Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?

Vierailija
29.07.2018 |

Olisi mielenkiintoista kuulla.

Kommentit (608)

Vierailija
541/608 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun isossa asunnossa yksin, ajan autolla töihin ja töissäkin, syön lihaa ja matkustelen ulkomaille useita kertoja vuodessa.

Vierailija
542/608 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista: en syö punaista lihaa tai kanaa, en omista autoa enkä edes ajokorttia, pyöräilen paljon, maksan ekosähköstä (uusiutuva energia), ostan vaatteita vain vähän ja usein käytettynä, asun pienehkössä asunnossa kerrostalossa. Olen vähentänyt lentämistä huomattavasti enkä lennä enää ulkomaille lomilla kuten ennen.

En kierrätä niin paljon kuin haluaisin. Esimerkiksi tekstiilijätettä en aina jaksa kuljettaa keräykseen kun se kierrätyspiste on kaukana. Mulla on myös lapsi, mutta toisaalta lapsen takia olen herännyt miettimään kulutusvalintojani enemmän kuin aiemmin. Haluaisin että lapsillemmekin olisi asuttava maapallo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/608 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lennä ikinä. Kierrätän kaiken.

Vältän turhaa kuluttamista.

En syö tehotuotettua lihaa tai munia.

Syön paljon harrastekalastettua järvikalaa ja paljon kasviksia.

Kasvatan kasviksia ja marjoja sekä kerään niitä luonnosta, niitä myös syödään paljon.

Liikun autolla, vaihtuu kyllä kohta sähköön, joukkoliikennettä ja kunnolla hoidettuja pyöräteitä ei ole.

Lapsia on eikä teinit ole kovin ekologisia.

Eläimiä on, ei ehkä ekologista sinänsä, mutta harrastuksena niiden kanssa liikuminen lähimetsissä on ehkä elologisimmasta päästä.

Vierailija
544/608 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mieti juurikaan ekologisuuteen liittyviä asioita. Kierrätän, siinäpä se. Saisivat kiinalaiset ja intialaiset pikemminkin miettiä sellaisia asioita

Vierailija
545/608 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mieti juurikaan ekologisuuteen liittyviä asioita. Kierrätän, siinäpä se. Saisivat kiinalaiset ja intialaiset pikemminkin miettiä sellaisia asioita

Sun hiilijalanjälki on luokkaa 10t/vuosi ja kiinalaisen puolet siitä. Kenen siis pitäisi miettiä?

Vierailija
546/608 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Syömme runsaasti itse Saaristomerestä pyydetytä kalaa. (https://www.kaakonkulma.fi/paikalliset/4034271)

- Syömme runsaasti itse Lounais-Suomesta kerättyjä marjoja ja sieniä.

- Ajamme pienimoottorisella vähän kuluttavalla pikkuautolla lähes puolet keskivertoautoilijaa vähemmän.

- Emme (enää) lentele ulkomaille lomailemaan.

- Lihan syöminen on jäänyt todella vähälle.

Vierailija
547/608 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienessä kaksiossa. Olen vegaani. Kierrätän. En osta turhaa roinaa. Vaatteet lähinnä kirppareilta.

Lennän ulkomaille 2 kertaa vuodessa. Käytän kännykkää liian paljon, osaksi kylläkin opiskeluun. Kuljen autolla 3-4 kertaa viikossa.

Vierailija
548/608 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräiseen suomalaiseen elintapaan kun vertaa niin aika monilta osin ekologinen.

Ruokavalioni on kasvipohjainen, mikä jo vähentää merkittävästi kuormitustani. Aika vähän tulee myöskään valmisaterioita tai herkkuja ostettua, eli luulen että tuotan keskimääräistä vähemmän ruokapakkausjätettä.

Uskallan sanoa myös että kierrätyksen osalta keskimääräistä ekologisempi, suomalaisethan ovat laiskoja kierrättämään. Sekajätteestähän aika suuri osa on biojätettä. Itse kierrätän kaiken.

En osta juuri koskaan uusia vaatteitakaan, enkä oikein muutakaan, vain välttämättömän. Jos ostan vaatteita, niin ostan ekologisia ja kestäviä. Sitten vielä liikkumisesta aiheutuvat päästöni ovat myös keskimääräistä pienemmät, käytän liikkumiseen julkisia.

Vierailija
549/608 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista tai mitään sähköllä kulkevaa härpäkettä. Kävelen kauppaan, töihin jne. En lentele ympäriinsä. Ja suurin plussani verrattuna moniin muihin: minulla ei ole lapsia.

Olen huono kierrättämään. Mulla on kyllä biojäteroskis, mutta tosinaan laitan silti biojätettä sekäjätteeseen. Ruokahävikkiä tulee aika paljon. Ostan hetken mielijohteesta tavaraa, vaatteita, kenkiä, joita en välttämättä edes käytä. Jos jotain rikkoutuu, esim tietokone tai puhelin, en vie huoltoon vaan ostan uuden.

Vierailija
550/608 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologisempi

Kierrätän, myyn tarpeetonta, en juurikaan osta mitään, asun kerrostalossa, ei autoa, käytän taloyhtiön pyykkitupaa, saunaa, syön punalapputuotteita, suosin kotimaista, puhelin kohta 10 v vanha

Toinen ääripää

Matkustan

4 lentoa tänä vuonna, plus laivat, junat, bussit

Vierailija
551/608 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista:

-Kierrätän kaiken mahdollisen todella tarkkaan, oma lämpökompostori

-talo lämpiää maalämmöllä

-katolla aurinkopanelit

-ostan vihreää sähköä

-sähköauto

-nuukailen veden kanssa

-huonekalut vanhoja

-en ole lentänyt mihinkään vuosiin

Ei ekologista:

-oma auto, tosin sähkö sellainen

-koira

-syön lihaa

-minulla on paljon vaatteita

Vierailija
552/608 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole autoa. En käy missään töissäkään vaan möllötän kotona. Mitään kotiteattereita tai viihdevempeleitä en käytä tietokoneita lukuun ottamatta. Puhelin on vanhentuva android-raato. En käy ulkomailla. Liikun lähimetsissä kävellen.

Vierailija
553/608 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä. Minulta ei jää ruokahävikkiä, vaikka olen vähäruokainen. Ostan vaatteeni pääasiassa kirpputorilta.

Varmaan se, että käytän älypuhelinta ja läppäriä menee epäekologisuuden puolelle. Eihän niihin kannata uutta akkua vaihtaa kun niihin ei saa uusia päivityksiäkään. Joudun hankkimaan uudet ja kierrättämään vanhat.

Juoksukenkiin kuluu rahaa. Muutenkaan elastaanilla täydennetyt tekokuidut eivät ole edes kierrätyskelpoisia.

Vierailija
554/608 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista autoa, eikä ainakaan vielä ole lapsia. Suosin kirppareita ja lajittelen jätteeni tarkasti.

Toisaalta lennän silloin tällöin ja suihkussa menee turhan kauan, kun on pitkä tukka.

Vierailija
555/608 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia, eikä niitä tule, ei ole autoa, ei ole lemmikkejä, en matkustele lähes ollenkaan, varsinkaan lentämällä.

Vähän liikaa shoppailen joskus. Muovit ja biojäteen aloin erottelemaan sekajätteestä vasta äskettäin. Aloin lähes 20 kasvissyöntivuoden jälkeen syömään lihaa (terveyssyistä).

Vierailija
556/608 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyttään muiden tekosia.

Vierailija
557/608 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltan roskani. En täytä kaatopaikkoja. Vältän muovia. En käytä sähköä. Poltan puuta. Ajan vanhalla savuttavalla autollani. Vähennän näin tehtaiden tuottamaa saastetta ja roskaa. En maksa vakuutuksia. Vähennän näin paperiroskaa. Käyn vain ruokajonossa tai lokkeilen kavereilla. Näin luonto säästyy. Paljon muutakin Mutta säästänpä kirjaimiakin.. ja puh.akkua...

Vierailija
558/608 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen työmatkat, en tee lomamatkoja.

Vastapainoksi kuitenkin syön lihaa ja ostan uusia vaatteita käytettyjen sijaan.

Vierailija
559/608 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän lajitella jätteet mahdollisimman hyvin, (kiireessä välillä homma luistaa). Kierrätän tavaroita joko keräyksiin tai kirpparille, myös vähävaraisten perheille järjestettyihin keräyksiin. Minimoin veden ja sähkön käytön - ruoka airfryerissä, pyykki  ja astiat lyhytohjelmilla, lyhyt suihku, terassivalaistus aurinkokennovalaisimilla. Matkailu viime vuosina tyyliin juna-laiva-juna.

Auto on flexi-fuel, kesäisin etanolilla. Yritän ajaa taloudellisesti, jalka pois kaasulta, jos vauhtia ei tarvita. Seuraava auto luultavasti kaasukäyttöinen.

Vaatteista sen verran, että kengät ostan nahkaisina. Edelliset maiharit ovat kestäneet 20 vuotta kunnes pohjat irtosi, oletan että vuosi sitten ostetut pärjäävät saman rupeaman.

Vierailija
560/608 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme vegaaneja, ei ole/tule lapsia, emme lennä tai matkustele, meiltä ei ole tule ruokahävikkiä. Emme osta juuri mitään emmekä koskaan turhaa, eli esim. vaatteita ostetaan silloin kun se on välttämätöntä, samoin kaikki muu aidosti tarpeellinen, oma puhelimeni on 7 v vanha, tietokone samoin. Telkkarin jouduimme juuri uusimaan, vanha oli käytössä 10 v. Olemme siirtyneet pitkistä kylvyistä nopeisiin suihkuihin jne. Autolla ajetaan mahd. vähän.

Vastapainona meillä on koiria (syövät hävikkiruokaa), asumme suht isossa (joskin hyvin energiatehokkaassa) talossa, ja vähäkulutuksisia autoja on pakon edessä maalla kaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi