Amerikkalaisten tavasta vaihtaa vaatteet joka päivä
Miksi amerikkalaisille on tärkeää pukeutua eri asuun joka päivä? Ja mitä he tekevät päivän päällä olleille vaatteille, jotka eivät ole likaisia?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis joku oikeasti ihmettelee, että amerikkalaisilla on joka päivä eri vaatteet? Itselleni on ihan itsestään selvää, että esim. töihin laitetaan joka päivä eri vaatteet. Sama tapa näyttää olevan työkavereillani. Ihan Suomessa.
Mutta siltikään et näköjään osaa kertoa syytä. Teet niin vain, koska niin kuuluu tehdä. Tässä ketjussa kyseenalaistetaan tuota tapaa.
Asun Yhdysvalloissa ja puolisoni on jenkki. Vaatteet vaihdetaan päivittäin koska se on hygieenistä. Samoin suihkussa käydään ainakin kerran päivässä. Jenkit nyt vaan ovat siistimpiä kuin suomalaiset. Kuvaavaa on, että asiaa ei edes ymmärretä vaan ihmetellään sivutolkulla.
Tässä puhuttiin ihan päällysvaatteista eikä alusvaatteista. Miten ihmeessä se on epähygieenistä, että sinulla on sama neule kahtena päivänä peräkkäin? Pyörittekö kuralätäköissä vai oletteko vain kovia hikoilijoita. Sitä paitsi, tässäkin ovat monet kertoneet, että niitä kerran pidettyjä ei pestä välissä ja toisaalta vaatteen voi ihan hyvin pestä ja laittaa päälleen heti seuraavana päivänä. Hygieenisyys on siis aika huono selitys nyt.
Juuri näin. Suihkussa käyminen on täysin eri asia. Edes alusvaatteita ei tarvitse mielestäni vaihtaa päivittäin, jos ne eivät ole likaantuneet lainkaan yhden päivän aikana. Tämän voi tsekata aamulla ennen kuin menee suihkuun.
Eikä suihkussakaan ole niin välttämätöntä päivittäin käydä jos ei ole hikoillut lainkaan. Jotkut ihmiset käyvät suihkussa harvoin tahallaan, esim. poptähti Sting, jos oikein muistan.
No hyi! Kyllä alushousut alkavat haista, jos ei vaihda päivittäin. Omaan nenään ei niinkään, mitta toisten kyllä. Alusvaatteet ja sukat vaihdetaan aina päivittäin!
Mä vaihvan joka päivä paidan, hikoilen dödöstä huolimatta sen verran että ei ole muuta mahdollisuutta. Housuja pidän pidempään, pisimmillään parikin viikkoa. Kerran käytetyt housut ovat eri paikassa kuin puhtaat. Alusvaatteet pesen päivittäin, paitsi rintsikat. Joudun ostamaan erikoisliikkeestä liivini ja niitä kunnollisia, n. 80 e => maksavia pitäisi on 14 kpl että voisi joka päivä vaihtaa. Urheilurintsikat pesen kyllä heti käytön jälkeen.
Täällä yksi joka päivittäin vaihtaa vaatteensa ja pitää sitä itsestäänselvyytenä. Housut voi olla kaksi päivää, hame ehkä neljäkin. Hikoilen kainaloista niin ettei mikään apteekinkaan antiperspirantti varmuudella pidä. Lisäksi omaan yliherkän hajuhaistin, mikä sinänsä on varsinainen rasite. Tuon hikoilun vuoksi tuoksahtaa myös päällimmäinen paita omaan tarkkaan nenääni, joten pesuun menee yläosat päivittäin.
Usein kyllä työkavereista haistan tunkkasuuden kun käyttävät samoja vaatteita pari päivää. Toki ymmärrän että ei ole normaalia haistaa kaikki mahdolliset hajut/tuoksut.
Sitä ihmettelen, että täällä sanotaan ettei vaatteet kestä jatkuvaa pesua. Itse käytän ihan ketjuliikkeiden ja tavaratalojen myymiä vaatteita, ja tosiaan usein pesussa ovat, enkä muista milloin viimeksi jonkun vaatteen olisin joutunut reikien/nukkasuuden/haalistumien vuoksi heittämään pois. Eli väitän ettei tuossa ole mitään perää.
Ekologisuusnäkökulman ymmärrän, mutta en jaksa kantaa murhetta siitä, harvassa muussa asiassa olen epäekologinen. Ja ihan itsevarmuutta söisi olla tuhnunhajuissa vaatteissa ihmisten ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on sillä jos pitää vaatetta yhden päivän ja parin päivän päästä uudestaan tai pitää samantien pari päivää putkeen? En ole tuota ensimmäistä koskaan ymmärtänyt, ehkä sen takia etten halua mitään vaateröykkiötä nurkkaan vaan heitän suoraan pesuun parin päivän käytön jälkeen.
Ei siinä käytännössä ole mitään muuta eroa kuin psykologinen puoli, se millaisen kuvan haluaa antaa muille itsestään. Ihmisille vaan voi tulla mieleen, että henkilö joka koko aika käyttää samoja vaatteita on sottapytty, eikä pese niitä vaatteita. Vaikka pesisi sen saman paidan joka päivä ja aamullaa laittaisi uudestaan, niin eihän muut sitä tiedä, vaan olettaa ettei se ole ollutkaan pesussa. Samalla tavalla jos jättää käytetyn paidan välillä syrjään ja käyttääkin sitä uudestaan muutaman päivän jälkeen, ihmiset kuvittelee sen olevan puhdas. Tuollaiset mielikuvat värittää myös suhtautumista. Esim jos väität ostaneesi saman vaatteen uutena tai käytettynä, muuttaa se sitä mitä henkilö siitä ajattelee. Yhdessä tapauksessa joku alkaa näkemään sen positiivisessa valossa, toisessa negatiivisessa. Sama paita, (josta kerrot että on käytetty), voi muuttua jonkun mielestä hyväksi ja ekologiseksi valinnaksi, ja toisen mielestä vanhaksi kulahtaneeksi ja epäsiistiksi. Jos kerrot sen olevan uusi, eka voi ajatella et oletpa pinnallinen, kun ostit noin kalliin paidan uutena, kun taas toinen ajattelee et onpas siisti ja ihana paita. Samalla tavalla vaikuttaa hinta tai merkki.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan aina 5 kpl samanlaisia paitoja jos löydän kivan mallin, housuja ostan 2-3 paria identtisiä.
On ihan sama kuka kuiskii mun vaatteista mun selän takana, ite tiedän että en käytä samoja vaatteita joka päivä.
Mä en varmaan ostaisi kahta samanlaista vaatetta, vaikka olisi kuinka ihanasta vaatteesta kyse. Kaipaan jonkinlaista vaihtelua ja se piristää kun ei tarvii katella samaa paitaa koko ajan. Ihanakin vaate alkaa kyllästyttää, jos se on koko aika päällä. Jos ostaa toisen sitä varten että eka menee pilalle, niin ei välttämättä koskaan tule käytettyä. Halpisketjuistakun löytää laadukkaista kankaista tehtyjä vaatteita, jotka kestää pitkää käyttöä. Täytyy vain huomioida sitä mitä kankaita ne on kun ostaa jotain. Joihinkin tulee helposti nukkaa ekankin pesukerran jälkeen, toiset kankaat voi kestää hyvännäkösinä jopa kymmeniä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan aina 5 kpl samanlaisia paitoja jos löydän kivan mallin, housuja ostan 2-3 paria identtisiä.
On ihan sama kuka kuiskii mun vaatteista mun selän takana, ite tiedän että en käytä samoja vaatteita joka päivä.
Mä en varmaan ostaisi kahta samanlaista vaatetta, vaikka olisi kuinka ihanasta vaatteesta kyse. Kaipaan jonkinlaista vaihtelua ja se piristää kun ei tarvii katella samaa paitaa koko ajan. Ihanakin vaate alkaa kyllästyttää, jos se on koko aika päällä. Jos ostaa toisen sitä varten että eka menee pilalle, niin ei välttämättä koskaan tule käytettyä. Halpisketjuistakun löytää laadukkaista kankaista tehtyjä vaatteita, jotka kestää pitkää käyttöä. Täytyy vain huomioida sitä mitä kankaita ne on kun ostaa jotain. Joihinkin tulee helposti nukkaa ekankin pesukerran jälkeen, toiset kankaat voi kestää hyvännäkösinä jopa kymmeniä vuosia.
Olen pitkä ja hoikka. Kaupoista on todella vaikea löytää mittasuhteiltaan oikean kokoisia vaatteita. Aina on vyötärö väärässä kohdassa tai mitta liian lyhyt. Tässä iässä ei enää kehtaa napapaidassa kulkea. Jos hyvälaatuinen hyvä vaate osuu kohdalle, ostan samantien kaksi, koska kokemuksesta tiedän, että voi mennä pitkään, ennen kuin seuraava hyvä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on joka päivä eri vaatteet. Ainakin paita (haisee ihan hieltä kainaloista) ja alusvaatteet. Farkkuja voin käyttää viikon-parikin.
Farkut nyt menee puoli vuottakin pesemättä. Alus-/t-paita, alushousut, sukat päivän. Päällyspaita viikon.
No eipä ole ihme, että moni suomalainen näyttää niin laittamattomalta - mahtavat olla hirvittävät polvipussit ja ihosta erittyvä rasva tarttuu kyllä housuihinkin.
MUISTAKAA IHMISET, ETTÄ VAATTEITA VOI LAITTAA MYÖS VAIN HUUHTELU & LINKOUS tai LYHYTPESU ohjelmiin - jos pitää yhden tai korkeintaan kaksi päivää, niin vaatteetkin säilyvät paremmin tai jopa pestä käsinkin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee käsitys että farkkuja voi käyttää viikkoja tai kuukausia pesemättä? Ihan samalla tavalla ne likaantuvat kuin muutkin housut. Oma nenä tietysti tottuu sellaiseen hajuun joka on läsnä koko ajan.
Eltaantunut haju tulee - kun ihon rasva tarttuu vatteeseen ja ajan myötä härskiintyy. Monen nivusetkin hikoavat ainakin jonkin verran.
Joillakin miehillä on myös aivan karmeita polvipusseja ja ryppyjä housuissaan. Röhnöttävän näköiset housut, jotka kai pysyisivät itsestään jopa pystyssäkin lian määrästä...
En ole amerikkalainen, mutta olen joka päivä käytännössä eri vaatteissa.
Saatan (kylmempään aikaan) käyttää samoja housuja 2-4 päivää, mutta kaiken muun sisävaatetuksen laitan pesuun yhden käyttökerran jälkeen.
.
En voisi kuvitellakaan kulkevani samassa puserossa tai rintsikoissa kahta päivää putkeen, vaikka olisi tulipalopakkanen eikä hikoilusta tietoakaan!
Vierailija kirjoitti:
Saatan (kylmempään aikaan) käyttää samoja housuja 2-4 päivää, mutta kaiken muun sisävaatetuksen laitan pesuun yhden käyttökerran jälkeen.
.
En voisi kuvitellakaan kulkevani samassa puserossa tai rintsikoissa kahta päivää putkeen, vaikka olisi tulipalopakkanen eikä hikoilusta tietoakaan!
Siiskö sulla on 365 päivälle eri vaatteet? Mihin ne mahtuu kotona?
Täh, käytän farkkuja 6kk putkeen ja vaihdan ne silloin. En pese koko aikana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on joka päivä eri vaatteet. Ainakin paita (haisee ihan hieltä kainaloista) ja alusvaatteet. Farkkuja voin käyttää viikon-parikin.
Farkut nyt menee puoli vuottakin pesemättä. Alus-/t-paita, alushousut, sukat päivän. Päällyspaita viikon.
No eipä ole ihme, että moni suomalainen näyttää niin laittamattomalta - mahtavat olla hirvittävät polvipussit ja ihosta erittyvä rasva tarttuu kyllä housuihinkin.
MUISTAKAA IHMISET, ETTÄ VAATTEITA VOI LAITTAA MYÖS VAIN HUUHTELU & LINKOUS tai LYHYTPESU ohjelmiin - jos pitää yhden tai korkeintaan kaksi päivää, niin vaatteetkin säilyvät paremmin tai jopa pestä käsinkin.
MUISTETAAN; MUISTETAAN! ;)
Pesen miltei aina perusvaatteet max. 30 min. ohjelmalla.
Mun mies vaihtaa 2x päivässä vaatteet:) Tai kolme jos käy salilla. Ihan normaalia, ihanaa että on siisti ja hyväntuoksuinen mies!
Itse samoin. Viikonloppuna saatan olla samoissa vaatteissa koko päivän jos en käy treeneissä. Jotkut housut/hame/neule voi olla käytössä useamman kerran (ei peräkkäisinä päivinä välttämättä) mutta paidat ja alusvaatteet joka käytön jälkeen pesuun.
Eikä meistä kumpikaan edes haise hieltä koskaan, tai edes hikoile paljoa. On vaan mukavampi olla puhtaissa vaatteissa.
Meillä sama käytäntö ollut aina myös lapsilla - tarhan, koulun, työn jälkeen vaihdetaan kotivaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Siis joku oikeasti ihmettelee, että amerikkalaisilla on joka päivä eri vaatteet? Itselleni on ihan itsestään selvää, että esim. töihin laitetaan joka päivä eri vaatteet. Sama tapa näyttää olevan työkavereillani. Ihan Suomessa.
Onneksi olen terveydenhuollossa. Käytän firman työvaatteita, jotka vaihdetaan yleensä kerran viikossa. Näin tekevät myös työkaverit. Kotona käytän "kotivaatteita", jotka pesen tarvittaessa. Muulloin käyttämiäni vaatteita pesen tarvittaessa, en todellakaan joka käytön jälkeen. Vaatteeni ovat vaatetangolla, vain puhtaat, harvoin käytetyt ovat kaapissa.
Suihkussa käyn päivittäin ja vaihdan silloin alusvaatteet ja sukat.
En haise eikä vaatteeni haise.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että ihmiset housuista puhuessaan viittaavat vain omaan osuuteensa niiden likaantumisessa. Istutteko ikinä busseissa yms? Mietittekö ikinä, millainen spurgu siinä on voinut istua paskat housuissa ennen teitä? Tai teini pitänyt kenkiään?
Kädetkin pestään aina ulkoa tullessa. Niin housutkin pestään joka päivä.
No kädet täytyy olla puhtaat syödessä ja ruuan teossa. Niitä tuleekin pestyä usein. Mutta en istu peffallani ruokapöydällä enkä myöskään syö tuolilta tai sohvalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Siiskö sulla on 365 päivälle eri vaatteet? Mihin ne mahtuu kotona?
Todennäköisesti sen pesukone surisee joka päivä, kuin se et pesee kaikki kerralla kerran vuodessa :)
Itse vaihdan päivittäin vaatteet. Ai se onkin ämerikkalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siltikään et näköjään osaa kertoa syytä. Teet niin vain, koska niin kuuluu tehdä. Tässä ketjussa kyseenalaistetaan tuota tapaa.
Asun Yhdysvalloissa ja puolisoni on jenkki. Vaatteet vaihdetaan päivittäin koska se on hygieenistä. Samoin suihkussa käydään ainakin kerran päivässä. Jenkit nyt vaan ovat siistimpiä kuin suomalaiset. Kuvaavaa on, että asiaa ei edes ymmärretä vaan ihmetellään sivutolkulla.
Tässä puhuttiin ihan päällysvaatteista eikä alusvaatteista. Miten ihmeessä se on epähygieenistä, että sinulla on sama neule kahtena päivänä peräkkäin? Pyörittekö kuralätäköissä vai oletteko vain kovia hikoilijoita. Sitä paitsi, tässäkin ovat monet kertoneet, että niitä kerran pidettyjä ei pestä välissä ja toisaalta vaatteen voi ihan hyvin pestä ja laittaa päälleen heti seuraavana päivänä. Hygieenisyys on siis aika huono selitys nyt.
Juuri näin. Suihkussa käyminen on täysin eri asia. Edes alusvaatteita ei tarvitse mielestäni vaihtaa päivittäin, jos ne eivät ole likaantuneet lainkaan yhden päivän aikana. Tämän voi tsekata aamulla ennen kuin menee suihkuun.
Eikä suihkussakaan ole niin välttämätöntä päivittäin käydä jos ei ole hikoillut lainkaan. Jotkut ihmiset käyvät suihkussa harvoin tahallaan, esim. poptähti Sting, jos oikein muistan.
nyt on Suomessakin hikoiltu viikkokaupalla. Itse oon vaihtanut tänään jo kolmet alkkarit ja kahdet vaatteet ja nyt lähes ilman mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että farkut eivät kestä pesemistä, vaikka ne alunperin olivat nimenomaan kestävämmästä kankaasta tehdyt työvaatteet.
Ei niitä konepesuun ole suunniteltu, eikä työvaatteiden haalistumisella ole väliä. Mä yritän pitää mustat farkkuni mustina.
mustille vaatteille on oma pesuaineensa. Entä sitten jos haalistuu.
Muotilehden esittely: malli oli puhelimessa ja sanoi menevänsä samassa mekossa töiden jälkeen juhlimaan.
Mielikuva kiireisestä naisesta, kai aika harvoin noin tehtäisiin.