Te joilla ei ole fyysisiä esteitä kuukupin käytölle, miksi ette halua käyttää sitä?
Ostin vasta ensimmäiseni, ei ole vielä tarvinnut kokeilla mutta odotan mielenkiinnolla. Oma syyni oli pieni pelko siitä etten saisi sitä asetettua oikein, mutta turha miettiä noin kun harjoittelemalla se lopulta onnistuu ja on sinne isompaakin tavaraa saanut mahtumaan...
Yksi syy sen ostolle oli halu elää ekologisesti ja tunsin huonoa omatuntoa siitä läjästä roskaa mikä syntyy omista ja kaikkien muiden naisten kuukautisista. Kuvitelkaa massiivinen menkoille haiseva roskavuori.
En vänkää vastaan tai yritä käännyttää, joten ei tarvitse vastata aggressiivisesti.
Kommentit (118)
Ei kuukuppeja kirjoitti:
Ah, "tykkään" ihan v*tusti ajatuksesta, että se kuppi kippaa emättimessä ja muutamassa sekunnissa punainen lasti loistaa housujen läpi koko maailmalle.
eihän se nyt siellä mahdu kippaan
Suosittelen kaikkia kokeilemaan. Itse ostin ensimmäisen 25-vuotiaana (eli n. 10v sitten) ja toivoin silloin, että olisin tajunnut kokeilla jo 10v aiemmin. Niin paljon aikaa meni siteiden ja tampoonien kanssa tuhratessa. Olo on niin kuin mitään menkkoja olisikaan. Jotenkin myös paljon puhtaampi fiilis. Toki vaatii jonkun verran harjoittelua, että saa oikeaan kohtaan oikein asennettua, mutta kun homma on hanskassa niin sitten on paljon miellyttävämpi vaihtoehto. Tämän enempää en käännytä.
Olen harkinnut mutta käytännössä kuppi olisi liian hankala. Kuppia pitäisi tyhjentää usein koska kuukautiseni ovat runsaat. Töissä ei olisi mahdollista parin tunnin välein käydä vessassa. Suurin tamponi kestää pahimpina päivinä juuri nelisen tuntia. Tamponin lisäksi käytän silloin myös pientä sidettä. En myöskään halua ronkkia julkisissa vessoissa alapäätä kuukautisten aikaan. Kotivessassa olisi eri asia. Valitettavasti joudun käymään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kaikkia kokeilemaan. Itse ostin ensimmäisen 25-vuotiaana (eli n. 10v sitten) ja toivoin silloin, että olisin tajunnut kokeilla jo 10v aiemmin. Niin paljon aikaa meni siteiden ja tampoonien kanssa tuhratessa. Olo on niin kuin mitään menkkoja olisikaan. Jotenkin myös paljon puhtaampi fiilis. Toki vaatii jonkun verran harjoittelua, että saa oikeaan kohtaan oikein asennettua, mutta kun homma on hanskassa niin sitten on paljon miellyttävämpi vaihtoehto. Tämän enempää en käännytä.
Miten niin siteiden kanssa menee paljon aikaa? Eivät vaadi dedinfiointia eikä muita toimenpiteitä.
Miksi kuukuppifanaatikoilla aina tulee tuo ihmeellinen laulu "menkkasiteitten haisevista jätevuorista". Kyllä ne roskat Suomessa ihan poltetaan. Ei ole mitään menkkajätevuoria.
Itse en voi otsikon aiheeseen vastaa kun mulla on nimenomaan fyysinen este kuppien käyttämiselle. En voi käyttää ees tamponeja. Mutta kyllä nuo fanaatikkojen laulut huonoista omatunnoista on kummallisia. Minä en ole koskaan kokenut aiheesta huonoa omatuntoa. Vuotokin on niin pahaa että siteitä kuluu varmaan tuplat normaalikäyttäjään verrattuna. Kyllä mä katson että sen saastututtavuus on aika pientä vaikkapa ihmisten yleiseen kerskakulutukseen verrattuna, esim. tämä muoti-ilmiö konmaritus, jossa heivataan puolet koti-irtaimistosta mäkeen ja puoli vuotta myöhemmin haalitaan lisää krääsää joka hetken päästä taas konmritetaan pois uusien tieltä...
Tykkään käyttää siteitä eikä kiinnosta ostaa turhaan mahdollisesti minulle toimimatonta kuppia. Tamponit eivät sovi anatomialleni (emätin on luiska ja sattuu saakelisti ottaa ne pois). Joten käytän itselleni mieluista vaihtoehtoa enkä tunne minkäänlaista syyllisyyttä siitä.
Onpas paljon ennakkoluuloja tässä ketjussa. Olen lukioikäisestä asti käyttänyt eli yli 10 vuotta, alkuun oli luotto-ongelmia, mutta kymmenessä vuodessa alkaa aika hyvin oppia anatomiansa ja mikä itselle sopii ja mikä ei. Koskaan ei ole kuppi mennyt "nurin", niin kuin joku sössötti tuolla ylempänä. Joskus menkkojen alussa ja pidempien yöunien jälkeen on kiire vessaan täyden kupin kanssa, muutoin ei täyty yli äyräiden. Poistaminen on helppoa, eikä sormiakaan likaa niin paljoa, kuin voisi kuvitella.
Kuppi ei tunnu paikoillaan ollenkaan. Joskus voi asettaessa jäädä normaalia alemmas, jolloin tuntuu, mutta kuppia voi pyöräyttää pikkasen ylemmäs. Sen päässä olevan tiitin leikkasin heti ensikättelyssä pois, sillä kuppi lähtee pois ihan sovinnolla ilmankin. Noi uudet kupit tuntuu olevan entistä pehmoisampaa materiaalia ja mielestäni helpompi taitella sisäänlaitettaessa. Elämä on huomattavasti helpompaa, en voisi kuvitella palaavani tamponeihin saati siteisiin.
Vierailija kirjoitti:
En käytä, koska ällöttää ajatus sen hygieenisenä pidosta, säilytyksestä ja todellakaan en ala keittelemän sitä missään kattilassa ja sitten säilyttämään sitä kyseistä kattilaa ties missä(keittiön kaapissa? Vessassa? Missä te käyttäjät säilytätte kuppikattilaanne? Oletteko merkanneet sen jotenkin kupikattilaksi ettei joku toinen käytä sitä vahingossa esim. ruoanvalmistukseen?)
Pyrin kyllä muuten kokoajan vähentämään esimerkiksi muovijätteen määrää, mutta kupin käyttöön en vaan yllämainitusta syystä ole ryhtynyt. Minulla on niukat kuukautiset, joista selviän parilla tampoonilla kuukaudessa.
Minulla on pieni kannellinen purkki, jossa desinfioin kupin kuumassa vedessä, samassa purkissa myös säilytän kuppia kylppärin kaapissa.
En halua tunkea mitään sisälleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin siteiden kanssa menee paljon aikaa? Eivät vaadi dedinfiointia eikä muita toimenpiteitä.
Tarkoitin, että 11-vuotiaasta 25-vuotiaaksi tuhrasin siteiden kanssa eli pitkä ajanjakso. Itseäni ällöttää enemmän ne veriset siteet housuissa ja se valumisen tunne, mikä tulee siteillä. Ja niitä saa olla koko ajan vaihtamassa. Siteet myös hiostavat ja tamponit kuivattavat limakalvoja. Kupin kanssa näitä ongelmia ei ole.
Tamponit kesti minulla n. 3 tuntia kunnes piti vaihtaa ja siteet ehkä sen 2 tuntia. Kuppia pitää tyhjätä eka päivänä 3 kertaa (aamu, iltapäivä ja ilta) ja seuraavina päivinä riittää aamuin illoin.
Kuukupin keittäminen ei ole pakollista (kuten moni näyttää luulevan). Sen voi desinfioida myös desinfiointiaineella. Välityhjennyksissä voi pestä kädet ja huuhtaista kuukupin veden alla tai käyttää sille sopivaa pesunestettä.
Kuukupin käyttö ei kiinnosta tarpeeksi, vaan käytän kertakäyttöisiä sekä välillä kestositeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällöttää ajatuskin, anteeksi nyt vaan. En voisi kuvitellakkaan käytyäväni. Elän mammuttiaikaa ja käytän vain terveyssiteitä.
Kaikki sisään laitettava tuntuu. Ihan hyvä näin.Ei muuten tunnu kun se on oikein asetettu. Emätin on oikeasti aika tumnoton.
Mulla tuntuu epämiellyttävältä, joskus myös kivuliaalta. Sinnikkäästi käytin kuppia monta kuukautta, ostin paria eri kokoakin. Kupin käyttö oli kuitenkin niin hankalaa ja epämiellyttävää, että luovutin.
Sottaamisen pelkoisille: Mulla on vessan kaapissa aina kertakäyttöhanska, jonka laitan käteen ennen kupin poisottamista ja asettamista. Pysyy sormet puhtaina, pesen hanskan joka käytön jälkeen ja vaihdan tarvittaessa uuteen, mutta en suinkaan koko ajan, koska se pysyy pesemällä ihan hyvänä. Töissä mulla on vessan kaapissa myös hanska, ja matkustaessa laukussa jossain pienessä muovipussissa tms. Ei ole katastrofi, jos se jonnekin jää tai joskus unohtuu matkasta.
Ainoastaan mökkiolosuhteissa koen kupin hieman hankalaksi, jos joutuu käymään ulkovessassa tms. tai ei pääse saunaan yksin. Muuten kuppi on hirveän paljon helpompi, kun ei tarvitse edes sitä pikkuroskista, johon tamponit ja siteet pitäisi piilottaa.
Minulla on niin kivuliaat ja runsaat kuukautiset, etten luota kuukuppiin.
Se täyttyisi hetkessä.
Kun muutenkin kuukautisiin tuhrautuu viikko kuukaudesta haluan hoitaa ne mahdollisimman helposti.
En jaksa enää lisäsähellystä. En tunne siitä huonoa omaatuntoa.
Nykyään on helppoja ja hyviä siteitä. Ja tamponeja jotka on helppo laittaa ja hävittää.
Joudun töissä pitämään sekä sidettä että tamponia pahimpana vuotopäivinä.
Kamalaa kesken kokouksen olisi huomata, että kuukuppi vuotaa yli, eikä voi lähteä kesken pois.
Tai keksiä hätävalhe poistumiseen.
Niille kenellä on niukat ja kivuttomat kuukautiset ehkä sopii.
Kadehdin teitä parin päivän tai parin tamponin naisia.
Kuukuppi on hankala julkisissa vessoissa. Missä/miten se pitäisi pestä vessassa, jossa ei ole bide-suihkua eikä lavuaaria vessanpöntön vieressä? Mennäänkö housut nilkoissa vessakopin ulkopuolella olevalle lavuaarille vai pitääkö kuljettaa mukana jotain pesunestettä?
Vierailija kirjoitti:
Kuukupin keittäminen ei ole pakollista (kuten moni näyttää luulevan). Sen voi desinfioida myös desinfiointiaineella. Välityhjennyksissä voi pestä kädet ja huuhtaista kuukupin veden alla tai käyttää sille sopivaa pesunestettä.
Miten huuhtaisette kupin julkisessa vessassa? Kopeissa harvoin on lavuaaria ja vesihanaa. Ei esim. meillä töissä. Itse en voisi tulla vessakopista ulos huuhtomaan kuppia koska jo siinä ajassa vuotaisin niin että vaatteet likaantuisi. En siis voi nousta pöntöltä ilman kuukautissuojaa. Pitäisi olla toinen kuppi mukana vaihtoa varten. Isoimmalla yösiteellä pärjään reilun puoli tuntia sen parin päivän aikana kun lorotus on runsaimmillaan. Varmaan aika usein sitä kuppia pitäisi olla tyhjäämässä.
Ohi aiheen, mutta pestäänkö vai desinfoidaanko kuppi vaihdon yhteydessä?
Jos siis vaihtaa vaikka yleisessä vessassa niin riittääkö huuhtelu kuumalla vedellä vai miten?
Ja just, jos ei ole juoksevaa vettä juuri vaihdon hetkellä?
Tuntuu vain, että kamala bakteerimäärä siinä kuukupissa muhii ihmisen sisällä.
Tamponi ja side heitetään menemään, mutta sama, jo käytetty kuukuppi laitetaan vaihdossa taas takaisin sisään.
Riittääkö esimerkiksi kerran päivässä keittäminen pitämään vuorokauden aikana bakteerit kurissa?
Huh, en ole bakteerikammoinen, mutta en tykkäisi.
En halua tunkea muovitötsää pilluun. Tamponinkin laitto tuntuu ikävältä, mutta käytössä sitä ei huomaa. Tamponeja on helppo pitää aina pari laukussa, ja jos unohtuu, voi ostaa uuden paketin. Kuukuppi pitäisi aina muistaa pitää mukana, pitäisi jaksaa pestä, pitäisi jaksaa taistella paikoilleen ja pois... En usko, että 3-4 tamponia kuussa on mikään jäätävä jätevuori. Sitä jätteen tuottoa ja kulutusta voi karsia muualtakin.
Minulla on jonkinlainen herkkyys veren näkemiselle. Mitkään TVssä tai kuvissa nähdyt veret ei aiheuta mitään, mutta jos livenä on jossain vähän enemmän niin se on melkein taju pois. Siksi käytän sidettä, sitä vaihtaessa voi istua ja vaihtaa nopeasti uuteen vaikkei olisikaan kovin täynnä, tamponit kuivattaa jos eivät täyty ja kupin kanssa joutuisi sähläämään paljon.