Jääteen valmistaminen kotona: Maistuuko kylmähaudutettu tee erilaiselta kuin kuumahaudutettu ja viilennetty?
Kumpi maistuu paremmalta? Kuinka pitkään kylmähaudutus kestää? Sopivatko kaikki teelaadut siihen?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Itse teen kylmähauduttuna, vaatii tosin paljon pidemmän ajan. Kuumahauteesta tulee kitkerä ainakin minusta kun sen antaa seistä.
Oletko käyttänyt jotain erityistä teelaatua kylmähaudutukseen? Kuinka pitkään olet antanut hautua ja miten viileässä vedessä? Itse olen kuumahaudutuksessa poistanut pussin parin minuutin jälkeen ja sitten antanut juoman jäähtyä ennen jääkaappiin laittamista.
Enpä olekaan ajatellut, että teetä voisi myös kylmähauduttaa. Täytyy kokeilla!
Itse olen tähän mennessä käyttänyt vain kuumahaudutusta ja antanut jäähtyä ja sitten laittanut jääkaappiin. Kitkerää ei tule jos ei hauduta liian kauan. Haudusaika riippuu teelajista.
Vierailija kirjoitti:
Enpä olekaan ajatellut, että teetä voisi myös kylmähauduttaa. Täytyy kokeilla!
Itse olen tähän mennessä käyttänyt vain kuumahaudutusta ja antanut jäähtyä ja sitten laittanut jääkaappiin. Kitkerää ei tule jos ei hauduta liian kauan. Haudusaika riippuu teelajista.
Minäkin luin siitä vasta tältä palstalta. Olisin toivonut siihen lisävinkkejä, kun tämä on uusi juttu minulle.
Vedessä on aina mikrobeja ja muuta ylimääräistä ennen keittämistä, joten keitettynä teestä tulee puhtaampaa. Makueroakin on jonkin verran.
Itse teen silti kylmähaudutuksena, saa samantien kylmään eikä tarvitse odottaa tunteja että viilenisi tarpeeksi jääkaappiin pistettäväksi. Suosin valkoista teetä, mustasta en pidä kylmänä ja vihreästä tulee helposti kitkerää. Haudutusaika on siinä 10min paikkeilla.
En huomaa eroa, heitän vain teepussin kannuun ja laitan jääkaappiin. Riippuu ihan teestä onko kitkerää. On myös teepusseja mitkä on tarkoitettu kylmään veteen, ainakin Liptonilla.
Ja ai niin, aurinkoteetä tehdään laittamalla (kylmä vesi, lasinen) teekannu aurinkoon pariksi tunniksi ja sitten jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vedessä on aina mikrobeja ja muuta ylimääräistä ennen keittämistä, joten keitettynä teestä tulee puhtaampaa. Makueroakin on jonkin verran.
Itse teen silti kylmähaudutuksena, saa samantien kylmään eikä tarvitse odottaa tunteja että viilenisi tarpeeksi jääkaappiin pistettäväksi. Suosin valkoista teetä, mustasta en pidä kylmänä ja vihreästä tulee helposti kitkerää. Haudutusaika on siinä 10min paikkeilla.
Kiitos vinkeistä!
Tulin ostaneeksi Forsmanin Aito jäätee -nimistä sekoitusta, joka neuvotaan hauduttamaan kylmässä vedessä 15-30 minuuttia. On pari kertaa unohtunut tunniksi, silti maku ei ole mennyt kitkeräksi.
Teelajike tässä on vihreä mini gun powder ja makuaineena minttu. Jääkaapissa jäähdytettynä tästä on saanut ihan hyvää virkistävää juomaa.
Itse teen kylmähauduttuna, vaatii tosin paljon pidemmän ajan. Kuumahauteesta tulee kitkerä ainakin minusta kun sen antaa seistä.