Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?
Kommentit (608)
Vierailija kirjoitti:
En käytä talous- tai vessapaperia. en käytä kertakäyttöisiä kasvopyyhkeitä. En käytä kertakäyttöisiä vanulappuja. Kuukupit ja kestositeet käytössä esikoinen kestovaipoilla. Vauvan peppu pyyhitään kestoliinoilla. Keittiössä kestorätit käytössä. Zero waste elämäntyyli ei omisteta autoa eikä ajokortteja. Ei matkusteta kuin julkisilla jalan tai pyörällä. Kaikki mahdollinen roska kierätetään. Vaatteet ja asusteet ja kodin tekstiilit ompelen, neulon ja kudon itse. Mies tekee perheen kengät. Viljellään omasta maasta ruokaa. Mehustetaan marjat metsästä. Hyödynnämme sadevettä peseytyessämme ja kaikki mahdollinen tehdään ja korjataan itse ennemin kuin mennään kauppaan hakemaan. Ostetaan käytetty enen uutta ja enemmin vuokrataan tai lainataan kuin ostetaan. Käytämme nettiä ja puhelimia vähän kirjoitamme käsin kirjeitä. mökki lämpeää puilla.
Syödään metsästettyä riistaa ja käytetään sähkölaitteita ja vettä ruoanlaittoon.
näin meillä Porvoon fantasia Ekokylässä
miksi te haluutte vertailla jotain ympäristötietouttanne?
Lykkäsin lisääntymistä vaatimattomat 20 vuotta. Ymmärtääkseni aika iso vaikutus hiilijalanjälkeen.
Minulla ei ole ajokorttia eikä taloudessa ole autoa. Lisäksi en juurikaan matkusta rahapulan takia. Käytän pääsääntöisesti kuukuppia.
En pahemmin kierrätä, bioroskia en siis keräile kuin jouluna ja juhannuksena.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ajokorttia eikä taloudessa ole autoa. Lisäksi en juurikaan matkusta rahapulan takia. Käytän pääsääntöisesti kuukuppia.
En pahemmin kierrätä, bioroskia en siis keräile kuin jouluna ja juhannuksena.
Ai niin, ja olen lapseton.
Olen vegaani, kierrätän, en matkusta lentokoneella, autolla ajan vain "pakolliset" välimatkat.
Puyhimme pehvan sammalella ja syömme vain auton alle jääneitä eläimiä.
Ekologisempi: ei autoa tai lapsia, liikun pääosin pyörällä ja asun kaupungissa pienessä kaksiossa, jonka lämmitykseen ei ylenpalttisesti energiaa mene. Kulutan jonkin verran elintarvikkeita, joita kaupat antavat pois hävikkinä. (kaveri töissä ruoka-avussa niin, että saan ko. ruokaa käymättä leipäjonossa. Eihän näin aina saa mieleistään, mutta tulee kyllä kokeiltua kaikkea uutta, mm. vegaanituotteita ja ihmeuutuuksia.) Kierrätän kaiken jugurttipurkkeja myöten, kun kierrätyspiste 10m päässä ovesta niin helppo vaan viedä puutarhan ovesta tyhjenneet tölkit vaikka kerran päivässä.
Epäekologinen: pidän talvella pitkähköistä lämpimistä suihkuista, noin 15-20 minuuttia, ja sheivaan suihkun alla, jolloin vesi juoksee pidempään. Tilaan silloin tällöin jonkin kodintavaran Kiinasta, ehkä kerran-pari kuussa, koska ei ole varaa maksaa samasta Suomessa (vaikka halvin vaihtoehto toki olisi vaan jättää ne kynttilätuikut hankkimatta). Tosin en tiedä, poikkeavatko nämä keskimääräisestä.
Ekologista on se, etten omista autoa, eli käytän joukkoliikennevälineitä. En myöskään lennä kuin hyvin harvoin.
Epäekologisinta on kertakäyttöastoiden käyttö.
Vierailija kirjoitti:
43. Tuhkani tullaan sirottamaan luontoon. Ei arkkua ja hautakiveä.
Kaunis ajatus, mutta nykyisellään mahdoton. Jokaisen ihmisen hautapaikan pitää olla merkitty, olipa se hautausmaalla tai jossain suvun niittyhaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom! Ekologisin kauppakassivalinta on harmaa kierrätysmuovista tehty muovikassi. Puuvillakestokassi on kaikkein huonoin valinta. Puuvillakassia pitää käyttää keskimäärin 400 kertaa enemmän kuin muovikassia, jotta sen ilmasto- ja vesivaikutukset olisivat tasoissa muovikassin kanssa.
Niin paitsi jos sen kassin on saanut jo ilmaiseksi jostain. Meillä käytössä ainoastaan erilaisista paikoista saadut ilmaiskassit, en ole vielä kertaakaan joutunut ostamaan kangaskassia. Siksi on vähän hölmöä sanoa ettei olisi ekologista käyttää tällaista kassia.
Miten ilmaiskassi olisi ekologisempi kuin ostettu??? Se on silti kaikkein epäekologisin valinta, paljon pahempi kuin kierrätysmuovikassi, tavallinen muovikassi tai paperikassi. Minä en ota edes ilmaislippalakkia, koska en sitä tarvitse. Puuvillan viljely kuluttaa tuhottomasti luonnonvaroja. Vesi ja energia, joka sellaisen kassin tuottamiseen kuluvat, on jotain käsittämätöntä. Sen hiilijalanjälki on suurempi kuin millään muulla vaihtoehdolla, suurempi kuin paljon parjatulla biojätepussilla. Tästä aiheesta on ollut vaikka kuinka paljon tutkimusta ja myös televisiossa ohjelmaa aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
43. Tuhkani tullaan sirottamaan luontoon. Ei arkkua ja hautakiveä.
Kaunis ajatus, mutta nykyisellään mahdoton. Jokaisen ihmisen hautapaikan pitää olla merkitty, olipa se hautausmaalla tai jossain suvun niittyhaassa.
Ei pidä paikkaansa. Tuhkan saa sirotella mereenkin, tai muistolehtoon. Oikeastihan kukaan ei tiedä, mihin sen kippaa. Minun tuhkani tullaan sirottelemaan mökilleni, ihan ilman kenenkään lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia enkä aio niitä hankkia. En ole yli kymmeneen vuoteen käynyt ulkomailla. Ei autoa. Ei lemmikkejä. Varmaan jotain muutakin jota nyt ei tule mieleen.
Toisaalta syön paljon lihaa. Ostelen myös enemmän elektroniikkaa kuin moni muu. Tosin en mitään rojua vaan laatukamaa.
Sunlaiset piittaamattomat paskat pistää vihaksi
Lajitellaan jätteet ja myös muovit perinteisten lisäksi.
+ Käytetty puhelin kelpaa
+ 95% ostamistani maitotuotteista kotimaisia
+ Ei autoa
+ Lentänyt vain neljästi
+ Kierrätän tarkasti, myös pikaruuasta minulle aiheutuvat suht puhtaat jätteet
+ Asun kaupungissa ja kerrostaloyksiössä
- En säästä vettä suihkussa
- Syön kaikkea
- Hyväksyn vesisähkön "ekoksi"
Ekologisempi: Minulla ei ole lapsia. Ruokavalioni on kasvispainoitteinen, toisinaan syön kananmunia ja kalaa. En omista autoa, kuljen pyörällä ja julkisilla. Lajittelen jätteeni. Olen huomioinut ympäristöasiat sähkösopimuksessani. Ostan vaatteeni pääsääntöisesti kierrätettynä. Olen vapaaehtoisena ympäristöjärjestössä.
Epäekologisempi: Poltan tupakkaa. En heitä natsoja kadulle, mutta onhan se kamala tapa. Sorrun lentämään n. kerran vuodessa-parissa, vaikka pyrin keskittämään myös matkusteluni Eurooppaan kohteisiin, jotka on mahdollista saavuttaa myös vähäpäästöisemmillä vaihtoehdoilla. Jos pääsen toivottavasti vielä röökistä eroon niin olisin kaiken kaikkiaan hiilijalanjälkeeni/kulutukseeni suht tyytyväinen.
Ekologista: No, laitan lehdet lehtikeräykseen, ja patterit ongelmajätteeseen. Muuten en lajittele. Käyn kirpputorilla. Kävelen (koska matkat lyhyet, ja tykkään kävellä). Käytän muovikasseja, oikeasti paljon ekologisempaa kuin kangaskassin käyttö. Koska kangaskassia pitäisi pestä usein, kuluu vettä ja pesuaineita. Muovikassia käytän useasti ja lopuksi roskapussina. Suomessa on hyvä muovin käsittely. Eivät päädy meriin tosiaankaan.
Epäekologista: Haaveilen lentämisestä, en vielä koskaan lentänyt. Kannatan yksityisautoilua, vaikkei minulla ole autoa.
+syön pääosin kasvisruokaa
+minulla ei ole autoa eli kuljen julkisilla
+asun kerrostalossa
-matkustan lentokoneella noin kerran vuodessa
Ekologista: Lajittelen jätteet (myös muovit), erittäin harvoin tulee ruokahävikkiä, käyn kirppiksillä ja ostan vain harvat tuotteet uutena.
Epäekologista: Yksityisautoilu, sekasyönti, satunnainen matkustelu
En omista autoa koska asun alle 2 kilometriä suuren kaupungin keskustasta.
En käytä talous- tai vessapaperia. en käytä kertakäyttöisiä kasvopyyhkeitä. En käytä kertakäyttöisiä vanulappuja. Kuukupit ja kestositeet käytössä esikoinen kestovaipoilla. Vauvan peppu pyyhitään kestoliinoilla. Keittiössä kestorätit käytössä. Zero waste elämäntyyli ei omisteta autoa eikä ajokortteja. Ei matkusteta kuin julkisilla jalan tai pyörällä. Kaikki mahdollinen roska kierätetään. Vaatteet ja asusteet ja kodin tekstiilit ompelen, neulon ja kudon itse. Mies tekee perheen kengät. Viljellään omasta maasta ruokaa. Mehustetaan marjat metsästä. Hyödynnämme sadevettä peseytyessämme ja kaikki mahdollinen tehdään ja korjataan itse ennemin kuin mennään kauppaan hakemaan. Ostetaan käytetty enen uutta ja enemmin vuokrataan tai lainataan kuin ostetaan. Käytämme nettiä ja puhelimia vähän kirjoitamme käsin kirjeitä. mökki lämpeää puilla.
Syödään metsästettyä riistaa ja käytetään sähkölaitteita ja vettä ruoanlaittoon.