Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amerikkalaisten tavasta vaihtaa vaatteet joka päivä

Vierailija
03.08.2018 |

Miksi amerikkalaisille on tärkeää pukeutua eri asuun joka päivä? Ja mitä he tekevät päivän päällä olleille vaatteille, jotka eivät ole likaisia?

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joku oikeasti ihmettelee, että amerikkalaisilla on joka päivä eri vaatteet? Itselleni on ihan itsestään selvää, että esim. töihin laitetaan joka päivä eri vaatteet. Sama tapa näyttää olevan työkavereillani. Ihan Suomessa.

Vierailija
42/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paaaljon vaatteita ja todellakin joka päivä uusi asukokonaisuus päällä. Jotkut vaatteet pesen sitten parin käyttökerran jälkeen mutta esim. Farkut pakastimeen.

Alusvaatteet ja sukat nyt tietty kuuluu vaihtaa joka päivä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä kulje kahta päivää putkeen samoissa vaatteissa. Mulla on oma kaappi puhtaille vaatteille ja toinen kaappi käytetyille, mutta ei likaisille vaatteille. Pesen vasta sitten kun vaatteet ovat oikeasti likaisia.

Vierailija
44/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät omat tuntemani amerikkalaiset ole tuollaisia tuhlareita, puhumatta siitä että kävelisivät aina kengät jalassa sisällä. Ne kengät on yleisemmin jalassa vain juhlissa tai kun vieraillaan toisten kotona, mutta ei toisaan kotona ollessa. 

Nää on tälläisiä stereotypioita joita aina levitellään. Samanlaisiahan on suomalaisistakin. 

Toki "Amerikka" on niin laaja, että sen sisälle mahtuu monia erilaisia tapoja ja kulttuureita. Se että sinun tuttavapiirissäsi toimitaan jollain tavalla ei kuitenkaan tarkoita että tuo stereotyypiksi kutsumasi ei voisi olla toisessa osassa maata normaali käytäntö. Olen itse asunut amerikkalaisessa perheessä, jossa pestiin vaatteet joka käytön jälkeen ja kenkiäkin pidettiin jatkuvasti omassa kodissa. Ainoastaan illalla suihkun jälkeen yleensä ei laitettu kenkiä takaisin jalkaan. Samalla tavalla toimittiin paikallisten kavereiden luona, joten ihan tuulesta en tätä tempaa.

Vierailija
45/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että ihmiset housuista puhuessaan viittaavat vain omaan osuuteensa niiden likaantumisessa. Istutteko ikinä busseissa yms? Mietittekö ikinä, millainen spurgu siinä on voinut istua paskat housuissa ennen teitä? Tai teini pitänyt kenkiään?

Kädetkin pestään aina ulkoa tullessa. Niin housutkin pestään joka päivä.

Vierailija
46/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi amerikkalaisille on tärkeää pukeutua eri asuun joka päivä? Ja mitä he tekevät päivän päällä olleille vaatteille, jotka eivät ole likaisia?

Epäilen vaihtaako suurin osa edes kerran kuukaudessa :-)

https://www.city.fi/yhteiskunta/80+prosenttia+yhdysvaltalaisista+karsii…

Vierailija
47/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän samoja farkkuja 2 viikkoa, koska pidän alushousuja, joita vaihdan päivittäin. Farkut eivät siten likaannu jos ei astu lätäkköön tms. Farkkujen pesua ei edes suositella kovin usein. Pidän myös farkut loppuun asti, minulla on kahdet farkut joita käytän 2-6  vuotta keston mukaan ja ostan sitten uudet. Paitoja on useampi, mutta vain, koska olen hirveä ruoan ja juoman röplyyttelijä. Minulla on varatyöpaita, jonka voin vaihtaa ruokatunnin jälkeen ja 14 paitaa, jotka vaihdan joko likaantuessa tai viimeistään 2 päivän välein (talvikäytössä aluspaitaa useammin ja päällyspaitaa käytän vaikka 3-4 pv, koska se ei hikoa).

Alusvaatteita vaihdan joka päivä kun käyn suihkussa, muita vaatteita käytön mukaan. Pääasia, ettei ole likainen, eikä haise.

Farkuista

https://www.pirkka.fi/artikkeli/nain-hoidat-farkut

Tuossa linkin ohjeessa on ihan höpöhöpöä, ettei uusia farkkuja saisi pestä puoleen vuoteen.

Vaatteisiin laitetaan homeenestoaineita yms. kemikaaleja, jotta ne kestävät usein pitkänkin konttikuljetuksen. Vaatteista nuo kaikki kemikaalit + ylijäämäväri  hinkautuvat kivasti omaan elimistöön ja usein myös vaaleisiin huonekaluihin.

En taatusti käytä uusia farkkuja, ellen pese niitä heti.

Vaatteen laatu on huono, ellei se kestä pesua. 

Vierailija
48/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä laittaisi likaisia farkkuja pakastimeen, jossa säilytän ruokiani.

Vai onko teillä erikseen pakastin vaatehuoltoa varten?

Vierailija
49/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että ihmiset housuista puhuessaan viittaavat vain omaan osuuteensa niiden likaantumisessa. Istutteko ikinä busseissa yms? Mietittekö ikinä, millainen spurgu siinä on voinut istua paskat housuissa ennen teitä? Tai teini pitänyt kenkiään?

Kädetkin pestään aina ulkoa tullessa. Niin housutkin pestään joka päivä.

Kaikki eivät käytä busseja ja muovipussi on hyvä olla taskussa tai laukussa jos joskus tarvitsee yllättäen johonkin istua. Kun levittää muovipussin alustan ja housujen väliin niin housut eivät likaannu.

Vierailija
50/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Farkut voi laittaa muovipussin sisään.

Vierailija
51/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis joku oikeasti ihmettelee, että amerikkalaisilla on joka päivä eri vaatteet? Itselleni on ihan itsestään selvää, että esim. töihin laitetaan joka päivä eri vaatteet. Sama tapa näyttää olevan työkavereillani. Ihan Suomessa.

Mutta siltikään et näköjään osaa kertoa syytä. Teet niin vain, koska niin kuuluu tehdä. Tässä ketjussa kyseenalaistetaan tuota tapaa. 

Vierailija
52/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pesen vaatteet (farkkuja lukuunottamatta) joka päivä. Esim. aluspaidat, sukat ja alushousut 60'C pesussa kun pyykkiä kertynyt koneellinen, ja paidat/neuleet ym. 30'C pikapesussa ja aina välillä noillekkin norm. 40'C pesu.

Saa ostaa aika vatun hyvälaatusta neuletta, että kestää tuollaisen älyttömyyden.

Itse pesen neuleet max 20 käyttökerran jälkeen ja merinovillaisia en pese koskaan.

Vierailija
53/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko sen muovipussin sulkea hermeettisesti, ettei housuista irtoava hien ja perseen haju tartu tuokiin?

Vierailija
54/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen muutama työtoveri, joiden toivoisin vaihtavan paitansa ja pesevän sen edellisen. Kyllä se ihoa lähinnä oleva paita kannattaa pestä ihan joka käytön jälkeen, vaikka OMASTA mielestä ei haisisikaan. Hiki ei lähde tuulettamalla eikä pakastamalla.

Toisekseen, amerikassa on aika pirusti ihmisiä, tapoja ja kulttuureja. Kaikki amerikkalaiset eivät ole rikkaita, eivätkä pinnallisia. Kannattaisi mennä sinne, tai matkustella muualle maailmassa ja yrittää ihan tutustua niihin tarunhohtoisiin amerikkalaisiin. Ne on oikeastaan ihan samanlaisia kuin mekin

Vierailija
55/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalaisesta tulee mieleen ihminen, joka luulee, että äänenvoimakkuuden korottaminen saa englantia osaamattoman ihmisen ymmärtämään, mitä hän haluaa.

Vierailija
56/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko sen muovipussin sulkea hermeettisesti, ettei housuista irtoava hien ja perseen haju tartu tuokiin?

😂 ruoka ihan hyvää mutta haisee perseelle. Laitat pullapussin viereen ja vieraille tarjoilet 😁

Vierailija
57/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂 ruoka ihan hyvää mutta haisee perseelle. Laitat pullapussin viereen ja vieraille tarjoilet 😁

Ei meillä käy ei-toivottuja vieraita. Muuten vois olla aika kova idea.

Vierailija
58/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siltikään et näköjään osaa kertoa syytä. Teet niin vain, koska niin kuuluu tehdä. Tässä ketjussa kyseenalaistetaan tuota tapaa. 

Asun Yhdysvalloissa ja puolisoni on jenkki. Vaatteet vaihdetaan päivittäin koska se on hygieenistä. Samoin suihkussa käydään ainakin kerran päivässä. Jenkit nyt vaan ovat siistimpiä kuin suomalaiset. Kuvaavaa on, että asiaa ei edes ymmärretä vaan ihmetellään sivutolkulla.

Vierailija
59/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pakastan yleensä farkut, neuleet ym. yön yli parin päivän käytön jälkeen. Pystyy venyttämään pesuvälin aika pitkäksi, eikä rupea haisemaan tai muuten tuntumaan likaiselta. Ovat myös vaatteita, mitkä eivät oikein kestä lukuisia pesuja.

Vierailija
60/103 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että farkut eivät kestä pesemistä, vaikka ne alunperin olivat nimenomaan kestävämmästä kankaasta tehdyt työvaatteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi