Pakotatteko teinit keräämään marjoja?
Olen kuulemma natsimutsi, nolo ja kohtuuton. Eikä kenenkään muun äidit pakota marjapuskiin.
Mehu maistuu kyllä talvella, mutta jonkun muun täytyisi kerätä viinimarjat puskista.
Kommentit (156)
En pakota, en ole itsekään mikään marjanpoimija. Meillä on pari herukkapuskaa, teen mehua mehua, hilloa ja/tai vispipuuroa. Teinit auttavat sen verran, kun tietävät saavansa herkkuja.
Teinit käyvät poimimassa mökillä myös mustikoita kun lupaan tehdä niistä piirakan.
Loput marjat ja muut tulevat kaupan pakastealtaasta. Ei oo mun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala. Elämä pilalla kun täytyy olla instasta pari tuntia pois ja kerätä marjoja. Voi kyynel.
Tässä on just hyvä esimerkki epäkunnioituksesta. Ja sit ihmetellään miksi ne teinit käyttäytyvät niin huonosti...
Miksi pitäisi erikseen kunnioittaa jotta marjat tulisi kerättyä. Eikö niitä vaan voi kerätä ilman mitään sielun balsamointia? Ihan vaan että kertoo teinille odottavansa häneltä työpanosta nyt kun marjat ovat kypsiä, ei kuukauden päästä.
Eivät hekään erikseen minua kunnioita kun käyn kaupassa/siivoan/pesen pyykin/laitan ruuan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon sanonut että tässä talossa ei tipu ruokaa ennen kuin keräävät marjoja. Itse en ehdi töiden takia niitä poimimaan, eli ilman teinejä marjat hohmetyisi puskiin.
Saa siinä kyllä vähän omia kasvatusmetodejaankin miettiä, jos noin pitää sanoa teinille. Normaalijärkinen teini ymmärtää kyllä kun pyydetään, että poimisitko marjat, kun en töiden takia niitä ehdi poimia ja talvella nekin kyllä maistuu kaikille.
Normaalijärkinen kyllä tajuaa, että kuka tahansa ehtii töiden ohessa poimimaan marjoja! Turha edes valehdella muuta. Sanoisit mielummin, että ei ole kohtuullista että kaikki kasaantuu samalle ihmiselle tms mut älä jauha paskaa, kun sillä et ainakaan saa mitään keskusteluyhteyttä auki.
Ai, sun tapa aloittaa keskustelu on, että älä jauha paskaa? Ei ihme, ettei teinienkään kanssa oikein toimi.
Ei mulla ole teinejä (vielä, ei sekään vaihe kaukana ole), mut meillä käydään jo nyt tosi rakentavia, hyviä, kaikkia osapuolia kunnioittavia, suoraselkäisten ihmisten keskusteluja. Valehtelua en siedä. Enkä uhkaile lapsiani. Voi hyvin olla, että teineinä nuo eivät enää samalla tavalla osallistukaan keskusteluun, mutta olen valmis hyväksymään sen kehitysvaiheeseen kuuluvana asiana. Kuitenkin tietävät aina, että kaikessa voi meitä vanhempia lähestyä. Ikäisekseen ovat erittäin hyviä keskustelemaan, tästä tulee jatkuvasti hyvää palautetta ulkopuolelta.
Miksi kummassa sanoit minulle, että älä jauha paskaa? Minähän puhuin siitä, että nuorten kanssa kyllä toimii kun heille kertoo miksi jotain pyytää. (tuo töissäkäyminen on syy, jonka se esitti, jolle vastasin)
Vastaisin tuolle ylimmälle kommentoijalle ikään kuin sinun kommenttiin lisäyksenä. En siis sinulle. Ei se lainaus aina tarkoita, että vastataan sille lainatulle. Joskus se tarkoittaa sitä, että siinä kommenttissa on jotain, josta haluaa jotain erikseen kommentoida.
Okei, joskus ja joskus. ;) Näistä ne väärinkäsitykset syntyy.
Juu, olishan sitä voinut olla vähän selkeämpi. Mutta olen tosiaan samaa mieltä, että kyllä kasvatusmetodeissa on jotain pielessä, jos täytyy uhkailla... Meillä jo nyt kouluikäiset lapset ymmärtävät järkiperusteita, miksi on oikein, että kaikki osallistuvat ja miten se on hyvä jo nuoresta oppia hoitamaan velvollisuutensa. Marjassakin ollaan käyty ja oikein odottavat niitä reissuja! Itseni pakotettiin lapsena ja käytettiin vahvaa autoritääristä asemaa kasvatuksessa ("sinä teet, kun minä sanon, tai muuten....") Enkä halua samaa omille lapsilleni
Ok, ei olla riidoissa. :D Ja kyllä minä oikeasti ymmärrän sen, että eri perheissa on erilaiset kommunikointitavat. Jo ihan murteissa on eroa, joissakin paikoissa käsketään kylään, kun oikeasti kuitenkin pyydetään. :) Varmaan se ap:kin on ponnekkaasti ohjannut nuorensa poimimaan marjoja.
"Niin kauan kuin asut minun kattoni alla" Tuota monessa perheessä kuulu minun ollessa teini 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala. Elämä pilalla kun täytyy olla instasta pari tuntia pois ja kerätä marjoja. Voi kyynel.
Tässä on just hyvä esimerkki epäkunnioituksesta. Ja sit ihmetellään miksi ne teinit käyttäytyvät niin huonosti...
Miksi pitäisi erikseen kunnioittaa jotta marjat tulisi kerättyä. Eikö niitä vaan voi kerätä ilman mitään sielun balsamointia? Ihan vaan että kertoo teinille odottavansa häneltä työpanosta nyt kun marjat ovat kypsiä, ei kuukauden päästä.
Eivät hekään erikseen minua kunnioita kun käyn kaupassa/siivoan/pesen pyykin/laitan ruuan jne.
Muistan kun itselläni oli jotain tekemistä ja yritettiin käskeä vaikka siivoamaan, "ei toi sun juttu ole niin tärkeä", eli käytännössä vittuiltiin päin naamaa. Eipä tullut siivottua.
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte pakottaa, riittää ku käskee. Ja jos ei homma maistu, niin ite voi sitte maksaa vaatteet, puhelinlaskut jne. Niin kauan ku meillä asuu ja me kustannetaan kaikki, niin sopii tehdä töitäkin sen edestä.
Tämä on rangaistus jos ei marjoja poimi? Ihanalta kuulostaa teidän perhe-elämä. Teillä muuttaa lapset aikaisin pois kotoa eikä perästä kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan kysymys kuuluu: miksi sun täytyy käyttäytyä epäkunnioittavasti, suorastaan ivata? Noinko toimit muissakin ihmissuhteissa? Parisuhteessa, työpaikalla? Mikä siinä on vaikeaa kohdella muita kivasti?
Pakotan. Ämpärit käteen ja sisälle ei ole tulemista ennen kuin ämpärit on kukkuroillaan. Mulla sama lapsena. Tosin me asutaan kaupungissa kerrostalossa että noita meijän pershedelmiä ei ole ei ole näkynyt kotosalla koko kesänä.
Meillä marjat kerää linnut, hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät hekään erikseen minua kunnioita kun käyn kaupassa/siivoan/pesen pyykin/laitan ruuan jne.Ei, vaan kysymys kuuluu: miksi sun täytyy käyttäytyä epäkunnioittavasti, suorastaan ivata? Noinko toimit muissakin ihmissuhteissa? Parisuhteessa, työpaikalla? Mikä siinä on vaikeaa kohdella muita kivasti?
Meillä ainakin teinit valittavat heti jos joutuvat jotain tekemään, eikä kauniisti pyytäminen tuo tulosta. Eiköhän tämä ole ihan yleistä teiniperheissä. Ääntä joutuu joskus korottamaan.😉
Kyllä; katson että teinit on tavallaan mun alaisiani. Pitäähän työpaikallakin tehdä töitä palkan eteen, en käsitä miksi kotona olisi eri juttu? (Ja sitten vielä ihmetellään kun ei kansalle työ maistu - voisi sanoa että sitä saa mitä tilaa. Pullamössösukupolvi.)
18 vuotta täytettyään saavat etsiä oman kämpän nopeasti, ellei ala kotityöt yleensäkin hoitua rivakammin. Tämän kesän "vadelmagate" on ollut lähinnä jäävuoren huippu.
Eiköhän useimpien teinien äidit ole "natsimutseja". Se ei ole ollenkaan huono asia kummankaan kannalta. Vanhempi on aina vanhempi ja hänellä on sekä vastuuta että valtaa teinien suhteen. Nuoren ihmisen on kuitenkin hyvä oppia jossakin elämänvaiheessa kyseenalaistamaan muiden määräykset ja mielipiteet. On opittava sanomaan jyrkästi ei, jotta ei sitten aikuisena viedä kuin pässiä narussa.
Itse en ole pakottanut, mutta toivon että vapaaehtoisesti keräävät marjoja minullekin sitten, kun itse en kykene.
Ettekö te ole kuullu porkkanasta kun te tarjootte teineille vain keppiä. Sanotte, että laitatte jokaisesta ämpärillisestä marjoja vaikka jotain 15e tilille. Tai sen taksan mitä torillakin niistä marjoista voisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Pakotan. Ämpärit käteen ja sisälle ei ole tulemista ennen kuin ämpärit on kukkuroillaan. Mulla sama lapsena. Tosin me asutaan kaupungissa kerrostalossa että noita meijän pershedelmiä ei ole ei ole näkynyt kotosalla koko kesänä.
En ihmettele jos eivät kotona viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Ei noita kyllä pysty mihinkään pakottamaan enää. Lahjonta voisi kyllä toimia, jos lupaisi palkaksi jotain nuoren haluamaa siitä jos poimii marjat. Mutta itse on miehen kanssa marjat noukittu, ymmärrän ettei nuoria ihmisiä kiinnosta sellainen vaan ihan eri jutut, omat menot.
Opeta ne teinit keittämään ihania hilloja ja marmeladeja myös.
Sitten jätski- ja keksi- tai kakkubileet.
Ihan alkoi huvittaa kun ajattelin omia "äijiä" eli siinä testosteroninhuuruisessa pahimmassa teinivaheessa olevia poikia tekemässä hilloja ja marmeladeja, tai osallistumassa jätski-, keksi- tai kakkubileisiin. Edes viimemainittu ei kelpaisi taatusti yhtään, olisi heistä varmaankin pikkulasten touhuja.
Olisi varmaankin pitänyt toteuttaa nuo itsetehdyillä hilloilla ja marmeladeilla höystetyt kestit jo silloin,kun olivat pikkulapsia. Nyt pidän huolta siitä, että meillä on tarjolla tuoreita marjoja silloin, kun pöydässä on suurena herkkuna marjoja napostelevia lapsia. Jospa sitten itsekin kävisivät keräämässä.
Itse muistan "palkinnoksi" saamaani mummon keittämää marjapuuroa, kun kävin poimimassa litran marjoja. Periaate on se , että joku arvostaa tehtyä työtä ja siitä saa myös palkinnon, vaikka sitten välittömästi toteutettavien lettukestien muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän useimpien teinien äidit ole "natsimutseja". Se ei ole ollenkaan huono asia kummankaan kannalta. Vanhempi on aina vanhempi ja hänellä on sekä vastuuta että valtaa teinien suhteen. Nuoren ihmisen on kuitenkin hyvä oppia jossakin elämänvaiheessa kyseenalaistamaan muiden määräykset ja mielipiteet. On opittava sanomaan jyrkästi ei, jotta ei sitten aikuisena viedä kuin pässiä narussa.
Itse en ole pakottanut, mutta toivon että vapaaehtoisesti keräävät marjoja minullekin sitten, kun itse en kykene.
Olen natsimutsi vain valikoiduissa asioissa ja esim marjanpoiminta ei kuulu natseiluni piiriin. Natseilen siitä, kouluhommat tulee hoidettua ja teinit käyttäytyvät asiallisesti. Pukeutuvat asiallsesti ja noudattavat hyviä käytöstapoja. Liikuntaharrastus on pakollinen. Muu on neuvoteltavissa tai itse päätettävissä.
En pakota. Omasta lapsuudesta kamalat muistot kun ajettiin kesäisin aikaisin sängystä ylös ja kasvimaalle kitkemään sekä marjoja poimimaan. Se oli maailman pitkäveteisintä hommaa eikä tuntunut loppuvan koskaan.
Meillä on paljon marjapensaita ja poimin kaikki yksin. Näin aikuisena pidän sitä terapeuttisena ja mukavana hommana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen natsimutsi vain valikoiduissa asioissa ja esim marjanpoiminta ei kuulu natseiluni piiriin. Natseilen siitä, kouluhommat tulee hoidettua ja teinit käyttäytyvät asiallisesti. Pukeutuvat asiallsesti ja noudattavat hyviä käytöstapoja. Liikuntaharrastus on pakollinen. Muu on neuvoteltavissa tai itse päätettävissä.
Pakollinen liikuntaharrastus?? Ihan kuin koululiikunta ei olisi jo tarpeeksi paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuulemma natsimutsi, nolo ja kohtuuton. Eikä kenenkään muun äidit pakota marjapuskiin.
Mehu maistuu kyllä talvella, mutta jonkun muun täytyisi kerätä viinimarjat puskista.Kerää itse kun kerta niitä kasvatatkin! Olet jotenkin sekaisin.
Viimeistään teininä tulee tajuta, etteivät ne eväät kasva kaupan hyllyssä eikä raha puussa.
En. Pakotan mieheni tekemään sen. Itseäni ällöttää puskien takaa hyökkivät ötökät.