Kuunteletko "ikäsi mukaista" musiikkia, vai jotain ihan muuta?
Vai oletko esim. viisikymppinen edm-fani, tai 15-vuotias tangointoilija? Löytyykö eläkeiläistä suomiräpin kuuntelijaa, tai parikymppistä oopperajuhlilla kävijää? Tätä ei tarvitse ottaa liian vakavasti, koska sehän on ihanaa, että jokainen saa kuunnella sitä mitä haluaa iästä riippuen. Mutta toki tietyissä ikäryhmissä varmasti keskimäärin kuunnellaan tietyntyyppistä musiikkia enemmän kuin toista. Olisi hauskaa kuulla, löytyykö täältä virkistäviä poikkeuksia :).
Kommentit (119)
Ikäni mukaista varmaankin. Lempiartistejani ovat Sia, Imagine Dragons, Coldplay. Olen 62-v.
Eikö valtaosa ihmisistä kuuntele juurikin ikätasonsa mukaista musiikkia, ja muutoinkin kuluta ikätasonsa mukaista viihdettä? Siis kun ei se ikätaso tarkoita sitä, että alle parikymppisenä kuunnellaan poikabändejä ja purkkapoppia, päälle parikymppisenä edistytään teknoon ja muuhun menevämpään valtavirtaan, ja kuusikymppisenä soi enää Eino Grön. Sehän tarkoittaa sitä, että on tietty herkkyysikä, siinä parin kymmenen ikävuoden tietämillä, kun mieltymykset mm. musiikin suhteen jossain määrin vakiintuvat, ja useimmat päätyvät kuuntelemaan silloin mieluisimmaksi kokemiaan tyylejä varsin sitkeästi. Ei meidän vanhemmat kuuntele iskelmää siksi, että heidän ikäistensä kuuluukin sitä kuunnella, vaan siksi että se tyyli ja artistit olivat heidän nuoruusvuosiensa kuuminta kamaa markkinoilla.
Jos on lapsuudestaan saakka kuunnellut elktropoppia, metallia, rockia, räppiä jne niin sitten kun täyttää 50 niin musiikki täytyy vaihtaa johonkin muuhun, koska on liian vanha?
Entäs ne artistit? Moni niistä on 80 ja kuoleman välillä ja painaa hiki päässä nuorisolle keikkaa. Miksi ne ei tajua laulaa iskelmää?
DEFECTED. "House music all life long."
No en kuuntele. Tykkään 70-luvun bändeistä. Kai ne on 70-vuotiaiden musiikkia kun muusikotkin on samanikäisiä mut olen pari vuosikymmentä nuorempi.
Olen M59, mikä on minun ikäni mukaista musiikkia? Punkkia, rockabillyä, discoa, iskelmää vai mitä? Itse kuuntelen musiikkia laidasta laitaan klassisesta alkaen. Räpistä en välitä. Erityisesti pidän 1920-40 - lukujen suomalaisesta iskelmästä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuskymppisenä pitää siirtyä humppaan.
Näin on: humppaa taikka kuole!
Oolii eläämän valttikortit mulla kerran kourassain..
Joo ei
n 60v
Olen kuunnellut jostain 15-vuotiaasta alkaen suunnilleen samanlaista musiikkia kuin näin lähes 40-vuotiaana eli rockia ja metallia.
Motown, kasarimusiikki, country ja reggae - minkä iän mukaista?
Oman nuoruuden musiikin pitäisi kai kuulostaa parhaalta. Minun elinaikanani ei mielestäni ole tehty hyvää musiikkia.
En kuuntele juuri koskaan musiikkia. Mutta jos taustalla on pakko pyöriä jotain, se on oman nuoruuteni musiikkia.
Jaa, en minä edes tiedä mikä on ikäni (52) mukaista musiikkia. Metallia minä kuuntelen niin kuin tein jo kasarilla. Lapsenikin kuutelevat ja kesällä mennään yhdessä katsomaan Iron Maidenia. Metallimusiikki on ylisukupolvinen kokemus.
Olen 53 v ja kuuntelen k-poppia. Kun olen puhunut tästä, moni ikäiseni tai nuorempi ei edes tiedä mikä on k-pop.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisko AP miksi viiskymmiselle EDM ei olisi "iän mukaista musiikkia". EDM on ollut suosittua jo kun viiskymppiset ovat olleet nuoria.
Ehkä hän ajatteli, että viisikymppiset kuuntelevat 80-luvun musiikkia.
EDM sijoittuu vahvemmin 70-luvun puolelle ja vain kuusikymppiset voivat sitä ikänsä puolesta kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisko AP miksi viiskymmiselle EDM ei olisi "iän mukaista musiikkia". EDM on ollut suosittua jo kun viiskymppiset ovat olleet nuoria.
EDM keksittiin jo 80 luvulla ja oli vuosikymmenen lopulla - 90 luvulla suosion huipulla
Teknopioneerit on yli 60 vuotiaita kohta kaikki. EDM taas on moderni termi ja paskaa.
Olen 47 ja kuuntelen aivan kaikenlaista ihan nykymusiikkia lukuunottamatta. Rap, hiphop ja keinotekoinen autotunetettu nykysuomipop eivät vain iske. Klassista ja oopperaa, Piazzollaa, ranskalaista chansonia, kotimaista iskelmää ja tangoja, 50-luvun tanssimusiikkia, kasari- ja ysärihittejä, rockia, melodista heavya, Semmareita ja syntikkapoppia. Elin nuoruuttani kasarilla ja ysärillä, joten radiokanavani on Kasari. Minut voi nähdä niin oopperajuhlilla kuin klubikeikoillakin.
Eilisellä 10 km juoksulenkillä kunntelin NRJ radiokanavaa. Iltaisin kanavalla soi musiikkia tauotta, joten se sopii treenaamiseen hvvin. Spotifyn soittolistalla on samantapaista juoksemiseen ja treenaamiseen sopivaa musiikkia. Vapaa-ajalla kuuntelen Radio Suomipoppia. Mitään mieleisintä artistia tai edes musiikkigenreä ei ole. Kaikki käy. Myös metalli, rock, jazz ja klassinen. Ikä 59.
Keski-ikäinen olen. Aika tätä suomalaista bilemusiikkia tulee kuunneltua, taidan osata useamman Petrin Nygårdin kappaleen sanat ulkoa.
EDM keksittiin jo 80 luvulla ja oli vuosikymmenen lopulla - 90 luvulla suosion huipulla