Miten osa-aikatyötä opiskelijalle, jolla sos. tilanteiden pelko?
Itku meinaa tulla, kun tilanteeni on niin onneton. Olen saanut toimeentulotukea jo parin vuoden ajan, välillä oli 4kk työjakso. Opiskelen yliopistossa. En saa opintotukea, sillä tukikuukaudet loppu (olen alanvaihtaja). Kela valittaa, että toimeentulo tulisi hankkia muulla tavoin, ja uhkailee tuen alentamisella, jos en "korjaa moitittavaa toimintaani". Vaihtoehtoina olisi ainakin opiskelujen päättäminen ja työttömäksi hakeutuminen (tätä en aio tehdä, sillä opiskelen hyvin työllistävää alaa, ja haluan joskus töihin) tai lottovoitto tai ansiotyöt.
Mitenkähän niitä töitä vaan saisi? Hain 20 kesätyöpaikkaa, mm. kaupungin hoitoalan paikkoja ja siivousta, ja mitään en saanut. Olen hakenut osa-aikaisia töitä siivousfirmoista, ei mitään. Nyt olen miettinyt kaupan kassaa, vaikka tiedän, että olisin ihan p..a siinä työssä. Minulla on sosiaalisten tilanteiden pelko, ja jännitän jo kaupan kassajonossa seisomista. En tajua, miten selviäisin kassatyöstä. Minulle sopisi hyvin varastotyö, postinjakaminen ja lajittelu, siivoaminen, erilaiset toimistotyöt... Mihinkään näistä ei vaan tunnu pääsevän, kun sosiaalisesti lahjakkaat vievät nämäkin työt. Miten ihmeessä voin elättää itseni ja rahoittaa opinnot niin kuin Kela vaatii, kun en sovellu tai pääse mihinkään työhön? Oman alan töitä en saa vielä pariin kolmeen vuoteen.
Sosiaalisten tilanteiden pelkoani on yritetty hoitaa mm. psykoterapialla, ja ehkä sen ansiosta olen opiskelukykyinen, joskin stressaan ja jännitän kaikkea hirveästi. Nyttenkin on aika varattuna YTHS psykologille, mutta tuskinpa siitä mitään apua on. Koen olevani väliinputoaja siinä mielessä, että en varmaankaan saisi mitään sairauspäivärahoja, mutta en kuitenkaan ole täysin työkykyinen näihin opiskelijoille tyypillisimpiin osa-aikatöihin. Niinpä Kelan silmissä laiminlyön jatkuvasti elatuksestani huolehtimisen. Minua ei edes se rahan tulon väheneminen sureta, vaan pahoitan aina mieleni, kun luen Kelan uhkauskirjeitä. Tuntuu ikävältä, että olen tällainen paha ja laiska ihminen, jota yhteiskunta elättää, ja jota sen takia vihataan. Olen muutenkin hyvin herkkä arvostelulle. Ottaisin ilomielin vastaan alennetun tuen, jos se kamala pelottelu ja nöyryyttäminen Kelan taholta vain loppuisi. Joskus mietin, että pitäisi tehdä jokin todella vakava rikos, että pääsisin vankilaan, jossa saa kuitenkin katon päänsä päälle ilman Kelan uhkauskirjeitä. Myös itsemurhaa mietin välillä, mutta elämässä on paljon hyvääkin, kun unohtaa raha-asiat.
Niin olisiko teillä vinkkejä, miten niitä osa-aikatöitä heltiäisi tällaiselle ujolle ja hieman epävakaalle ihmiselle?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Seksipuhelin, jos uskallat puhua ihmisten kanssa puhelimessa. Jos et uskalla, niin seksichat. Noihin ainakin pääsee helposti töihin.
Noita en ole kyllä tullut ajatelleeksi. Oikeasti, seksichat voisi olla ihan ok. Olen joskus nuorempana chattaillyt Suomi24:lla jotain pervouksia tuntemattomien kanssa, ja jos siitä saisi vielä palkkaa, niin mikä ettei. Mistähän tällaista työpaikkaa voisi kysellä? -ap
Heh vai oliko tuo seksichat vaan läppä :D Noniin nyt kukaan ei vastaa enää mitään, kun luulee, että olen provo. Olen siis ihan tosissani. Kiitoksia kaikille vastanneille, olen saanut valtavan hyviä neuvoja! -ap
Kirjoita näyte siitä, mitä kirjoittaisit seksichattiin. 😆
Ilmoituksia avoimista puhelinmyyjän paikoista on pilvin pimein, voithan käydä haastatteluissa ja valkata firman missä parhaat ehdot ja palkka ;) Ja jos olet jo ollut puhelinmyyjänä joskus se auttaa toki!
Lisäksi Kela varmaan katsoisi vähäisenkin työskentelyn aktiivisuudeksi.
Itse opiskelen sosiaalista alaa, ja kärsin sosiaalisten tilanteiden pelkosta, paniikkihäiriöstä jne. Uskon että vain treenaamalla ja menemällä noihin pelottaviin tilanteisiin voi itseään kuntouttaa. Tsemppiä sulle kaikkeen! :)
Vierailija kirjoitti:
Ilmoituksia avoimista puhelinmyyjän paikoista on pilvin pimein, voithan käydä haastatteluissa ja valkata firman missä parhaat ehdot ja palkka ;) Ja jos olet jo ollut puhelinmyyjänä joskus se auttaa toki!
Lisäksi Kela varmaan katsoisi vähäisenkin työskentelyn aktiivisuudeksi.
Itse opiskelen sosiaalista alaa, ja kärsin sosiaalisten tilanteiden pelkosta, paniikkihäiriöstä jne. Uskon että vain treenaamalla ja menemällä noihin pelottaviin tilanteisiin voi itseään kuntouttaa. Tsemppiä sulle kaikkeen! :)
Totta kirjoitat. Kyllä me pelokkaatkin voidaan pärjätä monillakin aloilla! Kiitos ja tsemppiä itsellesikin opintoihin! -ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kai täällä saa sellaisia kirjotella ;) -ap
kädettärisee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksipuhelin, jos uskallat puhua ihmisten kanssa puhelimessa. Jos et uskalla, niin seksichat. Noihin ainakin pääsee helposti töihin.
Noita en ole kyllä tullut ajatelleeksi. Oikeasti, seksichat voisi olla ihan ok. Olen joskus nuorempana chattaillyt Suomi24:lla jotain pervouksia tuntemattomien kanssa, ja jos siitä saisi vielä palkkaa, niin mikä ettei. Mistähän tällaista työpaikkaa voisi kysellä? -ap
Googleta chat-operaattorin työ. Olen ollut parissa eri paikassa, viestit menevät deittisivustolle. Työhaastattelu ja koulutus tapahtuu niin ikään chattailemalla, eli ei tarvitse edes käydä paikan päällä haastateltavana tai puhua puhelimessa. Sopii siis erittäin hyvin meille epäsosiaalisille. :D Kirjoittelu on ihan hauskaa ja vapauttavaa hommaa kun päästää mielikuvituksen valloilleen. Palkka riippuu siitä miten paljon viestejä kirjoittelet.
kädettärisee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai täällä saa sellaisia kirjotella ;) -ap
(:
Miten joku voi saada 4 vuotta ttt opintoihin. Ite hain ja oisin saanut kesäksi just ja just, mutta kun oli säästöjä, niin en saanut. Oon tässä 2 vuotta ollut ilman opintotukea, elän stipendeillä ja säästöillä. Ois varmaa aika karmeeta olla sossupummi koko opintojen ajan.
Vierailija kirjoitti:
kädettärisee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googleta chat-operaattorin työ. Olen ollut parissa eri paikassa, viestit menevät deittisivustolle. Työhaastattelu ja koulutus tapahtuu niin ikään chattailemalla, eli ei tarvitse edes käydä paikan päällä haastateltavana tai puhua puhelimessa. Sopii siis erittäin hyvin meille epäsosiaalisille. :D Kirjoittelu on ihan hauskaa ja vapauttavaa hommaa kun päästää mielikuvituksen valloilleen. Palkka riippuu siitä miten paljon viestejä kirjoittelet.
Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta työltä kyllä. Pieni epävarmuus tuohon palkan kertymiseen liittyy, että saisiko siitä ihan sellaisia summia, että sillä eläisi. Kun opiskella kuitenkin pitäisi päätoimisesti. Ja alalla vaikuttaa olevan huijarifirmoja. Mutta pitääpä tutkia tätäkin vaihtoehtoa vielä, kiitos sinulle vinkistä! -ap
Vierailija kirjoitti:
Koirien ulkoilutus
Tämä työ olisi ihanaa! Vaikea vaan järjestää säännöllistä työpaikkaa koirien ulkoiluttajana, jolla on säännölliset tulot, joilla vielä eläisi. Mitenköhän parhaiten pääsisi alkuun tällä urapolulla? -ap
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi saada 4 vuotta ttt opintoihin. Ite hain ja oisin saanut kesäksi just ja just, mutta kun oli säästöjä, niin en saanut. Oon tässä 2 vuotta ollut ilman opintotukea, elän stipendeillä ja säästöillä. Ois varmaa aika karmeeta olla sossupummi koko opintojen ajan.
Aloitusviestissäni sanoin, että olen saanut tukea pariksi vuodeksi, en neljäksi. Minulla ei ole säästöjä eikä autoa eikä mitään varallisuutta, joten pakkohan sitä tukea on myöntää, jos ei muutakaan saa. Mitään stipendejä ei minulle ole myönnetty, enkä tiedä mistä sellaisia voi hakea. Kerro toki.
On tosiaan kamalaa olla sossupummi, sen takiahan tuon aloitusviestin kirjoitinkin, kun en haluaisi olla sossupummi. Mieluummin olen kuitenkin tukeni nostanut kuin nälkään kuollut. -ap
Älä ap ota näitä kaikkia viestejä todesta. Valitettavasti tänne eivät aina kirjoittele ne joilla asiat olisivat tarpeeksi hyvin tunteakseen empatiaa.
Jatka siivousfirmojen pommittamista.
Ja tuo avustajan työ voisi oikeasti olla hyvä ratkaisu.
Osa avustettavista jooa arvostaa hiljaista avustajaa. Kuvittele kun on vieraiden ihmisten armolla kaiken aikaa. Eivät kaikki jaksa niin jutella kaikille ja avata itseään kaikenaikaa.
Kyllä sinullekin varmasti paikka löytyy.
Ja ennenkaikkea. Erittäin hienoa, että olet löytänyt innon opiskella. Se vie varmasti tulevaisuudessa eteenpäin.
Onnea opiskeluihin ja kaikkea hyvää.
Mä epäilen, että esim. työttömänä on paljon meitä, joita ahdistaa monet sosiaaliset tilanteet. Jännitämme, ahdistumme. Pakenemme. Itse olin vuosia tuollainen, se valitettavasti paheni, ja nykyisin saan paniikkikohtauksia. En ole niin huonkuntoinen, että olisin työkyvytön..en vain yksinkertaisesti pärjää monilla aloilla.
Itse saan työskenneltyä lasten kanssa. Heidän kanssaan en jännitä. Valitettavasti saan vain silloin tällöin töitä. Lähinnä työllistettynä. Minun on pakko sanoa työhaastatteluissa esim. paniikkikohtauksista ja ahdistuksesta joissakin sosiaalisissa tilanteissa...niitä ei saa piiloteltua. Yleensä tässä vaiheessa haastattelijan mielenkiinto hiipuu. Tsemppiä sulle. Toivon sydämestäni, että valmistut ja löydät työpaikan, joka on turvapaikka sinulle.
Ps. Toivottavasti tämä ei masentanut sinua. Halusin vaan sanoa, ettet todellakaan ole yksin. Siellä kassajonossa seisoo muitakin punaisin poskin ja hikisin kainaloin. Toivomassa, että pääsisi kaupasta ulos.
Olethan ottanut selville, onko sinulla mahdollisuutta saada lisäopintotukikuukausia lääkärin lausunnolla? Kävin itse psykoterapiassa 2v ja kun tietty määrä opintoja oli suoritettu, sain anottua lisäkuukausia ja näiden turvin onnistuin valmistumaan yliopistolta. .. Toki tein myös osa-aikatyötä, mutta tuon tuen ansiosta pystyin nekin vähentämään minimiin.
Mulla on sellanen ongelma, että en jaksa olla sosiaalisissa tilanteissa kauaa. Tuntuu että pää räjähtää jos pitää jauhaa jotain skeidaa tuntemattomien tai vaikka ihan työkavereiden kanssa. Kaikki elämänilo vaan katoaa kun olen ihmisten ympäröimänä.
Henkilökohtaisen avustajan työ on ollut mulle toimiva ratkaisu opiskellessa, koska voi tehdä lyhyitä vuoroja ja asiakkaat ovat mukavia. Siinä hommassa arvostetaan rauhallista, ahkeraa, luotettavaa sekä myönteistä tekijää. Keskustelutaidot on tietenkin avuksi, mutta ei tarvitse olla suuna päänä hölöttämässä. Suosittelen.
❤