Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetin kahvin juonnin 3 viikkoa sitten - USKOMATON vaikutus!

Vierailija
05.08.2018 |

Kahvihiirenä väsytti kovasti huolimatta hyvistä yöunista. Ainoastaan kahvikupillisen jälkeen jonkin aikaa (tunnin) sai kokea millaista on olla pirteä, kaikki muu aika meni vähän uneliaana.

Väsymyksen syitä selvitettiin lääkärissä, kaikki verikokeet otettu kilppareita myöten, mitään ongelmaa ei ole niissä. Vasta lopetettuani kahvin loppui jatkuva väsymys. Nyt ei väsytä enää päivän aikana missään vaiheessa, enkä enää romahda iltapäivällä niin kuin ennen.

Tiede muute on nykyään sitä mieltä, että kahvin "piristävä" vaikutus on vaan sen vierotusoideinen lievittämistä hetkeksi, ja oireet palaa taas kun kofeiinipitoisuus alkaa laskea. Tästä voi googleteilla vaikka hakusanalla "caffeine withdrawal reversal hypothesis".

Kahvilla on toki muitakin mekanismeja aiheuttaa väsymystä kuin vieroitusoireet:
https://www.theenergyblueprint.com/why-does-coffee-make-me-tired/

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hävinnyt vatsavaivat kokonaan kahvin juonnin lopettamisen jälkeen. Oli vatsan vääntelyä, ripulia ym. Aamulla sai ravata vessassa moneen kertaan. Voin silti juoda satunnaisesti kahvia, jos vaikka kylässä tarjotaan, mutta itse en osta. Teetä olen oppinut juomaan kahvin sijaan.

Vierailija
42/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi pahimmiata hajucomboista on kahvi + tupakka + tyhjä vatsa. Paastonneen ihmisen hengitys haisee p*askalta, kahvi ja tupakka korostaa kakan hajun kitkerää rikkisyyttä. Aivan kamala lemu.

Miltä tyhjä vatsa haisee? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Onko töissä erityisen vaikeeta esim juuri lounasaikaa pahan löyhkän vuoksi?

En tiedä mikä siinä on, mutta kyllä vaan haisee. Ei sellainen haise lounasaikaan joka on syönyt aamupalan, vaan se joka korvasi aamiaisen kahvilla (ja tupakalla).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullaki tuli ripulii kahvista, ja sillee et jos join kahvia niin n. 5 minuutin päästä menin vessaan. :D

Siks join, koska joskus mua ärsytti jos vatsa ei toiminu nopeesti.

Nyt ei oo enää ripulia.

Vierailija
44/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin, koska kahvin juomisesta tuli hermostunut ja ahdistunut olo. Nyt olen huomannut, että en ole sen väsyneempi kuin ennenkään. Ennen tunsin joka päivä rintakipua ja sydämentykytystä (johon ei lääkäri löytänyt syytä), mutta nyt sitä on paljon harvemmin.

Vierailija
45/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole huomannut mitään eroa eloon juonko kahvia vai en. Siksi tuntuu ihan hassuilta joidenkin suuret reaktuot kahviin. Melkein epäilisin luuloa tiedon väärtiksi. Mutta jokaisen elimistö on erilainen niin kai se kahvi on joillekin niin vaikuttava. Teessäkin on kofeiinia, joten siihen ei kannata vaihtaa.

Vierailija
46/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä muistan ku en juonu kahvii enkä polttanu tupakkaakaan ja aattelin et hyi, inhosin sitä hajuu mikä tuli esim kahvin juonnista ja tupakastaki. :D

Vierailija
47/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan enää lopeta kahvinjuontia, jollei ole pakko. Raskausaikana en juonut ja joitakin muitakin pitkiä taukoja on ollut, enkä huomannut mitään vaikutusta.

Kahvin terveyshyödyt ovat niin suuret, että miksi lopettaisin. Pidän myös kahvin mausta, siis hyvän tummapaahtoisen suodatinkahvin tai espresson. Varsinkin aamukahvi on suunnaton nautinto, johtui se sitten addiktiosta tai mistä hyvänsä.

Olen varsin rauhallinen ja jotenkin hidas, pulssikin matala (lepopulssi n 40-50) ja verenpaine matala. Kahvi ei tuo mulle täpinöitä, mutta virkistää.

Vierailija
48/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saisi voimia lopettamiseen? Hektinen lapsiperhearki, ja se kahvikupillinen on aamun tärkein rituaali itselleni. Mitä tilalle?

Juo kofeiinitonta kahvia.

Vierailija
49/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munki pulssi on tosi matala, etenki ollu, joku 50. Mut silti ku joskus olin henkisesti rauhaton niin uskon että saattaa siihenki vaikuttaa. En itse todellakaan tietentahtoen juo kahvia, oon lukenu et kofeiini on vahva stimulantti, ei ihmiselle tarkotettu.

Vierailija
50/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös matala verenpaine mulla. Mut silti en usko et tollanen stimuloiva aine tekee hyvää ihmiselle. Ja kyl kahvinjuonnin jälkee tunsin et sydän hakkas kovempaa. En usko et jos ihminen vetää jtn stimuloivaa ainetta monta kertaa päivässä et siit olis mtn positiivista ainakaa, parempi on olla oma ittensä.

Vierailija
51/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

roprrfkeoffeoefoe kirjoitti:

Ja myös matala verenpaine mulla. Mut silti en usko et tollanen stimuloiva aine tekee hyvää ihmiselle. Ja kyl kahvinjuonnin jälkee tunsin et sydän hakkas kovempaa. En usko et jos ihminen vetää jtn stimuloivaa ainetta monta kertaa päivässä et siit olis mtn positiivista ainakaa, parempi on olla oma ittensä.

Joo siis omien tuntemusten mukaan tietysti täytyy toimia!

T. tuo edellinen kahvinhehkuttelija

Vierailija
52/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän aikaa join kofeiinitonta, koska olin kokevinani jotain kofeiinin aiheuttamia ongelmia. Kun lähikauppa sitten lopetti sen myynnin, aloin juomaan tavallista kahvia eikä yllätykseksi ole mitään oireita tullut.

Vierailija
53/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini on todellinen huumausaine ja jokaisella on oma herkkyys sille. Esimerkiksi aamukahvi muuttaa selvästi seuraavan yön unta tutkimusten mukaan.

Vierailija
54/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvihiirenä väsytti kovasti huolimatta hyvistä yöunista. Ainoastaan kahvikupillisen jälkeen jonkin aikaa (tunnin) sai kokea millaista on olla pirteä, kaikki muu aika meni vähän uneliaana.

Väsymyksen syitä selvitettiin lääkärissä, kaikki verikokeet otettu kilppareita myöten, mitään ongelmaa ei ole niissä. Vasta lopetettuani kahvin loppui jatkuva väsymys. Nyt ei väsytä enää päivän aikana missään vaiheessa, enkä enää romahda iltapäivällä niin kuin ennen.

Tiede muute on nykyään sitä mieltä, että kahvin "piristävä" vaikutus on vaan sen vierotusoideinen lievittämistä hetkeksi, ja oireet palaa taas kun kofeiinipitoisuus alkaa laskea. Tästä voi googleteilla vaikka hakusanalla "caffeine withdrawal reversal hypothesis".

Missä muka sanotaan että kahvi piristää vain vieroitusoireita poistaen? Se kiihdyttää eläimenkin fysiologiaa vaikka ei olisi ennen saanut kofeiinia.

Vierailija
55/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä muka sanotaan että kahvi piristää vain vieroitusoireita poistaen? Se kiihdyttää eläimenkin fysiologiaa vaikka ei olisi ennen saanut kofeiinia.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/16001109/

Ole hyvä

Vierailija
56/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

The claim that the alerting effects felt by frequent caffeine consumers after caffeine consumption represent withdrawal reversal rather than a net benefit for alertness (with associated effects on cognitive performance) has been variously disputed. This review examines the arguments for and against withdrawal reversal and finds in favor of withdrawal reversal. First, although acutely caffeine abstinent, frequent caffeine consumers show increased alertness and improved cognitive performance after taking caffeine, neither their alertness nor performance exceeds that of placebo-treated noncaffeine consumers or former caffeine consumers. Second, while caffeine may increase alertness, or at least wakefulness, in nonconsumers, this is not against withdrawal reversal as it says nothing about what occurs with frequent consumption. Third, the logic of “predosing” studies as a test of withdrawal reversal is flawed because the effects of caffeine in frequent consumers predosed with caffeine could be due to a failure of the predose to fully reverse withdrawal rather than to a net benefit of the second dose of caffeine. Fourth, failure to find in some (but not all) studies that alertness is lower or cognitive performance is poorer in acutely withdrawn frequent consumers than in nonconsumers is not strong evidence against withdrawal reversal as “absence of evidence is not evidence of absence.” Finally, evidence of faster responding on reaction time tasks and correlations between habitual caffeine and better cognitive function in older age do not contradict withdrawal reversal but instead point to physical performance and, just possibly, neuroprotective effects of caffeine.

Vierailija
57/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin kahvin juonnin 5 päivää sitten ja todella hyvä olo, ei skitsota eikä näe enää hallusinaatioita. Täytyy tuo uusi 500 € Moccamaster myydä pois ja palkita itsensä kun pääsin mielenlujuudella kofeiinista eroon :)

Vierailija
58/58 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi on pahaa ja siitä menee vain pakki sekaisin.

Kahviviljelmät pitäisi vaihtaa osittain ruoan tuotantoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi