Eräs syy, miksi jotkut vihaavat työttömiä
ja uskovat työttömien olevan syy omaan pahaan oloon on varmasti typerä velkaantuminen. Kun otetaan ylisuuret asuntolainat, shoppaillaan ja matkustellaan yli varojen, tajutaan, että koko elämä pitää omistaa rahan tienaamiseen. Katkeraa nähdä ihmiisä, jotka osaavat valita toisin.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys johtuu siitä että ei ole työtä kaikille. Jos työttömyys on 8% pitää työtä jakaa tuo 8% verran. Lyhennetään työaikaa 8% noin 3 tuntia viikossa, niin kaikki saavat työtä.
Työssä olevat eivät tähän suostu ja maksavat mielummin 8% palkastaan työttömälle. Sitä saa mitä tilaa.
Juuri tällainen passiivinen asenne korpeaa. Työ on tämän näkemyksen mukaan jotain, joka ulkoapäin annetaan ihmisille, eikä jotain sellaista, jota ihminen voi itse aktiivisesti luoda. Itse en ole päivääkään elämässäni ollut työtön, koska en ole jäänyt odottelemaan, että joku muu palkkaisi minut vaan olen perustanut oman toiminimen ja luonut työn itse itselleni. Suosittelen muillekin työn riittämättömyydestä narisijoille. Työtä tässä maassa kyllä riittää, mutta valmiina kultalautasella ojennettua ei välttämättä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys johtuu siitä että ei ole työtä kaikille. Jos työttömyys on 8% pitää työtä jakaa tuo 8% verran. Lyhennetään työaikaa 8% noin 3 tuntia viikossa, niin kaikki saavat työtä.
Työssä olevat eivät tähän suostu ja maksavat mielummin 8% palkastaan työttömälle. Sitä saa mitä tilaa.
Juuri tällainen passiivinen asenne korpeaa. Työ on tämän näkemyksen mukaan jotain, joka ulkoapäin annetaan ihmisille, eikä jotain sellaista, jota ihminen voi itse aktiivisesti luoda. Itse en ole päivääkään elämässäni ollut työtön, koska en ole jäänyt odottelemaan, että joku muu palkkaisi minut vaan olen perustanut oman toiminimen ja luonut työn itse itselleni. Suosittelen muillekin työn riittämättömyydestä narisijoille. Työtä tässä maassa kyllä riittää, mutta valmiina kultalautasella ojennettua ei välttämättä...
Tämmöisen sepittäjän olisi syytä avata vähän enemmän tuota omaa erinomaisuuttaan.
Mikä toiminimi
Mikä ala
Missä
Mikä asiakaskunta
Muuten ei ole uskottava juttu.
Vierailija kirjoitti:
Olen 55 v akateeminen työtön. Koulutukseni vuoksi pystyn katsomaan tilannetta toisella tavalla. Koska työpaikkoja ei riitä kaikille, etenkään ikäisilleni, ymmärrän miksi työssäkäyvät vieroksuvat työttömiä.
Median levittämä valheellinen käsitys lusmuilijoista on lähtöisin hallituspolitiikasta.
Työssäkäyvät halutaan kohdistavan negaatiot työttömiin samalla kun heidät halutaan alistaa nöyriksi työläisiksi. Kukaan ei halua asettua työttömän ahdistettuun tilaan. Perustuloa ei tämän vuoksi ole tulossa😞
Tuohon on pakko lisätä se, että suurimmalla osalla työssäkäyvistä on koko ajan paha olla. Työnantajan ei tarvitse välittää työssä viihtymisestä, vaan paremminkin niin että esimiesasemaan pääsee sellaisia jotka eivät luonteensa tai muiden ominaisuuksien vuoksi siihen kuuluisi. Pahaa oloa sitten puretaan sinnepäin, missä ei voi puolustautua. Pitkän päälle, tilanne ei ole yhteiskunnan kannalta mitenkään hyvä. Idiootit kvartaalipolitikot eivät tietenkään sellaisesta välitä, vain omista voitoistaan. Siis siitä että paperisalkkuun kertyy hynää, minkä voi suljetussa kuoressa siirtää mansaarille lepäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 55 v akateeminen työtön. Koulutukseni vuoksi pystyn katsomaan tilannetta toisella tavalla. Koska työpaikkoja ei riitä kaikille, etenkään ikäisilleni, ymmärrän miksi työssäkäyvät vieroksuvat työttömiä.
Median levittämä valheellinen käsitys lusmuilijoista on lähtöisin hallituspolitiikasta.
Työssäkäyvät halutaan kohdistavan negaatiot työttömiin samalla kun heidät halutaan alistaa nöyriksi työläisiksi. Kukaan ei halua asettua työttömän ahdistettuun tilaan. Perustuloa ei tämän vuoksi ole tulossa😞Tuohon on pakko lisätä se, että suurimmalla osalla työssäkäyvistä on koko ajan paha olla. Työnantajan ei tarvitse välittää työssä viihtymisestä, vaan paremminkin niin että esimiesasemaan pääsee sellaisia jotka eivät luonteensa tai muiden ominaisuuksien vuoksi siihen kuuluisi. Pahaa oloa sitten puretaan sinnepäin, missä ei voi puolustautua. Pitkän päälle, tilanne ei ole yhteiskunnan kannalta mitenkään hyvä. Idiootit kvartaalipolitikot eivät tietenkään sellaisesta välitä, vain omista voitoistaan. Siis siitä että paperisalkkuun kertyy hynää, minkä voi suljetussa kuoressa siirtää mansaarille lepäämään.
viittaatko nyt ay-liikkeen miljardiomaisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunari tekee kovaa duunia selkä veressä ja otsa hiessä ansaitakseen edes sen pienen vaivaisen palkkansa tuöstä. Sitten tulee valtio joka roistoverottaa 0duunarin rahoista ja antaa ne sellaiselle ihmiselle joka ei ole ollut töissä päiväkään. Arvatkaa tuntuuko se kivalta kun on ensin nähnyt kovan vaivan jokaisen lantin eteen?
Koska olet viisas ihminen, niin voisitko kertoa miksi kaikki idiootit saa olla töissä?
Vai oikein saa olla.. Olisit hiljaa. Teillä on ihan samat tulot kuin sillä duunarilla joka lähtee joka päivä sinne töihin, kun sinä venyttelet kikkeliä.
En pyytänyt todistamaan tuota väitettä, se on vain havainto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvät halutaan kohdistavan negaatiot työttömiin samalla kun heidät halutaan alistaa nöyriksi työläisiksi. Kukaan ei halua asettua työttömän ahdistettuun tilaan. Perustuloa ei tämän vuoksi ole tulossa😞Tuohon on pakko lisätä se, että suurimmalla osalla työssäkäyvistä on koko ajan paha olla. Työnantajan ei tarvitse välittää työssä viihtymisestä, vaan paremminkin niin että esimiesasemaan pääsee sellaisia jotka eivät luonteensa tai muiden ominaisuuksien vuoksi siihen kuuluisi. Pahaa oloa sitten puretaan sinnepäin, missä ei voi puolustautua. Pitkän päälle, tilanne ei ole yhteiskunnan kannalta mitenkään hyvä. Idiootit kvartaalipolitikot eivät tietenkään sellaisesta välitä, vain omista voitoistaan. Siis siitä että paperisalkkuun kertyy hynää, minkä voi suljetussa kuoressa siirtää mansaarille lepäämään.
viittaatko nyt ay-liikkeen miljardiomaisuuteen?
Samat omanvoiton toiveet tietenkin sielläkin, salkunhaltija (vartija) tietenkin hyötyy. Eihän ay- liike halua laittaa tikkua ristiin, koska se ei ole heidän etu.
Tämä oli oikeasti aika fiksu näkökulma. Omaankin lähipiiriin mahtuu näitä, jotka elävät koko ajan vähän yli varojensa. Englanniksi termi on fake rich. On iso talo ja useampi auto, lapsilla kalliit harrastukset, matkustellaan jne. MUTTA arkielämä on eurolleen kiinni seuraavassa palkassa, eikä ole mitään säästössä. Korttitalo romahtaa, jos yhdenkin kuukauden palkka jää saamatta. Koko ajan stressaa, että rahat loppuvat tai sairaus pudottaa pois töistä. Laukataan kieli vyön alla ylitöissä, joilla saa juuri ja juuri pidettyä tämän elintason.
Kyllähän siinä saattaa alkaa vituttaa, että köyhä työttömällä ankeassa vuokrayksiössä on sentään vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole työttömänä. Teen osa-aika työtä josta jää käteen varmaan vähemmän verojen jälkeen kuin suurimalle osalle työttömiä.
Jos työtön saa noin 1400 euroa asumistukineen joka kuukausi tekemättä mitään ja minä 1600 euroa ennen veroja ja maksan siitä vielä kulkemiset ja lasten hoidon, niin voi kukin laskea kuka voittaa.
Tätä kutsutaan kannustinloukuksi. Työn tekemisen tulisi aina olla kannattavampaa, kuin työttömänä olemisen. Suomessa on hitusen liian hyvä olla työttömänä, eli korvauksien tulisi olla sen verran, että hengissä pysyy. Olen itse ollut työttömänä aikaisemmin, joten tiedän mistä puhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole työttömänä. Teen osa-aika työtä josta jää käteen varmaan vähemmän verojen jälkeen kuin suurimalle osalle työttömiä.
Jos työtön saa noin 1400 euroa asumistukineen joka kuukausi tekemättä mitään ja minä 1600 euroa ennen veroja ja maksan siitä vielä kulkemiset ja lasten hoidon, niin voi kukin laskea kuka voittaa.Tätä kutsutaan kannustinloukuksi. Työn tekemisen tulisi aina olla kannattavampaa, kuin työttömänä olemisen. Suomessa on hitusen liian hyvä olla työttömänä, eli korvauksien tulisi olla sen verran, että hengissä pysyy. Olen itse ollut työttömänä aikaisemmin, joten tiedän mistä puhun.
Olisko kuitenkin niin päin, että Suomessa on ihan paskat palkat?
Suomi on saanut toistuvasti huomautuksia liian alhaisesta sosiaaliturvasta! Haloo!
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli oikeasti aika fiksu näkökulma. Omaankin lähipiiriin mahtuu näitä, jotka elävät koko ajan vähän yli varojensa. Englanniksi termi on fake rich. On iso talo ja useampi auto, lapsilla kalliit harrastukset, matkustellaan jne. MUTTA arkielämä on eurolleen kiinni seuraavassa palkassa, eikä ole mitään säästössä. Korttitalo romahtaa, jos yhdenkin kuukauden palkka jää saamatta. Koko ajan stressaa, että rahat loppuvat tai sairaus pudottaa pois töistä. Laukataan kieli vyön alla ylitöissä, joilla saa juuri ja juuri pidettyä tämän elintason.
Kyllähän siinä saattaa alkaa vituttaa, että köyhä työttömällä ankeassa vuokrayksiössä on sentään vapaa-aikaa.
Oi vittu. Kustannapa se vapaa aikasi ihan itse.
Sillä ylitöitä painavalla voisi jäädä jotain käteen jos ei tarvitsisi elättää aikuisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työtön saa noin 1400 euroa asumistukineen joka kuukausi tekemättä mitään ja minä 1600 euroa ennen veroja ja maksan siitä vielä kulkemiset ja lasten hoidon, niin voi kukin laskea kuka voittaa.Tätä kutsutaan kannustinloukuksi. Työn tekemisen tulisi aina olla kannattavampaa, kuin työttömänä olemisen. Suomessa on hitusen liian hyvä olla työttömänä, eli korvauksien tulisi olla sen verran, että hengissä pysyy. Olen itse ollut työttömänä aikaisemmin, joten tiedän mistä puhun.
Olisko kuitenkin niin päin, että Suomessa on ihan paskat palkat?
Suomi on saanut toistuvasti huomautuksia liian alhaisesta sosiaaliturvasta! Haloo!
Jos nyt 70 000 vuosipalkasta maksaa 35 000 veroja, niin voi miettiä missä mennään vikaan.. Nostetaanko palkat heti 100 000 vuosi niin voi maksaa 70 000 veroja jotta työtön saisi 400 euroa enemmän, vai mikä sulla oli ajatus?
Itse olen huomannut, että niiden, jotka inhoavat työttömiä tulisi down shiftata omaa elämäänsä tai hankkia kiinnostavampi tai parempipalkkainen työpaikka kuin se mitä nyt vihaavat - samoin kuin vihaavat elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä säälittää pitkäaikaistyöttömät nuoret, joilla ei ole säästöjä eikä tulevaisuuden näkymät ole kovinkaan kirkkaat. Jauhetaan paikallaan ja unelmoidaan parisuhteesta ja omasta-asunnosta, mutta elämä ei anna muuta kuin pirkkaolutta ja paskaisen vuokrakämpän levottomalta alueelta.
Näitä ihmisiä yhdistää yksi asia, laiskuus. Laiskuus näkyy pitkälle nuorisosta. Vaikka ollaan työttömänä ja on opiskeltu vaikka joku ammatgi itselke, ei nuorelle kelpaa siivoushommat tai rakennusalan avustavat hommat. Heti pitää saada se 3t eur kk oman alan helppo sidäduuni, muuten ei lähdetä töihin vaikka kuinka olisi rahat vähissä. Mielummin lainaillaan läheisiltä ja otetaan pikavippejä, jotta saadaan uusimmat kännykät ja pelikoneet.
Itse tein kaikki kesät töitä ooiskelujen lomassa ja opiskelun aikana kävin iltaisin osa-aikatyössä. Kun valmistuin, ensimmäinen työpaikka ei ollut kovin lähellä sitä koulutusta vastaavaa unelmaduunia huippupalkalla, mutta se oli vakiduuni ja siitä sai työkokemusta, joka helpotti saamaan paremman duunin ja sen jälkeen taad vähän paremman.
Nyt tienaan bruttona 4t eur kk ja olen asiantuntijatehtävässä hyvillä eduilla suuressa arvostetussa firmassa.
Tuttuni, jotka eivät huolineet ns paskaduuneja opiskeluaikana, ovat vieläkin työttöminä tai lähteneet opiskelemaan toista alaa.
Aika lailla myös minun tarinani. Tein vähän kaikkea, myös siivousta kesätöinä. Valmistumisen jälkeen pätkiä ja lisäkoulutusta aina kun voin. Ja työttömänäkin olin aina välillä laman aikaan. Sitten yksi työllisyyskoulutus poiki siellä saatujen suhteiden kautta nykyisen vakituisen paikan yhdessä Suomen arvostetuimmassa yrityksessä. Näin se tahtoo mennä kun duunariperheestä ilman suhteita tai kultalusikkaa pyrkii elämässä eteenpäin. Vuosia nyt vakityössä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että niiden, jotka inhoavat työttömiä tulisi down shiftata omaa elämäänsä tai hankkia kiinnostavampi tai parempipalkkainen työpaikka kuin se mitä nyt vihaavat - samoin kuin vihaavat elämäänsä.
Juu. Laitetaan työttömät tekemään hommat ja maksetaan hetki niille, jotka on 20 vuotta paineet hommaa oikeastaan kostumatta mitään, kotiin kunnon korvaus jotta saavat hekin välillä levätä.
Olen yhden lapsen yh Helsingistä ja työtön. No, opiskelen kyllä sillä tahdilla kun pystyn. Elämme tt- tuella lapsen kanssa eli vuokran jälkeen jää laskuihin ja ruokaan se 780 e. Lapselta ei puutu mitään, hankin kaiken kierrätettynä. Asuntona pieni kaksio, nukun olkkarissa itse. Kaappitilaa on niim vähän että olen myynyt kaiken turhan. Juuri mietin eilen että olen iloinen kuinka vähällä tulemme toimeen. Olen ollut töissä 20 vuotta ja saanut hyvää palkkaa joka meni shoppailuun ja matkusteluun. Nyt en shoppaile, en tsrvitse turhaa tavaraa. Sitä sokaistuu, kun on rahaa ja käyttää sen kauppoihin, hankkii materiaa lisää ja lisää, velkaantuukin. Mihin tarvitsee esim enemmän kuin 4 pussilakanaa, aluslakanas jne kun niitä voi pestä? Jstkubasti uusia pyyhkeitä (meillä lapsella 2 minulla 2), mukeja jne? Kun on vähemmän tavaraa, ei tarvitse niin isoa asuntoa jota täyttää tavaralla.
Juuri seurasin yhden perheen jossa yksi lapsi asunnon etsimistä, hakivat väh 120 neliöistä okt taloa kun on niin paljon tavaraa. Älytöntä! Hirveää luonnon ja oman energian tuhlausta hankkia tavaramäärää ympärilleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Laitetaan työttömät tekemään hommat ja maksetaan hetki niille, jotka on 20 vuotta paineet hommaa oikeastaan kostumatta mitään, kotiin kunnon korvaus jotta saavat hekin välillä levätä.
Aivan. 5 kk saavat levätä. Sitä kutsutaan vuorotteluvapaaksi. Ja vieläpä joku työtön pääsee hetkeksi töihin. Kumma vain, että nuo työhönsä tympääntyneet työttömien haukkujat eivät tätä mahdollisuutta yleensä käytä. Ai niin, eivät halua, että kukaan luuseri pääsisi töihin heidän kustannuksellaan. No, pitäkööt työpaikkansa, mutta antakoot meidän, jotka eivät mihinkään kelpaa, maata sohvillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiallisesti ottaen, kyllä pitäisi olla optio tehdä lyhempiä työviikkoja mikäli homma ja koko elämä käy katkeraksi ja raskaaksi. Joillain olen huomannut näin selkeästikin käyvän.
Ja jos (matalapalkka?)hommista ei kostu yhtään mitään niin kannattaa miettiä miksi niitä tekee sitten alkujaankaan - yhteiskunnallisesta vastuumielestäkö?
Vierailija kirjoitti:
JHL kirjoitti:
Minä olen vasemmistolainen ja mukana ay-toiminnassa, mutta en silti vihaa työttömiä, pidän heitä ainoastaan laiskoina "lusmuina", ja myös pummeina jotka yrittävät saada samat edut kuin järjestäytynyt työväki, mutta ilman osallistumista ay-toimintaan. Siitä heitä pitää rankaista, että he huijaavat edut itselleen, pummimalla
Oletko samaa mieltä akbareista.
Miten Akbar tähän liittyy? Intian kolmas suurmogulihallitsija?
Aiemminhan tuossa juuri mainittiin kuinka työttömillä muka voi olla "nussakat tulot" tukien ansiosta. Viittasin siihen.