Kenelläkään muulla työtä, jossa ei ole töitä?
Aloitin kaksi vuotta sitten isossa yrityksessä työt. Haastattelussa luvattiin kuuta taivaalta ja vaahdotiin kuinka "vaativaa ja kiireistä" on joka päivä. Olen siis näissä surullisen kuuluissa asiantuntijatyössä.
No, töitä oli ehkä koko viikkona se 7,5h yhteensä. Päivät meni esittäen, että tein edes jotain, vaikka oikeasti luin sadatta kertaa iltalehteä. Pikkuhiljaa aloin uskaltaa tehdä kursseja töissä olessani ja lukea nettikirjoja. Esimies oli tyytyväinen panokseeni, eikä kukaan ollut sitä mieltä että minulla oli liian vähän töitä.
Vaihdoin firman sisällä paikkaa, koska oikeasti meinasin tulla hulluksi siihen istumiseen! Ei kukaan tervejärkinen jaksa istua päivässä 8h koneella tekemättä MITÄÄN ja esittäen että on muka jotenkin tarpeellinen firmalle.
Nyt sama homma. Istun jo toista viikkoa ilman töitä. Ette arvaa kuinka paljon ihmistä voi väsyttää tälläinen. En jaksa pysyä hereillä, olen apaattinen, en jaksa hymyillä tai ottaa kontaktia kehenkään..
Kohtalontovereita? :( Palkka on liian hyvä ja lomat vielä paremmat. Se on ainoa syy miksi olen tässä vielä. Miten jaksaa päivät?
Kommentit (240)
Vaihdetaanko osia?
Eilen ehdin ensimmäistä kertaa vessaan aamukuuden jälkeen klo 14. Töissä jumalattoman kuuma, hiki valuu, vesipullosta ehdit hörpätä muutaman kerran vuorossa. Niin ja sapuskaa ehdin mättämään suuhuni samaisen aamukuuden jälkeen seuraavan kerran klo 17.45. Energiapatukka taskussa oli sulanut syöntikelvottomaksi.
Ja jos joku tulee sanomaan, että itsepä alasi valitsit, ei paljon naurata. Niin valitsin ja valitsen sen uudelleen joka päivä olemalla klo 7.00 työvaatteet päällä ja usein ylitöissä henkilökuntapulan takia.
Terveisin Se sairaanhoitaja
Mulla ihan sama, viikon duunit teen päivässä. Tuhoan aikaa tekemällä kaikkia juoksevia juttuja, lisäämällä myytäviä tuotteita nettiin, opiskelemalla uutta kieltä ja rupesin myos verkko-opiskelemaan toiseen ammattiin. Illat ovatkin sitten ihanan vapaita :D
Tässä täytyy muistaa myös se, että jokainen määrittelee itse sen milloin työtä on sopivasti. Itse olen duunariperheestä, jossa isä ja äiti tulivat rättiväsyneinä töistä kotiin ja samanlaisista töistä itsekkin aloitin työurani. Eli siis oletuksena oli että työ = kokoajan tehdään jotain. Jonkun toisen normaali voi olla, että asiantuntijatöissä tehdään välillä töitä ja loppuaika ollaan työpaikalla ja kaikilla on niin kivaa ja kliffaa. Siis ihan oikeasti kaikki ihmiset eivät ajattele, että työssä pitäisi kokoajan tai lähes kokoajan tehdä jotain. Riittää vain kun on paikalla.
Ja heille jotka luulevat, että tämä toimettomuus on vain julkisen ongelmia, niin ehei. Ihan samanlaista on myös yksityisellä.
Olen myös rakennustekniikan DI kuten tuo joku toinen kirjoittaja. Mutta ei vedetä siitä mitään johtopäätöksiä :D
Vierailija kirjoitti:
Vaihdetaanko osia?
Eilen ehdin ensimmäistä kertaa vessaan aamukuuden jälkeen klo 14. Töissä jumalattoman kuuma, hiki valuu, vesipullosta ehdit hörpätä muutaman kerran vuorossa. Niin ja sapuskaa ehdin mättämään suuhuni samaisen aamukuuden jälkeen seuraavan kerran klo 17.45. Energiapatukka taskussa oli sulanut syöntikelvottomaksi.
Ja jos joku tulee sanomaan, että itsepä alasi valitsit, ei paljon naurata. Niin valitsin ja valitsen sen uudelleen joka päivä olemalla klo 7.00 työvaatteet päällä ja usein ylitöissä henkilökuntapulan takia.
Vau mikä martyyri.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdetaanko osia?
Lopeta leikkimästä korvaamatonta. Ihan hyvin ehdit käydä siellä vessassa, kun vaan menet sinne. Ei ne mummot sillä aikaa kuole. "Miesten aloilla" klopeille sanotaan samantien, että nyt lopetat sen juoksemisen, jos tuntuu että jollakin on liian kiire.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin kaksi vuotta sitten isossa yrityksessä työt. Haastattelussa luvattiin kuuta taivaalta ja vaahdotiin kuinka "vaativaa ja kiireistä" on joka päivä. Olen siis näissä surullisen kuuluissa asiantuntijatyössä.
No, töitä oli ehkä koko viikkona se 7,5h yhteensä. Päivät meni esittäen, että tein edes jotain, vaikka oikeasti luin sadatta kertaa iltalehteä. Pikkuhiljaa aloin uskaltaa tehdä kursseja töissä olessani ja lukea nettikirjoja. Esimies oli tyytyväinen panokseeni, eikä kukaan ollut sitä mieltä että minulla oli liian vähän töitä.
Vaihdoin firman sisällä paikkaa, koska oikeasti meinasin tulla hulluksi siihen istumiseen! Ei kukaan tervejärkinen jaksa istua päivässä 8h koneella tekemättä MITÄÄN ja esittäen että on muka jotenkin tarpeellinen firmalle.
Nyt sama homma. Istun jo toista viikkoa ilman töitä. Ette arvaa kuinka paljon ihmistä voi väsyttää tälläinen. En jaksa pysyä hereillä, olen apaattinen, en jaksa hymyillä tai ottaa kontaktia kehenkään.. enteilee lopputiliä ja / tai firman lakkauttamista / fuusioitumista..?
Kohtalontovereita? :( Palkka on liian hyvä ja lomat vielä paremmat. Se on ainoa syy miksi olen tässä vielä. Miten jaksaa päivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdetaanko osia?
Lopeta leikkimästä korvaamatonta. Ihan hyvin ehdit käydä siellä vessassa, kun vaan menet sinne. Ei ne mummot sillä aikaa kuole. "Miesten aloilla" klopeille sanotaan samantien, että nyt lopetat sen juoksemisen, jos tuntuu että jollakin on liian kiire.
No joo, osittain noin. Hoitoalalla törmää aivan liikaa ylitunnollisiin ihmisiin ja työpaikaa ei jostain syystä vaihdeta, vaikka olot olisivat miten hirveät. Itse kyllästyin ja kouluttauduin sairaanhoitajasta terveydenhoitajaksi. En tosiaan edelleenkään vedä lonkkaa työpäivinäni ja kiire on, mutta työajat inhimillisemmät ja tahti edes vähän rauhallisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitoalalla ja meillä päivät erittäin vaihtelevia. Luonnollisesti täytyy kuitenkin aina varautua täyteen "kaaokseen" ja tästä syystä työntekijöitä aina monta vuorossa. Monesti vielä työntekijöiden lisäksi on opiskelijoitakin, eli ihan hyvä porukka kasassa.
Aamuvuorot on yleensä poikkeuksetta kiireisiä.. hommaa riittää ihan aamu seiskasta alkaen pitkälle iltapäivään, ja monesti menee n. Puolisen tuntia ylitöiksi, koska itse ainakin ja kollegat myös halutaan tehdä päivän työt kunnolla loppuun asti, jotta iltavuoron on siitä hyvä jatkaa.Iltavuorot vaihtelee paljon, välillä on aivan todella hiljaista ja rauhallista, ei välttämättä mitään tekemistä tuntikausiin. Toisaalta jonain päivänä taas voi olla valtavasti tekemistä. Kuitenkin iltavuoro on pääosin hiljaisempi kuin aamuvuoro.
No sitten yövuorot.. ne vasta hiljaisia onkin! Välttämättä koko yönä ei tapahdu yhtään mitään. Toisaalta pitäähän meidän siellä ilman muuta olla, koska jotain kuitenkin aina voi sattua. Eli skarppina täytyy aina olla tietenkin.
Joskus voi yöllä olla vaikka 12h ettei tapahdu mitään. Siis 12h. Toisaalta joskus taas voi olla potilaita,joiden tilaa tulee erikseen tarkkailla yön ajan kokoajan yöhoitajien toimesta. Tai toisaalta voi olla sekavia potilaita kulkemassa käytävillä tai muuta erityistä. Että kyllähän nekin vaihtelee.
Tuskin teidän tarvitsee kuitenkaan esittää, että painaisitte 12 tuntia hulluna töitä. Monethan esimerkiksi leipovat yövuorossa. Voi myös tehdä käsitöitä, lukea, pelata, katsoa sarjoja...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on vaan niin, että toiset ovat tehokkaita ja toiset eivät. Olen itsekin tehnyt samaa duunia kollegoitten kanssa, ja ollut kuolla tylsyyteen, kun kollegat ovat valittaneet suureen ääneen kiirettä. Ja samaan aikaan olen vielä tehnyt ylimääräisiä ei mulle kuuluvia hommia.
Mutta kun asiat tehdään mahdollisimman vaikeasti ja suuri osa ajasta käytetään juoruamiseen ja siihen valittamiseen, niin käyhän se päivä lyhyeksi.
Jep näitä on nähty. Istutaan per-seellään ja listataan voivotellen mitä kaikkea pitäisikään ehtiä tekemään. Taukoja joka tehtävän jälkeen.
Itse valehtelin duunissa, et kävin silmäleikkauksessa. Muut lähti lomalle niin olen lähinnä nukkunut töissä peililasit päässä. Onneksi ensiviikolla alkaa loma!
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Vaikka tässä keskustelussa on kiillotettu hoitajien sädekehää raskaan työn raatajina (eikä aiheetta), tosiasia on että eivät suinkaan kaikki työntekijät julkisissa sairaaloissa huku työhön.
Olen työskennellyt yli 25 v. sairaalassa eri tehtävissä ja eri yksiköissä, ja kyllä sieltä löytyy suojaisia taskuja. Työt eivät jakaudu likimainkaan tasaisesti.
Nyt olen itse esimiesasemassa, ja tiedän tasan tarkkaan mistä aloitetaan, kun seuraavan kerran täytyy juustohöylätä.
Naistentautien päivystys on jäänyt itselleni mieleen. Kätilöitä jokaisella kerralla paikalla lukemattomia, lääkäreitä vain muutama. Kätilöt toimivat ikäänkuin lääkäreiden assistentteina (ottivat potilaat vastaan ja taluttivat lääkärille kun vuoro). Työtä aivan liian vähän. Jokaisella kerralla kätilöt ovat lähinnä istuskelleet ja keskustelleet keskenään niitä näitä -meidän asiakkaiden kuullen. Että ei hoitoalallakaan aina kiire!
Ja sitten elää edelleen se harha, että yksityisellä sektorilla toiminta on aina varmuudella tuottavampaa eikä byrokratiaa ole :D
Mä olen suunnitteluavustaja teknisellä alalla kunnallisella työnantajalla. Aiemmin olen tehnyt vastaavaa työtä eri tekniikan alalla toisessa kunnallisessa paikassa. Siellä töitä riitti sen verran ettei tullut aika pitkäksi, muttei ollut kiirekään ja muutenkin näissä hommissa ilmeisesti sama juttu.
Nykyisessä paikassa taas on todella löysää. Piirtämiseen kuluu tunteja ehkä max 30 kuussa, kun edellisessä se tuli yleensä viikossa ja se on se ykköshomma. Pomo tietää, että mulla on liian vähän töitä ja täytteeksi keksittiin vähän jotain skannailua, mutta sekin alkaa kohta loppumaan.
Meillä on liikaa avustavia työntekijöitä suhteessa projektipäälliköiden ja projektien määrään. Meitä on 8, kun monissa paikoissa on tyyliin 3, vaikka silloin insinöörit joutuu piirtämään itse enempi, mutta ainakaan ei joudu peukaloita pyörittelemään. Projektitilannetta ei pysty ennustamaan, mutta saatais ne kyllä vähemmälläkin porukalla hoidettua.
Onneksi meillä ei kuitenkaan tarvi täyttää tuntilistaa enää kaikista töistä. Laskutettavat riittää ja niitä on pieni osa (kyllä, kunnallisellakin voi olla tuottavaa työtä). Sekin on plussa, että etänä saa olla melko vapaasti. Ei tarvi raportoida tekemisistä, mutta Skypen päässä pitää silloinkin olla. Etänä teen yleensä lyhyemmän päivän (liukumien puitteissa kuitenkin), kun saldo ei miinustu.
Ei tää tilanne mua ihan hirveästi häiritse, mutta olishan se kiva, jos ois töitä vähän enempi.
Mä olen kirjanpitäjä, ja usein on päiviä ja viikkoja että ei vaan ole mitään.
Omat duunit tehty, kollegoiden duunit jeesitty loppuun, siivoiltu, järjestelty, valmisteltu tulevat työt.
Siinä sitten istut päivät koneella odottaen että kello lyö neljä.
Ihan hirveää. Se kuluttaa, väsyttää, laittaa pahalle tuulelle ja puuduttaa, kun ei ole mitä tehdä.
Kirjoitin eilen pitkän vastauksen mutta siinä oli jotain mikä aiheutti että vastaukseni ei koskaan ilmestynyt ketjuun, kokeilen siis uudestaan :)
Yllätyin miten yleistä tämä boreout on, koska kukaan ei naamakkain tunnu myöntävän sitä, meilläkin väki teeskentelee kiireistä vaikka oikeasti samat naamat joka osastolta istuu päivästä toiseen tuntikausia kahvilla. Muutamalle vaikuttaa riittävän ihan oikeita töitä koko työpäiväksi ja työviikoksi. Minulla menee omiin töihini pari tuntia ja loput ajasta, no, samaa mitä teillä muillakin. Avotoimistossa ei voi tehdä mitään omia juttuja koska esimies ja muut näkevät ruudulle ja etänä taas pitää olla muuten paitsi lounaan ajan skypen tavoitettavissa joten ei voi kotonakaan mitään suursiivouksia tehdä tai lähteä vaikka lenkille, koska skype menee offline tilaan jos tietokonetta ei käytä tiettyyn aikaan. Järjestelen sitten kymmenenteen kertaan kansioita.
Jos meiltä vähennettäisiin kolmasosa väestä, lopuilla olisi ehkä mielekästä työtä sen verran että ei ihan zombieksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kirjanpitäjä, ja usein on päiviä ja viikkoja että ei vaan ole mitään.
Omat duunit tehty, kollegoiden duunit jeesitty loppuun, siivoiltu, järjestelty, valmisteltu tulevat työt.
Siinä sitten istut päivät koneella odottaen että kello lyö neljä.
Ihan hirveää. Se kuluttaa, väsyttää, laittaa pahalle tuulelle ja puuduttaa, kun ei ole mitä tehdä.
Oho! Näitä ei usein kuule. Usein noi talouspuolen hommat on aika kiireisiä. Tosin tietenkin sielläkin tulee piikkejä ja välillä taas löysempää.
Puhelinseksilinjalla oli aika hiljaista. Jos päivystin 8 tuntia, sain siinä ajassa ehkä puolen tunnin edestä puheluita, eli noin 10 euroa.
Muuten oli kyllä helppo työ.
toivon että työkkäri pakottas töihin, siis oikeeseen työhön ei sellaiseen 4 tunnin mukatyöhön jossa saa 9 e päivä lisäöä työkkäriin jajossa vaan istuskellaan eikä juuri tehdä mitään paitsi polttavat tupakkaa
niiss'ä olen joutunut olee 2 kertaa x 4 kk, yhdesäs sentään vietiin mainoskylttejä kaupungille se meni 2 tunniss aja pomo sanoi että kun homma tehty voi mennä kotiin, viereisessä firmassa oli sama tukityö, tyypit istui sen 4 tuntia pakollisena vaikkei ollut tekemistä. meillä sentään pomo vielä sanoi että perjantaisin ei tarvii tulla edes töihin! se oli kyllä hauskaa sinänsä. palkka juoksi. ja yksi kaveri oli pomon kesämökillä koko kesän tekemässä Kelan laskuun laituria, muka siis tukitöissä muttei siitä kerrottu mitä hän oikeasti teki. mekin joskus jouduttiin pomon mökille kantaa lautoja, vaikka sehän oli laitonta, ilmaistyötä hänelle.
työkkäri saisi pakottaa jonnekin tehtaalle miesten duuniin, palkka oltava 15 e tunti väh ja kunnon hommia. se olisi jännä
Juu no worries :) Pikemminkin olimme pettyneitä asiakasvastaavaan kun ei ollut tajunnut että kaipaisimme huomattavasti syvempää selontekoa. Tsemppiä duuneihin!