Amerikkalaisten tavasta vaihtaa vaatteet joka päivä
Miksi amerikkalaisille on tärkeää pukeutua eri asuun joka päivä? Ja mitä he tekevät päivän päällä olleille vaatteille, jotka eivät ole likaisia?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että farkut eivät kestä pesemistä, vaikka ne alunperin olivat nimenomaan kestävämmästä kankaasta tehdyt työvaatteet.
Ei niitä konepesuun ole suunniteltu, eikä työvaatteiden haalistumisella ole väliä. Mä yritän pitää mustat farkkuni mustina.
Käytätkö valkaisuaineetonta pesuainetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on joka päivä eri vaatteet. Ainakin paita (haisee ihan hieltä kainaloista) ja alusvaatteet. Farkkuja voin käyttää viikon-parikin.
Farkut nyt menee puoli vuottakin pesemättä. Alus-/t-paita, alushousut, sukat päivän. Päällyspaita viikon.
Enpä kyllä farkkuja pitäisi puolta vuotta pesemättä, jos niitä säännöllisesti käytän. Kyllä ne alkavat haaroista haiskahtaa, vaikka kuinka peseydyt ja vaihdat alkkarit päivittäin.
No tervetuloa haistelemaan :D
Lukiossa minulla oli tapana pitää samaa pitkähihaista (yleensä huppari, sen alla olevan t-paidan saatoin vaihtaa useammin) 2-3 päivää. Viikon aikana siis kahta eri paitaa käytin. Minusta oli ihan normaalia kun en hikoullut ja päivät olivat todella lyhyitä (suoritin hittasti opinnot), välillä vain yksi tunti opiskelua päivässä. Eräänä päivänä kuitenkin kuulin selkäni takana keskustelua "taas tuo sama huppari". Sen jälkeen pidin samaa paitaa korkeintaan kahtena päivänä ja laitoin sitten henkariin.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa minulla oli tapana pitää samaa pitkähihaista (yleensä huppari, sen alla olevan t-paidan saatoin vaihtaa useammin) 2-3 päivää. Viikon aikana siis kahta eri paitaa käytin. Minusta oli ihan normaalia kun en hikoullut ja päivät olivat todella lyhyitä (suoritin hittasti opinnot), välillä vain yksi tunti opiskelua päivässä. Eräänä päivänä kuitenkin kuulin selkäni takana keskustelua "taas tuo sama huppari". Sen jälkeen pidin samaa paitaa korkeintaan kahtena päivänä ja laitoin sitten henkariin.
Minua ei ole koskaan hävettänyt samat vaatteet. Olen sitä ikäpolvea joilla oli tasan yhdet kouluvaatteet.
Meilläpäin oli tapana pestä harjalla ulkona farkut, kumma kyllä kestivät hyvin kuten haalaritkin.
Nytkin on monet ehjät farkut hyllyllä.
Mä ostan aina 5 kpl samanlaisia paitoja jos löydän kivan mallin, housuja ostan 2-3 paria identtisiä.
On ihan sama kuka kuiskii mun vaatteista mun selän takana, ite tiedän että en käytä samoja vaatteita joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan aina 5 kpl samanlaisia paitoja jos löydän kivan mallin, housuja ostan 2-3 paria identtisiä.
On ihan sama kuka kuiskii mun vaatteista mun selän takana, ite tiedän että en käytä samoja vaatteita joka päivä.
Sama juttu. Sopivien ja kivojen vaatteiden löytäminen on nykyisin hankalaa. Kaupat on kaikenlaisia ihmerättejä täynnä. Kun jonkun hyvän löytää, ostan useamman samanlaisen kerralla. Steve Jobsillakin oli aina musta poolopaita mutta ei se sitä tarkoittanut, että niitä oli vain yksi. En ole koskaan käsittänyt, miksi joka päivä pitäisi olla erilaiset vaatteet töissä. Töitähän sinne mennään tekemään eikä vaatekaapin sisältöä esittelemään. Onneksi omalla työpaikalla on rento toimistomeininki vaatteiden suhteen. Toisessa ketjussa joku kertoi pesevänsä viikonloppuisin 8 - 12 koneellusta pyykkiä. Ehkä se tapahtui Porvoossa, mutta kyllä nykyajan ihmiset aika huolettomasti tuntuvat heittävän vaatteita pyykkiin.
En ikinä käytä samaa asukokonaisuutta kahtena päivänä peräkkäin työpaikalla. Yläosat pesen yleensä parin käyttökerran jälkeen, alaosia en ihan niin usein. Käyttökertojen välillä tuuletan vaatteita. Joskus saatan pestä paidoista vain kainaloalueet käsin lavuaarissa, jos varsinaista likaa ei ole. Normaalisti käytän paidan alla alustoppia (tai mekon alla alusmekkoa), joten vaatteet eivät erityisemmin ole kosketuksissa ihon kanssa. Minusta saman asukokonaisuuden käyttäminen peräkkäisinä päivinä ei vain jotenkin ole tyylikästä. Myös olo tuntuu nuhjuiselta, jos käyttää samoja vaatteita peräkkäisinä päivinä, vaatteiden pitää saada "levätä"
Minä olen niin herkästi hikoavaa tyyppiä että hyvin harvoin käytän samaa paitaa kahta kertaa peräkkäin. Päivän päätteeksi kainalo-osat haiskahtaa pistävälle (hielle) ja paita muuten ummehtuneelle. Työ on pölyistä, semifyysistä ja työpaikalla on paljon rappusia joita kuljen päivän mittaan. Ja kun tulen kotiin, vien koiran ulos samoissa vaatteissa. Jotenkin tuntuisi turhalta käydä kesken päivän suihkussa, vaihtaa vaatteet ja lähteä lenkille uudellen hikoilemaan ja mennä taas suihkuun ja vaihtaa vaatteet. Tosin jos liikun kunnolla, on siihen toki omat varusteet.
Housut voi olla kolme päivää, hame viikon-pari.
Mulla on puolipitoisille vaatteille makkarissa oma naulakko.
Mistä tulee käsitys että farkkuja voi käyttää viikkoja tai kuukausia pesemättä? Ihan samalla tavalla ne likaantuvat kuin muutkin housut. Oma nenä tietysti tottuu sellaiseen hajuun joka on läsnä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä laittaisi likaisia farkkuja pakastimeen, jossa säilytän ruokiani.
Vai onko teillä erikseen pakastin vaatehuoltoa varten?Farkut voi laittaa muovipussin sisään.
Ja ruoatkaan harvemmin ovat pakastimessa irrallaan, yleensä ne on laitettu johonkin pussiin tai rasiaan.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä käytä samaa asukokonaisuutta kahtena päivänä peräkkäin työpaikalla. Yläosat pesen yleensä parin käyttökerran jälkeen, alaosia en ihan niin usein. Käyttökertojen välillä tuuletan vaatteita. Joskus saatan pestä paidoista vain kainaloalueet käsin lavuaarissa, jos varsinaista likaa ei ole. Normaalisti käytän paidan alla alustoppia (tai mekon alla alusmekkoa), joten vaatteet eivät erityisemmin ole kosketuksissa ihon kanssa. Minusta saman asukokonaisuuden käyttäminen peräkkäisinä päivinä ei vain jotenkin ole tyylikästä. Myös olo tuntuu nuhjuiselta, jos käyttää samoja vaatteita peräkkäisinä päivinä, vaatteiden pitää saada "levätä"
Eli tässä on nyt se ainoa syy? Jos olet maanantaina tyylikäs ja tiistaina tyylikäs, miten asia muuttuukin tyylittömäksi sillä, että maanantain ja tiistain tyyli oli sama?
Jatkuva vaatteiden peseminen kuluttaa vaatteita ihan turhaan. Lisäksi jatkuva turha peseminen tuhlaa vettä ja energiaa. Aivan naurettava tuo amerikkalaisten tapa että pitää olla joka päivä eri vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis joku oikeasti ihmettelee, että amerikkalaisilla on joka päivä eri vaatteet? Itselleni on ihan itsestään selvää, että esim. töihin laitetaan joka päivä eri vaatteet. Sama tapa näyttää olevan työkavereillani. Ihan Suomessa.
Mutta siltikään et näköjään osaa kertoa syytä. Teet niin vain, koska niin kuuluu tehdä. Tässä ketjussa kyseenalaistetaan tuota tapaa.
Asun Yhdysvalloissa ja puolisoni on jenkki. Vaatteet vaihdetaan päivittäin koska se on hygieenistä. Samoin suihkussa käydään ainakin kerran päivässä. Jenkit nyt vaan ovat siistimpiä kuin suomalaiset. Kuvaavaa on, että asiaa ei edes ymmärretä vaan ihmetellään sivutolkulla.
Tässä puhuttiin ihan päällysvaatteista eikä alusvaatteista. Miten ihmeessä se on epähygieenistä, että sinulla on sama neule kahtena päivänä peräkkäin? Pyörittekö kuralätäköissä vai oletteko vain kovia hikoilijoita. Sitä paitsi, tässäkin ovat monet kertoneet, että niitä kerran pidettyjä ei pestä välissä ja toisaalta vaatteen voi ihan hyvin pestä ja laittaa päälleen heti seuraavana päivänä. Hygieenisyys on siis aika huono selitys nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis joku oikeasti ihmettelee, että amerikkalaisilla on joka päivä eri vaatteet? Itselleni on ihan itsestään selvää, että esim. töihin laitetaan joka päivä eri vaatteet. Sama tapa näyttää olevan työkavereillani. Ihan Suomessa.
Mutta siltikään et näköjään osaa kertoa syytä. Teet niin vain, koska niin kuuluu tehdä. Tässä ketjussa kyseenalaistetaan tuota tapaa.
Asun Yhdysvalloissa ja puolisoni on jenkki. Vaatteet vaihdetaan päivittäin koska se on hygieenistä. Samoin suihkussa käydään ainakin kerran päivässä. Jenkit nyt vaan ovat siistimpiä kuin suomalaiset. Kuvaavaa on, että asiaa ei edes ymmärretä vaan ihmetellään sivutolkulla.
Tässä puhuttiin ihan päällysvaatteista eikä alusvaatteista. Miten ihmeessä se on epähygieenistä, että sinulla on sama neule kahtena päivänä peräkkäin? Pyörittekö kuralätäköissä vai oletteko vain kovia hikoilijoita. Sitä paitsi, tässäkin ovat monet kertoneet, että niitä kerran pidettyjä ei pestä välissä ja toisaalta vaatteen voi ihan hyvin pestä ja laittaa päälleen heti seuraavana päivänä. Hygieenisyys on siis aika huono selitys nyt.
Juuri näin. Suihkussa käyminen on täysin eri asia. Edes alusvaatteita ei tarvitse mielestäni vaihtaa päivittäin, jos ne eivät ole likaantuneet lainkaan yhden päivän aikana. Tämän voi tsekata aamulla ennen kuin menee suihkuun.
Eikä suihkussakaan ole niin välttämätöntä päivittäin käydä jos ei ole hikoillut lainkaan. Jotkut ihmiset käyvät suihkussa harvoin tahallaan, esim. poptähti Sting, jos oikein muistan.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että ihmiset housuista puhuessaan viittaavat vain omaan osuuteensa niiden likaantumisessa. Istutteko ikinä busseissa yms? Mietittekö ikinä, millainen spurgu siinä on voinut istua paskat housuissa ennen teitä? Tai teini pitänyt kenkiään?
Kädetkin pestään aina ulkoa tullessa. Niin housutkin pestään joka päivä.
Nimenomaan näin!
Tuli tuosta hygieenisyydestä mieleeni vielä, kun entisessä työpaikassani oli ihan normaalikäytäntö, että työnantajan tarjoamat työvaatteet pestiin kerran viikossa. Työnantaja siis järjesti myös sen työvaatteiden pesun. Tämä on käsittääkseni ihan normaali käytäntö monessa työpaikassa. Eli joidenkin mielestä tässä edellisessä työpaikassani työntekijät olivat 6 päivää viikossa epähygieenisiä, koska työvaatteet vaihdettiin puhtaisiin ainoastaan kerran viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Näissä maissa missä asuu vielä nykyisinkin paljon ihan oikeasti köyhiä pysyy sitkeästi tämmöinen varallisuuden esittämisen kulttuuri.
Suomessa et tee samalla tavalla keneenkään vaikutusta uusilla hienoilla vaatteilla. Kun pitkäaikaistyötön yksinhuoltaja voi pukeutua ihan yhtä hienoihin vaatteisiin halutessaan. Ei se ole enää sellainen juttu jolla tehtäisiin pesäeroa alempiin sosioekonomisiin kasteihin.
Samaten Suomessa voi olla mikä tahansa monimiljonääri ja kävella kuluneissa verkkareissa kadulla. Kun tuolla amerikassa olisi viimeisen päälle hienot rensselit päällä. Pitää katsos päätä näyttämään sitä, että ollaan jotakin!
Ymmärtääkseni Amerikassa köyhäkin pystyy ostamaan halpahallista eri vaatteet joka päivälle. En usko että syy on siinä. Tulisiko se kulttuurisesta tarpeesta näyttää menestyvältä ja sen näyttäminen vaatevarastolla tulee varmaan jostain 1900-luvun alusta kun valmis vaatteet olivat arvokkaampia.
Mitä eroa on sillä jos pitää vaatetta yhden päivän ja parin päivän päästä uudestaan tai pitää samantien pari päivää putkeen? En ole tuota ensimmäistä koskaan ymmärtänyt, ehkä sen takia etten halua mitään vaateröykkiötä nurkkaan vaan heitän suoraan pesuun parin päivän käytön jälkeen.
Ei niitä konepesuun ole suunniteltu, eikä työvaatteiden haalistumisella ole väliä. Mä yritän pitää mustat farkkuni mustina.