Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amerikkalaisten tavasta vaihtaa vaatteet joka päivä

Vierailija
03.08.2018 |

Miksi amerikkalaisille on tärkeää pukeutua eri asuun joka päivä? Ja mitä he tekevät päivän päällä olleille vaatteille, jotka eivät ole likaisia?

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vähentänyt todella paljon vaatteiden pesemistä, kun tajusin, miten epäekologista se on. Mulla on kotona erikseen kotivaatteet (jotka ovat myös työvaatteet, koska teen töitä kotona) ja sitten on julkisella paikalla käytettävät vaatteet. Vaihdan aina "paremmat vaatteet" pois, kun tulen kotiin ja ripustan henkarille, jotta ne tuulettuvat. Käytän paljon villaneuleita, joita ei tarvitse pestä jatkuvasti, tuuletus riittää (meillä on kylmä kuisti, jossa on tuuletettaville vaatteille teline). Aiemmin panin esim. alustopin joka päivä pyykkiin, kunnes tajusin, että eihän se ehdi yhdessä päivässä likaantumaan. Mä hikoan tosi vähän, ja koska toppi ei edes kosketa kainaloihin, se ei tule edes hikiseksi normaalissa käytössä. Liikuntavaatteet on erikseen, samoin tallilla käytettävät vaatteet. 

Vierailija
22/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos niitä vaatteita ei edes pestä väliä, miksi niitä ei voi pitää kahta päivää peräkkäin? Tietysti, jos on eri tarkoitukseen erilaisia vaatteita, niin sitten ymmärrän. Teen niin itsekin. Mutta miksi esim töissä ei saa olla samoja vaatteita kahtena päivänä peräkkäin? Ja jos taas halutaan pitää yllä illuusiota, että ne vaatteet pestään, vaikkei oikeasti pestäkään, mistä ylipäätään tulee oletus, että niitä ei ole voitu pestä heti työpäivän jälkeen ja laittaa seuraavana aamua puhtaana päälle? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin vaihdan vaatteet päivittäin. Tai ainakin pesen.

Ja luonto kiittää.

Vierailija
24/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on joka päivä eri vaatteet. Ainakin paita (haisee ihan hieltä kainaloista) ja alusvaatteet. Farkkuja voin käyttää viikon-parikin.

Farkut nyt menee puoli vuottakin pesemättä. Alus-/t-paita, alushousut, sukat päivän. Päällyspaita viikon.

Enpä kyllä farkkuja pitäisi puolta vuotta pesemättä, jos niitä säännöllisesti käytän. Kyllä ne alkavat haaroista haiskahtaa, vaikka kuinka peseydyt ja vaihdat alkkarit päivittäin.

Vierailija
25/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh?!

Eikö se nyt ole ihan normaalia vaihtaa vaatteet?

Montako päivää AP pitää samoja alusvaatteita putkeen?

Tämä keskustelu ei  koske alusvaatteita.

Vierailija
26/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että ripustavat takaisin kaappiin ja käyttävät sitten taas muutaman päivän päästä? Tai sitten ehkä jopa pesevät jokaisen käytön jälkeen.

Itse en kyllä ikinä menisi töihin kahta päivää peräkkäin samoissa vaatteissa. Mutta en pese joka käytön jälkeen, vaan kolmen-neljän käytön jälkeen. Tosin jos on ollut tosi kuuma päivä niin saatan pestä paidan yhden käytön jälkeen.

Mistä sinä siis muistat, miten monta kertaa mitäkin paitaa olet käyttänyt, jos laitat ne kerran pidetyt takaisin kaappiin? Minä olen vaatteissani sen verran neuroottinen, etten halua puhtaita ja pidettyjä samaan kaappiin. Vaikka pidänkin niitä vaatteita useamman kerran. 

Täysin puhtaat ja kerran pari pidetyt on minulla eri puolilla kaappia. Eli vasemmassa laidassa täysin puhtaat, ja kun otan vaatteen käyttöön ja laitan takaisin käytön jälkeen, siirrän sen oikeaan laitaan. Lisäksi minusta vaatteesta näkee onko se suoraan pesun jäljiltä vai onko se ollut päällä.

Vierailija
27/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt tätä pesemis-kulttuuria täällä Suomessakin, jossa yleensä ollaan aika ympäristötietoisa ja ekologisia. Omat lapseni yrittävät vaihtaa vaatteita joka päivä ja itse yritän opettaa toisin.

Alusvaatteet tietysti vaihdetaan päivittäin. Likaiset ja hikiset vaatteet vaihdetaan päivittäin. Mutta esim. farkut tai housut tai vaikkapa hame vaihdettaisiin vain päivän käytön jälkeen? Ja pestäisiin heti? En tajua.

Nykyään käytän työvaatteitani kaksi päivää peräkkäin. Kotona vaihdan toisiin ja lenkille lähtiessäni kolmansiin. Näin tietysti jos en ole sotkenut näitä vaatteita. Tätä samaa yritän nyt opettaa lapsillenikin. Pesukoneen ei tarvitse näin laulaa jokainen päivä ja ympäristö kiittää. Suosittelen tuota tuulettamista, tehoaa hienosti esim. villavaatteisiin.

Kampaajani jaksaa myös suositella jatkuvasti, että hiuksia ei kannata pestä joka päivä. Kun kerroin, että pesen joka toinen päivä, sain suosituksen pestä vieläkin harvemmin. Siihen en nyt aivan taivu vielä, mutta ehkä jonakin päivänä...

Jenkit eivät ole kovin ympäristötietoisia. En suosittele matkimaan. Eräs amerikkalainen tuttuni nauroi kovasti suomalaisten tavalle pestä mattoja: heillä kun ne heitetään pois ja ostetaan uudet kerran vuodessa. Minä taas ostan uuden maton ehkä kerran 10 vuodessa. Kulutusyhteiskunta on tulossa tiensä päähän ja kannattaa miettiä omia tekojaan hiukan pidemmälle kuin vain siihen tv-sarjaan, jossa ne vaatteet vaihdetaan joka toinen tunti.

Vierailija
28/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt tätä pesemis-kulttuuria täällä Suomessakin, jossa yleensä ollaan aika ympäristötietoisa ja ekologisia. Omat lapseni yrittävät vaihtaa vaatteita joka päivä ja itse yritän opettaa toisin.

Alusvaatteet tietysti vaihdetaan päivittäin. Likaiset ja hikiset vaatteet vaihdetaan päivittäin. Mutta esim. farkut tai housut tai vaikkapa hame vaihdettaisiin vain päivän käytön jälkeen? Ja pestäisiin heti? En tajua.

Nykyään käytän työvaatteitani kaksi päivää peräkkäin. Kotona vaihdan toisiin ja lenkille lähtiessäni kolmansiin. Näin tietysti jos en ole sotkenut näitä vaatteita. Tätä samaa yritän nyt opettaa lapsillenikin. Pesukoneen ei tarvitse näin laulaa jokainen päivä ja ympäristö kiittää. Suosittelen tuota tuulettamista, tehoaa hienosti esim. villavaatteisiin.

Kampaajani jaksaa myös suositella jatkuvasti, että hiuksia ei kannata pestä joka päivä. Kun kerroin, että pesen joka toinen päivä, sain suosituksen pestä vieläkin harvemmin. Siihen en nyt aivan taivu vielä, mutta ehkä jonakin päivänä...

Jenkit eivät ole kovin ympäristötietoisia. En suosittele matkimaan. Eräs amerikkalainen tuttuni nauroi kovasti suomalaisten tavalle pestä mattoja: heillä kun ne heitetään pois ja ostetaan uudet kerran vuodessa. Minä taas ostan uuden maton ehkä kerran 10 vuodessa. Kulutusyhteiskunta on tulossa tiensä päähän ja kannattaa miettiä omia tekojaan hiukan pidemmälle kuin vain siihen tv-sarjaan, jossa ne vaatteet vaihdetaan joka toinen tunti.

Tuli noista matoista mieleen: mulla on mun molempien mummojen kutomia mattoja. Toinen mummo on kuollu 1986, toinen 1998. Mutta koskahan he ovat viimeksi mattoja kutoneet, ehkä 1960–70-luvuilla? Jotain sinne suuntaan.

Vierailija
29/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on useita samanlaisia paitoja ja voisin olla helposti toista viikkoa pesemättä paitoja ja silti joka päivä uusi puhdas paita päällä töissä.

Joku voisi tosin luulla, että samat kamat koko ajan päällä.

Oman mielen virkistämiseksi kuitenkin pyrin pitämään joka päivä erilaista paitaa.

Vierailija
30/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhiä on sielläkin kai, jotka eivät voi vaihtaa joka päivä.

Vasta viime aikoina olen alkanut hiukan ajatella pyykinpesua, sitäkin järkeistää.

Laitan hikisen paidan roikkumaan johonkin ja pesen vasta muutaman käyttökerran jälkeen.

T-paita ja alusvaatteet vähintään päivittäin vaihtoon.

Takin kanssa aina huivi.

Näin helteillä huomaa keinokuituisen ja luonnonkuituisen eron.

Vierailija
31/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalioloissa vaihdan joka päivä paidan, alusvaatteet ja sukat, ja laitan ne myös pyykkiin. Kotiin tultua vaihdan aina kotivaatteet/siviilivaatteet päälle, en todella ole jakuissa enkä edes toimistohousuissa siviilissä. Työrooliin on pakko pukeutua, mutta se en ole minä.

Jakut ja housut ripustan ilmavasti tai jopa tuuletan, jos on ollut hikistä.

Ne ovat kaikki jonkunlaisia mustia, joten kukaan tuskin erottaa, onko sama vai eri jakku ja housut.

Parhaita pidän vain jos todella tärkeä tilaisuus, siksi tuskin samat joka päivä. En kuluta loppuun laadukkaimpia perus arkipäivänä.

Vierailija
32/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä maissa missä asuu vielä nykyisinkin paljon ihan oikeasti köyhiä pysyy sitkeästi tämmöinen varallisuuden esittämisen kulttuuri.

Suomessa et tee samalla tavalla keneenkään vaikutusta uusilla hienoilla vaatteilla. Kun pitkäaikaistyötön yksinhuoltaja voi pukeutua ihan yhtä hienoihin vaatteisiin halutessaan. Ei se ole enää sellainen juttu jolla tehtäisiin pesäeroa alempiin sosioekonomisiin kasteihin.

Samaten Suomessa voi olla mikä tahansa monimiljonääri ja kävella kuluneissa verkkareissa kadulla. Kun tuolla amerikassa olisi viimeisen päälle hienot rensselit päällä. Pitää katsos päätä näyttämään sitä, että ollaan jotakin!

Monissa kehitysmaissa on myös näin. ASuin Ugandassa ja paikallisille rikkaille oli todella tärkeää käydä suihkussa joka aamu (vaikka olisi vain maannut AC:n alla edellisen päivän) ja vaihtaa puhtaat vaatteet. Ei tarvitse tehdä manuaalista työtä ja varaa on! He kokivat todella epähygieeniseksi käyttää samoja vaatteita pari päivää, virhe jonka tein varsinkin housujen kohdalla alussa.

Myös esim se, että minulla ei ole Suomessa autoa, oli paikallisten mielestä omituista. Kun sanoin että pääsen ihan hyvin bussilla, osa heistä luuli sen tarkoittavan jotain firman tilausbussia. :D

Vierailija
33/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat housut on n. viikon käytössä, paitoja vaihdan muutaman päivän välein tai jos tulee näkyviä tahroja. Kotona lököhousut, urheillessa eri kamat. Töissä istun koneella ilmastoidussa toimistossa ja pyörätyömatkalle tarvittaessa urheiluvaatteet.

Alusvaatteita vaihtoon päivittäin. Mä hikoan aika vähän ja harvoin edes kovin pistävästi haisten, normaalioloissa paitojen kainalot haisee lähinnä deorodantin jäämiltä.

Vierailija
34/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät omat tuntemani amerikkalaiset ole tuollaisia tuhlareita, puhumatta siitä että kävelisivät aina kengät jalassa sisällä. Ne kengät on yleisemmin jalassa vain juhlissa tai kun vieraillaan toisten kotona, mutta ei toisaan kotona ollessa. 

Nää on tälläisiä stereotypioita joita aina levitellään. Samanlaisiahan on suomalaisistakin. 

Vierailija
35/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että ripustavat takaisin kaappiin ja käyttävät sitten taas muutaman päivän päästä? Tai sitten ehkä jopa pesevät jokaisen käytön jälkeen.

Itse en kyllä ikinä menisi töihin kahta päivää peräkkäin samoissa vaatteissa. Mutta en pese joka käytön jälkeen, vaan kolmen-neljän käytön jälkeen. Tosin jos on ollut tosi kuuma päivä niin saatan pestä paidan yhden käytön jälkeen.

Miksi et? Eiväthän ne talvella edes hikoa ollenkaan. Ja jos pitää aina samaa työpukua niin mistä sen tietää onko se sama vaatekerta kun eilen vai toinen vaatekerta?

Vierailija
36/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraava ecotrendi tulee olemaan vaatteiden pesun vähentäminen. Yksi suurimmista mikromuovin lähteistä on keinokuituvaatteiden peseminen (fleece, polyesteri, elastaani). Pesun sijasta pitäisi vaatteita hoitaa tuulettamalla ja pakastamalla. Alusvaatteet ovat tietysti asia erikseen.

No, hyi, en halua että vaatteeni haisevat hien lisäksi vielä   ulolta.

Vierailija
37/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän samoja farkkuja 2 viikkoa, koska pidän alushousuja, joita vaihdan päivittäin. Farkut eivät siten likaannu jos ei astu lätäkköön tms. Farkkujen pesua ei edes suositella kovin usein. Pidän myös farkut loppuun asti, minulla on kahdet farkut joita käytän 2-6  vuotta keston mukaan ja ostan sitten uudet. Paitoja on useampi, mutta vain, koska olen hirveä ruoan ja juoman röplyyttelijä. Minulla on varatyöpaita, jonka voin vaihtaa ruokatunnin jälkeen ja 14 paitaa, jotka vaihdan joko likaantuessa tai viimeistään 2 päivän välein (talvikäytössä aluspaitaa useammin ja päällyspaitaa käytän vaikka 3-4 pv, koska se ei hikoa).

Alusvaatteita vaihdan joka päivä kun käyn suihkussa, muita vaatteita käytön mukaan. Pääasia, ettei ole likainen, eikä haise.

Farkuista

https://www.pirkka.fi/artikkeli/nain-hoidat-farkut

Vierailija
38/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa ja housut ehkä kerran kuukaudessa.

Vierailija
39/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraava ecotrendi tulee olemaan vaatteiden pesun vähentäminen. Yksi suurimmista mikromuovin lähteistä on keinokuituvaatteiden peseminen (fleece, polyesteri, elastaani). Pesun sijasta pitäisi vaatteita hoitaa tuulettamalla ja pakastamalla. Alusvaatteet ovat tietysti asia erikseen.

Mikromuoveista ei pääse eroon muutoin kuin ostamalla vaatteita, jotka eivät sisällä keinokuituja.

Vierailija
40/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on näköjään aika haisevaa väkeäkin. Onneksi se käry ei välity netin yli. Vaatteiden vaihto päivittäin ei ole mitenkään amerikkalainen tapa, mutta se on kaupunkilainen tapa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän