Kenelläkään muulla työtä, jossa ei ole töitä?
Aloitin kaksi vuotta sitten isossa yrityksessä työt. Haastattelussa luvattiin kuuta taivaalta ja vaahdotiin kuinka "vaativaa ja kiireistä" on joka päivä. Olen siis näissä surullisen kuuluissa asiantuntijatyössä.
No, töitä oli ehkä koko viikkona se 7,5h yhteensä. Päivät meni esittäen, että tein edes jotain, vaikka oikeasti luin sadatta kertaa iltalehteä. Pikkuhiljaa aloin uskaltaa tehdä kursseja töissä olessani ja lukea nettikirjoja. Esimies oli tyytyväinen panokseeni, eikä kukaan ollut sitä mieltä että minulla oli liian vähän töitä.
Vaihdoin firman sisällä paikkaa, koska oikeasti meinasin tulla hulluksi siihen istumiseen! Ei kukaan tervejärkinen jaksa istua päivässä 8h koneella tekemättä MITÄÄN ja esittäen että on muka jotenkin tarpeellinen firmalle.
Nyt sama homma. Istun jo toista viikkoa ilman töitä. Ette arvaa kuinka paljon ihmistä voi väsyttää tälläinen. En jaksa pysyä hereillä, olen apaattinen, en jaksa hymyillä tai ottaa kontaktia kehenkään..
Kohtalontovereita? :( Palkka on liian hyvä ja lomat vielä paremmat. Se on ainoa syy miksi olen tässä vielä. Miten jaksaa päivät?
Kommentit (240)
Minulla oli tuollainen työpaikka. Töitä riitti puoleksi päiväksi, jos tein oikein hitaasti.
Päivät olivat kaamean pitkiä.
Ihan mukavaa, olen katsonut töissä hirveän kasan elokuvia tv-sarjoja joita en olisi ikinä ehtinyt katsoa kotona. Lisäksi ehdin hyvin perehtymään pörssiin ja seuraamaan salkkuani.
Palkka on vähän päälle 40000e/v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä tuollaisia työpaikkoja on kun itse tiedän vain paikkoja joissa otetaan kaikki mahd. irti työntekijän selkänahasta ? Asiantuntijatehtävissä itsekin ja tulostavoitteet on tiukat!
Onhan tuo kyllä tylsää, ehkä ongelma ratkeaisi juttelemalla esimiehen kanssa. Jos olet niin tehokas niin pystyt varmaan ottaman extraa työtehtäviä.
Kunta, valtio
Ihan yksityiselläkin sama kokemus itsellä kyllä.
Aika paljon ihmisten kiire johtuu tehottomuudesta. Tehdään ylitöitä ja sitten seuraava päivä korjataan virheitä. VAlitetaan kiirettä. Pidetää palavereja pelkän palaverin pitämisen vuoksi, vaikka ei olisi varsinaista tarvetta. Sähköposti on yksi paha. Niitä tulee ihan turhista asioista. Esimeriksi omalla alallani tulee aamupäivällä tiedosto X, parin tunnin päästä tiedosto X-a ja samalle päivälle vielä tiedosto X-b, eli korjausten korjauksia. Voisi tehdä kerralla kuntoon ja lähettää vasta sitten, koska muutama tunti ei merkkaa mitään, jos joutuu kuitenkin ottamaan sen uudemman tiedoston käyttöön. Lisäksi tulee kyselyjä, milloin tämä on valmis- näihin vastaaminen vie aikaa ja kuitenkin on joku deadline sovittuna. Sitten jotain sopiiko palaveri aika -viestejä lähetetään 20 hengelle ja kaikki lähettää kaikille ja niitä menee ristiin rastiin.
Vierailija kirjoitti:
age is just a number kirjoitti:
Mulla sama. Päivän hommat tehty yhteentoista mennessä, loppupäivän roikun netissä... Mä pystyisin pitämään itseni koko päivän "kiireisenä" jos tekisin hitaammin, mutta en vaan osaa. :) No, menee se näinkin. Aloita blogi! :D
Blogin voisi aloittaa, JOS olisi jotain kerrottavaa tai jaettavaa muille, mutta päivät menee vain tässä koneella istuen :D
Väsyttääkö sua paljon? Musta tuntuu etten saa itseäni enää 19 jälkeen pysymään hereillä näiden "raskaiden" päivien jälkeen. Ennen tein fyysistä työtä ja olin aina virkeä ja hyvällä tuulella. Tuntuu että elämä valuu hukkaan... Ap
Tässä on jonkinlainen säälittävyyden huippu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä tuollaisia työpaikkoja on kun itse tiedän vain paikkoja joissa otetaan kaikki mahd. irti työntekijän selkänahasta ? Asiantuntijatehtävissä itsekin ja tulostavoitteet on tiukat!
Onhan tuo kyllä tylsää, ehkä ongelma ratkeaisi juttelemalla esimiehen kanssa. Jos olet niin tehokas niin pystyt varmaan ottaman extraa työtehtäviä.
Kunta, valtio
Aika paljon ihmisten kiire johtuu tehottomuudesta. Tehdään ylitöitä ja sitten seuraava päivä korjataan virheitä. VAlitetaan kiirettä. Pidetää palavereja pelkän palaverin pitämisen vuoksi, vaikka ei olisi varsinaista tarvetta. Sähköposti on yksi paha. Niitä tulee ihan turhista asioista. Esimeriksi omalla alallani tulee aamupäivällä tiedosto X, parin tunnin päästä tiedosto X-a ja samalle päivälle vielä tiedosto X-b, eli korjausten korjauksia. Voisi tehdä kerralla kuntoon ja lähettää vasta sitten, koska muutama tunti ei merkkaa mitään, jos joutuu kuitenkin ottamaan sen uudemman tiedoston käyttöön. Lisäksi tulee kyselyjä, milloin tämä on valmis- näihin vastaaminen vie aikaa ja kuitenkin on joku deadline sovittuna. Sitten jotain sopiiko palaveri aika -viestejä lähetetään 20 hengelle ja kaikki lähettää kaikille ja niitä menee ristiin rastiin.
Juuri näin. Paljon aikavarkaita. Etenkin noi sähköpostit joissa kaikki vastaa kaikille
Toinen on jo aiemmin jonkun kirjoittama varautuminen. Ei joka kerta tarvitse aloittaa alusta. Samat asiat toistuu. Jos 2kall kerralla ei vielä tiennyt, joutui tekemään paljon työtä. Seuraavalla kerralla osaa varautua etukäteen
Olen ollut vaativissa töissä, joiden kanssa pärjää ilman kiirettä. Kollegat hukkuu ylitöihin ja vastailee lauantaina sähköposteihin. Melko isoa turhautumista aiheutti myös kokoukset. Paljon turhaa istumista ja ihan liikaa kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
age is just a number kirjoitti:
Mulla sama. Päivän hommat tehty yhteentoista mennessä, loppupäivän roikun netissä... Mä pystyisin pitämään itseni koko päivän "kiireisenä" jos tekisin hitaammin, mutta en vaan osaa. :) No, menee se näinkin. Aloita blogi! :D
Blogin voisi aloittaa, JOS olisi jotain kerrottavaa tai jaettavaa muille, mutta päivät menee vain tässä koneella istuen :D
Väsyttääkö sua paljon? Musta tuntuu etten saa itseäni enää 19 jälkeen pysymään hereillä näiden "raskaiden" päivien jälkeen. Ennen tein fyysistä työtä ja olin aina virkeä ja hyvällä tuulella. Tuntuu että elämä valuu hukkaan... Ap
Tässä on jonkinlainen säälittävyyden huippu
Totta kai se monelle kuulostaa uskomattomalta tai jopa unelmalta olla vaan ja ihmetellä, mutta kun sitä tekee tarpeeksi - se alkaa käydä hyvin mielenterveyden päälle. Joka päiväinen aikainen herätys, istuminen 8h tietokoneelle tekemättä mitään mielekästä ja kotiin tuntien olonsa aivan luuseriksi. Motivaatio kadoksissa, ammatillinen ylpeys hukattuna.
Ap
Mulla oli myös joskus tuollainen työ asiantuntijana suuren firman palvelukeskuksessa. Palkka oli yli 3000€ kuussa. Ja max 2 tuntia päivässä oli töitä.
Jotta en olisi aivan ryytynyt luppoajan vuoksi niin aloin iltaisin konmarittamaan kotona ja kuvasin kännykällä myyntiin joutavat tavarat . Sitten työpäivinä kun sain työt tehtyä niin lopputyöajan kirjoittelin myynti-ilmoituksia nettiin ja postitin tuotteita kesken päivän työajalla. Pakkausmateriaalit sain ilmaiseksi toimistotarvikekaapista.
Myös mun työni hehkutettiin aikoinaan haastattelussa tosi hektiseksi ja vaativaksi. Ilmeisesti pomot itse ei tajunneet että ei se nyt rakettitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunta, valtio
Tämä on juurikin se todellisuus. Meillä tehdään paljon ristiin töitä mitä voisi hyvin yksi ihminen tehdä - sitten ollaan sekaisin kenellä onkaan se mappi ja kuka tätä tekee ja mitä tekee ja milloin nyt se deadline onkaan.. Aikaa menee eniten juurikin sähköpostin selvittelyssä ja vastatessa deadline kyselyihin.
Itse olen hyvin tehokas, teen alustavat työt valmiiksi ja itse tekemiseen ei mene kauan, ja ihmettelen välillä kun työkaverit valittaa tietyistä asioista miten rankkaa jotkut helpot jutut on. Mutta kaikilla meillä on oma tapansa tehdä ja itse opin jo aikaa sitten ennakoimisen ja hyvissä ajoin valmistelun jalon taidon, ja näin olen aina aikataulussa edellä... ap
SAMA! En ole tosin Suomessa.. Tätä jatkunut jo puoli vuotta... Turhauttaa vaan istua paikallaan klo 9-18 ja ne pienet hommat hoituu max tunnissa mitä joskus on. Toki voisi olla pahemminkin, mutta kyllä se paikallaan istuminenkin ja koneen tuijottaminen alkaa vituttaa jossain vaiheessa. Et voi häippästäkään pois jos jotain tulisi. Ihan Netflixiäkään ei viitsi tuijottaa, joten aika menee av:lla, somessa, googlaten milloin mitäkin ja matkoja suunnitellessa. On myös väsyneempi olo kun tuijottaa vaan näyttöä passiivisena päivästä toiseen.
Oletko Ap töissä jossain big four -yhtiössä? Jos olet, niin luulisi että osastoa vaihtamalla löytyisi enemmän töitä :)
Mä olin ennen töissä (it-alan työ), jossa työtä ei ollut tarpeeksi tai sitten se oli tosi raskasta ongelman selvittämistä. Vaikeeta oli, jos et saanut selvitettyä: kiva miettiä yhtä ja samaa ongelmaa puoli päivää. Kuitenkin piti näyttää tekevältä, kun pomo nosti katseensa omalta ruudultaan hän näki minun ruutuni = eipä voinut surffailla juurikaan netissä. Tosi raskasta 8h putkeen vaikuttaa tekevältä. Mihinkään muualle et päässy ku vessaan. IHAN karmeeta! Meinasin nukahtaa koko ajan. Jos ois ollu oma huone + älypuhelin ni ok.
Kun menee oikeaan tehtaaseen huoltoon päivystäjäksi, niin voi ottaa päikkäreitä vaikka 8h/pv. ja 40h/vko.
Suurin työtapaturma riski ko. hommassa on makuuhaavat tai lehtiä lukiessa paperiviilto.
Minulla on jokainen työminuutti tuhtia toimintaa, koko ajan täytyy pysyä skarppina.
T: Ope
Ihan mielenkiinnosta Ap, paljonko sitten tienaat? Ja mikset siirry etätöihin jos siihen on mahdollisuus?
Voi kuinka tuttua. Varsinkin näin kesäisin. Ei tilauksia, ei töitä. Ja pomo tietää sen. Töissä vaan luen tai teen omiani. Onneksi kohta on loma.
Työn vähyys on yleistä julkisen sektorien ja järjestöjen toimihenkilöpuolella. Julkisella sektorilla ei ole tulosvastuuta, toisin kuin yksityisellä puolella.
AP myös joutuu tekemään tarkkaa tuntiseurantaa ja keksimään työt mitä asiakkailta laskuttaa tämä viittaa vahvasti konsultti/tilintarkastuspuolelle.
Itse käytän paljon konsultteja ja välillä ihmetyttää heidän laskunsa, kuinka paljon on mennyt tunteja kohtuullisen yksinkertaiseen raporttiin. Konsultteja käytän koska en itse viitsi nähdä vaivaa asioiden eteen ja budjetissa on tilaa käyttää ulkopuolista konsulttia.
Itsellä sama homma että töitä on kohtuu vähän ja luppoaikaa on halutessani monta tuntia päivässä
Vierailija kirjoitti:
Ja kehtaatte vielä valittaa...
Oikeasti kaikkein raskain työpaikka on sellainen jossa pitää istua ja odottaa, työt tehty tai ei käy asiakkaita. On kokemusta useamman vuoden ajalta. Päivät tuntuu pitkiltä ja illallakin veto pois. Nyt olen ollut pitempään työssä jossa on tekemättömiä tehtäviä enemmän kuin ehtii vuoron aikana tehdä ja illallakin on vielä energinen olo. Päivät kuluu nopeasti ja on kivaa. Alikuormitus on pahempaa kuin ylikuormitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiseen työpaikkaan ei todellakaan kannata jäädä. Jos käy niin, että saat potkut jostain syystä (yt:t tai mitä vaan), niin mitä selität seuraavalle työnantajalle? Mitä osaat? Maailma muuttuu koko ajan ja yleensä työ siinä mukana. Sinulla ei välttämättä ole päivitettyä osaamista yhtään mihinkään. Eikä tuollanen nyt mielenterveydenkään kannalta ole järkevää.
En pelkää YT:itä. Täsäs yrityksessä ei ole niitä koskaan ollut, eikä lähitulevaisuudessakaan ole tulossa. Kasvaa vuosi vuodelta. Tarjoamme palveluita esim, jotka ovat pakollisia yrityksillä laillisesti, joten työt eivät vain lopu. Kyllä minulla paperilla on paljon töitä - kaikki laskutettavaa asiakasyrityksiltä, ja laskutankin suuria summia - mutta ei riittävästi, että täyttäisin sillä jokaisen päiväni jokaisena työviikkona. Työkiirekin alkaa vasta myöhään syksyllä ja loppuu jo toukokuussa, joten vuoteen jää kuukausia, kun tulee luppoaikaa. Muilla osastoilla taas kiire painottuu eri aikaan jne. En sinänsä pelkää, etten löydä töitä, koska työnantaja, sekä työnkuva on erittäin hyviä. En vain itse ole ylpeä työstäni, vaikka ulkopuoliset ovatkin ja näyttää superhyvältä CV:ssä. Ap
Siis etkö voi tehdä hiljaisina aikoina etänä? Tekisit kotona sen pari tuntia, mitä töitä riittää. Lopun aikaa remppaisit, kävisit salilla ja vaikka jossain vapaaehtoistyössä. Voisit tehdä itsellesi kunnon herkkulounaan, nukkua päiväunet ja treenata kovaa. Jos tekisit vapaaehtoissektorin hommia osan ajasta, voisit sillä ikään kuin kompensoida sitä hyödytöntä oloa. Pystyisit antamaan yhteiskunnalle ja kanssaihmisille paljon, vaikkei kaikki olisi sitä palkkatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Mistä nettikirjoja?
t. kohtalotoveri
Amazonista.
Löytyy jopa loistava kirja aiheesta, "Bullshit Jobs". Oikeesti.
Kunta, valtio