Te joilla ei ole fyysisiä esteitä kuukupin käytölle, miksi ette halua käyttää sitä?
Ostin vasta ensimmäiseni, ei ole vielä tarvinnut kokeilla mutta odotan mielenkiinnolla. Oma syyni oli pieni pelko siitä etten saisi sitä asetettua oikein, mutta turha miettiä noin kun harjoittelemalla se lopulta onnistuu ja on sinne isompaakin tavaraa saanut mahtumaan...
Yksi syy sen ostolle oli halu elää ekologisesti ja tunsin huonoa omatuntoa siitä läjästä roskaa mikä syntyy omista ja kaikkien muiden naisten kuukautisista. Kuvitelkaa massiivinen menkoille haiseva roskavuori.
En vänkää vastaan tai yritä käännyttää, joten ei tarvitse vastata aggressiivisesti.
Kommentit (118)
Mua ällöttää se veri siinä kupissa. Siteessä se on eri asia kun se on imeytyneenä, mutta "irtonainen" veri tekee pahoinvoivaksi.
Vuotaa niin paljon että koko ajan saisi olla tyhjentämässä. Kokeiltu on
Koska tuntuu älyttömän epähygieeniselta alkaa tonkimaan kuukatisverta täynnä olevaa kuppia pois.
Liikaa vaivaa. En tarvitse kuin pari sidettä menkkojen aikana (jos en hikoa paljoa ym), yhden ekaksi päiväksi, yöllä en tarvitse ja toisen seuraavaksi päiväksi.
Vuoto on niin runsasta, että kuppia pitäisi tyhjentää parin tunnin välein. Jos ei tyhjennä niin tulee pahojakin ohivuotoja, joten käyttö ei ole kovinkaan mielekästä. Tamponin kanssa sen taas jollain tavalla tuntee, kun alkaa olla aika vaihtaa ja vaihto tottakai myös nopeampaa ja yksinkertaisempaa.
Kuukuppi oli todella näppärä, sillä menkkoja odotellessa kupin katsoin aamulla ja illalla. Voimakkaamman vuodon aikaan piti katsoa useammin, ja sitten vaihdevuosien muutaman menkkahelvetin aikana piti käyttää jättimäistä yösidettä. Normaalimenkkojen aikaan ei tullut ohivuotoja.
Onhan kuukupin sisältö alkuun ällöttävää, mutta kyllä minä siihen totuin. Pesemiseen käytin puhdistusainetta, niin ei tarvinnut keitellä.
Käytän usein kotona kestositeitä. Kuppia käytän lähinnä, jos menen uimaan. Kupin kanssa tuntuu, ettei virtsarakko tyhjene kunnolla. Siksi en kuppia kovin paljon käytä. Muuten se on kyllä tosi hyvä.
En tykkää laittaa sormia sisääni. Yök.
Käytän pääasiallisesti kestosuojia jotka mukavat. En ole vieläkään tutustunut kuppiin vaikka mielessä on ollut. Mistä semmoisen voisi tilata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy sen ostolle oli halu elää ekologisesti ja tunsin huonoa omatuntoa siitä läjästä roskaa mikä syntyy omista ja kaikkien muiden naisten kuukautisista. Kuvitelkaa massiivinen menkoille haiseva roskavuori.
Huonoa omatuntoa siitä, että sattui syntymään naiseksi ja kärsimään kuukautisista? Ööö. Naisen biologia on mitä on, joten jokainen käyttäköön sitä, mikä tuntuu hyvältä. Mielestäni on täysin absurdia, että tamponit, siteet ja kuukupit ylipäänsä maksavat. Jos miehillä olisi kuukautiset, näitä tarvikkeita jaettaisiin ilmaiseksi kaduilla. Joten ei, en tunne huonoa omatuntoa siitä, että käytän mieluisiani suojia.
Huono omatunto tulee siitä kun tietää kestävämpien vaihtoehtojen olevan olemassa mutta oman mukavuutensa tai minkä ikinä takia valitsee ympäristöä rasittavampia vaihtoehtoja. Synnyin ihmiseksi ja silti lihansyöntikin aiheuttaa tunnontuskia, siksi en enää osta sitä.
Tiesitkö, että omaan hiilijalanjälkeen voi vaikuttaa monella muullakin (ja paljon tehokkaammalla!) tavalla, kuin käyttämällä kuukuppia ja olemalla kasvissyöjä?
Ah, "tykkään" ihan v*tusti ajatuksesta, että se kuppi kippaa emättimessä ja muutamassa sekunnissa punainen lasti loistaa housujen läpi koko maailmalle.
Minulla on kuppi, mutta se tuntuu todella inhottavalta sisällä, painaa jotenkin ikävästi, enkä pysty pissaamaan sen kanssa, isommasta hädästä puhumattakaan. Pitäisi siis joka pissakäynnin yhteydessä sählätä sen kupin kanssa. Menkat on muutenkin niin ikävä ja kivulias juttu, että valitsen ne suojat, jotka ovat mukavimmat käyttää. Nimim. 47v, vaihdevuosia odotellessa
Tykkään käyttää siteitä.
Kuukupin työntäminen syvälle sisään ei ajatuksena houkuttele.
Mutta voisin käyttää kestositeitä.
Siksi en käytä, että minulla erittäin runsaat kuukautiset, joudu ekat kolme päivää käyttämään pisintä ja paksuinta yösidettä ja senkin joudun vaihtamaan reilun tunnin välein. En haluaisi koko ajan pelätä ohivuotoja kuukupin kanssa ja kaivella sitä verisestä römpsästäni. Johan siinä olisi limakalvot kovilla! Tämä on myös se syy, miksi en käytä tampooneja, niitä pitäisi olla koko ajan vaihtamassa, ja ne hankaavat limakalvoja.
Lisäksi tuo verisin sormin touhuilu tuntuu epähygieniseltä ja sottaiselta. Hyi. Kukin tehkööt mitä haluaa, minä jätän tämän uutuuden väliin.
Koska en tunne tarvetta sellaiseen.Tamponit riittävät.
Minulla syyt ovat hygieniaan liittyviä. En halua ronklata alapäätä kuukautisten aikaan. Lisäksi mietityttää että miten sen saa pidettyä puhtaana. Joutuuko tosiaan keittelemään jossain kattilassa yms. 🤢Ja pitääkö sitä kuppia huuhdella altaassa jossa sitten pesee kasvojaan ja hampaitaan. On vaan niin rivon oloista hommaa että ei pysty.
ällöttäisi tunkea sinne joku tommonen, e-pillereillä pärjään.
Kuvottaa ajatus siitä sen putsaamisesta ja keittämisestä (?). Olen mukavuudenhaluinen.
Mulla ei kai sinänsä ole fyysistä vikaa joka estäisi käytön, mulla on vaan erittäin hyvät lihakset lantionpohjassa, tämä on todettu juttu anismuksen vuoksi. Jos en osaa olla sopivasti rentona, niin en saa kuppia pois. Se on sen verran stressaavaa sen kanssa taistella, että käytän mieluummin ihan tavallisia siteitä. Ne menee nykyään polttoon ja energiaksi, eli yleensä kaukolämmöksi, eli ne kierrätetään puhtaimmalla mahdollisella tavalla ilman, että mun tarttis mennä ensiapuun alapäähän jumittuneen vierasesineen vuoksi kuten kerran...
Yritin sitä asentaa, mutta sattui ihan mielettömästi, joten en ole uudestaan kokeillut.
Minut raiskattiin yli 10 vuotta sitten ja olen saattanut arpeutua sillä tavoin, etten pysty koskaan kuukuppia käyttämään. Tuolloin vuosin verta useita päiviä, koska haavat olivat niin suuret.