Miksi osa naisista haluaa pitää kuukautiset
Vaikkei olisi lasta suunnitelmissa? Kun ne nykyään saa pois esim. hormonikierukalla. Elämä helpompaa ilman mahdollisia kipuja ja yleensä vuotoja. Toki moni ei halua käyttää mitään hormoneja, mutta monelle ne sopivatkin.
Itse en kaipaa kuukautisia. Olisi vaikea tottua jos alkaisivat taas.
Kommentit (62)
Miksi käyttää hormoneja, jos niitä ei erityisesti tarvitse? Vesistöissä kalatkin vaihtaa jo sukupuolta ja miehet kärsivät juomavedessä olevista estrogeenijäämistä, kun valtaosa suhteessa olevista nuorista naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä. Joku toinen ehkäisykeino tarvitaan ja äkkiä.
En usko että "monelle sopivat". Minäkin luulin aikoinani että mulle ei e-pillerit aiheuta mitään sivuvaikutuksia. Tosin vasta sitten kun lopetin pillerit huomasin että en olekaan luonteeltani hermoheikko niin että itken joka ilta itseni uneen ja saan raivokohtauksia jopa lapselle. Kun olin kuukauden ollut syömättä pillereitä huomasin että mitä hittoa, en ole itkenyt kuukauteen. Olin syönyt pillereitä 16-vuotiaasta asti ja aina ajatellut että itken sen takia kun mies on paska ja elämä on paska jne. Elämä ei parantunut eikä mieskään muuttunut, mutta itku ja raivoaminen loppui kuin seinään kun loppui hormonien syöminen... Kuinkahan moni nainen kuvittelee että pillerit ja muut hormonit sopii mulle ihan hyvin...?
Koska kuukautiseni ovat pari päivää kestävät, kivuttomat ja niukat, pillerit sen sijaan aiheuttavat jatkuvia satunnaisia kipuja.
Mulla on hormonikierukka ja menkat alkavat joka kuukausi 12.-15. päivä. Ei oo kivaa.
Mä oon kyllä kuullut enemmän juttuja, että hormonit ei sovi kuin että sopisi. Ja nekin, joille sopii, ovat totutelleet niihin monia kuukausia ja kärsineet sen ajan sivuvaikutuksista. Musta myös tuntuu luonnottomalta, että ne kuukautiset jää pois. Ne on kiva varmistus joka kuukausi sille, että ehkäisy toimii. Saatan myös joskus haluta lapsia, ja en halua pienentää todennäköisyyttä raskauden onnistumiselle käyttämällä hormonaalista ehkäisyä.
Koska en halua mitään ylimääräisiä hormoneja kehooni. En ole koskaan niitä halunnut enkä halua vastakaan. Kuukautiset eivät ole minulle ongelma.
Käytän ehkäisyrengasta, joita saisi käyttää monta putkeen niin ettei kuukautisia tulisi. Käytän vain yhden kerrallaan, koska haluan tietää että en ole raskaana. Toiseksi kuukautisvuoto tekee hyvää emättimen ph-tasapainolle. En muuten ole saanut hiivatulehdusta vuosiin.
Mä syön pillereitä mutta pidän silti tauot, oon varmaan megatyhmä? Haluan tietää, että en olekin yhtäkkiä viikolla 13. raskaana. Ja että kehoni ns. toimii (en ole normaalipainoinen).
Mutta suosittelen kyllä tyttöjä kasvamaan ensin isoiksi ja "omiksi itseikseen" ennen hormonien aloittamista. Niin tietää sitten paremmin, mikä on pillereiden seurausta ja mikä on ihan vaan sitä omaa luonnetta ja pskaa elämää.
Ei mulla hormonikierukka kuukautisia poistanut. Ensin oli jatkuvaa vuotoa ja tiputtelua muutama kuukausi ja sen jälkeen kuukautiset säännöllisesti joka kuukausi.
Käytin hormonaalista ehkäisyä vuosia ja kun sain sen lopetettua steriloinnin myötä muutama vuosi sitten, niin laihduin 10 kg kuukaudessa mitään muutoksia tekemättä ja vuosien haluttomuuden jälkeen halusin taas - ja paljon. Enää en siis hormonaalista ehkäisyä suositellut kenellekään, vaan päinvastoin paasannut sen kauheudesta.
Kuukautiseni ovat hyvin runsaat, mutta täysin kivuttomat. Nyt olen kuitenkin menossa lämpöpallohoitoon niiden runsauden takia, että saisin rautavarastoni taas normalisoitua ilman rautalääkitystä. Muuten menkat ovat minulle ihan se ja sama, luonnollinen osa elämää jo 12 vuotiasta asti. N44
Normaalipainoni on alipainon rajalla. Normaali kierto on 4-5 viikkoa. Jos menee pidempään niin tiedän että paino on taas laskenut ja pitää alkaa syömään mättöruokia että paino taas nousee. Muutenkin nykyisin ovat pääosin kivuttomat kun löysin oikeanlaisen särkylääkkeen.
Lisäksi en halua käyttää mitään hormoneita.
Onko muita hormonittomia ehkäisyjuttuja kuin kondomi? Pessaari tuntuu kauhean vaikealta ja vähän epäilen sen tehoa.
Miksi ihmeessä ryhtyisin tykittämään hormoneja kehooni vain huvin vuoksi kun ehkäisyllekään ei ole tarvetta?
Vierailija kirjoitti:
Onko muita hormonittomia ehkäisyjuttuja kuin kondomi? Pessaari tuntuu kauhean vaikealta ja vähän epäilen sen tehoa.
Kuparikierukka
Eipä noista menkoista haittaakaan ole. Toisin kuin ylimääräisistä hormoneista.
Käytin nuorempana minipillereitä kuukautiset jäivät kokonaan pois.
Mutta sivuvaikutukset olivat sen verran ikävät että lopetin niiden käytön.
Koska en tarvitse tällä hetkellä ehkäisyä ja hormonivalmisteiden käyttäminen tulisi kalliimmaksi kuin kuukautissuojat niukoille, noin 3 päivää kestäville kuukautisilleni.
Kuparikierukka pysyi aikoinaan paikallaan mutta kun jouduin vaihtamaan hormonikierukkaan niin 2-3kk sisällä luisuu pois. Ainakin 4 kertaa koitettu.
19 jatkaa.... pyysin lääkäriä jo ompelemaan sen kiinni =D ei suostunut.
Vastasit jo itse kysymykseesi.