Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenelläkään muulla työtä, jossa ei ole töitä?

Vierailija
01.08.2018 |

Aloitin kaksi vuotta sitten isossa yrityksessä työt. Haastattelussa luvattiin kuuta taivaalta ja vaahdotiin kuinka "vaativaa ja kiireistä" on joka päivä. Olen siis näissä surullisen kuuluissa asiantuntijatyössä.

No, töitä oli ehkä koko viikkona se 7,5h yhteensä. Päivät meni esittäen, että tein edes jotain, vaikka oikeasti luin sadatta kertaa iltalehteä. Pikkuhiljaa aloin uskaltaa tehdä kursseja töissä olessani ja lukea nettikirjoja. Esimies oli tyytyväinen panokseeni, eikä kukaan ollut sitä mieltä että minulla oli liian vähän töitä.

Vaihdoin firman sisällä paikkaa, koska oikeasti meinasin tulla hulluksi siihen istumiseen! Ei kukaan tervejärkinen jaksa istua päivässä 8h koneella tekemättä MITÄÄN ja esittäen että on muka jotenkin tarpeellinen firmalle.

Nyt sama homma. Istun jo toista viikkoa ilman töitä. Ette arvaa kuinka paljon ihmistä voi väsyttää tälläinen. En jaksa pysyä hereillä, olen apaattinen, en jaksa hymyillä tai ottaa kontaktia kehenkään..

Kohtalontovereita? :( Palkka on liian hyvä ja lomat vielä paremmat. Se on ainoa syy miksi olen tässä vielä. Miten jaksaa päivät?

Kommentit (240)

Vierailija
161/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuskasi ap. Ota mukaan töihin oma kannettava (tai käytä työkonetta, jos ei haittaa) ja aloita joku opiskeluprojekti netissä. Koodauskurssi, kielikurssi, avoimen yliopiston etäopiskeluja. Jotain mikä kiinnostaa tai liittyy työpaikkaan tai alaan.

Vierailija
162/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo toi on kauheeta! Vaihdoin työpaikkaa lopulta ja nyt hommia piisaa koko työvuoron ajan. Itse tykkään, koska työpäivä menee todella nopeasti ja pysyn virkeänä.

Tommonen istuminen 8h tuntuu 16h päivältä 😂

On kyllä kauheaa jos tekemistä on päivästä toiseen vähän. Lopulta siihen turtuu niin, että sitten kun tulee oikeaa tekemistä niin se tuntuu ylityöläältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo toi on kauheeta! Vaihdoin työpaikkaa lopulta ja nyt hommia piisaa koko työvuoron ajan. Itse tykkään, koska työpäivä menee todella nopeasti ja pysyn virkeänä.

Tommonen istuminen 8h tuntuu 16h päivältä 😂

On kyllä kauheaa jos tekemistä on päivästä toiseen vähän. Lopulta siihen turtuu niin, että sitten kun tulee oikeaa tekemistä niin se tuntuu ylityöläältä.

Tämäpä se! Kaikki aloitteellisuus ja reippaus katoaa, kun on pitkään ollu toimeton. Enää ei edes kiinnostaa aloittaa mitään tai kehitellä "parempia tapoja toimia", kun on muuttunut tälläiseksi lahnaksi.

ap

Vierailija
164/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoala ja yövuorot 👌 parasta.

Vierailija
165/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa lukea tätä ketjua ja huomata, että on kohtalotovereita! Itse olen ollut 2,5 vuotta kuntapuolella teknisessä asiantuntijatyössä, jossa todellista työtä on noin 1/4 ajasta eli alle 10 tuntia viikossa. Havaintojeni mukaan meidän koko viiden hengen tiimillä on sama tilanne, vaikka asiasta ei kovin avoimesti puhuta. Tai no sen verran on spekuloitu, että luultavasti työmme tulevaisuudessa vain vähenevät...

Raskainta tässä työssä on se kokonaisvaltainen uupumus, joka tyhjistä työpäivistä seuraa. Niinä harvoina päivinä, jolloin työtä oikeasti on, huomaan olevani aivan eri ihminen töistä päästyäni: pirteä ja hyväntuulinen.

Olen jonkin verran kuluttanut aikaa töissä opiskelemalla ja lukemalla. Ympärillä työskentelevien toisten tiimien jäsenten takia ei kuitenkaan ole sopivaa näyttää kovin avoimesti sitä, miten vähän on työtä. Tiimien väliset rajat ovat meillä tosi tiukat, ei siis valitettavasti puhettakaan, että pääsisin auttamaan kiireisempiä tiimejä :/ Nyt onneksi pääsin opiskelemaan ja toivottavasti pääsen sen myötä vaihtamaan työpaikkaakin. En oikeastaan edes valita, vaikka palkkani varmasti aluksi tippuukin nykyisestä 3900 eurosta. Tärkeämpää on saada työpäiviin sisältöä ja työn iloa.

Vierailija
166/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tässä on motiivina yrityksillä pitää ihmisiä tyhjänpanttina toimistolla? Yritystuet? Verohelpotukset? Varmaan sitä suuremmat mitä enemmän ”työllistää”. Ja näyttäähän se hyvältä jos yrityksessä on 1000 työntekijää.

Vierailija
167/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän tässä on motiivina yrityksillä pitää ihmisiä tyhjänpanttina toimistolla? Yritystuet? Verohelpotukset? Varmaan sitä suuremmat mitä enemmän ”työllistää”. Ja näyttäähän se hyvältä jos yrityksessä on 1000 työntekijää.

Irtisanominen on tehty niin vaikeaksi että on parempi roikottaa väkeä työttömänä töissä.

Vierailija
168/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työ jossa on vuorotellen toimetonta ja vuorotellen niin kammottava kiire että ylitöitä joutuu tekemään yötkin. Todella kuluttavaa, varsinkin kun täytin 40 niin tuntuu ettei tätä ryynäämistä tahdo jaksaa.

Olen siis it-alalla koodarina. Esim. nyt ei ole yhtään projektia, joten teen "etätyötä" mökiltä mutta ei ole töitä. Joten välillä vaan katselen työsähköpostit, että jos jotain ylläpitotikettiä tms olisi tullut, tai uutta projektia. Muuten vietän käytännössä lomaa. Mutta nyt on jo tiedossa, että lokakuussa alkaa 3 projektia, jotka tulevat olemaan äärimmäisen vaativia ja myös kiireisiä varsinkin kun niitä on päällekkäin 3, ja jokainen asiakas olettaa että heidän projekti on prioriteetti 1. 

Minulle sinänsä käy oikein hyvin nämä projektien väliset tauot, ilman niitä tuskin edes jaksaisi. Mutta niidenkään aikana ei enää saa vaan niin levättyä kuin nuorempana, että jaksaisi sitä hullua yötä myöten ryynäämistä sitten kuukausia kun projektit alkaa.

Vierailija
169/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kaverini oli muutaman vuoden tuollaisessa työssä, jossa ei oikeasti ollut mitään tekemistä. Se työ oli vieläpä julkisella sektorilla, joten kaveri kärsi vielä huonoa omatuntoa verorahojen hassaamisesta. Lopulta ei enää jaksanut (katsottuaan kaikki TED talkit ja luettuaan kaikki kirjat, jotka oli koskaan halunnut lukea), ja otti loparit.

Eiköhän nämä kaikki työn puutteesta valittajat ole julkisella töissä. Yksityisellä puolella vaan ei ole mahdollista olla kuukausitolkulla tekemättä mitään.

Kyllä on. Itselläni tuollaista oli kansainvälisessä pörssiyhtiössä.

Vierailija
170/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanpa ajan kun olin töissä VR:llä... Olin itse it-puolen töissä ja mulla oli kyllä töitä, mutta aina ihmettelin miten siellä oli valtavasti jotain epämääräisen toimenkuvan "yleistoimistoihmisiä", jotka tulivat istumaan joka palaveriin, kahvittelivat, juttelivat rennosti, mutta joilla ei ollut mitään annettavaa itse palaverin sisältöön. Paitsi puujalkavitsit, kuten jos mainittiin mobiiliviestinnän kehittämisen yhteydessä push-viestit, niin PUSH-UP, heko heko... Kateeksi kävi niiden töitä, tulla aamulla duuniin, kierrellä vaan erilaisia kokouksia mihin nyt huvitti mennä, istua kahvihuoneessa juttelemassa, naispuoliset monet lakkailivat kynsiään jne.

Vierailija
171/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt tosi vähän töitä ehkä 20 tuntia viikossa. Olen ratkaissut asian tekemällä etätöitä. Olen kotona ja touhuan omia asioitani. 

Tuo on muuten hyvä vaihtoehto, mutta meillä on oltava tavoitettavissa Skypessä koko ajan, joten joutuu roikkumaan kutakuinkin koneen lähellä ja välillä pitää tehdä jotain tai Skype menee poissa -tilaan. 

Vierailija
172/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt tosi vähän töitä ehkä 20 tuntia viikossa. Olen ratkaissut asian tekemällä etätöitä. Olen kotona ja touhuan omia asioitani. 

Tuo on muuten hyvä vaihtoehto, mutta meillä on oltava tavoitettavissa Skypessä koko ajan, joten joutuu roikkumaan kutakuinkin koneen lähellä ja välillä pitää tehdä jotain tai Skype menee poissa -tilaan. 

Mulla on sama juttu. Tietokonetta ei pysty ilman admin-tunnuksia säätämään niin, ettei Skype menisi keltaiselle 15 minuutin jälkeen. Lisäksi pomolle pitää ennen etätyöpäivää kirjallisesti ilmoittaa, mitä aikoo etätöissä tehdä. Pomo kyllä tietää, ettei meidän tiimillä ole töitä, mutta hän on sitä mieltä, että töissä pitää silti fyysisesti olla. Ilmeisesti hän pelkää, että muutkin muuten tajuaisivat meidän työttömyyden. Jalona miehenä hän on myös kertonut, että antaa kaikki vähät työt meille alaisilleen eikä itse enää osallistu projekteihin. Niinpä hänkin istuu tyhjän panttina toimistolla eikä etäile.

Vierailija
173/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Caffeinated nimisellä ilmaisella ohjelmalla saa Skype For Businessin näyttämään onlinea vaikka itse oikeasti lähtisi tunniksi kauppaan...

Vierailija
174/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritystukia maksetaan Suomessa lähes 8 miljardia euroa vuodessa. Suurin osa menee suuryrityksille, jotka pärjäisivät varmasti ilmankin. Pyöritetäänkö näillä summilla osaltaan näitä suojatyöpaikkoja? Järjetöntä.

Vierailija
175/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällehän oma oma terminsä, boreout. Siitä on julkaistu kirjakin parin konsultin toimesta. Varmaan omiin kokemuksiin pohjautuen

Vierailija
176/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin työtä on liikaa yhdelle (+ tarvitaan se lomien tuuraaja) mutta liian vähän kahdelle. Muu toimisto tekee eri työtä ihan eri ohjelmissa.

Vierailija
177/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on vaan niin, että toiset ovat tehokkaita ja toiset eivät. Olen itsekin tehnyt samaa duunia kollegoitten kanssa, ja ollut kuolla tylsyyteen, kun kollegat ovat valittaneet suureen ääneen kiirettä. Ja samaan aikaan olen vielä tehnyt ylimääräisiä ei mulle kuuluvia hommia.

Mutta kun asiat tehdään mahdollisimman vaikeasti ja suuri osa ajasta käytetään juoruamiseen ja siihen valittamiseen, niin käyhän se päivä lyhyeksi.

Vierailija
178/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran minut palkattiin kiireesti erääseen oppilaitokseen alani opettajan sijaiseksi. Varsinainen opettaja jäi sairauslomalle ja siitä sairauseläkkeelle. Minulla ei ollut vielä tunteja pidettävän, piti lähinnä perehtyä työhön ja olla välillä toisen opettajan mukana. Kaikki työhön liittyvät asiat (mm. onpetusmateriaalit) olivat tunnusten takana, ja tunnusten saamisessa kesti ja kesti. Alkoipa sitten syysloma. Opiskelijat lähtivät lomalle, opettajat lähtivät lomalle, reksi läksi lomalle. Ainoastaan kanslian väki oli töissä, ja siivoojat tai osa heistä. Minulla ei kuulemma kuitenkaan ollut lomaa. Edelleenkään minulla ei ollut tunnuksia koneelle, ja mitään muutakaan materiaalia ei ollut. Rehtorin mielestä minun piti kuitenkin tulla joka päivä työpaikalle, vaikka ehdotin että voisin "tehdä" pari päivää kotoa käsin. Matkaan meni kotoa melkein puolitoista tuntia yhteen suuntaan, tekemään ei mitään viikon ajan. Siinäpä sitten surffailin netissä viikon, sen olisin voinut tehdä kotonakin.

Aivan järjetöntä ja hukkaan heitettyä työaikaa sen takia, etten saanut niitä saamarin tunnuksia ajoissa. Miten siihenkin voi mennä kolme viikkoa?

Vierailija
179/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa lukea tätä ketjua ja huomata, että on kohtalotovereita! Itse olen ollut 2,5 vuotta kuntapuolella teknisessä asiantuntijatyössä, jossa todellista työtä on noin 1/4 ajasta eli alle 10 tuntia viikossa. Havaintojeni mukaan meidän koko viiden hengen tiimillä on sama tilanne, vaikka asiasta ei kovin avoimesti puhuta. Tai no sen verran on spekuloitu, että luultavasti työmme tulevaisuudessa vain vähenevät...

Raskainta tässä työssä on se kokonaisvaltainen uupumus, joka tyhjistä työpäivistä seuraa. Niinä harvoina päivinä, jolloin työtä oikeasti on, huomaan olevani aivan eri ihminen töistä päästyäni: pirteä ja hyväntuulinen.

Olen jonkin verran kuluttanut aikaa töissä opiskelemalla ja lukemalla. Ympärillä työskentelevien toisten tiimien jäsenten takia ei kuitenkaan ole sopivaa näyttää kovin avoimesti sitä, miten vähän on työtä. Tiimien väliset rajat ovat meillä tosi tiukat, ei siis valitettavasti puhettakaan, että pääsisin auttamaan kiireisempiä tiimejä :/ Nyt onneksi pääsin opiskelemaan ja toivottavasti pääsen sen myötä vaihtamaan työpaikkaakin. En oikeastaan edes valita, vaikka palkkani varmasti aluksi tippuukin nykyisestä 3900 eurosta. Tärkeämpää on saada työpäiviin sisältöä ja työn iloa.

Heh, ollaankohan me samassa työpaikassa töissä :) 

Vierailija
180/240 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep sama. Meidän pitää olla jatkuvasti onlinessa ja puhelimen päässä. + pitää lähettää selonteko työpäivän päätteeksi mitä on tehnyt. Olen kokenut pääseväni helpommalla, kun ilmestyn aamulla toimistolle, jumitan ja lähden kotiin. Kotona ollessa pitää hirveästi selitellä ja lähettää raportteja jne. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän