Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haittaako teitä jos palvelua saa vain englanniksi ravintolassa/kahvilassa?

Vierailija
03.08.2018 |

Minua ei.

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
2/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa mutta ymmärrän hyvin etteivät kaikki koe mukavaksi tilannetta. Mielestäni Suomessa tulee saada palvelua omalla kielellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaa. Ulkomailla puhun vaikka käsilläni, mutta Suomessa haluan kommunikoida ilman kielimuuria.

Vierailija
4/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Puhun vain suomea ja valitessani syötävää en osoita sitä sormella, vaan sanon sen nimen.

Tilaan "kahvi ja juustosämpylä". Kun kassa kysyy (englanniksi), mikä kahvikupin koko, niin vastaan ystävällisesti "kahvi ja juustosämpylä". Kun kassa yrittää esitellä, että tämä vai tämä kuppi, niin vastaan, että "kupillinen, kiitos". Siinä saan joskus käytettyä 10 minuuttia ja jono takanani kasvaa.

Vierailija
5/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa mutta ymmärrän hyvin etteivät kaikki koe mukavaksi tilannetta. Mielestäni Suomessa tulee saada palvelua omalla kielellään.

Julkisella sektorilla näin onkin. Tosin monien lääkäreiden suomen kielen taidosta voi olla montaa mieltä. Mutta yksityisellä sektorilla voi tarjota palvelua vaikka pelkällä klingonin kielellä.

Vierailija
6/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaa. Osaan kyllä englantia mutta silti ottaa päähän jos en saa Suomessa suomenkielistä palvelua. Maassa maan kielellä.

Vierailija
7/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että kahvila pärjää vain ulkomaalaisilla turisteilla tai luulee pärjäävänsä. 

Vierailija
8/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaa.

Mä kyllä osaan tilata useammallakin kielellä, mutta kaikki ei osaa muuta kuin suomea. On kohtuutonta, että he eivät saa palvelua omalla kielellään.

Vierailija
9/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, on ainoastaan piristävää! 

Vierailija
10/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaa. En käy lainkaan sellaisissa paikoissa. Olen Helsingissä muutamasta paikasta poistunutkin kun on käynyt ilmi ettei palvelua saa suomeksi.

Eikä ole kyse kielitaidon puutteesta, olen asunutkin briteissä ja olen töissä firmassa jonka virallinen kieli on englanti. Minä  vaan en periaatteesta voi sietää ajatusta ettei suomessa saa palvelua suomeksi, enkä suostu suosimaan tämän kehityksen etenemistä.

Ihmettelen miten niin moni suomalainen hyväksyy - voisin kuvitella mikä kohu nousisi jos vaikka Pariisissa perustettaisiin ravintoloita joissa ei palvella ranskaksi tai Ateenassa sellaisia jotka ei palvele kreikaksi...

Vierailija
11/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä Punavuoressa Brooklyn cafessa palvelua sai vain englanniksi.

Vierailija
12/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on tosi noloa, jos kahvilassa/ravintolassa ei edes helpoimpia asioita viitsitä opetella suomeksi. Äänestän jaloillani, jos pelkkää englantia sönköttävä tyyppi palvelemassa. Ulkomailla asioin englanniksi, kotimaassa en.

Vierailija
13/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jos se sijaitsee Englannissa. Suomessa haittaa...

Vierailija
14/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mielestäni jokaisessa maassa tulee saada palvelua maan omalla kielellä. Ei voi olettaa että kaikki osaisivat englantia, mites vanhat ihmiset?

Vierailija
15/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaa, puhun aina Suomessa suomea tai ruotsia. En muuta, siinähän kyselevät useampaan kertaan. Ymmärrän kysymyksen ja vastaan kotimaisilla kielillä.

Vierailija
16/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi eilen väännettiin tankeroa Fafassa ja saatiin mitä mielestämme tilattiin. Jos edes on lista suomeksi niin hyvin pärjää kielitaidotonkin. Mutta ei välttämättä tunnu mukavalta kaikista ettei kotimaassa pärjää kotimaisella. Vaan mitä tuokaan tulevaisuus tullessaan - koska katoa kielemme kokonaan?

Vierailija
17/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaa. Suunta on huono, jos suomessa ei pärjää suomenkielellä.

Vierailija
18/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Toki Suomessa pitää osata palvella suomeksi tai ruotsiksi, mutta jos se on baarin "palvelukonsepti" niin mikäpä siinä. 

Vierailija
19/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen yritys ei kannata, joka ei tarjoa palvelua sijaintimaansa kielellä.

Vierailija
20/97 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Never ever, but only in Finland.