Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun vanhemmat vanhenee, ottaako joku (sos.toimi) yhteyttä?

Vierailija
01.08.2018 |

Mulla tilanne, jossa välit vanhempiin olleet poikki jo toistakymmentä vuotta. Hirveä lapsuus, väkivaltaa, kaltoinkohtelua, pahasti mielenhäiriöinen vanhempi jonka aggressiivisuus ja väkivallanteot jatkuivat ihan aikuisuuteeni saakka. Nyt mennyt yli 10v välirikossa, en missään nimessä halua tai aio välejä palauttaa.
Vanhemmat nyt vasta 72 ja 75 eli hyväkuntoisia vielä. Mutta pulpahti mieleen että mitä käy esim 10v päässtä kun nämä ei enää pärjää kotonaan? Tuleeko lapsen tehdä jotain? Soittaako joku vanhustoimi kunnasta ja pyytää hoitokokoukseen? Pitääkö esim seniilien vanhusten muutto lapsen organisoida?
En haluamillään muotoa osallistua. Ovat pilanneet elämäni hyvinkin pitkälle, ei jäänyt kauhut vain sinne lapsuusaikaan.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ottaisivat? Ei tämä yhteiskunta niin pyöri.

No kotihoidon palvelusopimus on rajattu, ne tekee vain listatut asiat. Jos tulee listan ulkopuolisia asioita (osta sulakkeita, hanki turvaranneke, uusi sähkösopimus) niin ne tassn tarkkaan pyytää omaisia hoitamaan.

Lisäksi vanhus tarvii edunvalvojan raha-asioiden hoitamiseen.

Edunvalvojan saa maistraatista ja sopimukset kuuluu edunvalvojalle. Joku hoitaa tuollaiset ostokset niille joilla omaisia ei ole, ihan samoin niille joilla omaiset sanoo ettei kiinnosta. On edunvalvojan asia palkata se joku. 

Eikö juuri näihin muihin asioihin voi saada apua henkilökohtaiselta avustajalta...? Siskollani oli useita autettavia päivässä, joiden luona hän viipyi pari tuntia kerrallaan.

Henkilökohtainen avustaja kuuluu vain vammaislain määrityksen mukaan vammaisille.

Vierailija
62/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, olisi kiinnostavaa kuullamuiden kokemus (siis tilanteessa jossa välejä ei ole) että mitä kaikkea jouduitte hoitamaan? Sellaisilla joilla hyvät rakastavat vanhemmat tilanne on eri, sellaisia vanhempia itsekin toki auttaisin.

Älä tee yhtään mitään, ole mahdollisimman hiljaa etkä ole minkäänlaisessa yhteydessä kehenkään.

Tätä omaishoitohelvettiä ei kestä kukaan, jota sinullekin tullaan tuputtamaan jopa painostamaan omaishoitajaksi vanhemmillesi.

Jo valmiiksi väkivaltainen vanhempi nuorempanakin, kauhulla saa mietiä mitä se väkivalta nyt olisi, monia sairauksia mukana jotka pahentaa vaan.

Sinua odottaa henkinen ja fyysinen valivalta, haukkuminen ja kiusanteko, haluatko kakkavaippoja vaihtaa, siivota ulosteella ja pissalla sotkettua vessaa petiä.

Älä tee yhtään mitään, pysy piilossa.

Omaishoitsu

Apua! Tätähän ehkä eniten pelkään että painostetaan ja vaaditaan, ja valmiiksi nujerrettuna pian suostun. En missään tapauksessa halua mennä edes samaan tilaan vanhempieni kanssa! Se olis just tuota rääkkäämistä ja haukkumista.

Tuosta ei vissiin pääse eroon jos krran erehtynyt suostumaan omaishoitajaksi?. Ap

Pääsee siitä eroon, ilmoittaa vain että ei hoida.

Isäpuoli ei intervallijakson jälkeen enää ottanut äitiäni kotiin, olisi seuraavaksi rikkonut oman selkänsä. Eivät tuoneet väksisin vaan meni tk:n vuodeosastolle odottamaan vanhainkotipaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, olisi kiinnostavaa kuullamuiden kokemus (siis tilanteessa jossa välejä ei ole) että mitä kaikkea jouduitte hoitamaan? Sellaisilla joilla hyvät rakastavat vanhemmat tilanne on eri, sellaisia vanhempia itsekin toki auttaisin.

Älä tee yhtään mitään, ole mahdollisimman hiljaa etkä ole minkäänlaisessa yhteydessä kehenkään.

Tätä omaishoitohelvettiä ei kestä kukaan, jota sinullekin tullaan tuputtamaan jopa painostamaan omaishoitajaksi vanhemmillesi.

Jo valmiiksi väkivaltainen vanhempi nuorempanakin, kauhulla saa mietiä mitä se väkivalta nyt olisi, monia sairauksia mukana jotka pahentaa vaan.

Sinua odottaa henkinen ja fyysinen valivalta, haukkuminen ja kiusanteko, haluatko kakkavaippoja vaihtaa, siivota ulosteella ja pissalla sotkettua vessaa petiä.

Älä tee yhtään mitään, pysy piilossa.

Omaishoitsu

Apua! Tätähän ehkä eniten pelkään että painostetaan ja vaaditaan, ja valmiiksi nujerrettuna pian suostun. En missään tapauksessa halua mennä edes samaan tilaan vanhempieni kanssa! Se olis just tuota rääkkäämistä ja haukkumista.

Tuosta ei vissiin pääse eroon jos krran erehtynyt suostumaan omaishoitajaksi?. Ap

Pääsee siitä eroon, ilmoittaa vain että ei hoida.

Isäpuoli ei intervallijakson jälkeen enää ottanut äitiäni kotiin, olisi seuraavaksi rikkonut oman selkänsä. Eivät tuoneet väksisin vaan meni tk:n vuodeosastolle odottamaan vanhainkotipaikkaa.

Olikos niin että vanhainkoti/palvelukotipaikkaa pitää nykyään odottaa vuosia? Yksityisellä maksaa 4000e/kk ja siihen taitaa harvalla olla rahaa.

Vierailija
64/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilanneet sinun elämäsi? Ihan itse olet jäänyt maahan makaamaan. Lapsuus voi olla syvältä, mutta miten se sinuun vaikuttaa on ihan susta kiinni. Syytät huonoa lapsuutta ettet ole päässyt elämässä eteenpäin ja kaikki on huonosti.

Mistä sinä mitään tiedät...

Ei ap

Vierailija
65/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pilanneet sinun elämäsi? Ihan itse olet jäänyt maahan makaamaan. Lapsuus voi olla syvältä, mutta miten se sinuun vaikuttaa on ihan susta kiinni. Syytät huonoa lapsuutta ettet ole päässyt elämässä eteenpäin ja kaikki on huonosti.

Ei ap

Oman lapsuuden traumoja syyttäminen on yks surkeimpia tekosyitä miksi ihminen ei kykene elämään.

Vierailija
66/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuki suusi kun et tiedä mistään mitään!. Ihan kyllä yhteiskunnallisessa mielessä olen menestynyt (tekniikan tohtori, hyvissä töissä) mutta lapsuuden kauhuja ei paikkaa mikään. Ei edes terapia. Ap

Sitten jatkaisin sitä terapiaa selkeästi olet vielä sen tarpeessa.

Kukin kulkee omat polkunsa ja joku nettikeskustelija ei päätä sitä miten ja millä aikataululla toinen ihminen pääsee yli lapsuudestaan.

Mulla on ollut ihan vaan tavallisen hyvä ja kamala lapsuus mutta en silti voi käsittää miten ei muka voi ymmärtää että jos niissä ihmisen peruslähtökohdissa eli lapsuudenperheessä on ollut vakavia puutteita, niin niiden setviminen voi ottaa koko loppuiän.

Jos kamalasta lapsuudesta yli pääseminen olisi pelkästä työstä kiinni, niin miksi meillä on kasvatusoppaita ja lastensuojelu? Eikö muka pelkkä poliisin puuttuminen silloin riittäisi?

Vierailija
67/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap

Oman lapsuuden traumoja syyttäminen on yks surkeimpia tekosyitä miksi ihminen ei kykene elämään.

Pyysin jo sinua vaikenemaan. Olen satavarmasti sinua koulutetumpi, menestyneempi, hyväpalkkaisempi. Puheesi on täyttä paskaa, ihan olen kyennyt elämään ja menestymään. Sinun tehtäväsi ei ole analysoida muiden ”elämätöntä elämää”. Suksi kuuseen, kiitos. Ap

Vierailija
68/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo omaishoitohomma toimii jos asuu eri paikkakunnalla?

Vierailija
69/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap

Kannattaa miettiä sitä mahdollisuutta että jos joku ihminen ei kykene asioihin joihin hänen sinun mielestäsi _tulisi_ kyetä, niin on mahdollista että sinulla on väärä käsitys asioiden tilasta.

Jokainen ihminen yrittää parhaansa. Jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla ottaa, ja juuri siksi lapsuus on niin kriittistä aikaa koska silloin täytetään ne pankit joilla itse kukin pelaa loppuikänsä.

Jälkikäteen työstäminen on mahdollista, mutta vaikeaa, raskasta, hidasta ja kallista, eikä yksinkertaisesti luonnistu kaikilta ihmisiltä.

Vierailija
70/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap

Sinä mielelläsi hoitaisit väkivaltaista isääsi joka tirvasee nyrkillä lättyyn heti tapaamisen alkajaisiksi? Ookke, olet ihana ihminen :)

Vierailija
71/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niin haluat, sinun ei tarvitse hoitaa mitään juttuja, vaan voit ulkoistaa ne sos.työntekijöille.

Vierailija
72/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja palattaiskos aiheeseen eli vanhusten hoitoon, ketju koski sitä eikä traumaterapiaa!

Vierailija
73/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos niin haluat, sinun ei tarvitse hoitaa mitään juttuja, vaan voit ulkoistaa ne sos.työntekijöille.

Laitetaanko tästä lasku omaisille? Mulla on kyllä varaa rahoittaa vanhempien hoivaa mutta olen kyllä periaatteessa sitä mieltä että en halua tehdä niin, sillä ne ei ansaitse sitä. Ap

Vierailija
74/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se toimikkaan. Yleensä omaishoitaja asuu hoidettavan kanssa samassa taloudessa. Tai muutoin lähellä että kykenee päivittäin omaistaan määrän x hoitamaan.

Valitettavan huonosti toi systeemi toimii, yksinäistä hommaa. Yleensä omaishoitaja on 24/7 läsnä, vapaapäivät tietty on laissa määrätty, kotihoito avustaa myös usein. Yleensä hoidettava käy lyhytaikaisjaksoilla palvelutalossa tms..

Puhuen nyt vanhusten omaishoitajista.

Vierailija
75/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se toimikkaan. Yleensä omaishoitaja asuu hoidettavan kanssa samassa taloudessa. Tai muutoin lähellä että kykenee päivittäin omaistaan määrän x hoitamaan.

Valitettavan huonosti toi systeemi toimii, yksinäistä hommaa. Yleensä omaishoitaja on 24/7 läsnä, vapaapäivät tietty on laissa määrätty, kotihoito avustaa myös usein. Yleensä hoidettava käy lyhytaikaisjaksoilla palvelutalossa tms..

Puhuen nyt vanhusten omaishoitajista.

Tuostahan saa kuitenkin korvauksen, tuttu jäi töistä pois ja saa nyt (huonoa) omaishoitorahaa.

Vierailija
76/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki saa omaishoidontuen. Tämä porrastettu työn vaativuuden mukaan. Mutta niin kuin sanoit, pieni on korvaus työhön nähden...

Vierailija
77/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki saa omaishoidontuen. Tämä porrastettu työn vaativuuden mukaan. Mutta niin kuin sanoit, pieni on korvaus työhön nähden...

Miten ns hyvien vanhempien lapset, jotka asuu kaukana, hoitaa tämän auttamisen? Käyttävät viikonloput siihen? Tämä mietityttää siksi että kunnassa jossa vanhemmat asuvat, on suunnilleen kaikki työikäiset muuttaneet pois. Täten luulisi että kunnalla olisi näitä ”talkkareita” ym avustajia jo valmiiksi. Ap

Vierailija
78/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitetaanko tästä lasku omaisille? Mulla on kyllä varaa rahoittaa vanhempien hoivaa mutta olen kyllä periaatteessa sitä mieltä että en halua tehdä niin, sillä ne ei ansaitse sitä. Ap

Ei laiteta laskua omaisille, siis käytänössä sen menee niin, että jos vanhempasi ei kykene hoitamaan itseäsi eikä rahoja, niin heille määrätään edunvolvoja. Eläkkeet ohjataan sosiaaltitoimistoon joka tekee yhdessä edunvalvojan kanssa yhteistyötä. Sinä et ole missään vaiheessa velvollinen maksamaan mitään. Jos heidän eläkkeet ei riitä, niin sitten he saavat lain mukaisen toimentulon. Eli sinun ei tarvitse tehdä mitään. 

Vierailija
79/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen töistä kotihoidossa käynyt kaupassa. Hakenut pikkareita, vaatteita ym. edunvalvojan kautta tullut lipuke jolla oon saanut ne hakea. Välillä opiskelijat ovat käyttäneet kaupassa. Harmittaa kun tämä vie aikaa oikealta työltä. Välillä on vaan pakko. Paikallisilta roskalavoiltakin ollaan haettu joillekkin. Joskus ollaan saatu myös apua pitkäaikaistyöttömiltä (niihin vaan ei voi luottaa muistaako töihin tulla). Tälläinen apu kuuluisi omaisille! Mutta niitäkin on joilla ei enään ole suhtkoht lähisukulaisia. Eikä kaukana asuminenkaan ole syy, koska näitä hankintoja ei kovin usein tartte. Mutta ymmärrän kyllä jos ei olla väleissä. Usein tämä ilmeneekin jossain puhelinkeskustelussa ja sitä apua ei vaadita kuitenkaan keneltäkään.

Vierailija
80/89 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap sun ei tarrte tehdä mitään. Sua ei voi pakottaa hoitokokouksiin tai ostamaan yhtään mitään. Kun ottavat yhteyttä niin kerrot vaan ettet halua kuulla heistä mitään ja voivat ottaa yhteyttä pariskunnan ystäviin/muihin sukulaisiin. Jos niitä ei ole tai hekään eivät halua niin sitten vanhempasi menevät ehkä ympärivuorokautiseen missä tarvittaessa hoitajat käyvät ostoksilla vanhutsen kanssa ja ostavat vaatteita yms. Lapsettomatkin vanhukset saa kyllä vaatteita yms, eli ei ole sinun harteillasi.

Vanhempasi eivät hoitaneet ja rakastaneet sinua lapsena joten sinä et ole velvollinen mihinkän nyt, olivat he miten sairaita tai kuolemaisillaan tahansa.

(en ole varma mutta jos heillä on aivan muisti mennyt niin -ehkä- joudut allekirjoittamaan edunvalvojan lupalappuja -ehkä-. )

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi