Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla ei ole fyysisiä esteitä kuukupin käytölle, miksi ette halua käyttää sitä?

Vierailija
28.07.2018 |

Ostin vasta ensimmäiseni, ei ole vielä tarvinnut kokeilla mutta odotan mielenkiinnolla. Oma syyni oli pieni pelko siitä etten saisi sitä asetettua oikein, mutta turha miettiä noin kun harjoittelemalla se lopulta onnistuu ja on sinne isompaakin tavaraa saanut mahtumaan...

Yksi syy sen ostolle oli halu elää ekologisesti ja tunsin huonoa omatuntoa siitä läjästä roskaa mikä syntyy omista ja kaikkien muiden naisten kuukautisista. Kuvitelkaa massiivinen menkoille haiseva roskavuori.

En vänkää vastaan tai yritä käännyttää, joten ei tarvitse vastata aggressiivisesti.

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuukupin käyttö edellytä, että kaikki muut kuukautissuojat tulisi samantien polttaa. Jos nyt menee vaikka festareille, mökille tai jonnekin, missä tietää, että ei ole juoksevaa vettä käden ulottuvilla, niin mikään ei estä käyttämästä jotain muuta suojaa.

Vierailija
82/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaan niin pirun mukavuudenhaluinen etten jaksa lähteä vänkkäämään minkään kupin kanssa, etenkin kun nuo menkat nyt muutenkin on ihan perseestä ylipäätään. Valitsen sen vaihtoehdon joka on minulle helpoin, kätevin ja mukavin, eli tamponin. Se on ikävää että luonto kärsii, mutta tässä asiassa en jousta ollenkaan koska en jaksa kärsiä joka kuukausi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käyttänyt tampoonejakaan koska en halua työntää sisääni mitään. Käyttäisin kuppia mielelläni muuten, mutta en osaa edes kuvitella miten työntäisin sitä sisääni. Ei mun sisälle mahdu kuin yksi sormi, niin miten helkkarissa sitä tietäisi että se menee sinne oikein ja asettuu? Miten sitä reikää sitten yrittäisi roplata? Joo ei. Mulle riittää se että on synnytyksistä ja niihin liittyvistä ronkkimisista selvinnyt, ei enää lapsia tule, eikä tarvi pahemmin ronkkia, kaipa papa-kokeeseen pitää vielä muutaman kerran elämän aikana mennä, se riittäkööt.

Vierailija
84/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka, ei kuukautisia ollenkaan eikä tarvetta kuukupille eikä siteille.

Vierailija
85/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut kuukautisia pariinkymmeneen vuoteen, joten en ole viitsinyt kuukuppia käyttää. Haittaako se?

Vierailija
86/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan käyttänyt tampoonejakaan koska en halua työntää sisääni mitään. Käyttäisin kuppia mielelläni muuten, mutta en osaa edes kuvitella miten työntäisin sitä sisääni. Ei mun sisälle mahdu kuin yksi sormi, niin miten helkkarissa sitä tietäisi että se menee sinne oikein ja asettuu? Miten sitä reikää sitten yrittäisi roplata? Joo ei. Mulle riittää se että on synnytyksistä ja niihin liittyvistä ronkkimisista selvinnyt, ei enää lapsia tule, eikä tarvi pahemmin ronkkia, kaipa papa-kokeeseen pitää vielä muutaman kerran elämän aikana mennä, se riittäkööt.

Onko sulla miehen penis ja syntyneet vauvat olleet yhden sormen kokoisia?

Vierailija
87/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pahat kuukautiskivut ja sisäiset suojat pahentaa kramppeja, valitettavasti. :/ Kakkaaminenkin sattuu kun tuntee miten uloste muljahtelee silloin kun vaginassa on jotain "ylimääräistä" painamassa ns. suolta "kasaan", en tiedä miten paremmin selittäisin. Pienet tamponit on vielä ok mutta suuremmat ja kuppi aiheuttaa näitä inhottavia tuntemuksia. Muutenkin krampit pistää aina vatsan ripulille, ei ole voimia säätää sisäisiä suojia silloin....

Vierailija
88/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampooni on niin kätsy, niin en koe tarpeelliseksi vaihtaa sitä mihinkään. Ja joku menkkakattila keittiössä, öö hyi hele. Kippoja ja kuppeja on tarpeeksi muutenkin, niin vielä tommoinen kerrran kuussa käytössä oleva kattila, no thänks.

Vierailija
89/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua tunkea muovitötsää pilluun. Tamponinkin laitto tuntuu ikävältä, mutta käytössä sitä ei huomaa. Tamponeja on helppo pitää aina pari laukussa, ja jos unohtuu, voi ostaa uuden paketin. Kuukuppi pitäisi aina muistaa pitää mukana, pitäisi jaksaa pestä, pitäisi jaksaa taistella paikoilleen ja pois... En usko, että 3-4 tamponia kuussa on mikään jäätävä jätevuori. Sitä jätteen tuottoa ja kulutusta voi karsia muualtakin.

Tamponien menekistä päätellen sun menkat kestää vuorokauden, ei sun tarvitsisi kuppia siis tyhjentää kuin kerran 24h aikana.

Vierailija
90/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen valitkoon itselle sopivan ja mukavimman kuukautissuojan, kyse on niin henkilökohtaisesta asiasta. Itse käytän pääsääntöisesti kuppia. Joskus loppuvuodosta pärjään pikkuhousunsuojalla ja joskus kuukautiset pääsevät yllättämään ollessani pois kotoa, tällöin joudun ostamaan siteitä.

Joku kysyi mistä kuppeja voi ostaa: apteekeista muun muassa. :)

Omaa kuppikattilaani (tai oikeammin -kasariani) säilytän keittiössä ylimmällä hyllyllä, tyystin eri paikassa kuin muita kattiloita/pannuja. Toistaiseksi kukaan ei ole yrittänyt käyttää ko. kasaria muuhun tarkoitukseen. :D

Julkiset vessat ovat vähän ongelma joo, pyrin aina valitsemaan wc:n, jossa on bidee ja/tai lavuaari. Onneksi on myynnissä myös yksittäispakattuja kuppiliinoja, joilloin kupin sisällön voi kaataa pyttyyn ja puhdistaa itse kupin liinalla. Monesti omalla kohdallani tyhjennysväli voi olla aika pitkäkin, joten usein pääsen lopulta asioimaan vessassa, jossa pesut hoituu helposti.

Alkuun "irtoveri" (niin kuin joku kupissa olevaa verta kuvaili) oli vähän outoa ja kauhistuttavaakin, mutta outoudesta pääsi nopeasti yli. Nykyään se on minulle jo normaali asia. 

Minulle kuppi on ollut arjen pelastus, kuukautiset menevät melkein huomaamatta ohi. Tsemppiä kaikille, joille kuukautiset aiheuttavat tuskaa! Toivottavasti löydätte juuri itsellenne sopivan suojan, oli se sitten mikä vain. :)

Vierailija
91/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekee kupin puhdistamisesta hankalampaa kuin vaikka aikuistenlelujen puhdistamisesta? Samalla tavalla niidenkin puhtaudesta täytyy pitää huolta. Vai jääkö nekin käyttämättä, kun on ällöä ja epähygienistä?

Vierailija
92/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa pestä ja keittää. Olen myös niin herkka, että tuntisin sen takuulla koko ajan Lisäksi emätin on lyhyt ja kuppi todennäköisesti törröttäisi osin ainakin ulos tjms.

Olen pärjänyt tamponien ja siteiden kanssa jo 36 vuotta, pärjään varmasti vaihdevuosien alkamiseen saakka. Vuotoni on aina ollut normaalia tai niukkaa, öisin käytän tamponia.

Vierailija
93/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään syytä puolustaa kuppia. Sen kun teette jätettä, ihan sama mulle. Ainoa syy miksi kehottaisin edes kokeilemaan on se, että se vaan on niin paljon miellyttävämpi kuin mikään muu suoja. Harmittaa vaan ihmisten puolesta kun eivät uskaltaudu kokeilemaan epäluuloisina. Se on oikeasti mukavuuden kannalta suuri menetys. Voihan niihin muihin suojiin halutessaan palata jos kuppi ei tunnu omalta. Veikkaan, että kokeiltuaan moni ei näin kuitenkaan tee.

Vierailija
94/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jotenkin painoi ja tuli ohivuotoa. Töissä tarvitsin tuplavarmistuksen eli tamponi+side (olen suuhyggari). En siis luottanut kuppiin. Käytin kyllä pääasiassa kestositeitä, tuo tuplavarmistus oli menkkojen kolme ekaa päivää. Nykyään mulla on tosi harvoin menkat kun syön minipillereitä (max pari kertaa vuodessa) joten roskan määrä on pieni. Lapsenikin vaipatin aikoinaan kestovaipoilla.

Vierailija
95/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohi aiheen, mutta pestäänkö vai desinfoidaanko kuppi vaihdon yhteydessä?

Jos siis vaihtaa vaikka yleisessä vessassa niin riittääkö huuhtelu kuumalla vedellä vai miten?

Ja just, jos ei ole juoksevaa vettä juuri vaihdon hetkellä?

Tuntuu vain, että kamala bakteerimäärä siinä kuukupissa muhii ihmisen sisällä.

Tamponi ja side heitetään menemään, mutta sama, jo käytetty kuukuppi laitetaan vaihdossa taas takaisin sisään.

Riittääkö esimerkiksi kerran päivässä keittäminen pitämään vuorokauden aikana bakteerit kurissa?

Huh, en ole bakteerikammoinen, mutta en tykkäisi.

Kupin tyhjennyksen yhteydessä pestään mielellään miedolla pesunesteellä. Suurin osa bakteereista häviää näin. Riittää kun desinfioi menkkojen välillä.

Ei niitä bakteereita niin paljon siellä "muhi". Tamponi on otollisempi alusta bakteerien kasvulle. Kupin käyttö ei altista läheskään samalla tavalla tulehduksille. En ole kuullut että kupin käytöstä olisi kenellekään tullut esimerkiksi toksista sokkioireyhtymää, tamponien käytössä suositellaan lyhyempää vaihtoaikaa juuri siksi (oliko se korkeintaan 8 tuntia, kuppia voi huoletta pitää vaikka 12 tuntia jos vuoto sallii).

Vierailija
96/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tekee kupin puhdistamisesta hankalampaa kuin vaikka aikuistenlelujen puhdistamisesta? Samalla tavalla niidenkin puhtaudesta täytyy pitää huolta. Vai jääkö nekin käyttämättä, kun on ällöä ja epähygienistä?

No kyllä minä sanoisin että kupissa huonoin puoli on se että se pitää pestä joka tyhjennyksen yhteydessä :D

Ei se nyt silti niin iso asia ole, mutta siteisiin ja tamponeihin verrattuna: pese kädet, ota kuppi pois, pese kuppi, laita kuppi sisään, pese kädet.

Kun taas ota side/tamponi pois, laita uusi, pese kädet...

Tässä ketjussa monet kertovat kyllä juuri fyysisiä syitä, tuntuu ikävältä tai ei halua työntää mitään sisäänsä.

Vierailija
97/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siis vaihtaa vaikka yleisessä vessassa niin riittääkö huuhtelu kuumalla vedellä vai miten?

Tamponi ja side heitetään menemään, mutta sama, jo käytetty kuukuppi laitetaan vaihdossa taas takaisin sisään.

Riittääkö esimerkiksi kerran päivässä keittäminen pitämään vuorokauden aikana bakteerit kurissa?

Kupin tyhjennyksen yhteydessä pestään mielellään miedolla pesunesteellä. Suurin osa bakteereista häviää näin. Riittää kun desinfioi menkkojen välillä.

Ei niitä bakteereita niin paljon siellä "muhi". Tamponi on otollisempi alusta bakteerien kasvulle. Kupin käyttö ei altista läheskään samalla tavalla tulehduksille. En ole kuullut että kupin käytöstä olisi kenellekään tullut esimerkiksi toksista sokkioireyhtymää, tamponien käytössä suositellaan lyhyempää vaihtoaikaa juuri siksi (oliko se korkeintaan 8 tuntia, kuppia voi huoletta pitää vaikka 12 tuntia jos vuoto sallii).

Kertoisiko joku miten hoidatte tuon pesun julkisessa vessassa esim. työpaikalla? Itselle harvoin kuukautiset sattuu juuri viikonlopuksi että voisi vaan olla kotona, ja kestävät tietysti kauemmin kuin kaksi päivää. Siis laitatteko jotain paperituppoja suojaksi housuihin että voitte tulla vessakopista pois yleiselle alueelle pesemään kupin. Miten muut ihmiset on suhtautuneet? Itsellä ei rohkeus taitaisi riittää pestä kuppia kun kollega vieressä pesee käsiään.

Vierailija
98/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisiko joku miten hoidatte tuon pesun julkisessa vessassa esim. työpaikalla? Itselle harvoin kuukautiset sattuu juuri viikonlopuksi että voisi vaan olla kotona, ja kestävät tietysti kauemmin kuin kaksi päivää. Siis laitatteko jotain paperituppoja suojaksi housuihin että voitte tulla vessakopista pois yleiselle alueelle pesemään kupin. Miten muut ihmiset on suhtautuneet? Itsellä ei rohkeus taitaisi riittää pestä kuppia kun kollega vieressä pesee käsiään.

Itselle on osunut työpaikkoja, joissa on joko yhden hengen vessat, joissa lavuaari tai usean kopin vessa, jossa jokaisessa kopissa lavuaari.

Vierailija
99/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ällöttää ajatuskin, anteeksi nyt vaan. En voisi kuvitellakkaan käytyäväni. Elän mammuttiaikaa ja käytän vain terveyssiteitä.

Kaikki sisään laitettava tuntuu. Ihan hyvä näin.

Ei muuten tunnu kun se on oikein asetettu. Emätin on oikeasti aika tumnoton.

Taas tätä samaa jankkausta. Usko nyt, kuukuppifanaatikko, että jokaisen naisen anatomia on yksilöllinen, joten kuukuppi ei sovellu kaikille vaikka olisikin oikein aseteltu.

Vierailija
100/118 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en pidä sellaisista suojista, jotka tungetaan emättimeen. En käytä tamponejakaan. Tosin nyt löysin asettimelliset tamponit ja nehän ovat jotenkin käyttökelpoisia, kun ei tarvitse tunkea sormia sisälle.

Tamponit myös tuntuvat yleensä inhottavalta, vaikka ne olisi kuinka oikein aseteltu. Tamponin pois vetäminen on aina hiukan kivuliasta tai epämukavaa. Uskoisin saman koskevan kuukuppiakin.

Vuodan vain ekat 1-2 päivää niin runsaasti, että pystyn käyttämään tamponia. Olen skeptinen sen suhteen, pystyykö kuppia käyttämään niinä useana päivänä, kun on vain tuhruvuotoa ja käytän normaalisti pikkuhousunsuojaa. Vai ovatko paikat liian kuivat? Ainakin tamponia on mahdoton käyttää, ellei vuoto ole tarpeeksi runsasta.

Tämä on minulle myös hygieniakysymys, kotonahan hygienia on helppoa mutta esim. töissä tuntuisi ikävältä asetella jotain kuppia tai tamponia. En tiedä, kantavatko muut jotain liinoja tai käsidesiä mukanaan? Aika usein julkisissa vessoissa ei ole kopissa lavuaaria ja/tai saippuaa. Kuukupissa myös epäilyttää sotkevuus ja epäkäytännöllisyys nimenomaan julkisissa vessoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan