Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?
Kommentit (608)
Ekologinen: En omista autoa; kuljen julkisilla mutta niilläkin harvoin, sillä teen etätöitä ja ruokakauppa on kävely/pyöräilymatkan päässä. Lentokoneella olen matkustanut viimeksi vuonna 2017, tuskin tulee enää matkustettua. Syön hyvin vähän lihaa. Kerään marjoja ja sieniä lähimetsistä. Käytän vettä hyvin säästeliäästi. Lajittelen jätteet, kierrätän. En harrasta uimahallia, kuntosalia enkä muita kaupallisia sisäliikuntalajeja.
Epäekologinen: Minulla on kaksi aikuista lasta (lapsettomia, asuvat kerrostaloyksiöissä, eivät omista autoa eivätkä lemmikkieläimiä). Minulla on pieni koira. Rivitaloasuntoni on tarpeettoman iso. Harrastan neulomista. Syön mielelläni suklaata, jäätelöä ja juustoa.
En omista ajokorttia enkä lemmikkejä.
Kierrätän jätteet, tietysti. Matkustan harvoin lentokoneella (ehkä kerran 5-10 vuodessa). Käytän vaatteet loppuun. Esim. nyt päällä on Anttilasta ostettu paita.
Herkuttelen hyvällä ruualla kun mieli tekee. Asun sähkölämmitteisessä asunnossa.
Asun pk seudulla kerrostalossa pienissä neliöissä, olen kasvissyöjä, käytän vain julkisia, harrastukset omin lihasvoimin tehtäviä kaikki ja niin etten esimerkiksi laajenna metsässä polkuja, en lennä koskaan, ei lapsia eikä tule, käytän vaatteet puhki eli reikäisetkin vielä menee, olen normaalipainon alarajoilla eli syön vähän, kierrätän kaiken huolellisesti, lahjoitan ilmastoa ja eläimiä tukeville järjestöille, vältän muovia, suosin kotimaisia ja satokausia, en käytä huippumyrkyllisiä siivousaineita vaan lievin mahdollisin keino aina käytössä, saunon vain uimahalleissa... varmaan paljon unohtui mutta siinä iso osa.
Minulla on lihaa syöviä lemmikkejä jotka kuitenkin jo vanhoja ja uusia ei tule, juon joskus alkoholitonta olutta jolla ilmeisesti aika suuri hiilijalanjälki, verrattuna valtaosaan planeettamme väestöstä ylikulutan kuitenkin ja varsinkin pumpulipuikot, vanulaput, terveyssitteet ovat sellaisia joista en ole pystynyt vielä luopumaan. Kuukuppi ja tampoonit ovat itselleni todella kivuliaita käyttää jostain syystä. Ajoittain joudun myös heittämään ruokaa roskiin koska se ehtii mennä pilalle enkä uskalla sitä enää syödä koska olen sen suhteen hieman neuroottinen. Käytän älypuhelintani aika paljon. Käytän suihkussa liikaa aikaa vaikkakin käyn vain kolmesti viikossa. Varmasti muitakin on mutta tästä tuli liian pitkä jo nyt.
Ekologiset: en lennä lainkaan, kuljen tavallisella pyörällä tai kävellen työmatkat, kierrätän suurimmaksi osaksi, käytän samoja vaatteita pitkään ja rikkinäiset kierrätän kuivausrätteinä, käytän samaa puhelinta useita vuosia, vältän ruuan joutumista hävikkiin, pakastan leipää ja ruokaa, pakastan marjoja itse, kasvatan kesällä vihanneksia kasvimaalla, käytän kuukuppia menkkojen aikaan.
Epäekologiset: ajan polttomoottoriautolla vapaa-ajalla, esim. kauppareissut aina autolla, ostan vaatteet kaupasta tai tilaan netistä, en jaksa useinkaan kierrättää muoveja, syön lihaa, käyn lähes joka ilta lämpimässä suihkussa, asun omakotitalossa kaukolämmöllä, käytän paljon puhelinta ja lataan sitä usein, käytän surutta sähköä erityisesti halpoina aikoina (on pörssisähkö).
Ekologinen: En ole hankkinut lapsia tai lemmikkejä, en ole lentomatkustanut tällä vuosituhannella enkä omista tai käytä autoa. En sauno ja sähkölaskuni on mitättömän pieni. Kaukolämpö on tietysti minusta riippumatta muuttunut uusiutuvammaksi. Asun paikassa, jossa pääsen melkein kaikkialle jalan tai polkupyörällä. En liiku kovin paljon edes julkisilla. Elän melko minimalistisesti: en uusi sisustusta tai hanki pikamuotia. Käytän tavarani loppuun ja kierrätän ne vastuullisesti.
Epäekologinen: asumiseen riittäisi pienemmätkin neliöt. Syön sekaruokaa ja melko paljon esimerkiksi juustoja. Olen ylipainon rajalla, eli ruoasta olisi todella varaa tinkiä ekologisempaan suuntaan.
Kierrätän kaiken mahdollisen. Roska-auto käy kerran kolmessa kuussa tyhjentämässä sekajäteastiaan. Mulla on pihassa kompostori ja vien pahvi-, muovi- ja metalliroskat kierrätykseen kuukauden välein. Uusia vaatteita ostan vain tarpeeseen ja mahdollisuuksien mukaan kirpputorilta. En omista autoa vaan kävelen tai menen bussilla. En myöskään käy lomilla, jos kohteeseen ei pääse junalla tai bussilla. Eli käytännössä Euroopan sisällä tähän asti ja nyt kun Venäjän kautta ei enää pääse niin loppui multa reissut ihan täysin. Epäekologisesti elän siinä, että syön lihaa ja mulla on koira.
Mitä epäekologista on lapsissa, tehdään kaikki samalla itsari sehän olisi oikein ekologinen teko vai mitä? Ehkä olisi parempi tukea köyhiä maita jotta sieltä tuleva väenpaljous saataisiin vähentymään.
Lajittelen jätteet ja kierrätän. Biojätteet kompostoin. en syö punaista lihaa juurikaan. Käyttöautona on sähköauto. Minulla on lisäksi viisi harrasteautoa ja matkustan lentämällä ulkomaille lomalle ainakin neljä kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Asun pk seudulla kerrostalossa pienissä neliöissä, olen kasvissyöjä, käytän vain julkisia, harrastukset omin lihasvoimin tehtäviä kaikki ja niin etten esimerkiksi laajenna metsässä polkuja, en lennä koskaan, ei lapsia eikä tule, käytän vaatteet puhki eli reikäisetkin vielä menee, olen normaalipainon alarajoilla eli syön vähän, kierrätän kaiken huolellisesti, lahjoitan ilmastoa ja eläimiä tukeville järjestöille, vältän muovia, suosin kotimaisia ja satokausia, en käytä huippumyrkyllisiä siivousaineita vaan lievin mahdollisin keino aina käytössä, saunon vain uimahalleissa... varmaan paljon unohtui mutta siinä iso osa.
Minulla on lihaa syöviä lemmikkejä jotka kuitenkin jo vanhoja ja uusia ei tule, juon joskus alkoholitonta olutta jolla ilmeisesti aika suuri hiilijalanjälki, verrattuna valtaosaan planeettamme väestöstä ylikulutan kuitenkin ja varsinkin pumpulipuikot, vanulaput, terveyssitteet ovat sellaisia joista en ole pystynyt vielä luopumaan. Kuukuppi ja tampoonit ovat itselleni todella kivuliaita käyttää jostain syystä. Ajoittain joudun myös heittämään ruokaa roskiin koska se ehtii mennä pilalle enkä uskalla sitä enää syödä koska olen sen suhteen hieman neuroottinen. Käytän älypuhelintani aika paljon. Käytän suihkussa liikaa aikaa vaikkakin käyn vain kolmesti viikossa. Varmasti muitakin on mutta tästä tuli liian pitkä jo nyt.
Huhhuh! Sanattomaksi vetää
Verrattuna suomalaisiin vai maailman ihmisiin keskimäärin? Koko maailmaan verrattuna olen tietenkin melkoinen porsas, kuten meistä melkein jokainen. Mutta jos suomalaisiin vertaa niin:
- En lennä, en omista autoa joten sekin sortti jää vähiin. En ole lisääntynyt eikä minulla ole lemmikkiä.
- Asun kohtalaisen leveästi ja lämpimästi.
Ostan todella vähän tavaroita. Asun yksin omakotitalossa.
Keskimääräistä ekologisempaa:
- olen lapseton
- olen uskollinen kierrättäjä
- olen vegaanipainotteinen kasvissyöjä
- käyn töissä pyörällä ja autoilen harvoin
- ostan esim. huonekalut ja muut käyttötavarat semmoisina, että kestävät aikaa ja käyttöä
- yritän vähentää esim. siivousaineissa kemikaalikuormaa (käytän esim. soodaa ja etikkaa paljon, ekologista pyykkiainetta)
- käytän käsisaippuana palasaippuaa, joka on pitkäkestoinen eikä tule kuin pahvipaketti mukana
Keskimääräistä epäekologisempaa:
- kerran-pari vuodessa käyn sukulaisissa autoillen useita satoja kilometrejä yksin
- minulla on koira
- ostan suht paljon vaatteita ja minulla on aika paljon tavaraa muutenkin
- käytän jonkin verran kotiinkuljetuspalveluita enkä kierrätä näistä ravintolaruoista syntyvää pakkausjätettä
- puolison kanssa asutaan isossa kämpässä kahdestaan (100m2/2 henk)
Minulla ei ole autoa, lapsia eikä lemmikkiä. Lentänyt olen viimeksi 2014, sitäkin ennen harvakseltaan ja vain Euroopan sisällä. Asun yksiössä kerrostalossa. Elektroniikkalaitteet pyrin käyttämään loppuun/pitkään ennen uuden ostamista.
Ostan paljon valmisruokaa ja vaatteeni ovat tavallisten kauppojen ns pikamuotia. Kierrätän ja lajittelen, mutta en aina 100 prosenttisesti, esim muovia voin joskus laittaa sekajätteeseen.
Pysyn yleensä torpallani, jossa ei sähköä muuten kuin se minkä yhdestä paneelista irti saa. Liikun kierrätysfillarilla ympäri vuoden. Yleensä piipahdan kirkonkylillä kerran kahdessa viikossa, talvella harvemmin, noutamassa elintarpeita sekä täällä kirjastossa someilemassa sekä lainaamassa ajankulua. Muulloin kerään metsän antimia niin syötäväksi kuin polttopuiksi. Vieressä olevasta järvestä saan kalaa. Kasvimaakin on ja perunamaa. Omistan kolme vaatekertaa, sekä manttelin. Näin kesäisin torpalla ollessani voin kekkuloida vaikka melkein munasillani . Eipä tarvitse heilua ja huhtoa missään todistaakseen olevansa olemassa ja muutenkin "jotain". Aika ekologista on. Ja rauhallistakin, kunhan nuo joutsenet pitäisivät pienempää nokkaa ;) Vaan talvella kuulee...kun ei kuulu mitään ja on aikaa olla ja ajatella.
Ekologista:
- asun uudessa energiatehokkaassa kerrostalossa pienissä neliöissä (63 neliötä, 2 aikuista + 2 alakoululaista lasta)
- olen kasvissyöjä
- kuljen osittain sähköpyörällä
- teen paljon etätöitä
- kierrätän kaikki jätteet
- pidän hävikin minimissä
- ostan mahdollisimman vähän vaatteita ja meikkejä
- myyn kirpputorilla/vien keräykseen lasten vaatteita, leluja ja kodin tavaraa
- en omista lemmikkiä
- minulla on kierukka eikä lainkaan menkkoja, ei jätettä suojista :D
- sukulaiseni asuvat lähellä enkä aja pitkiä matkoja säännöllisesti
Epäekologista:
- kuljen varsinkin talvella paljon omalla autolla
- en tykkää toisen käyttämistä vaatteista, ostan aina uutena ne mitä itselleni silloin tällöin ostan
- ruokavaliossani on aika paljon muuta kuin lähiruokaa, esim papuja ja pähkinöitä
- matkustan lentäen ulkomaille 1-2 krt vuodessa
- palelen herkästi ja tarvitsen lämpimän asunnon ja talvella kuumia suihkuja
- minulla on kaksi lasta
Ei autoa, lapsia, matkustelua, lemmikkiä.
Asun kerrostalossa ja ostan käytettynä sen minkä voi ja on järkevää.
Mutta mun lautanen: täynnä lihaa ja kanaa.
Ei hukkaruokaa.
En lajittele biojätteitä.
Olen köyhä, joten
-en matkustele
-ei autoa saati korttia
-ei lapsia
-kissa on
-en asu kanankopin kokoisessa kodissa
Mistä näitä kasvissyöjiä oikein tulee. Missä teidän aminohapot jne. Ette saa ruoasta tarpeeksi keholle aineita. Nykyään voidaan kaikki tieto lukea jos älyä riittää. Kasvikset sisältävät paljon kasvin omia myrkkyjä ja ovat ihmiselle huonoja tämän takia.