Kenelläkään muulla työtä, jossa ei ole töitä?
Aloitin kaksi vuotta sitten isossa yrityksessä työt. Haastattelussa luvattiin kuuta taivaalta ja vaahdotiin kuinka "vaativaa ja kiireistä" on joka päivä. Olen siis näissä surullisen kuuluissa asiantuntijatyössä.
No, töitä oli ehkä koko viikkona se 7,5h yhteensä. Päivät meni esittäen, että tein edes jotain, vaikka oikeasti luin sadatta kertaa iltalehteä. Pikkuhiljaa aloin uskaltaa tehdä kursseja töissä olessani ja lukea nettikirjoja. Esimies oli tyytyväinen panokseeni, eikä kukaan ollut sitä mieltä että minulla oli liian vähän töitä.
Vaihdoin firman sisällä paikkaa, koska oikeasti meinasin tulla hulluksi siihen istumiseen! Ei kukaan tervejärkinen jaksa istua päivässä 8h koneella tekemättä MITÄÄN ja esittäen että on muka jotenkin tarpeellinen firmalle.
Nyt sama homma. Istun jo toista viikkoa ilman töitä. Ette arvaa kuinka paljon ihmistä voi väsyttää tälläinen. En jaksa pysyä hereillä, olen apaattinen, en jaksa hymyillä tai ottaa kontaktia kehenkään..
Kohtalontovereita? :( Palkka on liian hyvä ja lomat vielä paremmat. Se on ainoa syy miksi olen tässä vielä. Miten jaksaa päivät?
Kommentit (240)
Miksette laita joka päivä esimiehelle spostia siinä vaiheesssa kun hommat on tehty - tyyliin 9.30 - ja kysy mitä seuraavaksi? Joka päivä sama kysymys niin luulisi ymmärtävän.
Uskomatonta. Olen kunnalla asiantuntijatehtävissä, ja meillä kaikilla on töitä paljon enemmän kuin kukaan ehtisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, ettei ap:n ”suuressa firmassa” ole ajankäytön seurantaa. Ainakaan asiakkaalta laskutettavaa työtä siellä ei mitä ilmeisimmin tehdä.
Onhan. Lue viesti ylempää. Kaikki on laskutettavaa. Ap
Olen ihan normityössä, mutta heinäkuun ja vielä tämän viikon on toimisto kiinni. Minulla alkaa loma ensi ma.
Meillä toinen on töissä 8 - 16 ja minä olen töissä 14 - 20. Minulla on lyhyempi työpäivä, koska meillä on 50 % korotus vikat tunnit.
Olen sopinut teen lyhyemmän työajan ja saan saman liksan.
Työt on käytännössä tehty, kun tulen töihin.
Puhelin soi minun työvuorolistat max 3 krt, on päiviä, jolloin ei soi kertaakaan.
Teen töissä oli juttuja. Alkukuun tein kransseihin pohjia ja joulukortteja.
Nyt olen tehnyt viikon verran käpyistutuksia. Olen heittänyt kloriittiin kävyt ja kiinnitän nyt niitä kranssien pohjaan.
Aika loppuu joka päivä kesken ja työpäivinä ei kransseja kerkeä paljoa tehdä. Otetaan ilo irti palkallista askarteluhetkistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Vaikka tässä keskustelussa on kiillotettu hoitajien sädekehää raskaan työn raatajina (eikä aiheetta), tosiasia on että eivät suinkaan kaikki työntekijät julkisissa sairaaloissa huku työhön.
Olen työskennellyt yli 25 v. sairaalassa eri tehtävissä ja eri yksiköissä, ja kyllä sieltä löytyy suojaisia taskuja. Työt eivät jakaudu likimainkaan tasaisesti.
Nyt olen itse esimiesasemassa, ja tiedän tasan tarkkaan mistä aloitetaan, kun seuraavan kerran täytyy juustohöylätä.
Juu, niin aina... Julkisella puolella ainoa työ, jossa juustohöylä heiluu, on vanhustyö, joka on järjettömän alimiehitetyä, alipalkattua ja todella raskasta sekä henkisesti että fyysisesti. Tilanne on kurjistunut vuosi vuodelta ja tulevaisuudessa meinataan alalta nipistää yhä vaan enemmän.
Sitä en jää enää katsomaan, vaan nostan kytkintä ja lähden, kuten niin moni muukin.
Sosiaaliala, laitossektori, yövuorot.
Voit tehdä ihan mitä itteä kiinnostaa.
Tai sitten latailet akkuja vaikka nukkumalla omaa arkea varten.
Nukkuminen edellyttää, että ensin tunnet asiakkaat kuin omat taskusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP ja muut vähätöiset toimihenkilöt/asiantuntijat. Miten teidän työajan seuranta? Merkkaatte jollekin projektille ihan pokalla vaikka 8h jotain "dokumentoitia" ja teidän esimiehet ovat niin kujalla, että eivät tajua ettei yhden excelin tekemiseen(esimerkki) mene 8h vaan 30minsaa?
Itselläkin on usein liian vähän töitä ja eniten siinä ahdistaa tuo tuntien merkkaaminen. Sisäisiä jos merkkaat liikaa, niin tulee kyselyjä ja projekteille(asikkaat ei halua tietenkään maksaa) et voi merkata kun järkeviä määriä tunteja.
Tämä onkin se mikä stressaa minua todella paljon. Työni pitäisi olla 100% laskutettavaa, ja jokainen MINUUTTI pitäisi koodata jollekin syylle. Esim sähköpostiin vastaamiseen on oma koodi.. hyvin stressaavaa kun ei ole mihin koodata. Yleensä laitan jollekin yleiskoodille suurimmat tunnit... ap
No siinäpä ruokit ongelmaasi epärehellisin keinoin. Ihmettelin, että miten voit saada lorvimisesta palkkaa.
Tee niitä etähommia ja kirjaat mitä teet. Rehellisesti! Eiköhän se ongelmasi työnsuhteen ala poistua vauhdilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP ja muut vähätöiset toimihenkilöt/asiantuntijat. Miten teidän työajan seuranta? Merkkaatte jollekin projektille ihan pokalla vaikka 8h jotain "dokumentoitia" ja teidän esimiehet ovat niin kujalla, että eivät tajua ettei yhden excelin tekemiseen(esimerkki) mene 8h vaan 30minsaa?
Itselläkin on usein liian vähän töitä ja eniten siinä ahdistaa tuo tuntien merkkaaminen. Sisäisiä jos merkkaat liikaa, niin tulee kyselyjä ja projekteille(asikkaat ei halua tietenkään maksaa) et voi merkata kun järkeviä määriä tunteja.
Tämä onkin se mikä stressaa minua todella paljon. Työni pitäisi olla 100% laskutettavaa, ja jokainen MINUUTTI pitäisi koodata jollekin syylle. Esim sähköpostiin vastaamiseen on oma koodi.. hyvin stressaavaa kun ei ole mihin koodata. Yleensä laitan jollekin yleiskoodille suurimmat tunnit... ap
No siinäpä ruokit ongelmaasi epärehellisin keinoin. Ihmettelin, että miten voit saada lorvimisesta palkkaa.
Tee niitä etähommia ja kirjaat mitä teet. Rehellisesti! Eiköhän se ongelmasi työnsuhteen ala poistua vauhdilla.
Joo. Tule kokeilemaan tätä työtä hetkeksi, ehkä sitten ymmärrät tämän valituksen. En lorvi mitenkään vapaaehtoisesti, eikä tämä ole kivaa minullekaan, mutta en voi jättäytyä töistä kuitenkaan pois, koska on perhe mitä pitää elättää. Vaihdoin hyvän työn tähän, jonka piti olla haastavaa ja monipuolista, mutta itken iltaisin väsymystä ja stressiä tästä tilanteesta. Totta kai tarvitsen palkkaa ja työpaikan, siitä stressi täyttää päivää. Haluan kuitenkin olla hyödyksi. Vihaan joutilaisuutta. Ap
Ymmärrätkö, että se on pakko merkata jotain jokaiselle 37,5hlle viikossa mikä sopimuksessa lukee.. Ei taida olla "sisäinen, lorviminen" litteraa vielä kellään systeemeissä.
Tämä on joku kokoomuksen trolliketju.
No ainahan sitä sitten voi viilata sormuksia ja vuolla lampinjalkoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi tämä etäpäivä hössötys? Samalla tavalla kirjaan tunnit töissä ja kotona... ainut ero että pitää soitella esimiehen kanssa. Jokainen kirjaus on laitettu rehellisesti. Yleensä yleispätevälle koodille. Laskutuksessa en ikinä ole huijannut. Ei järkeä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pitkään työssä asiantuntijan tehtävissä, jossa työhaastattelussa vaahdottiin miten töitä on ihan ylitöihin saakka niin paljon kuin jaksaa paahtaa. Todellisuus on, että niitä töitä on muutamalle valitulle mutta loput tappelee pöydältä tippuvista muruista periaatteella KUKA EHTII EKA. Joskus töitä on oikeasti vain 5h/kk. Ja niin hirvee kiire, niin hirvee kiire! Eipä vaan näy täällä. Minulle maksetaan vielä tehdyistä tunneista.
Asiasta on puhuttu ja neuvoteltu ja pohdittu tuloksetta. Moni on lähtenyt lätkimään huomatessaan totuuden. Itse roikun vielä mukana, saanpahan olla turvassa aktiivimallin idiotismilta ja kerryttää CVseen työvuosia.
Vatuttaa kun tietää olevansa hyvä ja tehokas tekijä mutta hommaa ei vaan riitä tai ne jaetaan vaan muutamalle pomon suosikille.
Ei ole eka paikka jossa törmään tähän että hommaa ei ole. Monessa paikassa on saanut pyöritellä sormiaan. Tästä on ollut uutisia ainakin Ylellä eli ei ole mitenkään poikkeavaa ainakaan Suomessa.
Tämä on niin tota omalla kohdallani.
Olen palkkatukityöllistetty julkisella sektorilla. Paossa aktiivimallia ...
Jo lähtökuopissa oletinkin, että tahti työpaikalla on verkkainen. Ja sitä se on.
Jokainen pienikin työnmurunen pilkotaan monen henkilön kesken, että kaikille riittäisi hommaa. Muut siis ovat vakkareita. Nyt alkaa olla tilanne, että pärjään liian hyvin ja näyttäydyn uhkana. Työtä pimitetään ja salaillaan enemmän ja enemmän, samalla erehdytetään ja viipaloidaan työt siten, että minulle jaetaan jotain rippeitä. Teen siis täysin turhaa feikkityötä, jonka ei ole tarkoituskaan näyttää miltään tai olla osana suunnitelmaa.
Naisvaltainen käärmeenpesä, jossa käydään toisten kimppuun juuri samalla tavalla, että kuka ehtii ekana.
Jos tulee jokin "vapaa" työ, kaikki touhottavat sitä samaan aikaan ja aina tiedetään, kuka tulee sanomaan viimeisen sanan ja vie duunin himaan. Muut nuolevat näppejään eivätkä saa uudistaa mitään.
Juoruilua. Pomon pyllynnuolija - kouluttamaton vanha akka - hiipii kuuntelemassa kaikkien puheita ja oman typerän käsityskykynsä pohjalta raportoi pomolle totuutena kaiken. Haastaa riitaa voidakseen hämmentää puurokattilaa. Ilmeisesti sitten pelkää tukityöllistetyn valtaavan paikkansa.
Enimmän osan aikaa pyörin netissä. Aika tulee pitkäksi. Luulin päässeeni töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee niitä etähommia ja kirjaat mitä teet. Rehellisesti! Eiköhän se ongelmasi työnsuhteen ala poistua vauhdilla.Ja miksi tämä etäpäivä hössötys? Samalla tavalla kirjaan tunnit töissä ja kotona... ainut ero että pitää soitella esimiehen kanssa. Jokainen kirjaus on laitettu rehellisesti. Yleensä yleispätevälle koodille. Laskutuksessa en ikinä ole huijannut. Ei järkeä. Ap
Jos et tee mitään, niin kysyppä pomolta, että mitä koodia laitat, kun av. Lla surffaat?
Jos et saa siitä palkkaa, niin toki sitten on vapaus poistua paikalta.
Minusta se on epärehellistä, että laitat keksittyjä hommia, kun haluat paljon palkkaa. Oikea ratkaisu on olla rehellinen ja hankkia loput tulot muualta.
Tottakai työt pysyy vähänä, kun merkintöjen perusteella olet painanut duunia, vaikka totuus on toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee niitä etähommia ja kirjaat mitä teet. Rehellisesti! Eiköhän se ongelmasi työnsuhteen ala poistua vauhdilla.Ja miksi tämä etäpäivä hössötys? Samalla tavalla kirjaan tunnit töissä ja kotona... ainut ero että pitää soitella esimiehen kanssa. Jokainen kirjaus on laitettu rehellisesti. Yleensä yleispätevälle koodille. Laskutuksessa en ikinä ole huijannut. Ei järkeä. Ap
Jos et tee mitään, niin kysyppä pomolta, että mitä koodia laitat, kun av. Lla surffaat?
Jos et saa siitä palkkaa, niin toki sitten on vapaus poistua paikalta.
Minusta se on epärehellistä, että laitat keksittyjä hommia, kun haluat paljon palkkaa. Oikea ratkaisu on olla rehellinen ja hankkia loput tulot muualta.
Tottakai työt pysyy vähänä, kun merkintöjen perusteella olet painanut duunia, vaikka totuus on toinen.
Jep jep. Ap
Ei kateeksi käy, pahinta olis jos olis töissä tylsää
Minä en ole koskaan juuri muunlaisissa töissä ollutkaan. Olen tehnyt monenlaisia töitä elämäni aikana ja aina on parin kuukauden opettelun jälkeen tuntunut siltä, että hommat hoituisivat puolessa annetusta ajasta. Onneksi nykyisin teen etätöitä, joten ei tarvitse näytellä ahkeraa.
Minullakin on ollut sama vika miltei kaikissa töissä. Ajattelin jo monesti, että vika on minussa, ettei minulle vain tarjota haasteita, kun muilla tuntuu aina olevan kamala kiire. Mutta kun tulin pieneen firmaan eläkkeellelähteneen tilalle, tajusin, että vika on tavoissani toimia. Inhoan toimettomuutta, mutta toisaalta taas olen peruslaiska. Tehostin monta hommaa niin paljon, että teen vartissa sen, mitä edeltäjäni oli tehnyt kaksi tuntia. Esimerkiksi parantelemalla valmiita pohjia, käyttämällä enemmän taulukkolaskentaa (edeltäjäni kehui kuinka hän laskee päässä, onhan se hieno taito, mutta hitaampaa sekä "automatisoimalla" monia toimintoja esim. käyttämissämme ohjelmissa.
No nyt on tilanne toinen, meillä räjähti tilauskanta käsistä, joten nyt sitten tiedän, mitä oikeasti on kiire. Tällä hetkellä on tulevaisuus hyvä, ettei tarvitse koko loppuvuonna miettiä, mitä tekisin. Vähän jää rutiinihommat heikoille, mutta minä nautin tästä tilanteesta täysin rinnoin. Rakastan kiirettä ja sitä, että olen hyödyksi. Koska kyseessä on pieni firma, minä teen myös laskut ja onhan se ollut kiva nähdä, että on tienannut palkkansa ja firmallekin vähän katetta, tai itse asiassa aika paljonkin. Mä olen kuitenkin todennäköisesti pienipalkkaisempi kuin ap ja monet muut tässä ketjussa. Mutta en vaihtaisi tätä toimettomuuteen, vaikka saisin tonnin enemmän.
(PS. olen ollut pitkäaikaistyötönkin, tekemättömyys töissä oli ihan verrattavissa siihen).
Vierailija kirjoitti:
Aloitin kaksi vuotta sitten isossa yrityksessä työt. Haastattelussa luvattiin kuuta taivaalta ja vaahdotiin kuinka "vaativaa ja kiireistä" on joka päivä. Olen siis näissä surullisen kuuluissa asiantuntijatyössä.
No, töitä oli ehkä koko viikkona se 7,5h yhteensä. Päivät meni esittäen, että tein edes jotain, vaikka oikeasti luin sadatta kertaa iltalehteä. Pikkuhiljaa aloin uskaltaa tehdä kursseja töissä olessani ja lukea nettikirjoja. Esimies oli tyytyväinen panokseeni, eikä kukaan ollut sitä mieltä että minulla oli liian vähän töitä.
Vaihdoin firman sisällä paikkaa, koska oikeasti meinasin tulla hulluksi siihen istumiseen! Ei kukaan tervejärkinen jaksa istua päivässä 8h koneella tekemättä MITÄÄN ja esittäen että on muka jotenkin tarpeellinen firmalle.
Nyt sama homma. Istun jo toista viikkoa ilman töitä. Ette arvaa kuinka paljon ihmistä voi väsyttää tälläinen. En jaksa pysyä hereillä, olen apaattinen, en jaksa hymyillä tai ottaa kontaktia kehenkään..
Kohtalontovereita? :( Palkka on liian hyvä ja lomat vielä paremmat. Se on ainoa syy miksi olen tässä vielä. Miten jaksaa päivät?
Vaihdetaan työtä, takaan että sinulla tulee olemaan kiire ja pääset jatkuvasti ottamaan kontaktia ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Olen kunnalla asiantuntijatehtävissä, ja meillä kaikilla on töitä paljon enemmän kuin kukaan ehtisi tehdä.
Taidat olla tosi hidas.
Aika jännä, ettei ap:n ”suuressa firmassa” ole ajankäytön seurantaa. Ainakaan asiakkaalta laskutettavaa työtä siellä ei mitä ilmeisimmin tehdä.