Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neljä viidestä suomalaisesta hyväksyy luunapit lasten kasvatuksessa!

Vierailija
31.07.2018 |

Mikä on mielestäni selväjärkistä toimintaa. Luunappi ei satu, se muistetaan ja tehoaa!

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako teidän mielestä ope antaa luunappeja jos se ei muka satu?

Mun puolesta. Oma lapseni on hiljanen, mutta senkin luokassa on häiriköitä ja ilkeitä suunlouksuttajia, joille luunappi tulis enemmän kuin tarpeeseen.

Ja se ei tosiaan satu, mutta havahduttaa. 

Vierailija
42/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehoaahan se, siis jos tarkoituksena on saada lapsi tuntemaan pelkoa ja vihaa vanhempaansa kohtaan. Ja miten niin ei satu, satuttaminenhan on koko luunapin tarkoitus.

Hah,

Eivät tunne minua kohtaan pelkoa ja vihaa:D

Siis se on kosketus, joka on sen verran napakka, että lapsi "herää". Monet lapset saavat hektisiä villeyskohtauksia ja heihin ei riitä puheääni. Huutamaan en rupea. 

Olen kokeillut omaan päähäni voimakkutta ja takaan ettei satu. 

Pahemman näköistä on esim. leukaperistä ottaminen ja kasvojen kääntäminen oman naaman suuntaan ja sitten huudetaan. Tai tämä väkisin kiinnipitäminen. Luunapissa lapsi säilyttää kuitenkin vapautensa ja itsemääräysoikeutensa liikkumisen suhteen. 

Toki monia lapsia voi varmasti hallita ilman näitä luunappejakin. Minulla on viisi lasta ja kahden kohdalla tätä olen harkitusti ja harvoin harjoittanut. 

En totisesti ota mitää wt-viittaa harteilleni tästä. Koulutettu olen ja lapsenikin nykyään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosin tuota, mutta aikuisiin. Esimerkiksi kaupassa on aina monenlaisia käytävät, liukuportaat tms. tukkivia törppöjä. Niille kannattaa aina antaa luunappi ja vähän tukistaa jos alkavat siitä luunapista inisemään.

Vierailija
44/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimustuloksesta ja tämän ketjun peukutuksista päätellen yllättävän moni suomalainen ”kasvattaja” on väkivaltaan taipuvainen ja lakia halveksuva pikkurikollinen.

Vierailija
45/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihminen niin kamalasti poikkea muista nisäkkäistä varsinkaan pikkulapsena. 

Jokainen eläinäiti laittaa poikasensa ojennukseen tietyin fyysisin keinoin. 

Se on selvä, että luunapilla voi satuttaa. Sen voi tehdä myös siten, ettei satuta. 

Olen käyttänyt jälkimmäistä. 

Vierailija
46/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkki tutkimukseen olisi paikallaan tällaisissa aloituksissa. 

Mutta itse asiaan: 

En osaisi vastata tuohon kysymykseen, että hyväksynkö. Luunapin voi antaa pehmeästi. Sillai vain, että lapsi havahtuu tilanteeseen. 

Meillä yksi lapsista on ollut sellainen, että fyysinen huomion kiinnittäminen on ollut tarpeen, sana ei ole tehonnut. Silloin olen kevyesti (mutta kuitenkin että tuntee) antanut päähän luunapin. 

Ihan normaali aikuinen DI on tullut :)

Jos lapsi pitää koskettamalla havahduttaa tilanteeseen niin miksi ei voi ottaa kädestä kiinni, laskeutua lapsen tasolle ja vaikka kysyä, että mikä sulla on hätänä.

Tämä keino muuten toimii todella hyvin.

Ainakin siinä tapauksessa että jaksaa kuunnella sitten sen lapsen vastauksen.

Tämä vaatii myös sen, että lapselle puhuu ystävällisesti. Jos aikuinen karjuu "mikä sulla on hätänä" niin lapsi varmasti karjuu kahta kauheammin takaisin.

Kuunteleminen on semmoinen jännä juttu, että se toimii lasten lisäksi myös aikuisiin.

Tämä on just sitä curlingvanhemmuutta joka tekee lapsista epävarmoja häiriköitä, ei ihme että lapsi tuntee olonsa turvattomaksi, kun edes vanhempi ei ole vanhempi, vaan laskeutuu aina lapsen tasolöle lässyttämään. 

Vanhemman pitää olla auktoriteetti ja turva, ei joka asiaa hitaasti selostava lässynlää.

Lapelle on turha selostaa kaikkea alusta loppuun, joka ei edes sille kuulu, riittää että sanelee mitä tehdään jne. Ei tarvitse selittää miksi.

Noi selittäjävanhemmat on kyllä vihoviimisiä idiootteja. Tiedän yhden tapauksen, ja lapsi hyppii äitinsä silmille minkä ehtii, antaa käskyt ja äiti kiltisti tulkistee lapselle tekojaan hitaasti, eikä komenna koskaan. Loppuajan kun lapsi ei hypi vanhempiensa silmille, se järjestää kohtauksia, että saisi huomiota, millon mukamas pelkää jotakin, tai millon sattuu mistäkin jne. Aivan holtitonta menoa, ei mitään kuria.

Mutta eihän lasta saa komentaa, hyvänen aika, menee vielä rikki. 

Vierailija
47/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimustuloksesta ja tämän ketjun peukutuksista päätellen yllättävän moni suomalainen ”kasvattaja” on väkivaltaan taipuvainen ja lakia halveksuva pikkurikollinen.

Luunappi ei ole mikään rikollinen teko. 

Ei edes nyrkki naamaan ole, jos sen tekee toista satuttamatta. Aseta käsi nyrkkiin ja kosketa poskeasi? Sattuuko? 

Miten se on niin vaikea ymmärtää, että etusormella näpsätys päälakeen ei ole maailmanloppu. 

Satuttaminen on ja siihenkin voi voimakkailla sormilla pystyä ihan pahastikin. 

Vierailija
48/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehoaahan se, siis jos tarkoituksena on saada lapsi tuntemaan pelkoa ja vihaa vanhempaansa kohtaan. Ja miten niin ei satu, satuttaminenhan on koko luunapin tarkoitus.

Hah,

Siis se on kosketus, joka on sen verran napakka, että lapsi "herää". Monet lapset saavat hektisiä villeyskohtauksia ja heihin ei riitä puheääni. Huutamaan en rupea. 

Pahemman näköistä on esim. leukaperistä ottaminen ja kasvojen kääntäminen oman naaman suuntaan ja sitten huudetaan. Tai tämä väkisin kiinnipitäminen. Luunapissa lapsi säilyttää kuitenkin vapautensa ja itsemääräysoikeutensa liikkumisen suhteen. 

Toki monia lapsia voi varmasti hallita ilman näitä luunappejakin. Minulla on viisi lasta ja kahden kohdalla tätä olen harkitusti ja harvoin harjoittanut. 

En totisesti ota mitää wt-viittaa harteilleni tästä. Koulutettu olen ja lapsenikin nykyään. 

Toivottavasti sinäkin saat luunappeja aina kun käyttäydyt jonkun mielestä typerästi. Sinuna pyytäisin ihan vaan reilusti anteeksi niiltä kahdelta lapseltasi, joihin olet noita lieviä pahoinpitelyitä kohdistanut. Oikeastihan olisit toki ansainnut niistä sakkotuomion, mutta piilorikollisuudeksihan nämä yleensä jäävät kuten muukin perheväkivalta.

Vierailija
49/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edes nyrkki naamaan ole, jos sen tekee toista satuttamatta. Aseta käsi nyrkkiin ja kosketa poskeasi? Sattuuko? 

Miten se on niin vaikea ymmärtää, että etusormella näpsätys päälakeen ei ole maailmanloppu. 

Kyllä se nyt vaan on juridisesti lievä pahoinpitely. Kokeile harjoittaa tuollaisia ”kasvatusmetodeja” julkisella paikalla tai jonkun poliisin edessä, niin tulet huomaamaan.

Vierailija
50/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah,

Toivottavasti sinäkin saat luunappeja aina kun käyttäydyt jonkun mielestä typerästi. Sinuna pyytäisin ihan vaan reilusti anteeksi niiltä kahdelta lapseltasi, joihin olet noita lieviä pahoinpitelyitä kohdistanut. Oikeastihan olisit toki ansainnut niistä sakkotuomion, mutta piilorikollisuudeksihan nämä yleensä jäävät kuten muukin perheväkivalta.

Vielä ehdit ottaa aamulääkkeet, jos toimit nopeasti.

Vierailija
51/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkki tutkimukseen olisi paikallaan tällaisissa aloituksissa. 

Mutta itse asiaan: 

En osaisi vastata tuohon kysymykseen, että hyväksynkö. Luunapin voi antaa pehmeästi. Sillai vain, että lapsi havahtuu tilanteeseen. 

Meillä yksi lapsista on ollut sellainen, että fyysinen huomion kiinnittäminen on ollut tarpeen, sana ei ole tehonnut. Silloin olen kevyesti (mutta kuitenkin että tuntee) antanut päähän luunapin. 

Ihan normaali aikuinen DI on tullut :)

Jos lapsi pitää koskettamalla havahduttaa tilanteeseen niin miksi ei voi ottaa kädestä kiinni, laskeutua lapsen tasolle ja vaikka kysyä, että mikä sulla on hätänä.

Tämä keino muuten toimii todella hyvin.

Ainakin siinä tapauksessa että jaksaa kuunnella sitten sen lapsen vastauksen.

Tämä vaatii myös sen, että lapselle puhuu ystävällisesti. Jos aikuinen karjuu "mikä sulla on hätänä" niin lapsi varmasti karjuu kahta kauheammin takaisin.

Kuunteleminen on semmoinen jännä juttu, että se toimii lasten lisäksi myös aikuisiin.

Ja sitten ihmetellään kun teini-ikäistä joudutaan poliisin toimesta kyynelkaasuttamaan, raudoittamaan ja välillä vähän patukalla ohjeistamaan. Ei poliisisetä laskeutunut pienen kermapyllyn tasolle keskustelemaan. Poliisi käskyttää kerran ja toisella kerralla mennään niska pylly otteella maijaan "ihan syyttömänä". Kyllä se per....le on vaan niin että tyhjänpäiväisestä per...lystä, pitää saada sellainen opetus ettei toiste satu "samaa" virhettä tekemään.

Vierailija
52/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nyt vaan on juridisesti lievä pahoinpitely. Kokeile harjoittaa tuollaisia ”kasvatusmetodeja” julkisella paikalla tai jonkun poliisin edessä, niin tulet huomaamaan.

Lakikirja ei tunne edes termiä luunappi. 

Lapselle tarkoituksellisesti kipua aiheuttaminen on kielletty ja tämä voi tietysti tapahtua luunapilla. Usein tuomiossa on mainittu juuri tukistaminen ja luunapit. 

Pidä kuitenkin erillään teon satuttavuus ja juridiikan termit. 

Tuntemani poliisi muuten antaa usein pienen luunapin pojalleen. 

Antamani luunappi on aivan sama kuin koskettaisin vähän voimakkaammin sormella ilman luunappiotetta. Tajuaa pysähtyä ja kääntyä puoleeni. Sitten voimme keskustella tilanteesta. 

Olen tehnyt useastkin julkisilla paikoilla eli mitä siitä?

Vierailija
53/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että kukaan panee pahakseen jos joku äiti antaa täysin normaalin luunapin lapselle, joka käyttäytyy holtittomasti julkisella paikalla.  Kaikki päinvastoin kiittävät että äiti osasi olla äiti, poliisia myöten.

Vaikka luunapin antoa tuskin kukaan edes havaitsisi, ei ole niin huomiota herättävä asia.

Vierailija
54/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luunappi sattuu ihan helvetisti! Isä näpsi luunappeja lapsena ihan ilman syytäkin ohikulkiessaan, ajatuksella ”lapselle pitää näyttää paikkansa”. Kun aikuinen jysäyttää täysiä luunapin lapsen ohimoon, niin se jyskytti kipernä koko päivän ja illallakin sattui kun nukkumaan meni.

No oli tää parempi kun hakkaaminen remmillä, risulla, sähköjohdolla, mattopiiskalla - tätäkin tapahtui usein - mutta silti luunappi sattui! Samoin tukkapölly, tuli hirveä kalju läikkä kun isä raivolla retuutti tukasta.

Arvaa olenko isän kanssa tekemisissä nykyään...

Vierailija
55/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä av-raati on mieltä mutten ikinä ole lapsia tukistanut tai luunappeja antanut ja ihan kelvollisia kansalaisia on tullut. Itseänikään ei ole koskaan ruumiillisesti kuritettu.

Vierailija
56/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että kukaan panee pahakseen jos joku äiti antaa täysin normaalin luunapin lapselle, joka käyttäytyy holtittomasti julkisella paikalla.  Kaikki päinvastoin kiittävät että äiti osasi olla äiti, poliisia myöten.

Vaikka luunapin antoa tuskin kukaan edes havaitsisi, ei ole niin huomiota herättävä asia.

Juu... nämä lapsen tasolle kyykistyvät lässyttäjät herättävät lähinnä sääliä. 

Kunnioitan niitä vanhempia, jotka osaavat pysäyttää tilanteen nopeasti ja rauhallisesti. Siihen voi kuulua pikku nipsaisu päälakeen. 

Väkivaltaista satuttamista en tietenkään hyväksy missään muodossa. 

Vierailija
57/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta.

Vierailija
58/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas ei tule edes mieleen tilannetta missä pitäisi luunappeja antaa lapselle. Hyvin pärjää ilmankin. Juttelemalla ja neuvottelemalla ollaan hienosti pärjätty :)

Vierailija
59/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän jos esim. Madde olisi antanut Leonorelle luunapin tai tukistanu siellä kastetilaisuudessa??

Vierailija
60/94 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mitä av-raati on mieltä mutten ikinä ole lapsia tukistanut tai luunappeja antanut ja ihan kelvollisia kansalaisia on tullut. Itseänikään ei ole koskaan ruumiillisesti kuritettu.

Toki se on niitä viimeisiä keinoja. 

Lapset ovat erilaisia. Kolmen kohdalla ei tarvinnut ajatellakaan moista vaihtoehto. Niin hyvin käyttätyviä olivat jo suunnilleen kohdussa. 

Kaksi poikaa olivat sitten villimpiä ja tappelivat aika paljon keskenään. Kun ovat kuin herhiläiset toistensa kimpussa, niin napsautin päähän ja se useimmiten tehosi. 

Minusta väkivaltaisempaa ja julmempaa ovat nämä kiinnipito-otteet ja jäähyt. 

Mutta näin me selvittiin. Kunnon kansalaisia ihan meilläkin. Olen iloinen puolestasi, ettei koskaan ilmeisesti tarvinnut edes miettiä kurinpidollisia ratkaisuja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi