuistani, en todellakaan julkaise niistä mitään, vaan kestän niiden kanssa, kun en muutakaan voi. En valita niistä edes perheelleni, ellei minulla ole todella kivulias päivä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaverini vinkuu aina facessa "Tuleeko joku kahville, mies on huomenna aamuvuorossa." Sitten hetken päästä "Ei kukaan? Pakko kai koittaa taas selvitä yksin!" "Kukaan ei välitä musta, taas se nähtiin." Hetken päästä "Kyllä aikaa aina on, jos vain haluaa".
Ja sitten koko seinä on täynnä näitä mietelauseita
"Kun joku todella haluaa olla osa elämääsi, hän tulee tekemään kaikkensa ollakseen siinä."
"Aika näyttää ihmiset, jotka ansaitsevat olla elämässäsi."
"Kukaan ei ole liian kiireinen nähdäkseen toista ihmistä. On vain tekosyitä."
Ja sitten sama toistuu seuraavana päivänä. Tuo ihminen ei osaa tehdä _mitään_ yksin. Aina jos mies on töissä, alkaa tuo väninä
"Tuleeko joku käymään huomenna?"
"Kiva! Joudun sit oleen varmaan taas yksin!"
"Varmaan ois sitten parempi tappaa itsensä, kun kukaan ei välitä!"
Sitten taas mietelauseita
"Kaikki ihmiset eivät ansaitsekaan kuulua elämääsi."
"Jos jostakin ihmisestä välittää, hänelle löytää kyllä aikaa."
Kaikkein parasta oli, kun tämä sama ihminen lisäsi pari päivää sitten aforismikuvan, jossa lukee
"Jotkut ihmiset alati syyllistävät toisia. Tällaiset ihmiset saavat draamaa aikaan elämässään ja toisten elämässä ja he ajavat asiaansa vaikka krokotiilin kyyneleiden avulla, jos tarve niin vaatii." ja kommenttina kolme itkevää emojia ja teksti Tunnen näitä liian monta
Siis uskomaton tyyppi! Ihan tosissaan. Minkä ikäinen hän on, 13v? Eikä huomaa omassa käytöksessään mitään korjattavaa. Tää on kyllä tähän astisista raskain.
Mulla oli taannoin fesekavereissa yksi tutuntuttu, jonka tiesin olevan vähän hörhö.
Postaili aivan julkisesti hakaristikuvia, Hitlerin "mietelauseita" jne. jne. Julkaisi jopa kuvan omasta asunnostaan, missä poseerasi natsitervehdyksen saattelemana suuren hakaristilipun vieressä - ja toisen kuvan kylpyhuoneestaan, minne oli itse laatoittanut hakaristin. Profiili sekä kuvat näkyivät kaikille.
Ilmiannoin kaikki natsi- ja hakaristikuvat (FB vastasi että kuvat oli poistettu, hyvä!) ja poistin kavereista. Seinähullu.
Yksi ystävä, jonka kanssa olimme ennen hänen lasten saamistaan läheisiä, on nykyään aivan sietämätön Fesessä ja Instassa. Joka päivä tulee sellainen vähintään 20 kuvan kollaasi lapsista tai jostain puistoretkestä tms. Kuvat ovat aina surkeasti otettuja, ja samasta kuvakulmasta on tyyliin 7 aivan identtistä kuvaa. Ottaa myös jatkuvalla syötöllä itsestään tissiselfieitä. Oli pakko estää fiidistä, kun rupesi rasittamaan. Muuten kyllä mukava henkilö.
Toinen tyyppi joka rasittaa, on sellainen about 50vee naishenkilö... Postailee koko ajan jotain yksisarvisjuttuja, aforismeja, "livelaughlove" -p*skaa. On ihan suht hyvässä virassa, tuntuu jotenkin uskomattomalta että tyyppi olikin sitten tuollainen vähän höyrähtänyt tapaus.
Säälin kerjääminen (?) sairauskertomuksilla monta kertaa päivässä ei käy mun järkeen.