Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko isovanhemmat antavat n. 10 vuotiaiden lasten vanhemmille vapaa-aikaa?

Vierailija
02.10.2022 |

Niin. Otsikossa kysymys. Meillä ei ole jäljellä enää kuin omat vanhempani eivätkä juuri auta. Joskus pakosta, töiden vuoksi, eivät muuten. Jos kaipaan yön yli vapaa-aikaa, on otettava MLL. Aina.

Lasten kaveriyökylät ovat kultaakin kalliimpia, mutta siinä se. Kovin usein ei nekään onnistu silloin kun pitäisi eli kun itsellä olisi sitä menoa.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat jo niin vanhoja ja sairaita, etteivät jaksa ottaa 10-vuotiasta lastani enää yökylään. Miehn vanhemmat ovat molemmat kuolleet.

Vierailija
2/62 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lainkaan. Jos minulla on yön yli menoa, on lasten isä kotona lasten kanssa. Aika harvoin minulla on menoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan niin paljon kun olet valmis maksamaan?

Vierailija
4/62 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut olivat kaverilla yötä välillä sen ikäisenä tai kivan kaverin luona kauemminkin kesällä, äiti antoi rahaa kuluista. Serkutkin.

Vierailija
5/62 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin 1-2 yötä vuodessa ikähaarukassa 3-15 v. Tämä täysin ok, mutta se ei ole ollut ok, että se isovanhempi, joka edes tämän mahdollisti, antoi kaikkialla muualla muiden ymmärtää, että hän on erittäin osallistuva isovanhempi ja lapset ovat hänellä usein hoidossa.

Vierailija
6/62 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani ovat aivan liian vanhoja yökyläilyihin, miehen vanhemmat eivät asu edes samassa maassa.

Vierailija
7/62 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin 1-2 yötä vuodessa ikähaarukassa 3-15 v. Tämä täysin ok, mutta se ei ole ollut ok, että se isovanhempi, joka edes tämän mahdollisti, antoi kaikkialla muualla muiden ymmärtää, että hän on erittäin osallistuva isovanhempi ja lapset ovat hänellä usein hoidossa.

Sekin on kiinni siitä, mihin kukakin on tottunut. Oma mummoni ei hoitanut minua kertaakaan minuuttiakaan, kun taas äitini saattoi joskus ottaa veljeni lapsen pariksi tunniksi hoitoon, ja koki olevansa osallistuva. Yön yli ei ottanut koskaan. Minun lapseni taas eivät ehtineet mummoa nähdä.

Vierailija
8/62 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole isovanhempien tehtävä antaa vapaa-aikaa lapsenlapsiensa vanhemmille, vaan sen pitäisi olla täysin päinvastoin. Eli Teidän aikuisten lasten tulisi antaa aikaanne lastenne isovanhemmille, eli omille vanhemmillenne ja auttaakin jos he apua tarvitsevat ja huolivat.

Kannattaa pitää mielessä, että eivät he ole ikuisesti täällä seurassamme ja jälkeenpäin, silloin kun se on liian myöhäistä saattaa harmittaa.

Vierailija
9/62 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tuon ikäisen kanssa paljon isovanhemmilta pyydelty enää apua.

Vierailija
10/62 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon kuin halutaan. Appi ja anoppi asuvat kanssamme samassa talossa ja apua saadaan enemmän kuin tarvitaan. Tosin se oma aika pitää sitten olla muualla kuin kotona, jos täysin rauhassa haluaa olla. Mutta tässä ratkaisussa ei ole koskaan mitään ongelmaa lähteä hammaslääkäriin, teatteriin tai vaikka puolison kanssa kaksin mökille.

Vierailija
11/62 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainatakseni Vauvapalstalaisia.

Olisit kiitollinen, etteivät ne tunkeilevat ja nuuskivat isovanhemmat häiritse täydellistä ja pullantuoksuista perheidylliänne.

Vierailija
12/62 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö ei mun lapset ole ikinä isovanhemmilla yökylässä. Joskus vauva aikana lasten isän äiti auttoi paljon, mutta en koe tarvitsevani mtään apuja nyt, kun lapset ovat jo kaikki kouluikäisiä.

Lasten isä ottaa nuo nuorimmat kerran kuukaudessa vklopuksi, eli siinä mielessä jopa eronneena on mahdollista matkustella jne. :)

Vierailija
13/62 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tosi avuliaat isovanhemmat. Pitävät tarvittaessa lapsia iltaisin pari tuntia, vaikka pari kertaa kuussakin. Yöksikin ottavat muutaman kerran vuodessa

Uskoisin, että kun nuorinkin on kymmenen niin iltahoitoja ei enää koskaan tarvita mutta lapset varmaan saavat silti kyläillä isovanhemmilla.

Vierailija
14/62 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni kieltäytyivät tuon ikäisinä esimerkiksi yökylästä mummolassa ehdottomasti koska siellä oli tylsää. Kavereiden luona kylläkin ja se toisaalta antoi aivan yhtä lailla vapaa-aikaa meille. Välillä taas joku kavereista meillä yötä. Jos oli iltamenoa niin yleensä silloin hoidettiin muutoin kun isovanhemmat asuivat kuitenkin kauempana. Yli sata kilometriä suuntaansa siinä vaiheessa yli 70-vuotiailta olisi ollut liikaa vaadittu ajomatkaksi. 

Vierailija
15/62 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitäisi saada vapaa-aikaa? Jos teitä on kaksi aikuista perheessä, niin sitten vuorottelette lastenhoidossa, jos on niin pakko saada sitä nk. Vapaa-aikaa. Pitäis vähän miettiä niin lasten kuin lemmikkien hankinnassa, että sinkkuarki ei enää palaa ja tilanne on ihan toinen, kunnon vastuulleen ottanut muita.

Vierailija
16/62 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 11v ja jos tulis tarve niin tiedän kyllä että isäni auttaisi mua ja ikää 80v hyvässä kunnossa. Mutta ei 11v tarvitse enää niin hoitaa. Hommaa ruuat valmiiksi ja joko paappa tänne yöksi tai lapsi sinne ruokien kanssa niin kyllä ne pärjäis. Sais seuraakin paappa samalla.

Vierailija
17/62 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 11v ja jos tulis tarve niin tiedän kyllä että isäni auttaisi mua ja ikää 80v hyvässä kunnossa. Mutta ei 11v tarvitse enää niin hoitaa. Hommaa ruuat valmiiksi ja joko paappa tänne yöksi tai lapsi sinne ruokien kanssa niin kyllä ne pärjäis. Sais seuraakin paappa samalla.

Toiv. Ohjeistat lastasi, miten toimia, jos pappa saa atakin tai kaatuu yllättäen.

Vierailija
18/62 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paljonko isovanhemmat antavat n. 10 vuotiaiden lasten vanhemmille vapaa-aikaa?" En ymmärrä koko kysymystä. Miihn tarvitset vapaa-aikaa?

Oletko harkinnut kotona tehtävää etätyötä? Silloin lapsilla on vanhempi kotona eikä tarvita lastenhoitajia vanhempien työn takia. Mannerheimin Lastensuojeluliitosta saa koulutetun lastenhoitajan kotiin.

https://www.mll.fi/vanhemmille/helpota-arkeasi-ja-huolehdi-jaksamisesta…

Miksi isovanhempien pitäisi antaa lasten vanhemmille vapaa-aikaa??? Ovatko nämä lasten vanhemmat uusavuttomia vai uushaluttomia vai molempia?

Mielestäni lastenhoito kuuluu lapsen vanhemmille - lapsen äidille ja isälle. On ihan sama, onko lapsi 1-vuotias, 5-vuotias vai 10-vuotias. Vastuu lapsista on AINA ja ensisijaisesti vanhemmilla - ei suinkaan isovanhemmilla tai sukulaisilla. Meillä hoidetaan lapset ihan itse. Ei pyydetä eikä saada minkäänlaista apua lastenhoitoon, kotitöihin tai muuhunkaan kummankaan sukulaisilta. En edes ymmärrä, mihin, miksi ja milloin isovanhempien "tulisi antaa vapaa-aikaa lasten vanhemmille", kun lapsilla on nuoret ja terveet vanhemmat.

Vierailija
19/62 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä isovanhempien pitäisi "antaa vapaa-aikaa" aikuisille lapsilleen? Onko lapset jotenkin pakotettu hankkimaan omia lapsia?

Vierailija
20/62 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvakseltaan. Kyse on enemmän siitä, ettei lapsi oikein halua mennä sinne yökylään. Päiväkyläilyt onnistuu mutta niillä olen itse yleensä mukana.

Mutta siis kyllähän 10-vuotiaan voi jättää yksin kotiin ja painua itse omiin harrastuksiin tai mihin ikinä haluaakaan. Mikä on ongelma?