Kielten opiskelijat! Millaisia tekniikoita käytätte?
Kommentit (16)
Ite opin espanjan sanakirjasta. Luin kaks kertaa joka ikisen sanan läpi ÄÄNEEN. Sit siirryin youtubeen ja lausuin edelleen kaiken ÄÄNEEN. Kattelin videoita sieltä ehkä 6kk ja otin loppujen lopuksi kurssin ja nyt puhun espanjaa, niin että minua ymmärretään ja minä ymmärrän heitä. Kun sanot heti alussa kaiken ääneen, niin se jää paremmin päähän ja tiedät miltä heti miltä kuulostat. Koska omassa mielessä ihminen lausuu täydellisesti ja ulosanti on sit eri juttu.
Paras keino minulle omaksua uutta sanastoa on TUOTTAA kieltä. Toki tätä varten täytyy tietää kieliopin perusteet ensin. Jos et löydä mitään natiivipuhujaa tai sellaisen kanssa juttelu tuntuu vielä vähän liian hankalalta /jännittävältä, kannattaa koettaa tehdä kirjoitusharjoituksia. Tehokkaita ovat käännöstehtävät suomesta harjoiteltavaan kieleen tai ns. pienet esseet, tai chattaily/muu viestittely harjoiteltavalla kielellä jossain netissä esim. kielikaverin kanssa.
Luen, käännän, käytän sanastoja, etsin synonyymeja, puhun, keskustelen, opettelen kieliopin.
Katson ohjelmia.
Olen valpas ja utelias.
Vierailija kirjoitti:
Luen, käännän, käytän sanastoja, etsin synonyymeja, puhun, keskustelen, opettelen kieliopin.
Katson ohjelmia.
Olen valpas ja utelias.
Liityn kys.kieliseen fb.ryhmään oppiakseni nykyistä käyttökieltä.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat parhaat keinot omaksua uusi kieli?
Immersio toimii parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Ite opin espanjan sanakirjasta. Luin kaks kertaa joka ikisen sanan läpi ÄÄNEEN. Sit siirryin youtubeen ja lausuin edelleen kaiken ÄÄNEEN. Kattelin videoita sieltä ehkä 6kk ja otin loppujen lopuksi kurssin ja nyt puhun espanjaa, niin että minua ymmärretään ja minä ymmärrän heitä. Kun sanot heti alussa kaiken ääneen, niin se jää paremmin päähän ja tiedät miltä heti miltä kuulostat. Koska omassa mielessä ihminen lausuu täydellisesti ja ulosanti on sit eri juttu.
Tuossa metodissa on vaan se huono puoli, ettet välttämättä osaa lausua espanjaa oikein. Tai varmasti olet tarkastanut miten sanat ja äänteet kuuluu lausua, mutta jos et kuule luonnollista puhuttua kieltä, voi ääntäminen jäädä vajaaksi. Sen lisäksi sanoja harvoin lausutaan yksittäin, vaan ne ovat osa lausetta, joka vaikeuttaa lausumista. Sanan rytmitys muuttuu. Lisäksi metodi kuulostaa ihan sairaan tylsältä.
Omat neuvoni:
1. Kuuntele, kuuntele, kuuntele! Kuuntele ihan mitä tahansa opiskelemallasi kielellä. Äänikirjat ovat hyviä, koska lausunta on selkeää ja melko hidasta. Jos alussa kuuntelet jotain tuttua kirjaa, jonka juonen tunnet, kasvaa motivaatiosi kun tajuat ymmärtäväsi lauseen sieltä ja sanan täältä. Mutta älä ole liian nirso. Mikä tahansa kielilähde kelpaa.
2. Yritä toistaa kuulemasi mahdollisimman tarkasti. Ota huomioon paino ja aksentti. Sopivaa materiaalia voi olla vaikea löytää, koska esimerkiksi radiossa puhe menee niin nopeasti, että on vaikea pysyä perässä. Parasta olisi kuunnella yksittäisiä lauseita, jotka pystyt helposti toistamaan.
3. Kolmas neuvo on toisto ensimmäisestä, mutta painetun sanan kanssa. Lue mahdollisimman paljon. Kaikenlainen materiaali kelpaa. Tosin ehkä alussa kannattaa välttää vahvaa slangia ja huonoa kieltä, ettet saa huonoja vaikutteita.
4. Suosittelen Ankia. Se on ilmainen ohjelma, jonka saa kännyyn ja tietokoneelle. Sen avulla voi kerrata sanastoa ja lauseita. Jos haluat opiskella jotain suosittua kieltä kuten espanjaa, löytyy sieltä valmiita pakkoja hurumykky. Ihmiset ovat tehneet ne itse, joten laatu voi vaihdella, mutta olen onnistunut löytämään ihan hyviäkin valmispakkoja.
Jos haluat opiskella jotain harvinaista kieltä, ei järkeviä pakkoja välttämättä löydy ja joudut tekemään itse. Se on mielestäni rasittavaa ja yritän yleensä löytää valmiita pakkoja, mutta jotkut pitävät itsetehtyjä pakkoja melkein pakollisina, koska silloin olet itse saanut päättää sisällön ja sinulla on jonkinlainen kosketus opeteltaviin sanoihin/lauseisiin. All Japanese All The Time on kiinnostavaa luettavaa, jos tämä kiinnostaa sinua enemmän.
Suosittelen lauseiden opiskelua (kohdekieleltä omalle), koska se antaa sinulle käsityksen kieliopista sanojen opiskelun lisäksi. Ja jotenkin sanoja on helpompi muistaa, kun niitä on käytetty lauseessa. Ankista löytyy valmiita lausepaketteja, joita voi kokeilla.
5. Etsi joku keskustelukaveri ja juttele hänen kanssaan sinua kiinnostavista asioista. Hotellien varaaminen voi olla ihan hyvä alussa tai jos olet lähdössä matkalle, mutta jos haluat todella oppia kielen, kannattaa keskustella muista asioista kuin turistijutuista. Netistäkin löytyy palveluja, jotka yhdistävät natiivin, joka haluaa opettaa ja kielen opiskelijan. Tietysti se maksaa, mutta hinta ei ole ihan kamala. Olen käyttänyt yhtä palvelua, mutta en nyt muista sen nimeä.
Tiivistettynä: Ympäröi itsesi opiskelemallasi kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa metodissa on vaan se huono puoli, ettet välttämättä osaa lausua espanjaa oikein. Tai varmasti olet tarkastanut miten sanat ja äänteet kuuluu lausua, mutta jos et kuule luonnollista puhuttua kieltä, voi ääntäminen jäädä vajaaksi. Sen lisäksi sanoja harvoin lausutaan yksittäin, vaan ne ovat osa lausetta, joka vaikeuttaa lausumista. Sanan rytmitys muuttuu. Lisäksi metodi kuulostaa ihan sairaan tylsältä.
Omat neuvoni:
1. Kuuntele, kuuntele, kuuntele! Kuuntele ihan mitä tahansa opiskelemallasi kielellä. Äänikirjat ovat hyviä, koska lausunta on selkeää ja melko hidasta. Jos alussa kuuntelet jotain tuttua kirjaa, jonka juonen tunnet, kasvaa motivaatiosi kun tajuat ymmärtäväsi lauseen sieltä ja sanan täältä. Mutta älä ole liian nirso. Mikä tahansa kielilähde kelpaa.
2. Yritä toistaa kuulemasi mahdollisimman tarkasti. Ota huomioon paino ja aksentti. Sopivaa materiaalia voi olla vaikea löytää, koska esimerkiksi radiossa puhe menee niin nopeasti, että on vaikea pysyä perässä. Parasta olisi kuunnella yksittäisiä lauseita, jotka pystyt helposti toistamaan.
3. Kolmas neuvo on toisto ensimmäisestä, mutta painetun sanan kanssa. Lue mahdollisimman paljon. Kaikenlainen materiaali kelpaa. Tosin ehkä alussa kannattaa välttää vahvaa slangia ja huonoa kieltä, ettet saa huonoja vaikutteita.
4. Suosittelen Ankia. Se on ilmainen ohjelma, jonka saa kännyyn ja tietokoneelle. Sen avulla voi kerrata sanastoa ja lauseita. Jos haluat opiskella jotain suosittua kieltä kuten espanjaa, löytyy sieltä valmiita pakkoja hurumykky. Ihmiset ovat tehneet ne itse, joten laatu voi vaihdella, mutta olen onnistunut löytämään ihan hyviäkin valmispakkoja.
Jos haluat opiskella jotain harvinaista kieltä, ei järkeviä pakkoja välttämättä löydy ja joudut tekemään itse. Se on mielestäni rasittavaa ja yritän yleensä löytää valmiita pakkoja, mutta jotkut pitävät itsetehtyjä pakkoja melkein pakollisina, koska silloin olet itse saanut päättää sisällön ja sinulla on jonkinlainen kosketus opeteltaviin sanoihin/lauseisiin. All Japanese All The Time on kiinnostavaa luettavaa, jos tämä kiinnostaa sinua enemmän.
Suosittelen lauseiden opiskelua (kohdekieleltä omalle), koska se antaa sinulle käsityksen kieliopista sanojen opiskelun lisäksi. Ja jotenkin sanoja on helpompi muistaa, kun niitä on käytetty lauseessa. Ankista löytyy valmiita lausepaketteja, joita voi kokeilla.
5. Etsi joku keskustelukaveri ja juttele hänen kanssaan sinua kiinnostavista asioista. Hotellien varaaminen voi olla ihan hyvä alussa tai jos olet lähdössä matkalle, mutta jos haluat todella oppia kielen, kannattaa keskustella muista asioista kuin turistijutuista. Netistäkin löytyy palveluja, jotka yhdistävät natiivin, joka haluaa opettaa ja kielen opiskelijan. Tietysti se maksaa, mutta hinta ei ole ihan kamala. Olen käyttänyt yhtä palvelua, mutta en nyt muista sen nimeä.
toshan lukee et se ymmärtää ja sitä ymmärretään, joten oikein on jotain tehty.
Selaan foorumia, välttelen opiskelua ja valitan, kun en opi mitään.
Mitä kieliä tuolla Ankilla voi opiskella?
Vierailija kirjoitti:
Mitä kieliä tuolla Ankilla voi opiskella?
Se on vaan sellainen spaced repetition -ohjelma eli jos jaksat tehdä siihen itse pakan, voit opiskella ihan mitä tahansa. Vaikka matikkaa.
Kielissä on yleensä joko kohdekielen tai äidinkielen sana esillä. Yritetään muistella mikä sana se on. Painetaan nappulaa ja vastaus tulee esille. Sitten arvostellaan miten helppo se sana oli. Sen arvostelun perusteella Anki päättää milloin se näytetään uudelleen. Jos et muistanut sitä ollenkaan, näytetään sana minuutin tai kymmenen minuutin sisällä. Jos muistit, niin seuraava kertauskerta voi olla kaukanakin.
Käytän valmista pakkaa, jossa on ruotsin lauseita. Ohjelma soittaa lauseen ja minä toistan sen ja käännän sen. Sitten katson vastauksen ja arvostelen miten helppo se lause oli.
Se on äärimmäisen monikäyttöinen ohjelma ja suosittelen sitä varauksetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat neuvoni:
toshan lukee et se ymmärtää ja sitä ymmärretään, joten oikein on jotain tehty.
Mun tavoite on ääntää ilman jäätävää aksenttia ja silloin tuo kuuntelu ja toistaminen on aika tärkeää. Mielestäni kannattaa oppia ääntäminen heti kunnolla, ettei sitten myöhemmin tarvitse yrittää korjata. Espanjan ääntäminen on sen verran kaukana suomesta, että en yrittäisi vain kirjan perusteella opetella. Mutta kaikilla ei ole samat tavoitteet, joten jos vähempikin riittää, niin ei siinä mitään.
Opiskelen itse ruotsia ja mieluummin haluan oppia ääntämään riikinruotsia kuin suomenruotsia, joten olen valmis panostamaan ääntämiseen.
Netissä on kaikki maailman radioasemat löydettävissä.
Sieltä vain etsit opiskelemasi kielen radion ja laitat taustalle kuunteluun, kun teet kotitöitä jne.
Toinen kikka, joka sopii jo jonkin verran opiskelleille, että lainaat kirjastosta saman kirjan sekä suomeksi että kielellä, jota opiskelet.
Ainaki kirjastoissa on hyvä valikoima ruotsia, englantia, löytyy sieltä espanjaa, saksaa ja italiaakin. Yritä löytää joku kiva kirja, esim. dekkari, murhamysteeri yms. mitä aidosti haluat lukea.
Mä esim. luen vaikkapa kaks sivua eka suomeks, että tajuan, mistä on kyse. Sit heti perään luen ne samat kaks sivua vieraalla kielellä.
Bonuksena kuuntelen äänikirjasta vielä, miten lukija lukee ja ääntää.
Youtube on täynnä äänikirjoja. Kannattaa kirjoittaa kirjan nimen perään audio book, kun on ensin kaivanut tiedon siitä, minkä niminen kirja on siksi kieleksi, minä sen haluaa kuunnella.
Youtube on myös täynnä opettajia. Ihan mikä kieli tahansa kyseessä, niin jo löytyy. Kannattaa kirjoittaa hakukenttään kyseisestä kielestä joku tietty kielioppiasia, minkä haluaa, että joku opettaa.
Ihminen oppii kuulemma parhaiten siten, että joku elävä ihminen kertoo ja opettaa sen sinulle katsoen sinuun. Asiat jää paremmin mieleen kuin yksinään kielioppikirjasta lukien.
Vierailija kirjoitti:
Noihin on ratkaisuna YouTube, täynnä opettajia, natiiveja ko. kielen puhujia. Löytyy kaikki kielioppiasiat sun muut sadan eri ihmisen opettamana jne.
Aloitin viron kielen opiskelun joitakin vuosia sitten. Ensin kansalaisopistossa, ja omalla ajalla opiskelin itsenäisesti. Pänttäsin, yritin lukea lehtien nettiversioita, luin lastenkirjoja, kuuntelin musiikkia. Ostin elokuvia ja katselin niitä. Aluksi sellaisia, joissa oli myös tekstitys viroksi. Liityin pariin virolaiseen fb-ryhmään, joissa seuraan keskusteluja ja joista olen saanut useita fb-kavereita. Heidän kanssaan "keskustellaan" sitten kahdestaan. Joitakin heistä olen tavannut livenäkin.
Kävin kesäisin kielikursseilla Virossa. Osallistuin verkkokursseille, joilla saa opettajalta palautetta ja ohjausta. Nyt olen suorittanut virallisen B1-kielikokeen Virossa ja tähtään nyt B2-kokeeseen.
Erityisesti sanasto?