Kun vanhemmat vanhenee, ottaako joku (sos.toimi) yhteyttä?
Mulla tilanne, jossa välit vanhempiin olleet poikki jo toistakymmentä vuotta. Hirveä lapsuus, väkivaltaa, kaltoinkohtelua, pahasti mielenhäiriöinen vanhempi jonka aggressiivisuus ja väkivallanteot jatkuivat ihan aikuisuuteeni saakka. Nyt mennyt yli 10v välirikossa, en missään nimessä halua tai aio välejä palauttaa.
Vanhemmat nyt vasta 72 ja 75 eli hyväkuntoisia vielä. Mutta pulpahti mieleen että mitä käy esim 10v päässtä kun nämä ei enää pärjää kotonaan? Tuleeko lapsen tehdä jotain? Soittaako joku vanhustoimi kunnasta ja pyytää hoitokokoukseen? Pitääkö esim seniilien vanhusten muutto lapsen organisoida?
En haluamillään muotoa osallistua. Ovat pilanneet elämäni hyvinkin pitkälle, ei jäänyt kauhut vain sinne lapsuusaikaan.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ottaisivat? Ei tämä yhteiskunta niin pyöri.
No kotihoidon palvelusopimus on rajattu, ne tekee vain listatut asiat. Jos tulee listan ulkopuolisia asioita (osta sulakkeita, hanki turvaranneke, uusi sähkösopimus) niin ne tassn tarkkaan pyytää omaisia hoitamaan.
Lisäksi vanhus tarvii edunvalvojan raha-asioiden hoitamiseen.Edunvalvojan saa maistraatista ja sopimukset kuuluu edunvalvojalle. Joku hoitaa tuollaiset ostokset niille joilla omaisia ei ole, ihan samoin niille joilla omaiset sanoo ettei kiinnosta. On edunvalvojan asia palkata se joku.
Nyt kyllä hieman kiinnostaa että mikä on sellainen taho joka juoksee ostamassa vanhuksille tavaroita ja vaatteita, hoitaa turvavälineet kotiin ja auttaa vaikka lumen luonnissa?
Sen ymmärtän että edunvalvoja hoitaa asioita, mutta tekee sen pöydän äärestä. Onko oikeasti joku tuollainen... talkkaripalvelu olemassa? Ap
No rahallahan vanhukset saa vaikka mitä yksityistä kotiapua. Eli jos vanhemmillasi on omaisuutta, käyttävät sitä palveluiden ostamiseen.
On omaisuutta, mutta eihän ne seniilit ”osaa” tilata mitään apua tai laatia palvelusopimuksia. Hoitaako kunta tai edunvalvoja palveluiden tilaamisen?
Nää kysymykset varmaan tuntuu tyhmiltä mutta oon oikeesti kauhuissani. Siinä vaiheessa kun vanhukset srniilejä on ollu jo yli 20v välit poikki eikä mitään yhteydenpitoa. En helvetissä halua alkaa osallistumaan miiden elämään mitenkään! Ap
Tämä mietityttää itseänikin. En valitettavasti ole parhaissa väleissä äitini kanssa, soitellaan kyllä mutta ei olla nähty pariin vuoteen. En pystyisi alkamaan hoitaa häntä, en kyllä jaksaisikaan koska oma vointini ei ole paras mahdollinen. Minne pitää ottaa yhteyttä jos huomaa, että oma vanhempi tarvitsee apua? Uskon, että 10 vuoden kuluessa hän ei pärjää enää yksin.
Ei sua voida mihinkään pakottaa. Jos joku ottaa yhteyttä, sanot että et ole kiinnostunut vanhempiesi asioista, etkä enää jatkossa vaan vastaa, jos vielä ottavat yhteyttä.
Kotiinsa saa kuolla jos niin tahtoo ketään ei kuulemma pakkohoideta.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ap ole sisaruksia...?
On sisarus mutta hän kokenut samat hirveydet lapsuudessa eikä pidä myöskään yhteyttä vanhempiin, lisäksi asuu muualla (Ruotsissa). Eli kaikki kaatuisi minun niskasn mitä ”pakollisia” juttuja tulisi. Ap
miksi joku sosiaalitoimi löytäisi vanhuksen, jos hän vaikka asuu yksin?
Tuskin mitään kotipalvelua tullaan edes tarjoamaan. Eikö niihin tarvita kaikenlaista lomaketta ym., joita vanhus ei osaa täyttää tai edes anoa. Ennen kuin on myöhäistä.
Kun haju leviää rappukäytävään, huoltoyhtiö kutsutaan paikalle?
TT
p.s. omissa sukulaisissa lapset hoitaa asioita. Osastolle joutuneen joku sukulainen käy syöttämässä. Jos sukulainen ei avusta syömisessä, kuolee seitsemässä viikossa. Sukulaisen avustamana voi osastolla elää seitsemän vuottakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sua voida mihinkään pakottaa. Jos joku ottaa yhteyttä, sanot että et ole kiinnostunut vanhempiesi asioista, etkä enää jatkossa vaan vastaa, jos vielä ottavat yhteyttä.
Juurikin näin. Omaisia ei pakoteta mihinkään. T. Sosiaalitoimen työntekijä.
Ei kai kenenkään ole pakko vanhemmistaan huolehtia, eikös se edunvalvoja, joka jossain vaiheessa on sosiaaliihmisten pakko hankkia kun vanhus ei itse pysty, huolehdi rahalla käytännön asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kotihoidon palvelusopimus on rajattu, ne tekee vain listatut asiat. Jos tulee listan ulkopuolisia asioita (osta sulakkeita, hanki turvaranneke, uusi sähkösopimus) niin ne tassn tarkkaan pyytää omaisia hoitamaan.
Lisäksi vanhus tarvii edunvalvojan raha-asioiden hoitamiseen.Edunvalvojan saa maistraatista ja sopimukset kuuluu edunvalvojalle. Joku hoitaa tuollaiset ostokset niille joilla omaisia ei ole, ihan samoin niille joilla omaiset sanoo ettei kiinnosta. On edunvalvojan asia palkata se joku.
Nyt kyllä hieman kiinnostaa että mikä on sellainen taho joka juoksee ostamassa vanhuksille tavaroita ja vaatteita, hoitaa turvavälineet kotiin ja auttaa vaikka lumen luonnissa?
Sen ymmärtän että edunvalvoja hoitaa asioita, mutta tekee sen pöydän äärestä. Onko oikeasti joku tuollainen... talkkaripalvelu olemassa? Ap
No rahallahan vanhukset saa vaikka mitä yksityistä kotiapua. Eli jos vanhemmillasi on omaisuutta, käyttävät sitä palveluiden ostamiseen.
On omaisuutta, mutta eihän ne seniilit ”osaa” tilata mitään apua tai laatia palvelusopimuksia. Hoitaako kunta tai edunvalvoja palveluiden tilaamisen?
Nää kysymykset varmaan tuntuu tyhmiltä mutta oon oikeesti kauhuissani. Siinä vaiheessa kun vanhukset srniilejä on ollu jo yli 20v välit poikki eikä mitään yhteydenpitoa. En helvetissä halua alkaa osallistumaan miiden elämään mitenkään! Ap
Tämä mietityttää itseänikin. En valitettavasti ole parhaissa väleissä äitini kanssa, soitellaan kyllä mutta ei olla nähty pariin vuoteen. En pystyisi alkamaan hoitaa häntä, en kyllä jaksaisikaan koska oma vointini ei ole paras mahdollinen. Minne pitää ottaa yhteyttä jos huomaa, että oma vanhempi tarvitsee apua? Uskon, että 10 vuoden kuluessa hän ei pärjää enää yksin.
Oletpa hyvä ennustamaan
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kenenkään ole pakko vanhemmistaan huolehtia, eikös se edunvalvoja, joka jossain vaiheessa on sosiaaliihmisten pakko hankkia kun vanhus ei itse pysty, huolehdi rahalla käytännön asioista.
Kyllä. Ja kotihoito huolehtii. On kauppapalvelut, ateriat, siivous ym
Omaisten ei ole pakko tehdä yhtään mitään
Ei edes yhteyttä oteta. Ole huoleti ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntasi nettisivuilta löytyy ikäihmisten palvelut. Sinne.
Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jos sosiaalitoimistosta tai kotihoidosta soitetaan, ilmoitat vaan, että sinä et halua/pysty/kiinnosta. hei hoitavat sitten loput, jos omaisesi ei präjää yksin, hänet toimitetaan hoitokotiin.
Sen jälkeen, sinulle ilomoitetaan kuolemasta. Silloinkin voit ilmoittaa sosiaaltoimistolle, että et hoida.
Ainut joka joudut tekemään on allekirjoittamaan perunkirjan. Sen joudut tekemään, mitään muuta ei tarvitse tehdä. Tiedän tämän, koska olen itse katkaissut välit isäni kanssa. Hän sairaistui pahasti, ja minuun otettiin yhteyttä, ilmoitin, että en hoida. Seuraavan kerran ilmoitettiin kuolemasta, samalla ilmoitin, että en järjestä hautajaisia. Ainut juttu jonka tein olin allekirjoitin perunkirjan joka hänen edunvalvoja oli laatinut.
Eli ole huoletta, ihan ilmoittamalla sinun ei tarvitse tehdä mitään.
Lahdessa ainakin kotihoidon tukipalvelu auttaa niitä joilla ei ole omaisia. Ihan samalla systeemillä kun sellaisiakin vanhuksia joiden lapset asuu ulkomailla eivätkä siksi voi auttaa. Kaikilla ei edes ole lapsia. Joku saattaa soittaa sinulle jos vanhempasi joutuvat sairaalan, mutta sillon sanot että et halua olla asian kanssa missään tekemisissä ja he jättävät sinut rauhaan. Sosiaalityöntekijä tekee palvelusopimuket vanhuksen puolesta jos siihen ei itse pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sisarus mutta hän kokenut samat hirveydet lapsuudessa eikä pidä myöskään yhteyttä vanhempiin, lisäksi asuu muualla (Ruotsissa). Eli kaikki kaatuisi minun niskasn mitä ”pakollisia” juttuja tulisi. Ap
Mitävarten sä ap hötkyilet ja stressaat sun huonoista vanhemmistasi? Anna olla, et sä ole niiden huoltaja.
Vierailija kirjoitti:
miksi joku sosiaalitoimi löytäisi vanhuksen, jos hän vaikka asuu yksin?
Tuskin mitään kotipalvelua tullaan edes tarjoamaan. Eikö niihin tarvita kaikenlaista lomaketta ym., joita vanhus ei osaa täyttää tai edes anoa. Ennen kuin on myöhäistä.
Kun haju leviää rappukäytävään, huoltoyhtiö kutsutaan paikalle?
TT
p.s. omissa sukulaisissa lapset hoitaa asioita. Osastolle joutuneen joku sukulainen käy syöttämässä. Jos sukulainen ei avusta syömisessä, kuolee seitsemässä viikossa. Sukulaisen avustamana voi osastolla elää seitsemän vuottakin.
Ei. Vahus käy lääkärissä ja kotihoitoon otetaan yhteys. Joku naapuri voi ottaa yhteyttä
Monessa kunnassa tehdään ennakoiva käynti ilääntyneille.
Kyllä se avun tarve huomataan ja apua saa. Lomakkeet täyttää kotihoito ym.
Sitten toi 7vk vs vuotta on ihan puppua
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jos sosiaalitoimistosta tai kotihoidosta soitetaan, ilmoitat vaan, että sinä et halua/pysty/kiinnosta. hei hoitavat sitten loput, jos omaisesi ei präjää yksin, hänet toimitetaan hoitokotiin.
Sen jälkeen, sinulle ilomoitetaan kuolemasta. Silloinkin voit ilmoittaa sosiaaltoimistolle, että et hoida.
Ainut joka joudut tekemään on allekirjoittamaan perunkirjan. Sen joudut tekemään, mitään muuta ei tarvitse tehdä. Tiedän tämän, koska olen itse katkaissut välit isäni kanssa. Hän sairaistui pahasti, ja minuun otettiin yhteyttä, ilmoitin, että en hoida. Seuraavan kerran ilmoitettiin kuolemasta, samalla ilmoitin, että en järjestä hautajaisia. Ainut juttu jonka tein olin allekirjoitin perunkirjan joka hänen edunvalvoja oli laatinut.
Eli ole huoletta, ihan ilmoittamalla sinun ei tarvitse tehdä mitään.
Kuka/mikä se oli joka sinuun otti yhteyttä? Kunnan vanhustyö vai sairaala?
Sinänsä helpottava tietää että riittää oma ilmoitus. Ettei kukaan ala inttämään, painostamaan, syyllistämään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitävarten sä ap hötkyilet ja stressaat sun huonoista vanhemmistasi? Anna olla, et sä ole niiden huoltaja.
Mut on lapsena jo syyllistetty ja pakotettu toimimaan siten että vanhemmat ovat tyytyväisiä. Muutoin toimimalla on ”kiittämätön”. Tätä tarkotin sillä että lapsuuden kurjuus ei jääny lapsuuteen. Ap
Meillä oli 2000-luvun alussa kotihoito. Sitten laitoshoito tk:ssa.
Meitä oli 3 sisarusta, kaikilla hyvät välit ja sovittiin niin, että yksi hoiti raha-asioita, yksi esim kotona käyttämistä (sitten laitosvaiheessa) ja minä muun virkistyspuolen (omia vaatteita, kahvilla käyntiä ym).
Onneksi meillä meni asiat hyvin, vanhemmat menehtyivät sitten pari vuotta myöhemmin
39 lisää: ap taisi kysyä muiden kokemuksia. Luinko väärin- hyviä vai huonoja 😵. ?
Anteeksi sekoiluni.
No sitten vanhukset yrittää pärjäillä, tai hankkii omalla kustannuksella "talkkarin" tai pukkuasioiden hoitajan jostain muualta. Jos ovat jo vanhuuden höperöitä, voidaan viranpuolesta määrätä edunvalvoja.