Kenelläkään muulla työtä, jossa ei ole töitä?
Aloitin kaksi vuotta sitten isossa yrityksessä työt. Haastattelussa luvattiin kuuta taivaalta ja vaahdotiin kuinka "vaativaa ja kiireistä" on joka päivä. Olen siis näissä surullisen kuuluissa asiantuntijatyössä.
No, töitä oli ehkä koko viikkona se 7,5h yhteensä. Päivät meni esittäen, että tein edes jotain, vaikka oikeasti luin sadatta kertaa iltalehteä. Pikkuhiljaa aloin uskaltaa tehdä kursseja töissä olessani ja lukea nettikirjoja. Esimies oli tyytyväinen panokseeni, eikä kukaan ollut sitä mieltä että minulla oli liian vähän töitä.
Vaihdoin firman sisällä paikkaa, koska oikeasti meinasin tulla hulluksi siihen istumiseen! Ei kukaan tervejärkinen jaksa istua päivässä 8h koneella tekemättä MITÄÄN ja esittäen että on muka jotenkin tarpeellinen firmalle.
Nyt sama homma. Istun jo toista viikkoa ilman töitä. Ette arvaa kuinka paljon ihmistä voi väsyttää tälläinen. En jaksa pysyä hereillä, olen apaattinen, en jaksa hymyillä tai ottaa kontaktia kehenkään..
Kohtalontovereita? :( Palkka on liian hyvä ja lomat vielä paremmat. Se on ainoa syy miksi olen tässä vielä. Miten jaksaa päivät?
Kommentit (240)
Jos et ole vielä niin tylsistynyt hommissasi, että olet ohjelmoinut kahvinkeittimen ja kulkukorttijärjestelmän omiin tarpeisiisi sopiviksi, ei tilanne ole paha.
https://www.businessinsider.com/programmer-automates-his-job-2015-11?r=…
Ja sitten on sekin mies (liekö urbaani legenda), joka ohjelmoi tietokoneen tekemään kaikki työnsä, eikä oikeasti tehnyt kuuteen vuoteen mitään.
https://developers.slashdot.org/story/16/06/13/2021216/programmer-autom…
Vierailija kirjoitti:
No just nyt kuulostaa samalta tämä mun työ. Olen asiantuntija, paljon voi tehdä etänä mutta tapaamiset vaatii läsnäoloa. Nyt loma-aikana on joitain asioita mitkä eivät etene kun osa on poissa ja on vain pientä näperreltävää, mutta esimies vaatii läsnäoloa ja suunnilteen kaikki ilmaantuu aamulla avotoimistoon. Meillä on jonkinasteinen kilpailu siitä kuka saa suojaisat paikat missä muut eivät voi kuikuilla näyttöä, vaikuttaa siis siltä että muillakin on työt loppu 🤣
Välillä oon ihan tosissani kateellinen meidän siivoojalle jolla sentään on tekemistä eikä tarvitse katsella kellon viisareita.
Haha kuulostaa juurikin samalta, varsinkin kateus siivoojaa kohtaan! :D Itse onneksi istun aivan avotoimiston perällä, joten saa ihan rauhassa tehdä mitä haluaa. ap
Mulla sama. Varsinkin nyt kesällä. Tänäänkin niin väsynyt kun yrittänyt sitten vaan salaa surtfailla netissä. Tylsät työpäivät tulee kalliiksikin kun tilailet netistä kaikkea. Kotona makaa vaan raatona. Kyllä pitää virkeänä kun on tekemistä. Sit kun työkaveri lomailee menee päivät paremmin kun tuuraan sitä. Itsekin pelkään, että joku ratsaa esim. sivuhistorian ja näkee, että taas av:lla vietetty työpäivä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten yritys voi olla kannattava, jos työntekijöille ei riitä mitään tekemistä? Jos kaikki vain pyörittelevät peukaloita päivät, niin mistä se raha oikein tulee? Outoa ettei pomoa tuon vertaa kiinnosta yrityksen tila.
Olen töissä suuressa vientipainoitteisessa konsernissa, liikevaihto 3 miljardia euroa. Työ on välillä kausiluonteista esimerkiksi tilauksia ei tule ja sitten niitä tulee roppakaupalla. Niinpä olen joskus kuukausia toimettomana toimistolla ja loppuvuosi tehdään ylitöitä.
Mulla on omia projekteja joita voin tehdä työajalla niin ei haittaa. Ja nyt talvella kävin kesken työajan viemässä meidän taaperon kerhoon ja sieltä pois.
Hyvin olen työt hoitanut. Asiakkailta tulee kiitosta ja pomokin lätkäisee välillä palkankorotuksia.
M41
Ja näillä turhilla roikkujilla palkkakin varmaan luokkaa 4000e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, täällä ollaan. Turhauttaa ja harkitsen paikan vaihtamista, mutta en ole varma löytyykö uutta työtä niin helposti. Tämän paikan sijainti on hyvä, palkka on ok, työaika sopiva johtoineen jne.
Jep, mulla on täydet lomat, etätyömahdollisuus, hyvällä paikalla, ilmainen parkki, ei töitä pyhinä tms lomina, mahdollisuus pitää palkatonta / saldovapaita paljon... Kaikki muu todella hyvin, paitsi itse _työ_. En vain tiedä kauanko jaksan tätä istumista. Samalla pelkään kokoajan että saan potkut, kun "en tee mitään". Jatkuva syyllisyydentunto, ammattitaidon katoaminen, häpeä.. Vaikea hakea edes mitään uutta, kun taito ja tieto alkaa kadota päästä! Tuntuu ettei ole mitään annettavaa enää kenellekään.
Ap
Tuossahan se ratkaisu tuli sinulta itseltäsi: teet etätöitä, kukaan ei valvo, istutko työpöytäsi ääressä koko päivää.
Näin yritän tehdä kun pää meinaa räjähtää :) Ap
Miksi "yrität tehdä" etkä TEE?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, täällä ollaan. Turhauttaa ja harkitsen paikan vaihtamista, mutta en ole varma löytyykö uutta työtä niin helposti. Tämän paikan sijainti on hyvä, palkka on ok, työaika sopiva johtoineen jne.
Jep, mulla on täydet lomat, etätyömahdollisuus, hyvällä paikalla, ilmainen parkki, ei töitä pyhinä tms lomina, mahdollisuus pitää palkatonta / saldovapaita paljon... Kaikki muu todella hyvin, paitsi itse _työ_. En vain tiedä kauanko jaksan tätä istumista. Samalla pelkään kokoajan että saan potkut, kun "en tee mitään". Jatkuva syyllisyydentunto, ammattitaidon katoaminen, häpeä.. Vaikea hakea edes mitään uutta, kun taito ja tieto alkaa kadota päästä! Tuntuu ettei ole mitään annettavaa enää kenellekään.
Ap
Tuossahan se ratkaisu tuli sinulta itseltäsi: teet etätöitä, kukaan ei valvo, istutko työpöytäsi ääressä koko päivää.
Koska etäpäivänä, pitää ottaa yhteyttä esimieheen ja käydä läpi päivän työsaldo, kun taas, jos raahaudun toimistolle, esimiehen kanssa ei tarvitse kommunikoida mitenkään tai edes selitellä mitä on tullut tehtyä. Etäpäivä aiheuttaa enemmän stressiä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koska etäpäivänä, pitää ottaa yhteyttä esimieheen ja käydä läpi päivän työsaldo, kun taas, jos raahaudun toimistolle, esimiehen kanssa ei tarvitse kommunikoida mitenkään tai edes selitellä mitä on tullut tehtyä. Etäpäivä aiheuttaa enemmän stressiä. Ap
Joopa joo...
Vierailija kirjoitti:
Provojen provo!! Onneksi olkoon. Työläisen raskas arki ja tästähän palstan vihervassariöyhjääjät saavat orkkuja, miten laiskoja ihmiset on ja saavat liian hyvää palkkaa!!
Vaihtoehto 2: jos tosiaan on totta, älä helvetissä valita ainakaan pomolle. Jos palkka on hyvä, niin onnittele itseäsi. Suomessa on satojatuhansia työttömiä, jotka vaihtaisivat jo tänään paikkaa kanssasi ja vielä enemmän surkealla palkalla kieli vyön alla töissä raatavia!
No kyllä tuollaisia työpaikkoja on ja itse olen vaihtanut työpaikkaa samasta syystä. Toisilla myös menee samaan työhön kauemmin kuin toisilla. Osa taas valittaa kiirettä tavan vuoksi ja tehdäkseen itsensä tärkeäksi.
Hirveää lukea tälläistä kun tietää kuinka paljon esim. sairaanhoitajat raatavat palkkansa eteen ja uupuvat raskaassa työssään. Siis ei helvetti mitä menoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joopa joo...
Meillä on valitettavasti näin. Edellisellä osastolla ei ollut, mutta täällä on etätyökäytäntö juurikin tuollainen. Esimiehelle ilmoitetaan laskutettavat tunnit ja käytetty työaika, kun taas normaalina toimistotyöpäivänä kirjaan itse tuntini järjestelmään.
Kai se on esimiehen tapa huolehtia, ettemme lorvi kotona tekemättä mitään. Ap
Kiva ketju lukea. Itse saanut erittäin fyysisestä työstä burnoutin. Edes 16 tuntia päivässä ei riittänyt päivän työtehtäviin sesonkiaikana. Lopulta meni terveys joksikin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten työtavoissa on hirveästi eroja. On sellaisia ihmisiä, jotka tekevät kaiken aina alusta ja mahdollisimman vaikeasti. Sitten on ihmisiä, jotka tallentavat kaikki pohjat ja kirjoittavat itselleen vielä makrot joka toimenpiteeseen, jolloin tekevät hitaan ihmisen viikon työt työt puolessa tunnissa.
Mutta jostain syystä Suomessa on tapana aina olettaa, että se hituri on normaali ja hänen tahdissaan pitää kaikkien muidenkin mennä.
Totta, itse olen juurikin tuollainen, että on pohjat kaikkeen valmiina ja teenkin yleensä 3h työn alle tuntiin. Olen nopea näkemään kokonaisuuksia, enkä kauheasti tarvitse mietintä aikaa, kun uusi toimeksianto tulee pöydälle. Ehkä pitäisi oppia hitaampi lähestymistapa.. ap
Tulee mieleen eräs kaupungin virasto Etelä-Suomessa joskus 15 vuotta sitten. Minulle oli varattu viikoksi töitä 80 Power Point pohjan tekeminen. Siis kopioi-liitä, kopioi-liitä, kopioi-liitä. Tai parhaimmillaan vaan kopioi-liitä-liitä-liitä. Ehdin tekemään kaiken 6h aikana, mutta viraston normaali tahti oli, että viikko.
Minulle sanottiinkin monta kertaa, että älä hyvä nainen tee töitä niin nopeasti, kun ei meillä ole antaa sulle muuta hommaa. Ei saa olla tehokas!
Ja sama meininki KAIKISSA virastoissa, sekä kaupungin että ministeriön tasolla, joissa olen ollut töissä. Päivät menivät netissä surffatessa ja miettiessä mitä keksii taas täksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten työtavoissa on hirveästi eroja. On sellaisia ihmisiä, jotka tekevät kaiken aina alusta ja mahdollisimman vaikeasti. Sitten on ihmisiä, jotka tallentavat kaikki pohjat ja kirjoittavat itselleen vielä makrot joka toimenpiteeseen, jolloin tekevät hitaan ihmisen viikon työt työt puolessa tunnissa.
Mutta jostain syystä Suomessa on tapana aina olettaa, että se hituri on normaali ja hänen tahdissaan pitää kaikkien muidenkin mennä.
Totta, itse olen juurikin tuollainen, että on pohjat kaikkeen valmiina ja teenkin yleensä 3h työn alle tuntiin. Olen nopea näkemään kokonaisuuksia, enkä kauheasti tarvitse mietintä aikaa, kun uusi toimeksianto tulee pöydälle. Ehkä pitäisi oppia hitaampi lähestymistapa.. ap
Tulee mieleen eräs kaupungin virasto Etelä-Suomessa joskus 15 vuotta sitten. Minulle oli varattu viikoksi töitä 80 Power Point pohjan tekeminen. Siis kopioi-liitä, kopioi-liitä, kopioi-liitä. Tai parhaimmillaan vaan kopioi-liitä-liitä-liitä. Ehdin tekemään kaiken 6h aikana, mutta viraston normaali tahti oli, että viikko.
Minulle sanottiinkin monta kertaa, että älä hyvä nainen tee töitä niin nopeasti, kun ei meillä ole antaa sulle muuta hommaa. Ei saa olla tehokas!
Ja sama meininki KAIKISSA virastoissa, sekä kaupungin että ministeriön tasolla, joissa olen ollut töissä. Päivät menivät netissä surffatessa ja miettiessä mitä keksii taas täksi päiväksi.
Kuulostaa aivan samalta kuin meillä. Yksinkertaisen projektin tekoon varataan aivan liikaa aikaa ja aivan liikaa ihmisiä.. harmittaa todella paljon. Mielummin olisin vähän ylityöllistetympi.. ap
Minulla on juuri tuollaista. Asun ja työskentelen eräässä Länsi-Euroopan maassa, jossa juuri nyt on lomakausi parhaimmillaan. Olen assistentti, joka vastaa ennen kaikkea puhelimeen ja ottaa vastaan firman vieraat, tavarantoimitukset, postin jne. Yritys on pieni, vähän alle 20 henkeä, joista paikalla on parhaillaan 6.
Tänään ainoat työtehtäväni ovat olleet vastata 3 kertaa puhelimeen, avata ovi postinkantajalle ja viedä roskikseen kaksi pahvilaatikkoa. Muuten olen puhelimella Facebookissa, lueskelen suomalaisia lehtiä netissä ja luen kirjaa Kindlellä. Työpäiväni kestää klo 9 aamulla klo 18.30 illalla, ja niinä aikoina on oltava paikalla, oli töitä tai ei. Sinänsä ihan kiva, että minulle maksetaan kirjan lukemisesta työpaikalla, mutta mieluummin tekisin sitä kotonani tai vaikka uimarannalla. Kun töihin kerran joka tapauksessa pitää tulla, mielelläni sitten tekisin jotain järkevää ja /tai hyödyllistä. En kuitenkaan voi itse alkaa keksiä itselleni työtehtäviä, koska ne jutut, joista itse olen vastuussa, olen jo hoitanut ja muu on ylemmiltä tahoilta tulevien tehtävien suorittamista.
Kuulostaa lähinnä hyvältä, vaihtaisin nykyisen ylihektisen ja stressaavan, erittäin fyysisen ja vielä huonopalkkaisen tarjoilijan työni tuollsiseen heti.
Olen aikoinani myös tehnyt toimistohommaa, joka oli sitä, että 1h riitti töitä ja loppupäivä jotain mitä nyt keksii siihen asti, että klo tulee 16. Ja palkka oli parempi kuin nykyisessä työssä, jossa vielä joutuu juoksemaan tukka putkella 12h päiviä ja öitä.
Olihan se tekemättömyys turhauttavaakin, mutta silti valitsisin sen tämän ravintolapaskan sijasta heti jos tilaisuus tulisi.
No niin, missä se yks heppu taas on jolle toisessa ketjussa sanoin pari päivää sitten että tälläisiä töitä on joissa saa palkkaa 4000-5000€ eikä tarvi tehdä juuri mitään, eli sillä työn tuottavuudella ei oikeasti ole aina mitään merkitystä palkkaan. Joku siivoojaparka tekee täydet työpäivät raskasta työtä alle kahdella tonnilla kuussa, ja se muka sitten ei ole niin tuottavaa että voisi maksaa neljä tonnia kuten näille esimerkkiasiantuntijoille tässä ketjussa. Vaikka ovat ns. asiantuntijoita, ei ne työt ole mitään rakettitiedettä, vaan lähes kuka vaan oppisi tekemään. Jossain vain on sovittu tyhmyyksissään että tälläisestä asiantuntijatyöstä pitää maksaa viisi tonnia kun se on tärkeä titteli.
No just nyt kuulostaa samalta tämä mun työ. Olen asiantuntija, paljon voi tehdä etänä mutta tapaamiset vaatii läsnäoloa. Nyt loma-aikana on joitain asioita mitkä eivät etene kun osa on poissa ja on vain pientä näperreltävää, mutta esimies vaatii läsnäoloa ja suunnilteen kaikki ilmaantuu aamulla avotoimistoon. Meillä on jonkinasteinen kilpailu siitä kuka saa suojaisat paikat missä muut eivät voi kuikuilla näyttöä, vaikuttaa siis siltä että muillakin on työt loppu 🤣
Välillä oon ihan tosissani kateellinen meidän siivoojalle jolla sentään on tekemistä eikä tarvitse katsella kellon viisareita.