Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä ok, että sukulainen tarjoilee 17 vuotiaalle kaljaa

Vierailija
28.07.2018 |

teini ei ole juonut aiemmin, oli sille muutaman kaljan antanut kun olivat olleet saunomassa.

Mun mielestäni se ei ole tämän sukulaisen päätettävissä voiko teinille antaa kaljaa

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai se väkisin juottanut?

Vierailija
2/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei seurannut siitä mitään hyvää että aloitin alkoholin käytön alaikäisenä juurikin sukulaisten avustuksella. Hyvin ehtii mukaan siihen touhuun aikuisenakin. Eli en tykkäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro kuka olet, sairasta teen Lasun.

Vierailija
4/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On OK, jos vanhemmat eivät itse opeta juomaan järkevästi (siis esimerkiksi 17-vuotiaalle yksi lasi viiniä jonkun hienomman ruuan kanssa juhlapäivänä). Tuon ikäinen on jo varmasti kavereidenkin kanssa saunoessa juonut pari kaljaa..

Vierailija
5/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On OK.

Vierailija
6/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin vanhempana arvostanut jos sukulainen olisi ensin kysynyt meiltä on ok

Vierailija
7/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Ryyppään ehtii myöhemminkin

Vierailija
8/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole ok. Lapsen itse pitäisi ymmärtää että odottaa nyt vaan siihen 18 vuoden ikään ja tuollaista sukulasta vetäisi turpiin.

Vierailija
9/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

no nimenomaan se, kun ei ole todellakaan kysytty että onko ok, aivankuin he saisivat tällaisesta asiasta päättää. Ja tämä teini ei ole ennen juonut, hörpyn joskus ottanut luvan kanssa.

Vierailija
10/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-vuotias on jo tarpeeksi vanha itse päättämään, ottaako kaljaa vai ei. Pianhan saa sitä jo itsekin kaupasta haettua. Minusta ei vanhempien lupaa tarvi pyytää.

Vierailija
11/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sukulainen tiesi, että te ette hyväksy 17 -vuotiaan kaljanjuontia, niin ei ole ok. Ilmeisesti 17-vuotias ei ilmeisesti myöskään tiennyt, että tarjoilusta on ihan ok kieltäytyäkin – mistä/ kenestä se johtuu? Onko sekin sukulaisen vika? 

Vierailija
12/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilleni olen ostanut kun ripille ovat päässeet. Käyttävät fiksusti verrattuna meikäläiseen samassa iässä.

Vierailija
13/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole ok. Lapsen itse pitäisi ymmärtää että odottaa nyt vaan siihen 18 vuoden ikään ja tuollaista sukulasta vetäisi turpiin.

Joo kyllä väkivalta on huomattavasti pienempi paha kuin pari olutta.

Vierailija
14/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikoshan tuo on, antaa alaikäiselle alkoholia.

Vierailija
15/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Tanskassa on ihan laillista tarjoilla 16-vuotiaille ja sitä vanhemmille olutta ja viiniä.

Vierailija
16/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok. Jos tuon ikäiselle pitää alkoholia tarjota, se tehdään vanhempien toimesta. Puoli lasillinen viiniä aterialla tai yksi kuohujuomalasillinen juhlissa. Ja nimenomaan jos vanhemmat näin päättävät. Kenenkään muun ei tarvitse tyrkyttää alaikäiselle alkoholia!!

Vierailija
17/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no nimenomaan se, kun ei ole todellakaan kysytty että onko ok, aivankuin he saisivat tällaisesta asiasta päättää. Ja tämä teini ei ole ennen juonut, hörpyn joskus ottanut luvan kanssa.

Ei tietenkään ole 🙄

Vierailija
18/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole 🙄

Nuorten juominen vähenee koko ajan. Ei se ole nykynuorille sellainen juttu mikä se oli meille -90-luvun nuorille. Monet maistaa nykyään alkoholia vasta aikuisena. Juopottelua pidetään junttina ja siitä päätyy helposti johonkin videolle.

Vierailija
19/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein koska laki sitoo meitä ja se on 18 vuotta.

Itse pidän siitä kiinni.

Ikävä kyllä lastensuojelu myös vaatii tämän. Jos nuori jää kiinni niin lastensuojelu keissi siitä tulee.

Kerran ollut kun teini töppäile ihan päiviseltään.

Vierailija
20/92 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen alkoholilakihan sanoo näin (pykälä 90):

Joka tahallaan

1) 85 §:n 1 momentissa tarkoitetun paikan omistajana, tilaisuuden toimeenpanijana tai järjestyksenvalvojana sallii alkoholijuoman nauttimisen momentissa tarkoitetussa paikassa 85 §:n 3 momentin vastaisesti,

2) tarjoaa alle 18-vuotiaalle alkoholijuomaa tai väkiviinaa niin, että tämä siitä juopuu, ja tarjoamista voidaan alaikäisen ikä, kypsyysaste ja muut olosuhteet huomioon ottaen kokonaisuudessaan pitää moitittavana tai

3) markkinoi mietoa alkoholijuomaa 50 tai 51 §:n vastaisesti,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, alkoholirikkomuksesta sakkoon.

Eli kyllähän lapselleen voi alkoholia antaa, muttei liikaa ettei humallu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän