Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu?

Vierailija
31.07.2018 |

Olen aloittanut elämäntapamuutoksen toukokuusta alkaen, eli tätä uutta elämää on takana nyt 3kk. Kerronpa vähä lähtötilanteesta. Olen LIHAVA, mutta myös hieman lihaksikas, en ihan perusläskikään, 160cm/105kg. Ennen tätä ”muutosta” söin joka päivä jotain herkkuja, isoja annoksia kotiruokia tai pikaruokaa, ja oluttakin join muutamia useana päivänä viikosta (masennus ajoi tähän, ja tämä touhu taas ajoi syvemmälle masennukseen). Mieliala oli alakuloinen ja olo oli ihan kamala, pöhöttynyt höttökaljavalas.

Noh viimein päätin että nyt riittää. Hyvillä mielin aloitin syömään terveellisesti ja ihan hyvillä mielin sitä tässä olen tehnytkin.

Ensimmäisten parin viikon aikana lähti selkeästi turvotukset pois ja vaihdoinkin töissäkin jo koon pienemmät vaatteet iloisin mielin päälle. Sen jälkeen ei juurikaan ole tapahtunut mitään.... Painoa on pudonnut yht. 3kg tähän mennessä. Se tuntuu masentavan vähältä, kun kuitenkin vertaa siihen mistä kaikesta olen ”luopunut”.

Olen pari vuotta sitten laihduttanut myös -20kg kolmessa kuukaudessa ja ylläpitänytkin painoa n. vuoden, kunnes kilot tulivat burn outin mukana takaisin. Silloin laihduin syömällä samallailla kuin nytkin. Syön siis nykyään 1200-1400kcal päivässä, laitan erikseen postauksen alle vaikka tämän päivän syömiset. Seitsemän päivän välein pidän yhden herkkuaterian, esim eilen söin yhden juustohampurilaisen, mutta muuten terveellisesti. Käytän askelmittaria päivittäin, ja kävelen n. 17 000 askelta päivässä, eli n. 10km, eli uskaltaisin sanoa että ihan kohtuullisesti.

Mitäs olette mieltä, pitääkö tässä jo varailla lääkärille aikaa ja olla huolissaan, vai vieläkö katsoa esim yhden kuukauden jos tämä paino tästä lähtisi laskuun... mieliala on ollut virkeämpi, ja huomaa miten on paljon energisempi kuin ennen, eli ei tässä sentään ihan tyhjin taskuin seistä. Motivaatiota vaan toisi jos kilotkin karisisi. Lisään vielä että tämä ei ole mikään dietti, vaan tarkoituksena olisi jatkaa tätä hautaan asti, laihtuminen on vain bonus jonka väkisinkin pitäisi toteutua...

Vertaistukikommentit myös toivottuja :)

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskitysleireillä ei ollut yhtään säästöliekkiläistä?

Koska he söivät niin vähän. Jokainen laihtuu jos vuoden verran saa päivässä vain 500 kilokaloria, mutta kuka elää noin koko elämänsä? Sitten taas jos päivässä saat 1200 kilokaloria ruuansulatus hidastuu ja psinonlasku hidastuu, jos taas 1500 niin ruuansulatus pysyy vilkkaana ja paino putoaa helpommin. Jokainen varmaan haluaa pudottaa painoa pysyvästi eikä vain pariksi kuukaudeksi.

Vierailija
82/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1200-1400 kcal ei todellakaan ole liian vähän, varsinkaan kun ap on pienikokoinen pituutensa puolesta.

Mutta kuulostaa kyllä vähän oudolta ettet laihdu. Kannattaa käydä lääkärissä.

105-kiloisesta et saa pienikokoista mitenkään.

Hahah jep, kannan vaatteisakin merkintää ”L” eli large eli ISO :) olisi kyllä mukavaa palata takasin pienempään :D

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda kaikki tekoselitykset kilpirauhasesta. Juo 2 litraa vettä päivässä. Saat syödä 1200 kaloria päivässä. 1400 päiväkalorilla paino ei laske, vaan junaa paikallaan. Herkuttelupäivät pois kokonaan. Olen itse 161 centtiä pitkä. Vuosi sitten painoin noin 100 kg. Tänä aamuna painoin 91 kg. Pidin monta kuukautta joskus ns. Herkuttelupäivän. Paino nousi sen jälkeen kilon. Seuraavan viikon aikana pudotuin ylimääräisen kilon. Seuraavalla viikolla söin kolmena päivänä 1400 kaloria ja neljänä päivänä 1200 kaloria. Paino ei pudonnut lainkaan. Sitten aloin syömään joka päivä 1200 kaloria. Joskus korvasin voileivän pienellä herkkupaloja, mutta en ylittänyt 1200 kalorin rajaa. Nyt paino on pudonnut tasaisesti 2 kg kuukaudessa. Hitaasti, mutta varmasti. Nyt tiedän, että joudun laskemaan kaloreita loppuelämäni.

Vierailija
84/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin on vaikea uskoa noita syömisiä. Itse syön tuon verran päivittäin ja ruokajuomana vettä. 160 cm ja 46 kg mitat olleet jo monta vuotta. Jos ap oikeasti syö noin niin mites juomat? Sanoit käveleväsi paljon,juotko palautusjuomia tai mehuja? Niissä on paljon kaloreita. Tsemppiä ap:lle mutta tosiaan jos olet n.satakiloinen niin noilla syömisillä paino laskisi rytisemällä..

No juuri tätä olen tarkoittanutkin, että täytyykö olla oikeasti huolissaan. Ilmeisesti täytyy!! Käsi raamatulla tuo on suurinoiirtein ruokavalioni, päivittäin tietenkin vaihtelee ruokalajit, mutta kalorit pysyvät 1200-1400 välillä. Saatan juoda 1 lasin pepsi maxia päivässä, mutta usein en sitäkään, juon VAIN vettä, varsinkin kun nyt on näin kuumakin.

Kyllä mullekin tulee oikeastaan vain paha mieli näistä kommenteista, koska kyllä minä tiedän mitä suuhuni laitan. Ensimmäiset pari viikkoa puntaroin joka ruokani (edelleen silloin tällöin tarkistaakseni, etten ole

Pikkuhiljaa hivuttanut sitä isommaksi) koska lihavana tuo käsitys normaalista annoskoosta on hämärtynyt. Myönnän että ehkä tosiaan elän nyt vähän turhan niukasti ainakin noina 1200kcal päivinä. Läskinä sitä vaan kai alitajuntaisesti saa mielihyvää kun syö vähän,

on niin paljon itsesyytöksiä ja -vihaa. Sitä on normaalipainoisten vaikea ymmärtää, millaista tuskaa tämän lihavuuden kanssa eläminen. Sitten kun teet muutoksen niin syytellään huijaamisesta ja mollataan. Niinkuin mainitsin olen tällä samalla ruokavaliolla laihtunut aiemmin 20kg, eikö sitä siis lasketa että paino lähtenyt ”rytisemällä”. Nyt vaan jostain hiton syystä jumittaa. En ollut näin epätoivoinen mitä olen nyt kun laitoin tämän viestin tänne. Olen herkkä ihminen ja nyt vielä kaupan päälle oikeasti tuli paska fiilis osasta kommenteista. (Joo olis pitänyt tietää, pliis älkää vielä tulko sanomaan jotain ”laita netti pois jos liian ohut nahka”, myönnän että olisin voinut mielummin laittaa avauksen johonkin laihdutussivulle, mutta varmaan läski turruttanut aivot.

Osalle kuitenkin kiitos vinkeistä ja tsempeistä. Voisin kokeilla nostaa kalorit nyt että päivittäin söisin tuon 1400. Katsotaan. Otan myös työterveyslääkäriin yhteyttä ensi viikolla, kun turha tätä on jossitellakaan.

-Ap

Vierailija
85/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myötähäpeät kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorry, mutta en yhtään usko, että syöt alle 1500 kcal, jos painat 105 kg, ja paino ei laske.

Sinun kannattaa ensisijaisesti olla rehellinen itsellesi. Jokainen suupala lasketaan, koska jokainen suupala kerryttää painoa.

Tässä on nyt kuultu lihavien parhaimmat tekosyyt: säästöliekki ja kilpirauhanen. Vielä puuttuu painavat luut ja hidas aineenvaihdunta. 

Oikeasti vaan syöt enemmän kuin kulutat. 

Niin tyypillistä että haukutaan heti valehtelijaksi ja että syöt enemmän kuin kulutat!! Miksi se on niin vaikea uskoa että tuo ohje ei toimi useimmille? Olen siitä elävä esimerkki. Jos se sinulla toimii, hieno homma. Kaikkien aineenvaihdunta vain ei toimi samalla tavalla. Perusterveellä ihmisellä se voi olla noin mutta kun kukaan ei usko että jotain on systeemissä pielessä jos ei laihdu. Miksi meitä ei tutkita ja hoideta? Aina vain syyllistetään! Nauramalla ja ivaamalla ei kukaan ole koskaan laihtunut. Tarvitaan tietoa ja perehtymistä asioihin ja jokainen on erilainen ihminen. Mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle. Ja tuohan nyt on ollut aina tiedossa että vanhemmiten (ja varmasti muistakin syistä kuin ikä) aineenvaihdunta hidastuu, mitä järkeä sitä on kiistää. Paitsi jos haluaa vain lyödä ihmistä joka kamppailee painonsa kanssa. Se (toisen lyöminen) on minusta taas mielenterveyden ongelma ja siihenkään ei valitettavasti saa apua.

On fysiikan lakien mukaisesti mahdotonta kuluttaa energia enemmän kuin sitä ravinnosta tulee! Ei kertakaikkiaan ole mahdollista olla laihtumatta rajoittamalla ruoan määrää. Sinun pitäisi olla aktiivisuudeltasi koomapotilas jotta pääsisit niin vähäiseen kulutukseen, ettet laihtuisi.

Siitä varmaan syntyy tämä epäilys. Luultavasti syöt enemmän kuin mitä kuvittelet. Eikä se riitä, että syö useimpina päivinä rajoitetusta. Pitää pitkän ajan keskiarvona syödä vähän. Ei se toimi silleen, että kolme päivää laihduttaa ja sitten yhden päivän mässäilee.

- ohikulkijan huomautus

Naurattaa kun näihin keskusteluihin eksyy aina enemmin tai myöhemmin nämä (vai onko kenties sama palstahullu anorektikko?) fysiikan laeista mussuttavat ohikulkijat. :-) Ihan kuin näillä/tällä ei olisi muuta elämää kuin kytätä jotain läskikeskusteluita ja odottaa sormet tutisten, että pääsee provoilemaan ällöttäville laiskoille possuille, jotta se oma ego ja itsetunto nousisi edes millin sieltä pohjamudista ylöspäin.

Pakko sanoa, että melko surullinen tapa viettää elämänsä. Leikkiä suurta mahtavaa fyysikkoa apua kaipaavien painonpudottajien keskuudessa. Mutta huvittavinta näissä on aina se, että juuri tällaiset suuret "fyysikot" ovat niitä, joilta puuttuu kaikista perustavanlaatuisinkin fysiikan, solubiologian ja luonnontieteiden ymmärrys. Ovat vain kuulleet jossain hienon sanan "fysiikan laeista" ja yleensä myös "termodynamiikasta", mutta eivät älyä sitten millään, että ihmiseen nuo lait soveltuvat hieman eri tavalla mitä vaikka polttomoottoriin tai painekattilaan. Ei tunneta ihmiskehon patologisia prosesseja eikä kataboliaa tai termodynamiikan ensimmäisen pääsäännön merkitystä em. prosessissa. Silti tunnetaan kovaa tarvetta päteä, ja seuraa näitä fysiikan lait -tasoisia aivopieruja.

Joten mitä jos vaikka hra/rva oman elämäsi professori istahtaisit sohvallesi hetkeksi miettimään mikä se juttu on, joka tekee omasta elämästäsi niin kurjaa, että pahaa oloa on purettava SAMASTA aiheesta kerta toisensa jälkeen julkisilla nettifoorumeilla. Hengähdä ja mietipä tätä ihan tosissasi, jookos. Terapiakin voisi näin nätisti sanottuna tulla tarpeeseen.

Kerro sitten miten on mahdollista syödä vähemmän kaloreita kuin kuluttaa ja samaan aikaa olla laihtumatta.

Millä mekanismilla se on mahdollista? Mistä se puuttuva energia syntyy?

Ihmiskeho joutuu noudattamaan ihan samoja maailmankaikkeuden perus sääntöjä kuin painekattila ja polttomoottori. Ihmiskeho ei pysty taikomaan energiaa tyhjästä. Kyllä sen kaiken kulutetun energian täytyy olla jostain lähtöisin.

Otetaan vaikka tuo täälläkin mainittu insuliiniresistenssi. Normaalisti ruokailun jälkeen veren insuliinipitoisuus nousee syömisen jälkeen, jos siis on syöty hiilaria. Jolloin syötyä energiaa aletaan varastoida rasvaksi. Myöhemmin insuliinitasot laskee ja silloin niitä rasvoja taas kulutetaan energiaksi. Insuliiniresistenssin yhdessä muodossa keho ei reagoi insuliiniin (solut siis resistenssejä), jolloin haima pukkaa aina vaan lisää insuliiniä verenkiertoon ja yrittää saada solut reagoimaan. Lopputuloksena on, ettei veren insuliinipitoisuus laske aterioiden välillä, jolloin myöskään se rasvan käyttö energiaksi ei käynnisty normaalilla tavalla. Elimistö ei siis biologisista syistä pysty käyttämään varastoitua rasvaa energiaksi (riittävän tehokkaasti siis. Toki jos lopettaa syömisen, niin varmasti laihtuu, mutta kun tarkoitus olisi saada se ylipaino pois ei tappaa itseään, että ei tarvitse tulla vinkumaan niistä keskitysleireistä). 

Ei insuliiniresistenssi itse asiassa mitekään kumoa sitä vanhaa kaloriteoriaa kulutuksen ja kalorinsaannin suhteesta. Käytännössä se toimii lähinnä niin, että koska solut on resistenttejä insuliinille, ihmisen on liian usein tai jatkuvasti nälkä, ja hän syö liikaa. Solut huutavat, että eivät saa energiaa, vaikka tosiasiassa sitä olisi saatu mahaan yllin kyllin, ja varastoitaisiinkin rasvaksi varsin tehokkaasti. 

Vierailija
86/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin on vaikea uskoa noita syömisiä. Itse syön tuon verran päivittäin ja ruokajuomana vettä. 160 cm ja 46 kg mitat olleet jo monta vuotta. Jos ap oikeasti syö noin niin mites juomat? Sanoit käveleväsi paljon,juotko palautusjuomia tai mehuja? Niissä on paljon kaloreita. Tsemppiä ap:lle mutta tosiaan jos olet n.satakiloinen niin noilla syömisillä paino laskisi rytisemällä..

No juuri tätä olen tarkoittanutkin, että täytyykö olla oikeasti huolissaan. Ilmeisesti täytyy!! Käsi raamatulla tuo on suurinoiirtein ruokavalioni, päivittäin tietenkin vaihtelee ruokalajit, mutta kalorit pysyvät 1200-1400 välillä. Saatan juoda 1 lasin pepsi maxia päivässä, mutta usein en sitäkään, juon VAIN vettä, varsinkin kun nyt on näin kuumakin.

Kyllä mullekin tulee oikeastaan vain paha mieli näistä kommenteista, koska kyllä minä tiedän mitä suuhuni laitan. Ensimmäiset pari viikkoa puntaroin joka ruokani (edelleen silloin tällöin tarkistaakseni, etten ole

Pikkuhiljaa hivuttanut sitä isommaksi) koska lihavana tuo käsitys normaalista annoskoosta on hämärtynyt. Myönnän että ehkä tosiaan elän nyt vähän turhan niukasti ainakin noina 1200kcal päivinä. Läskinä sitä vaan kai alitajuntaisesti saa mielihyvää kun syö vähän,

on niin paljon itsesyytöksiä ja -vihaa. Sitä on normaalipainoisten vaikea ymmärtää, millaista tuskaa tämän lihavuuden kanssa eläminen. Sitten kun teet muutoksen niin syytellään huijaamisesta ja mollataan. Niinkuin mainitsin olen tällä samalla ruokavaliolla laihtunut aiemmin 20kg, eikö sitä siis lasketa että paino lähtenyt ”rytisemällä”. Nyt vaan jostain hiton syystä jumittaa. En ollut näin epätoivoinen mitä olen nyt kun laitoin tämän viestin tänne. Olen herkkä ihminen ja nyt vielä kaupan päälle oikeasti tuli paska fiilis osasta kommenteista. (Joo olis pitänyt tietää, pliis älkää vielä tulko sanomaan jotain ”laita netti pois jos liian ohut nahka”, myönnän että olisin voinut mielummin laittaa avauksen johonkin laihdutussivulle, mutta varmaan läski turruttanut aivot.

Osalle kuitenkin kiitos vinkeistä ja tsempeistä. Voisin kokeilla nostaa kalorit nyt että päivittäin söisin tuon 1400. Katsotaan. Otan myös työterveyslääkäriin yhteyttä ensi viikolla, kun turha tätä on jossitellakaan.

-Ap

Todennäköisesti kalorilisäys ei auta. Todennäköisesti ei myöskään löydy mitään fyysistä vikaa.

On aika tavallista, että aiemmin laihduttanut naisihminen kuluttaa vaan noin vähän. Minun ja lukemattomien muiden kokemus on, että eka laihdutus oli helppo ja paino meni rytisemällä alaspäin. Sen jälkeen asiat on vaikeapia, koska kroppa on oppinut säästöliekin mestariksi. Nälänhätä eli laihdutus on opettanut millä kulutus säädetään todella pieneksi, niin että enää ei laihdu kuin jollain VLCD pussikuurilla.

Vierailija
87/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1200-1400 kcal ei todellakaan ole liian vähän, varsinkaan kun ap on pienikokoinen pituutensa puolesta.

Mutta kuulostaa kyllä vähän oudolta ettet laihdu. Kannattaa käydä lääkärissä.

105-kiloisesta et saa pienikokoista mitenkään.

160 cm pitkä on pienikokoinen PITUUTENSA puolesta, oli kuinka painava tahansa.

Vierailija
88/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen on 110% itsestä kiinni. Syö vähemmän kuin kulutat.

Miten selität esimerkiksi sen, että alkolia 3-4 päivänä viikossa juonut (bisseä ja punkkua) laittaa korkin kiinni, mutta se ei näy painossa vielä kahdeksankaan kuukauden kuluttua? Onko henkilö mielestäsi siirtynyt silloin juomaan appelsiinimehua?

Tietenkin olen itse tuo henkilö. En laihduta, en edes yritä, mutta ylipainoa on 20 kg, eikä noin suuri kalorivähennys näy painossa lainkaan. Silmien alta on ehkä turvotus hieman laskenut, samoin jalkaterien turvotus on poissa :) Laskennallisesti jo viikottaisen punaviinipullon skippaaminen olisi pitänyt laihduttaa tuossa ajassa 3 kg. Oluiden kanssa jopa 7-8 kg. Kaloreita on helppo juoda, nam nam! Kukaan ei pysty vetämään samoja kalorimääriä ruoasta normiruokien päälle! Teini-ikäisenä painoni putosi laihduttamatta, pelkästään sillä kun vaihdoin kulutusmaidon rasvattomaan, ja siinä kalorivaje on kuitenkin huomattavasti pienempi.

Nämä ovat mystisiä juttuja! Enkä tarvitse laihdutusvinkkejä, kunhan vain kerroin tällaisen esimerkin elävästä elämästä.

Jos saamasi kalorimäärä onkin nyt sellainen, mitä elimistösi tarvitsee elintoimintojen ylläpitoon + liikunnasta aiheutuvaan kulutukseen? Eli plusmiinusnolla?

Laihtuminen edellyttää kaloriVAJETTA. Jos syöt sen minkä elimistösi tarvitsee, et liho enää lisää, mutta toisaalta et laihdukaan.

Itselläni on tämä tilanne tällä hetkellä. Olen saanut painon vakiintumaan, se ei nouse enää. Mutta toisaalta kaloreita pitää saada vielä pienemmäksi, että laihtumista tapahtuisi. Se on melko haastavaa, koska kulutukseni on muutenkin pieni näin reilu 150-senttisenä.

Mutta uskon että pikkuhiljaa paino lähtee putoamaan ja tulen onnistumaan projektissani.

Vierailija
89/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ehkä vähän huonosti, mutta ap: kuinka paljon treenaat viikossa? Siis lihaskuntoa niin että hiki roiskuu? Pelkkä kävely ei ole ratkaisu ongelmaan silloin kun elimistössä on paljon rasvakudosta joka mm. häiritsee hormonitoimintaa ja ylläpitää kroonista tulehdustilaa. Paras keino aktivoida aineenvaihduntaa on raskas lihastreeni.

Nyt olisi kiva tietää millä alapeukuttajat perustelevat peukkunsa? Tarkoitan siis linkkejä tutkimuksiin.

Vierailija
90/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEI APUA!!!!

Otin toukokuussa mittoja vartalostani. Olin melkeen unohtanut. Olen tuijottanut vaan vaakaa, mutta nyt kun joku mainitsi niin ajattelin että noh tsekataas mittanauhalla tilanne. Mahasta on lähtenyt 18cm(?!) ympäryksestä!! Vyötäröstä 8cm, reidestä 5cm, rinnoista 5cm.

MITEN IHMEESSÄ TÄMÄ EI NÄY VAA’ALLA????

Mutta siis ei hitto en voisi olla helpottuneempi. Melkeen oikeasti alan itkemään. Eli kyllä, tämä toimii... voisiko paino tosiaan olla vaan ns. Nesteturvotuksesta helteen takia? En tiedä... ihan sama, vaaka saa painua kyllä jäähylle, tästedes seuraan vain mittaa!!

-Ap

Vierailija
91/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap! Onnittelut!!!

Vierailija
92/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihtuminen on 110% itsestä kiinni. Syö vähemmän kuin kulutat.

Miten selität esimerkiksi sen, että alkolia 3-4 päivänä viikossa juonut (bisseä ja punkkua) laittaa korkin kiinni, mutta se ei näy painossa vielä kahdeksankaan kuukauden kuluttua? Onko henkilö mielestäsi siirtynyt silloin juomaan appelsiinimehua?

Tietenkin olen itse tuo henkilö. En laihduta, en edes yritä, mutta ylipainoa on 20 kg, eikä noin suuri kalorivähennys näy painossa lainkaan. Silmien alta on ehkä turvotus hieman laskenut, samoin jalkaterien turvotus on poissa :) Laskennallisesti jo viikottaisen punaviinipullon skippaaminen olisi pitänyt laihduttaa tuossa ajassa 3 kg. Oluiden kanssa jopa 7-8 kg. Kaloreita on helppo juoda, nam nam! Kukaan ei pysty vetämään samoja kalorimääriä ruoasta normiruokien päälle! Teini-ikäisenä painoni putosi laihduttamatta, pelkästään sillä kun vaihdoin kulutusmaidon rasvattomaan, ja siinä kalorivaje on kuitenkin huomattavasti pienempi.

Nämä ovat mystisiä juttuja! Enkä tarvitse laihdutusvinkkejä, kunhan vain kerroin tällaisen esimerkin elävästä elämästä.

Jos saamasi kalorimäärä onkin nyt sellainen, mitä elimistösi tarvitsee elintoimintojen ylläpitoon + liikunnasta aiheutuvaan kulutukseen? Eli plusmiinusnolla?

Laihtuminen edellyttää kaloriVAJETTA. Jos syöt sen minkä elimistösi tarvitsee, et liho enää lisää, mutta toisaalta et laihdukaan.

Itselläni on tämä tilanne tällä hetkellä. Olen saanut painon vakiintumaan, se ei nouse enää. Mutta toisaalta kaloreita pitää saada vielä pienemmäksi, että laihtumista tapahtuisi. Se on melko haastavaa, koska kulutukseni on muutenkin pieni näin reilu 150-senttisenä.

Mutta uskon että pikkuhiljaa paino lähtee putoamaan ja tulen onnistumaan projektissani.

Ei tuokaan kuulosta loogiselta, koska elämäntavoissa ei ole muuten tapahtunut muutoksia ainakaan 2,5 vuoteen. Jatkuva ryyppääminen ei siis myöskään nostanut painoa, vaan ainakin jo joulukuusta 2016 painoni on ollut sama.

Vierailija
93/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEI APUA!!!!

Otin toukokuussa mittoja vartalostani. Olin melkeen unohtanut. Olen tuijottanut vaan vaakaa, mutta nyt kun joku mainitsi niin ajattelin että noh tsekataas mittanauhalla tilanne. Mahasta on lähtenyt 18cm(?!) ympäryksestä!! Vyötäröstä 8cm, reidestä 5cm, rinnoista 5cm.

Mutta siis ei hitto en voisi olla helpottuneempi. Melkeen oikeasti alan itkemään. Eli kyllä, tämä toimii... voisiko paino tosiaan olla vaan ns. Nesteturvotuksesta helteen takia? En tiedä... ihan sama, vaaka saa painua kyllä jäähylle, tästedes seuraan vain mittaa!!

-Ap

Kyllä tämä lämmin ilma turvottaa varmasti lähes jokaista ja siksi vaaka saattaa näyttää mitä tahansa. Minä kävin sunnuntaina vaa'alla ja painoin 97,2 kg ja heti maanantaina 98,2 kg, eikä taatusti paino voi nousta kiloa yön aikana, muuten kuin turvotuksen takia. Näenhän sen toki jaloistanikin, että turvotusta on ja paljon, kun ei meinaa edes mitkään kengätkään mennä jalkaan, mutta ohimenevää onneksi on. (ollut joka kesäinen vitsaus)

Odotan jo hieman noita viileneviä päiviä, jotta lähtisi tämä turvotus pois ja tuntisi itsensä ihmiseksi, eikä turvonneeksi possuksi (vaikka olenhan possu jo painonikin puolesta... ;) ). Vaatteetkin taas istuisivat paremmin päällä.

Tsemppiä jatkoon ap! 

(p.s. kannattaa ne kananmunan keltuaisetkin syödä... ravintorikkain osa kananmunasta.)

Vierailija
94/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEI APUA!!!!

-Ap

Nyt meni kyllä fantasian puolelle... Vatsasta lähtenyt 20 cm ja ei näy painossa? Tai 5 cm reidestä? Molemmat tuntuu aika merkittävästi vaatteissa.

Vierailija
95/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäitä hattuun, ap. Valitettavasti laihdutus - ja tämä tiedoksi näille fysiikan lapsineroillekin! - ei ole virtaviivaisesti etenevä prosessi, vaan pikemminkin aaltoviiva. Välillä tulee jumeja, pitkiäkin jumeja, vaikka kaikkensa tekisi, ja juuri ne hetket kysyvät kaikista eniten kärsivällisyyttä ja luottamusta itseen. Ja niiden jumivaiheidenkin aikana kehossa kuitenkin voi tapahtua vaikka ja mitä, eli ei kannata hätääntyä, eikä kannata kiirehtiä vähentämällä syömistä entisestään. Itse asiassa vähentäminen vähentämisen perään voi vain pahentaa ongelmaa, koska vähentämällä vähentää pahimmillaan myös tärkeitä ravintoaineita.

Minun neuvoni vastaisuuden varalle: 

1. Luota itseesi. Kyllä sinä handlaat homman. 

2. Jos jumi iskee, tee ruokavalioosi ja tottumuksiisi tarkastus. Siis ihan vain tarkastus - ei sinun ole mikään pakko laskea jokaista suupalaa tästä hamaan ikuisuuteen. Kun kuitenkin olet opettelemassa elämäntapaa, jonka tulisi joustaa sinun elämäsi mukaan, eikä toisinpäin.

3. Sinulla ei ole mikään kiire. Oikeasti. Tee asioita, jotka saavat sinut voimaan hyvin, opettele uusia asioita, ja elä tätä uutta terveellistä elämääsi. Kehosi kyllä tulee mukaan aikanaan. 

Vierailija
96/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäitä hattuun, ap. Valitettavasti laihdutus - ja tämä tiedoksi näille fysiikan lapsineroillekin! - ei ole virtaviivaisesti etenevä prosessi, vaan pikemminkin aaltoviiva. Välillä tulee jumeja, pitkiäkin jumeja, vaikka kaikkensa tekisi, ja juuri ne hetket kysyvät kaikista eniten kärsivällisyyttä ja luottamusta itseen. Ja niiden jumivaiheidenkin aikana kehossa kuitenkin voi tapahtua vaikka ja mitä, eli ei kannata hätääntyä, eikä kannata kiirehtiä vähentämällä syömistä entisestään. Itse asiassa vähentäminen vähentämisen perään voi vain pahentaa ongelmaa, koska vähentämällä vähentää pahimmillaan myös tärkeitä ravintoaineita.

2. Jos jumi iskee, tee ruokavalioosi ja tottumuksiisi tarkastus. Siis ihan vain tarkastus - ei sinun ole mikään pakko laskea jokaista suupalaa tästä hamaan ikuisuuteen. Kun kuitenkin olet opettelemassa elämäntapaa, jonka tulisi joustaa sinun elämäsi mukaan, eikä toisinpäin.

3. Sinulla ei ole mikään kiire. Oikeasti. Tee asioita, jotka saavat sinut voimaan hyvin, opettele uusia asioita, ja elä tätä uutta terveellistä elämääsi. Kehosi kyllä tulee mukaan aikanaan. 

Kyllä se nyt oikeasti on niin, että jos ei laihdu, niin on muutettava syömisiä (ei vähennettävä, vaan muutettava) Painonhallinta on aina kiinni syömisistä. 

Vierailija
97/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEI APUA!!!!

-Ap

Nyt meni kyllä fantasian puolelle... Vatsasta lähtenyt 20 cm ja ei näy painossa? Tai 5 cm reidestä? Molemmat tuntuu aika merkittävästi vaatteissa.

Jepjep omaksi ilokseni valehtelen vaan, varmasti! No ehkä en kuitenkaan. Käytän löysiä/joustavia vaatteita (trikoita) niinkuin varmaan kaikki lihavat, että ei sitä oikeasti vaatteista ainakaan huomaa mitään. Käytin samoja vaatteita 10-15kg laihempanakin :D ja mulla on edelleen tosi iso maha, joten usko tai älä - tollanen n. 20cm ei vielä edes hirveästi näy! Ja olihan sitä painoa 3kg lähtenyt, mikä on noin 6 voipakettia, mikäli kaipaat havainnollistamista. Mutta miten vaan, ihan sama kuka uskoo ja kuka ei, se ei tätä muuksi muuta, ja olen niiiin onnellinen, koska tämä todistaa että suunta on kuin onkin oikea :)

Ps. Kokeilin vielä äsken 2v vanhaa talvitakkiani, ja sain kun sainkin sen kiinni, vaikkei viimetalvena mennyt! Tosin kyllä se nytkin vielä vähän kireä oli :’D

Tsemppiä kaikille muillekin ketkä tavoittelevat terveempää elämää! Pidetään itsestämme ja toisistamme huolta :)

-Ap

Vierailija
98/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEI APUA!!!!

-Ap

Jepjep omaksi ilokseni valehtelen vaan, varmasti! No ehkä en kuitenkaan. Käytän löysiä/joustavia vaatteita (trikoita) niinkuin varmaan kaikki lihavat, että ei sitä oikeasti vaatteista ainakaan huomaa mitään. Käytin samoja vaatteita 10-15kg laihempanakin :D ja mulla on edelleen tosi iso maha, joten usko tai älä - tollanen n. 20cm ei vielä edes hirveästi näy! Ja olihan sitä painoa 3kg lähtenyt, mikä on noin 6 voipakettia, mikäli kaipaat havainnollistamista. Mutta miten vaan, ihan sama kuka uskoo ja kuka ei, se ei tätä muuksi muuta, ja olen niiiin onnellinen, koska tämä todistaa että suunta on kuin onkin oikea :)

Ps. Kokeilin vielä äsken 2v vanhaa talvitakkiani, ja sain kun sainkin sen kiinni, vaikkei viimetalvena mennyt! Tosin kyllä se nytkin vielä vähän kireä oli :’D

Tsemppiä kaikille muillekin ketkä tavoittelevat terveempää elämää! Pidetään itsestämme ja toisistamme huolta :)

-Ap

Ihan ok, että olet laihtunut, mutta tervettä elämää et tuolla syömisellä saa. Et tietenkään sitä nyt usko, ihan sama.

Vierailija
99/104 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nyt oikeasti on niin, että jos ei laihdu, niin on muutettava syömisiä (ei vähennettävä, vaan muutettava) Painonhallinta on aina kiinni syömisistä. 

Pointtini on se, että vaikka kaikkensa tekisi, laihdutus ei siltikään ole matemaattinen, lineaarinen prosessi. 

Vierailija
100/104 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! En tiedä, tuskin tätä ketjua enää moni lukee mutta kirjoitan kuitenkin.

Soitin viimeviikolla vielä työterveyslääkärille ja kerroin tilanteestani. Hän halusi ottaa verikokeet ja kävinkin niissä. Nyt tuli vastaus miksi laihtumiseni on suht hidasta, minulla on rasvoittunut maksa!! (Muut arvot olivat hyviä) Tämä selittää miksi aiemmin laihduin samassa ajassa paljon enemmän, koska luultavimmin silloin maksani on ollut paremmassa kunnossa. Maksa rasvottuu kuulema tosi helposti, jos on jojolaihduttaja, tai ylipainoinen, tai tietenkin jos syö epäterveellisesti ja/tai käyttää usein alkoholia. Ei tarvitse siis olla ylipainoakaan, jos muuten elää huonosti. Tosin saattaa kuulema myös olla perinnöllistä, eli joidenkin ihmisten maksat vain rasvottuvat helpommin. Tätä kyseistä rasvaa ei näy ulospäin, eli tämä ei kävele käsikädessä ison mahan kanssa, mutta isomahaisella todennäköisemmin kyseinen ongelma on :D

mutta siis.... rasvamaksa on HYVIN yleinen syy sille, miksi lihava ihminen ei laihdu vaikka syökin terveellisesti! Maksa ei yksinkertaisesti jaksa polttaa rasvaa! Seuraavan kerran kun vielä kuulen että ”en kyllä usko että syöt terveellisesti ku laihdut noin hitaasti”, voin vain hymähtää.

....tähän rasvamaksaan auttaa terveelliset elämäntavat,ruokavalio, liikunta. Eli kaikki laihduttajat, jos tuntuu että teette kaikkenne mutta mitään ei tapahdu, niin jatkakaa vaan sinnikkäästi! Sisällänne nimittäin tapahtuu. Ja sitten kun maksasta alkaa läski sulamaan niin sulaa muualtakin! Laihtuminen on hitaampaa mutta sitä kuitenkin tapahtuu. Maltti on valttia. Voi olla että tuli vähän sekava viesti kun nopeasti vain kahvitauolla kirjoitin :)

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme