Kun vanhemmat vanhenee, ottaako joku (sos.toimi) yhteyttä?
Mulla tilanne, jossa välit vanhempiin olleet poikki jo toistakymmentä vuotta. Hirveä lapsuus, väkivaltaa, kaltoinkohtelua, pahasti mielenhäiriöinen vanhempi jonka aggressiivisuus ja väkivallanteot jatkuivat ihan aikuisuuteeni saakka. Nyt mennyt yli 10v välirikossa, en missään nimessä halua tai aio välejä palauttaa.
Vanhemmat nyt vasta 72 ja 75 eli hyväkuntoisia vielä. Mutta pulpahti mieleen että mitä käy esim 10v päässtä kun nämä ei enää pärjää kotonaan? Tuleeko lapsen tehdä jotain? Soittaako joku vanhustoimi kunnasta ja pyytää hoitokokoukseen? Pitääkö esim seniilien vanhusten muutto lapsen organisoida?
En haluamillään muotoa osallistua. Ovat pilanneet elämäni hyvinkin pitkälle, ei jäänyt kauhut vain sinne lapsuusaikaan.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei tarvitse tehdä mitään. Jos sosiaalitoimistosta tai kotihoidosta soitetaan, ilmoitat vaan, että sinä et halua/pysty/kiinnosta. hei hoitavat sitten loput, jos omaisesi ei präjää yksin, hänet toimitetaan hoitokotiin.
Sen jälkeen, sinulle ilomoitetaan kuolemasta. Silloinkin voit ilmoittaa sosiaaltoimistolle, että et hoida.
Ainut joka joudut tekemään on allekirjoittamaan perunkirjan. Sen joudut tekemään, mitään muuta ei tarvitse tehdä. Tiedän tämän, koska olen itse katkaissut välit isäni kanssa. Hän sairaistui pahasti, ja minuun otettiin yhteyttä, ilmoitin, että en hoida. Seuraavan kerran ilmoitettiin kuolemasta, samalla ilmoitin, että en järjestä hautajaisia. Ainut juttu jonka tein olin allekirjoitin perunkirjan joka hänen edunvalvoja oli laatinut.
Eli ole huoletta, ihan ilmoittamalla sinun ei tarvitse tehdä mitään.
Kuka/mikä se oli joka sinuun otti yhteyttä? Kunnan vanhustyö vai sairaala?
Sinänsä helpottava tietää että riittää oma ilmoitus. Ettei kukaan ala inttämään, painostamaan, syyllistämään. Ap
Minulle soitettiin sairaalasta, ilmoitin silloin sairaalan sosiaalivirkailijalle, että en ole kiinnostunut. Hän ei edes kysynyt miksi. Hän oli hoitkodissa kun menehtyi ja sitten sieltä ilmoitettiin kuolinviestin. Ilmoitin samalla, että en järjestä hautajaisia. He ilmoittivat minulle, että isälläni on edunvalvoja joka hoitaa. Edunvalvoja ilmoitti hautajaisista, en mennyt, ja sillä samalla puhelinsoitolla sovittiin perukirjan allekirjottamisesta. Kuulostaa todella kylmältä, mutta isäni oli todella väkivaltainen ja hakkasi minua ja äitiä todella pahasti. Olemme äidin kanssa hyvissä väleissä ja olen onnellinen, että äitini sai voimia lähteä suhteesta. Äitini pelasti minun lapsuuden, ja nyt kun äitini alkaa dementoitua hän asu meillä. Onneksi on iso talo ja hänellä on oma tila. Itse teen töitä kotona, joten hyvin meillä menee. Hänen vuoksi teen ihan mitä vaan. Isä oli vaarallinen ja onneksi äitini ei kuollut hänen käsittelyssä. En edes tiedä minne isäni on haudattu ja ei todella kiinnosta.
Ei kai ketään voida pakottaa mihinkään. Ei sinun tarvitse tehdä yhtään mitään, ei ole rikollista jättää vanhempansa hoitamatta, kyllä yhteiskunta sen minimin hoitaa. Ja sun tapauksessa ymmärtää tämän ihan hyvin. Mun vanhemmat oli ihan ok, joten me lapset autamme nyt äitiämme paljon, koska se yhteiskunnan apu on sitä, että katsovat lähinnä, että vanhus on hengissä. No, antavat toki lääkkeet yms. Mutta esim. vaate- ja kenkäostot, kaikki kodin tavarat, pihanhoito, lumityöt ja vastaavat on omaisten heiniä. Samoin raha-asiat, ellei ole edunvalvojaa.
Me olemme työt jakaneet: minä käyn kaupassa, käytän äitiä pesulla (kotihoidosta saa kylvettäjän kerran viikossa) ja hoidan tyttäreni kanssa siivoukset, ikkunanpesut yms. Siskoni hoitaa apteekkiasiat, pyykinpesun ja vaatehuollon ja -ostokset, tilaa kampaajan, jalkahoitajan ja hierojan kotiin, hoitaa miehensä kanssa puutarhan, paitsi meidän pojat käy leikkaamassa nurmikon. Veli hoitaa pankkiasiat, tekee korjaukset ja remontit, vaihtaa lamput ja sulakkeet, kuskaa seniorikerhoon ja käyttää kuntosalilla, tekee lumityöt, hiekoittaa pihan, hankkii apuvälineet. Se, kuka parhaiten ehtii, käyttää asioilla, kuten vaikka näöntarkastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ketään voida pakottaa mihinkään. Ei sinun tarvitse tehdä yhtään mitään, ei ole rikollista jättää vanhempansa hoitamatta, kyllä yhteiskunta sen minimin hoitaa. Ja sun tapauksessa ymmärtää tämän ihan hyvin. Mun vanhemmat oli ihan ok, joten me lapset autamme nyt äitiämme paljon, koska se yhteiskunnan apu on sitä, että katsovat lähinnä, että vanhus on hengissä. No, antavat toki lääkkeet yms. Mutta esim. vaate- ja kenkäostot, kaikki kodin tavarat, pihanhoito, lumityöt ja vastaavat on omaisten heiniä. Samoin raha-asiat, ellei ole edunvalvojaa.
Me olemme työt jakaneet: minä käyn kaupassa, käytän äitiä pesulla (kotihoidosta saa kylvettäjän kerran viikossa) ja hoidan tyttäreni kanssa siivoukset, ikkunanpesut yms. Siskoni hoitaa apteekkiasiat, pyykinpesun ja vaatehuollon ja -ostokset, tilaa kampaajan, jalkahoitajan ja hierojan kotiin, hoitaa miehensä kanssa puutarhan, paitsi meidän pojat käy leikkaamassa nurmikon. Veli hoitaa pankkiasiat, tekee korjaukset ja remontit, vaihtaa lamput ja sulakkeet, kuskaa seniorikerhoon ja käyttää kuntosalilla, tekee lumityöt, hiekoittaa pihan, hankkii apuvälineet. Se, kuka parhaiten ehtii, käyttää asioilla, kuten vaikka näöntarkastuksessa.
Aivan valtava työlista! Toki ihanaa vanhempaa mielellään auttaakin, mutta silti kuulostaa paljolta. Asutteko samalla paikkakunnalla? Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi aika luopua talosta
Vierailija kirjoitti:
Tulee lapsen tehdä ja hoitaa vanhempiaa. Siksi lapsia tehdään ettei vanhuus ole yksinäinen. Häpeä, jos et hoida omia vanhempiasi, jotka ovat sinut tehneet.
Joopa joo ja niinpä niin. 🤧
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti muutti pois omakotitalosta. Kotihoito hoitaa lääkkeet. Siivooja siivoo. Minä käyn kaupassa ja teen ruokaa kerran viikossa ja hoidan asioita. Nämäkin saisi ostettua
Seniorikerhoon ja lääkäriin menee taxilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ottaisivat? Ei tämä yhteiskunta niin pyöri.
No kotihoidon palvelusopimus on rajattu, ne tekee vain listatut asiat. Jos tulee listan ulkopuolisia asioita (osta sulakkeita, hanki turvaranneke, uusi sähkösopimus) niin ne tassn tarkkaan pyytää omaisia hoitamaan.
Lisäksi vanhus tarvii edunvalvojan raha-asioiden hoitamiseen.Edunvalvojan saa maistraatista ja sopimukset kuuluu edunvalvojalle. Joku hoitaa tuollaiset ostokset niille joilla omaisia ei ole, ihan samoin niille joilla omaiset sanoo ettei kiinnosta. On edunvalvojan asia palkata se joku.
Nyt kyllä hieman kiinnostaa että mikä on sellainen taho joka juoksee ostamassa vanhuksille tavaroita ja vaatteita, hoitaa turvavälineet kotiin ja auttaa vaikka lumen luonnissa?
Sen ymmärtän että edunvalvoja hoitaa asioita, mutta tekee sen pöydän äärestä. Onko oikeasti joku tuollainen... talkkaripalvelu olemassa? Ap
On sen edunvalvojan asia huolehtia valvottavansa asianmukaisesta hoidosta, ei tietenkään hoida niitä itse. Esim isäni hoitokodista omahoitaja lähti vaatekauppaan akuutissa tilanteessa. Turvavälineet tulevat kunnalta? Sieltä joku niistä vastaava laittaa juoksupojan liikkeelle. Posti tuo ruuan, kotihoito heittänee sen syömättömänä pois.
Jos sinuun otetaan yhteyttä, voit sanoa että et ole missään kontaktissa vanhempiesi kanssa, etkä halua ollakaan. Mihinkään kokouksiin et osallistu, saati heidän asioidensa hoitamiseen.
Onhan tuo todella surullinen tilanne. Voimia.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Silloin kun äitini olisi tarvinnut tuon kaiken, oma lapseni oli taapero ja veljeni muutti 500 km päähän :) Ei ihan onnistunut oman elämän ohessa hoitaa äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan valtava työlista! Toki ihanaa vanhempaa mielellään auttaakin, mutta silti kuulostaa paljolta. Asutteko samalla paikkakunnalla? Ap
Asumme kaikki ihan lähekkäin. Ei tämä mitenkään raskaalta tunnu. Yksin asuva vanhus ei juuri paikkoja likaa, imurointi, pölyjen pyyhkiminen ja vessan pesu parin viikon välein, kahdestaan kun tekee, niin ei se ole kuin tunnin homma. Muutaman kerran vuodessa isompi siivous. Mummo maksaa tyttärelleni tästä vähän taskurahaa ja tytär oppii tekemään työtä. Kerran viikossa käytän äidin suihkussa, ei ole iso homma. JOkatapauksessa kävisin hänen luonaan monta kertaa viikossa ja on oikeastaan kivempaa tehdä jotain kuin vain istua ja höpöttää samoja juttuja, kun äiti ei paljon mitään muista. Ja sen takia äidin olisi vaikea yksin missään liikkua taksillakaan, ei pärjäisi lääkärissä ilman saattajaa ja jotakuta, joka kertoisi oikeat vaivat, äiti kun saattaisi kertoilla mitä satuja tahansa.
Eihän tämä mitenkään harvinaista ole, ainakin mun tuttavapiirissä lapset hoitaa paljon vanhempiaan, toki ovat olleet ihan tavallisen hyviä vanhempia. Mieheni veli otti heidän yhdeksänkymppisen isän kotiinsa asumaan, mutta autamme (tai lähinnä mieheni auttaa) myös hänen hoidossaan, että veljensä pääsee joskus lomallekin, samoin miehen toinen veli osallistuu. En tiedä ketään omasta tuttavapiiristä, joka ei osallistuisi vanhempiensa hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Silloin kun äitini olisi tarvinnut tuon kaiken, oma lapseni oli taapero ja veljeni muutti 500 km päähän :) Ei ihan onnistunut oman elämän ohessa hoitaa äitiä.
Ymmärrettävää. Minulta jäi myös isäni hoito melko vähälle, kun oli itsellä 2-vuotias ja pikkuvauva. Onneksi sisarukseni pystyivät silloinkin auttamaan ja äitini oli vielä kohtuullisessa kunnossa. Minä pääsin auttamaan ehkä kerran, pari viikossa, sillä ei olisi pitkälle pärjännyt, ellei olisi ollut muita auttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi aika luopua talosta
Siitä olisi pitänyt luopua jo vuosia sitten. Nyt se on aikalailla mahdotonta, äiti enää oppisi olemaan uudessa kodissa. Hän pärjää jotenkuten, kun on tuttu ympäristö. Vieraassa ympäristössä ei varmasti enää pärjäisi ja eksyisi, kun kotioven avaisi. Nyt hän osaa edelleen lämmittää ruuan, käydä postilaatikolla ja kulkea rollaattorilla ympäri pihaa ja istuskella pihakeinussa. Myös naapurustossa on tuttuja, jotka pitävät vähän silmällä ja käväisevät joskus kylässäkin. Äiti saa asua kotona niin kauan kunnes on pakko mennä laitokseen tai elämä loppuu.
Tuolla jo aiemmin mainittiinkin että meillä on runsaasti kotihoidon tukipalveluita, jotka mahdollistaa kotona pärjäämisen, sen perushoidon lisäksi.
Ateriapalvelu= ruoat tuodaan kotiin
Ostospalvelu= kaupasta tilataan kotiin tarvittavat tavarat.
Päiväkeskus= vanhukset käyvät 1x/vko viihtymässä&sosialisoitumassa, osalla täällä pesupalvelu. Myös kampaaja/jalkahoitaja mahdollisuus.
Siivouspalvelun voi ottaa yksityiseltä.
Toki nämä kaikki maksaa, pienituloisille haetaan tarvittaessa toimeentulotukea.
Edunvalvoja hoitaa luonnollisesti raha-asiat.
Kotisairaanhoitajat tekevät "ehko"-käyntejä niille vanhuksille, jotka eivät ole palveluiden piirissä. En nyt muista minkä ikäisiä aletaan kunnan puolesta kartoittaa.
Jos on tunne ettei kotona kaikki ole hyvin, soittoa kotihoitoon-> sieltä tehdään käynti kyllä.
Älä ap ole huolissasi, sinun ei todellakaan tarvitse osallistua mihinkään. Tsemppiä jatkoon!
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, olisi kiinnostavaa kuullamuiden kokemus (siis tilanteessa jossa välejä ei ole) että mitä kaikkea jouduitte hoitamaan? Sellaisilla joilla hyvät rakastavat vanhemmat tilanne on eri, sellaisia vanhempia itsekin toki auttaisin.
Älä tee yhtään mitään, ole mahdollisimman hiljaa etkä ole minkäänlaisessa yhteydessä kehenkään.
Tätä omaishoitohelvettiä ei kestä kukaan, jota sinullekin tullaan tuputtamaan jopa painostamaan omaishoitajaksi vanhemmillesi.
Jo valmiiksi väkivaltainen vanhempi nuorempanakin, kauhulla saa mietiä mitä se väkivalta nyt olisi, monia sairauksia mukana jotka pahentaa vaan.
Sinua odottaa henkinen ja fyysinen valivalta, haukkuminen ja kiusanteko, haluatko kakkavaippoja vaihtaa, siivota ulosteella ja pissalla sotkettua vessaa petiä.
Älä tee yhtään mitään, pysy piilossa.
Omaishoitsu
Pilanneet sinun elämäsi? Ihan itse olet jäänyt maahan makaamaan. Lapsuus voi olla syvältä, mutta miten se sinuun vaikuttaa on ihan susta kiinni. Syytät huonoa lapsuutta ettet ole päässyt elämässä eteenpäin ja kaikki on huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, olisi kiinnostavaa kuullamuiden kokemus (siis tilanteessa jossa välejä ei ole) että mitä kaikkea jouduitte hoitamaan? Sellaisilla joilla hyvät rakastavat vanhemmat tilanne on eri, sellaisia vanhempia itsekin toki auttaisin.
Älä tee yhtään mitään, ole mahdollisimman hiljaa etkä ole minkäänlaisessa yhteydessä kehenkään.
Tätä omaishoitohelvettiä ei kestä kukaan, jota sinullekin tullaan tuputtamaan jopa painostamaan omaishoitajaksi vanhemmillesi.
Jo valmiiksi väkivaltainen vanhempi nuorempanakin, kauhulla saa mietiä mitä se väkivalta nyt olisi, monia sairauksia mukana jotka pahentaa vaan.
Sinua odottaa henkinen ja fyysinen valivalta, haukkuminen ja kiusanteko, haluatko kakkavaippoja vaihtaa, siivota ulosteella ja pissalla sotkettua vessaa petiä.Älä tee yhtään mitään, pysy piilossa.
Omaishoitsu
Apua! Tätähän ehkä eniten pelkään että painostetaan ja vaaditaan, ja valmiiksi nujerrettuna pian suostun. En missään tapauksessa halua mennä edes samaan tilaan vanhempieni kanssa! Se olis just tuota rääkkäämistä ja haukkumista.
Tuosta ei vissiin pääse eroon jos krran erehtynyt suostumaan omaishoitajaksi?. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pilanneet sinun elämäsi? Ihan itse olet jäänyt maahan makaamaan. Lapsuus voi olla syvältä, mutta miten se sinuun vaikuttaa on ihan susta kiinni. Syytät huonoa lapsuutta ettet ole päässyt elämässä eteenpäin ja kaikki on huonosti.
Tuki suusi kun et tiedä mistään mitään!. Ihan kyllä yhteiskunnallisessa mielessä olen menestynyt (tekniikan tohtori, hyvissä töissä) mutta lapsuuden kauhuja ei paikkaa mikään. Ei edes terapia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ottaisivat? Ei tämä yhteiskunta niin pyöri.
No kotihoidon palvelusopimus on rajattu, ne tekee vain listatut asiat. Jos tulee listan ulkopuolisia asioita (osta sulakkeita, hanki turvaranneke, uusi sähkösopimus) niin ne tassn tarkkaan pyytää omaisia hoitamaan.
Lisäksi vanhus tarvii edunvalvojan raha-asioiden hoitamiseen.Edunvalvojan saa maistraatista ja sopimukset kuuluu edunvalvojalle. Joku hoitaa tuollaiset ostokset niille joilla omaisia ei ole, ihan samoin niille joilla omaiset sanoo ettei kiinnosta. On edunvalvojan asia palkata se joku.
Eikö juuri näihin muihin asioihin voi saada apua henkilökohtaiselta avustajalta...? Siskollani oli useita autettavia päivässä, joiden luona hän viipyi pari tuntia kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuki suusi kun et tiedä mistään mitään!. Ihan kyllä yhteiskunnallisessa mielessä olen menestynyt (tekniikan tohtori, hyvissä töissä) mutta lapsuuden kauhuja ei paikkaa mikään. Ei edes terapia. Ap
Sitten jatkaisin sitä terapiaa selkeästi olet vielä sen tarpeessa.
Onneksi teitä oli 3, jos ois yhden vastuulla niin raskasta ois ollut