Haittaako teitä jos palvelua saa vain englanniksi ravintolassa/kahvilassa?
Kommentit (97)
Ei haittaa mutta ymmärrän hyvin etteivät kaikki koe mukavaksi tilannetta. Mielestäni Suomessa tulee saada palvelua omalla kielellään.
Haittaa. Ulkomailla puhun vaikka käsilläni, mutta Suomessa haluan kommunikoida ilman kielimuuria.
Ei haittaa. Puhun vain suomea ja valitessani syötävää en osoita sitä sormella, vaan sanon sen nimen.
Tilaan "kahvi ja juustosämpylä". Kun kassa kysyy (englanniksi), mikä kahvikupin koko, niin vastaan ystävällisesti "kahvi ja juustosämpylä". Kun kassa yrittää esitellä, että tämä vai tämä kuppi, niin vastaan, että "kupillinen, kiitos". Siinä saan joskus käytettyä 10 minuuttia ja jono takanani kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa mutta ymmärrän hyvin etteivät kaikki koe mukavaksi tilannetta. Mielestäni Suomessa tulee saada palvelua omalla kielellään.
Julkisella sektorilla näin onkin. Tosin monien lääkäreiden suomen kielen taidosta voi olla montaa mieltä. Mutta yksityisellä sektorilla voi tarjota palvelua vaikka pelkällä klingonin kielellä.
Haittaa. Osaan kyllä englantia mutta silti ottaa päähän jos en saa Suomessa suomenkielistä palvelua. Maassa maan kielellä.
Ajattelen että kahvila pärjää vain ulkomaalaisilla turisteilla tai luulee pärjäävänsä.
Haittaa.
Mä kyllä osaan tilata useammallakin kielellä, mutta kaikki ei osaa muuta kuin suomea. On kohtuutonta, että he eivät saa palvelua omalla kielellään.
Ei haittaa, on ainoastaan piristävää!
Haittaa. En käy lainkaan sellaisissa paikoissa. Olen Helsingissä muutamasta paikasta poistunutkin kun on käynyt ilmi ettei palvelua saa suomeksi.
Eikä ole kyse kielitaidon puutteesta, olen asunutkin briteissä ja olen töissä firmassa jonka virallinen kieli on englanti. Minä vaan en periaatteesta voi sietää ajatusta ettei suomessa saa palvelua suomeksi, enkä suostu suosimaan tämän kehityksen etenemistä.
Ihmettelen miten niin moni suomalainen hyväksyy - voisin kuvitella mikä kohu nousisi jos vaikka Pariisissa perustettaisiin ravintoloita joissa ei palvella ranskaksi tai Ateenassa sellaisia jotka ei palvele kreikaksi...
Helsingissä Punavuoressa Brooklyn cafessa palvelua sai vain englanniksi.
Mun mielestä on tosi noloa, jos kahvilassa/ravintolassa ei edes helpoimpia asioita viitsitä opetella suomeksi. Äänestän jaloillani, jos pelkkää englantia sönköttävä tyyppi palvelemassa. Ulkomailla asioin englanniksi, kotimaassa en.
Ei jos se sijaitsee Englannissa. Suomessa haittaa...
Kyllä mielestäni jokaisessa maassa tulee saada palvelua maan omalla kielellä. Ei voi olettaa että kaikki osaisivat englantia, mites vanhat ihmiset?
Haittaa, puhun aina Suomessa suomea tai ruotsia. En muuta, siinähän kyselevät useampaan kertaan. Ymmärrän kysymyksen ja vastaan kotimaisilla kielillä.
Viimeksi eilen väännettiin tankeroa Fafassa ja saatiin mitä mielestämme tilattiin. Jos edes on lista suomeksi niin hyvin pärjää kielitaidotonkin. Mutta ei välttämättä tunnu mukavalta kaikista ettei kotimaassa pärjää kotimaisella. Vaan mitä tuokaan tulevaisuus tullessaan - koska katoa kielemme kokonaan?
Haittaa. Suunta on huono, jos suomessa ei pärjää suomenkielellä.
Ei. Toki Suomessa pitää osata palvella suomeksi tai ruotsiksi, mutta jos se on baarin "palvelukonsepti" niin mikäpä siinä.
Sellainen yritys ei kannata, joka ei tarjoa palvelua sijaintimaansa kielellä.
Ei.