Lopetin kahvin juonnin 3 viikkoa sitten - USKOMATON vaikutus!
Kahvihiirenä väsytti kovasti huolimatta hyvistä yöunista. Ainoastaan kahvikupillisen jälkeen jonkin aikaa (tunnin) sai kokea millaista on olla pirteä, kaikki muu aika meni vähän uneliaana.
Väsymyksen syitä selvitettiin lääkärissä, kaikki verikokeet otettu kilppareita myöten, mitään ongelmaa ei ole niissä. Vasta lopetettuani kahvin loppui jatkuva väsymys. Nyt ei väsytä enää päivän aikana missään vaiheessa, enkä enää romahda iltapäivällä niin kuin ennen.
Tiede muute on nykyään sitä mieltä, että kahvin "piristävä" vaikutus on vaan sen vierotusoideinen lievittämistä hetkeksi, ja oireet palaa taas kun kofeiinipitoisuus alkaa laskea. Tästä voi googleteilla vaikka hakusanalla "caffeine withdrawal reversal hypothesis".
Kahvilla on toki muitakin mekanismeja aiheuttaa väsymystä kuin vieroitusoireet:
https://www.theenergyblueprint.com/why-does-coffee-make-me-tired/
Kommentit (58)
Toisaalta kahvin terveysvaikutukset alkavat vasta kolmesta päivittäisestä kupista. Eli jos haluaa juoda kahvia pitääkseen Alzheimerin ja diabeteksen loitolla, ja tietysti pienentää sydän- ja verisuonitautiriskiä, on paras vetää kahvia joka aterialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saisi voimia lopettamiseen? Hektinen lapsiperhearki, ja se kahvikupillinen on aamun tärkein rituaali itselleni. Mitä tilalle?
Teetä voi muuten keittää samoin kuin kahvia, laittaa suodatinosaan teepussin/irtoteetä. Yksi pussi riittää ainakain puoleen pannuun. Tosin sillon kannattaa valita musta tee, sillä vihreä ja valkoinen muuttuu kitkeräksi liian kuumassa vedessä, eikös kahvinkeitinvesi ole jotain 90 asteista.
Toinen on kaakao (tummaan jauheeseen, ei mitään Oboyta), varsinkin talvella.
Kaakao kahvin tilalle? Ei luoja :DDDDDD juu ei kannata.
Minä olen ollut vuoden juomatta kahvia.
En ole huomannut alkuvieroitusoireiden mentyä ohi muutosta Ennen ja jälkeen voinnissa.
Kyllä minä join noin 1-2 pannua kahvia päivässä, yleensä lähemmäs kaksi pannua.
Nii ja sit isoimpana puolena se et ku oon muutenki "kiihkoilija" niin kahvi voimisti sitä piirrettä mussa. Esim sydän tykyttää enemmän jne. Ei se nyt mikää hirveen iso ero oo, mut ehkä sellanen jonka kuitenki huomaa..
Ja oon lukenu et kahvi voi aiheuttaa jopa jtn maanista käytöstä, ja mun käytös on jo normi tilassa ilman kahvia välillä sellasta, joten uskon et on hyvä etten juo koko kahvia. :D
Kahvi on hyvä tuote ja pitää kropan kuosissa ja ruokahalun loitolla. Joku sanoi samaa ja olen itsekin sen todennut. Ja pelkkää kahvia tietenkin, ei mitään pullaa oheen.
Yksi pahimmiata hajucomboista on kahvi + tupakka + tyhjä vatsa. Paastonneen ihmisen hengitys haisee p*askalta, kahvi ja tupakka korostaa kakan hajun kitkerää rikkisyyttä. Aivan kamala lemu.
Olin 6kk ilman kahvia ja vaikutukset oli negatiivisia joten aloitin uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Miks kahvin juonti pitäis lopettaa? Kaikki mun tuntemat suvun yli 90v naiset on juonu koko elämänsä kahvia monta kertaa päivässä. Kahvi on ihan hyvä tuote ja sillä on terveysvaikutuksiakin.
Lopettakaa mieluummin niiden lisäaineiden ja muun p*skan syöminen ja alkoholin juominen.
Miksei voisi lopettaa noita kaikkia? Minä en enää juo kahvia enkä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saisi voimia lopettamiseen? Hektinen lapsiperhearki, ja se kahvikupillinen on aamun tärkein rituaali itselleni. Mitä tilalle?
Teetä voi muuten keittää samoin kuin kahvia, laittaa suodatinosaan teepussin/irtoteetä. Yksi pussi riittää ainakain puoleen pannuun. Tosin sillon kannattaa valita musta tee, sillä vihreä ja valkoinen muuttuu kitkeräksi liian kuumassa vedessä, eikös kahvinkeitinvesi ole jotain 90 asteista.
Toinen on kaakao (tummaan jauheeseen, ei mitään Oboyta), varsinkin talvella.
Kaakao kahvin tilalle? Ei luoja :DDDDDD juu ei kannata.
Kai sulta löytyy joku perustelukin, kun on noin jyrkkä mielipide?
Millasii negatiivisii vaikutuksia tuli ku et juonu kahvia??
Mul ei tullu ees alkuvierotusoireita. :D 'Ja nyt oon huomannu vaan yhden eron, eli vatsa ei toimi niin helposti. Se oliki yks syy miks join kahvii. Mut en voi sen takia juodakkaan sitä, koska kyl vatsan kuuluu toimii ilman kahviiki. Ja se taas ei vaikuta painoon mitenkää et kui hyvin vatsa toimii, korkeintaan siihen turvottaako vai ei ja millanen olo on.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kahvin terveysvaikutukset alkavat vasta kolmesta päivittäisestä kupista. Eli jos haluaa juoda kahvia pitääkseen Alzheimerin ja diabeteksen loitolla, ja tietysti pienentää sydän- ja verisuonitautiriskiä, on paras vetää kahvia joka aterialla.
Minkä kokoisista kupeista? Jos jakaa yhden ison kupin kolmeen pieneen, saako silloin terveyshyödyt?
Vierailija kirjoitti:
Yksi pahimmiata hajucomboista on kahvi + tupakka + tyhjä vatsa. Paastonneen ihmisen hengitys haisee p*askalta, kahvi ja tupakka korostaa kakan hajun kitkerää rikkisyyttä. Aivan kamala lemu.
Miltä tyhjä vatsa haisee? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Onko töissä erityisen vaikeeta esim juuri lounasaikaa pahan löyhkän vuoksi?
Mulle kahvi tuo niin suurta mielihyvää, etten ole valmis lopettamaan sitä. Ja kallista se ei missään nimessä ole, kupillisen hinta lasketaan senteissä. Väsymykseen en käytä kahvia (muhun kahvilla ei ole piristävää vaikutusta) vaan maun ja hyvän olon vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks kahvin juonti pitäis lopettaa? Kaikki mun tuntemat suvun yli 90v naiset on juonu koko elämänsä kahvia monta kertaa päivässä. Kahvi on ihan hyvä tuote ja sillä on terveysvaikutuksiakin.
Lopettakaa mieluummin niiden lisäaineiden ja muun p*skan syöminen ja alkoholin juominen.
Miksei voisi lopettaa noita kaikkia? Minä en enää juo kahvia enkä alkoholia.
Oletteko juoneet Mate-teetä? Hankin pussillisen ja aloitan huomenna. Kysyn jotka olette käyttäneet niin mitä vaikutuksia olette havainneet pitemmän käytön jälkeen?
Myyjä sanoi ettei kannata nauttia iltaisin sillä voi viedä unet. Alan käyttämään aamuisin josko saisi lisää virtaa.
Ei kahvia ainakaan mate-teehen kannata vaihtaa. Se sisältää paljon kofeiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä kokoisista kupeista? Jos jakaa yhden ison kupin kolmeen pieneen, saako silloin terveyshyödyt?
Trollaatko vai etkö ole kuullut, mitä tarkoitetaan kun puhutaan kahvikupillisesta? Se on 1,25 dl.
Hahahaa onneksi en ole ikinä edes juonut kahvia, sellaista myrkkyä se on. Aamuni lähtee hyvin tupakalla ja energiajuomalla käyntiin
Juon keskimäärin yhden kupillisen päivässä. Arkisin keskellä päivää ja viikonloppuisin aamusta.
Ja jos en töissä ehdi tai jaksa hakea kahvia, niin sit olen ilman. Tykkään kahvista, mutta esimerkiksi aamupiristykseksi sitä en tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä tyhjä vatsa haisee? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Onko töissä erityisen vaikeeta esim juuri lounasaikaa pahan löyhkän vuoksi?
Ketoosille, eli pahalle.