Mihin laittavat roskat ne jotka ei ota muovikassia kaupasta?
Itse otan kaupasta muovikassin ja kotona sitten täytän sen roskilla, vien roskikseen mistä se sitten toimitetaan jätelaitokselle poltettavaksi. Joskus kun käytän kestokassia useamman kerran peräkkäin niin roskispussit loppuu ja tulee ongelma mihin laittaa roskat. En siis näe järkeä tuossa muovipussittomuudessa, selittäkää minulle..
Kommentit (254)
Itse käytän kestokasseja ja laskin että noin 60 euroo säästän vuodessa kun en enää osta kaupan muovikasseja. Näin työttömälle se on iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nämä muovikasseja ostavat tajunneet miten paljon vahvempia ja helpompia kantaa ne kestokassit ovat? Mulla on esimerkiksi sellainen jossa on pitkät hihnat, joten sen saa otettua olkapäälle niin jaksaa paremmin vaikka painavia Vichy-pulloja raahata kaupasta. Eikä ne leviä heti ensimmäisestä pienestä raapaisusta johonkin pakkauksen terävään kulmaan. Että jos ei ympäristöystävällisyyden takia niitä käytä, niin jos edes sitten ihan oman mukavuuden...
Hankin sellaisen kestokassin heti kun ovat siedettävän hintaisia. T köyhä joka joutuu venyttämään penniä kaikessa. 5€ on tosi paljon rahaa. En kyllä osta niitä muovikassejakaan, iso rantalaukkuni kantaa parin päivän ruuat.
https://yle.fi/uutiset/3-10319653
Tuossa vähän erilainen näkökulma. Kangaskassia täytyy käyttää 7000 kertaa, että se korvaisi muovin käytön ekologisuuden. Se, että jotkut idiootit heittävät muovia mereen, ei tee puuvillasta kovin luonnonvaratehokasta vaihtoehtoa. Ja kun sen muovipussinkin voi käyttää useamman kerran.
Mä laitan siihen kauppakassiin. Kangaskassi kestää hyvin roskat.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vähän erilainen näkökulma. Kangaskassia täytyy käyttää 7000 kertaa, että se korvaisi muovin käytön ekologisuuden. Se, että jotkut idiootit heittävät muovia mereen, ei tee puuvillasta kovin luonnonvaratehokasta vaihtoehtoa. Ja kun sen muovipussinkin voi käyttää useamman kerran.
Ristuksen puuvillakassit. Eihän niitä kannata käyttää. Heikkojahan ne on.
Kestokassin pitää olla muovia senkin. Niitä Ikean kassin tapaisia, joita myy yksi sun toinen ruokakauppa. Kestävät suurinpiirtein maailman tappiin. Mun vanhimmat tuollaiset kassit on vuodelta 2009 ja käytössä yhä.
Kaatavat suoraan roskaämpäristä taloyhtiön jateäiliöön.
N. 30 kirjoitti:
Itse käytän kestokasseja ja laskin että noin 60 euroo säästän vuodessa kun en enää osta kaupan muovikasseja. Näin työttömälle se on iso raha.
Ai roskapusseina? Miten siinä säästyy rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaupan muovikassi salkkuna??
Niin, tai jos ei ole paljon kannettavaa, voi käyttää hedelmäpussia tai vanhaa leipäpussia salkkuna.
Itseänikin nauratti ajatus käyttää muovikassia/pussia salkkuna, kunnes tajusin toimivani samoin. Läppäri ja paperit muovikassiin, muovikassi mahtuu pyörälaukkuun. Tosin töissä minulla on asiallinen nahkasalkku, jonne siirrän tavarat ennen neuvotteluun menoa.
Muovikassin sijasta voisit aivan hyvin käyttää pidempään kestävää ja siistimpää ohutta puuvillakassia.
Tai vaikka jos haluat hieman hifistellä ja asut pääkaupunkiseudulla tai Turun seudulla, niin voi piipahtaa Pure Waste tuotteita myyvässä kaupassa, josta voit ostaa kierrätetyistä tekstiileistä tehdyn kassin.
Sain sellaisen Åbo Academilla vieraillessani ja kassin materiaali on varsin hyvältä tuntuvaa. Se on paljon kestävämpi, siistimpi ja myös kosteudelta suojaava kuten muovikassi tekee. Se tulee kestämään minulla aivan vastaavassa käytössä, kun sinun käyttö, kymmenen vuotta vähintään. Kassi maksaa mallista ja tilavuudesta riippuen 6 tai 10 euroa.
Kiitos Pure Waste -vinkistä. Olenkin etsimässä vähän salonkikelpoisempaa kuljetuspussukkaa työpapereilleni.
Vierailija kirjoitti:
Kassia ei ole pakko tehdä puuvillasta, ainakaan uudesta. Ekologisinta on käyttää kierrätysmateriaaleista tehtyjä kasseja, itse olen ommellut niitä mm. vanhoista farkuista.
Tätä olen myös miettinyt sillä meillä tulee roskia kun ravintolasta konsanaan. Mä en mitenkään pärjäisi ilman muovikasseja joku vähäroskainen voi laittaa roskat vaikka kaupan hedelmäpussissa. Pirkka pusseja olen ajatellut mutta ne ovat mielestäni pienempiä kun tavalliset kaupan kassit ja jätesäkit ne pienetkin maksaa maltaita. Mielenkiintoinen tutkimus olisi tuleeko Pirkka kassit meille halvemmaksi vai ei koska niihin mahtuu vähemmän roskia kun niihin kaupan kasseihin. Kaupan kassit 20 snt kpl, paljon Pirkan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassia ei ole pakko tehdä puuvillasta, ainakaan uudesta. Ekologisinta on käyttää kierrätysmateriaaleista tehtyjä kasseja, itse olen ommellut niitä mm. vanhoista farkuista.
No mitenkäs monessa ruokakaupassa siinä kassan läheisyydessä on myytävänä vanhoista farkuista ommeltuja kasseja? Nythän on kyse siitä, mitä kaupasta ostaa, ei siitä, mitä kaikkea kotonaan askartelee. Monethan ottavat kauppaan mukaan ihan vain repun tai pajukorinkin, mutta eipä niitä siitä kaupan kassalta saa ostettua, jos on tarvetta kantovälineelle.
Ajelen mun vanhalla diiisselautolla ympäriinsä ja heittelen ikkunasta. Ihanan anaargiittista.
Vierailija kirjoitti:
Hedelmät ym. voi laittaa biopussiin, jossa sitten voi viedä omat biojätteensä niille kuuluvaan laatikkoon. Toki ne voi kääriä myös sanomalehteen. Vähän ohi aiheen...
Uudellamaalla biojäte on pakattava muoviin, koska se menee Fortumin biodieselraaka-aineeksi. Paperipussimuhju ja biohajoava pussi sotkevat prosessin. Tämä on sekä Fortumin että jätefirmojen ohje.
Vierailija kirjoitti:
Ajelen mun vanhalla diiisselautolla ympäriinsä ja heittelen ikkunasta. Ihanan anaargiittista.
Taas joku juntti keksi uuden sanan. Mitähän tämä "anargiittinen" mahtaa tarkoittaa?
Ettet vain lahjattomuuttasi sekoittanut anarkiaan, anarkistiseen, anarkismiin?
N. 30 kirjoitti:
Aika isot ostokset työttömällä, jos menee muovikasseihin tuollanen summa vuodessa...
kertun niksipirkka: jos asut kerrostalossa tai kerrostalon lähellä niin mene "energiajäte" astialle . avaa muovipussin / muovipussien solmut ja taas on viikoksi pusseja. ja jos asut maaseudulla niin vastaava ryöstöretki onnistuu useimpien markettien "lajittelupisteissä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmät ym. voi laittaa biopussiin, jossa sitten voi viedä omat biojätteensä niille kuuluvaan laatikkoon. Toki ne voi kääriä myös sanomalehteen. Vähän ohi aiheen...
Uudellamaalla biojäte on pakattava muoviin, koska se menee Fortumin biodieselraaka-aineeksi. Paperipussimuhju ja biohajoava pussi sotkevat prosessin. Tämä on sekä Fortumin että jätefirmojen ohje.
Tyhmä kysymys, mutta miksi HSY kehottaa nettisivuillaan pakkaamaan biojätteen esim. biohajoavaan pussiin...
Ihan kuin amerikkalaiset. Ottavat kymmenen kevyttä pussia yhden tukevan sijasta.
Ai mitkä roskat?
Muovit kierrätetään, ne voi pakata sisäkkäin hedelmäpusseihin tai pakkausmateriaalina olleeseen pussiin, ei haittaa edes reikäisyys. Pahvit ja paperit kierrätykseen, metallit ja lasit myös. Biojätteet kompostiin. Vaipparoskiksessa ja vessan roskiksessa käytän hedelmäpusseja, ne ovat juuri sopivan kokoisia (kestovaippoja ja -siteitä käyttämällä säästyisi tältäkin jätteeltä mutta olen liian mukavuudenhaluinen). Kissanhiekat putsaan leipäpusseihin kun en ilkeä laittaa niitä kompostiin vaikka tarkoituksella ostan biopohjaista maatuvaa "hiekkaa".
Aika vähän meillä varsinaista keittiön roskista käytetään, siellä loikoilee ihan ostettu roskapussi.
Ostin joskus rullan roskapusseja ja pakkasin ostokset reppuun, mutta sitten totesin että ei paljon purista joku 2-3 kaupan muovikassin hinta viikossa ja aloin taas ostaa niitä.