IS: 2500 euroa tienaava Minna on perheenäiti, joka elää kädestä suuhun: näihin kaikki raha menee
Me Naiset: Vaikka nelikymppiset Minna ja Aapo ovat keskituloisia, heillä ei jää arjen kulujen jälkeen säästöön penniäkään.
Pohjanmaalla asuva Minna on keskituloinen toimistotyöntekijä, joka tekee satunnaista myyntityötä saadakseen lisätuloja. Hänen miehensä Aapo paiskii vuorotyötä elintarviketeollisuuden yrityksessä. Minnan ja Aapon perheeseen kuuluvat lisäksi 5- ja 7-vuotiaat tyttäret.
Minnan bruttotulot ovat 2 500 euroa kuussa. Palkasta jää verojen jälkeen käteen vajaat 1 800 euroa. Aapon tulot ovat epäsäännölliset vuorotyön takia, mutta verojen jälkeen noin 3 000 euron palkasta jää yleensä noin 2 000 euroa. Lisäksi Minna ja Aapo saavat kahdesta lapsesta lapsilisät.
Yhteensä pariskunnalla jää verojen jälkeen käteen siis noin 3 800 euroa. Vaikka summa voi kuulostaa suurelta, Minna ja Aapo joutuvat elämään kädestä suuhun.
– Suomessa ei ole mukavaa olla työssäkäyvä keskituloinen, jolla on asuntolaina, kaksi lasta ja kaksi autoa. Moni luulee, että koska perheessämme molemmat vanhemmat käyvät töissä, meillä olisi rahaa. Todellisuus on toinen: elämme kädestä suuhun joka kuukausi, eikä säästöön jää penniäkään, Minna kertoo.
Näin Minna ja Aapo kertovat kuluttavansa rahaa kuukaudessa:
Asuntolaina ja vastike: 900 euroa
Autolaina 220 euroa
Kulutusluottolainat: 234 euroa
Vakuutukset: n. 200–400 euroa
Kahden auton bensat ja dieselit: 200 euroa
Minnalla on perussairaus, lääkkeisiin menee noin 65 euroa kuussa, flunssa-aikana jopa 100 euroa. Kelan korvauskatto on ylittynyt monesti.
Päiväkotimaksu: 434 euroa
Laskut: 1000 euroa: laajakaista, DNA tv, puhelinlaskut, sähkölaskut, muut laskut
Ruoka: n. 600–1000 euroa kuukaudessa. Käyvät ostoksilla pääasiassa Lidlissä.
Kiinteiden menojen jälkeen Minnalle jää palkastaan 150 euroa. Se hupenee nopeasti laskuihin ja lasten vaatteisiin. Koska säästöjä pahan päivän varalle ei juuri ole, pienet yllättävät menot voivat saada talouden sekaisin. Kun Minnalle tuli tapaturmainen vamma jalkaan, lääkärikuluihin meni yllättäen rahaa.
Jatkuva rahanpuute ajaa Minnan perheen käyttämään luottoa, joka maksetaan kesälomarahoista. Välillä Minna haaveilee, että päiväkotimaksu olisi pienempi tai hänellä ei olisi perussairautta. Silloin rahaa voisi jäädä esimerkiksi uusiin vaatteisiin, kampaajaan tai matkustamiseen.
– Harmittaa, kun lapset eivät pääse mihinkään. Toivon, että nyt syksyllä koulun alkaessa olisi varaa viedä heidät kampaajalle, omasta kampaaja-ajasta en uskalla edes haaveilla.
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolaina on turha. Miksi ihmeessä on pitänyt ostaa noin helvetin kallis auto jos maksetaan tonnitolkulla vuodessa? Parilla tonnilla saa hyvän auton jolla ajaa 10 vuotta.
Ja nuo vakuutukset? Mitä ihmeen vakuutuksia pitää olla että menee monta tonnia vuodessa?
Lapsia kun kuskaa pitää olla iso ja turvallinen auto.
Ja kuka nyt muutenkaan millään ritsalla haluaa ajella.
Mun mies osti itselleen työmatkoja varten auton 6 vuotta sitten 700 eurolla, ei tarvinnut ottaa lainaa. Kerran on ollut muutaman satasen remontti, muuten käy ja kukkuu. Hyvin pääsee töihin ja takaisin kotiin. Varmasti menee vielä muutaman vuoden, ja jos ei, niin sitten ostaa uuden vanhan auton jonka saa muutamalla uuden auton kuukausiosamaksulla.
Auton tarkoitus on se että sillä pääsee varsin luotettavasti paikasta A paikkaan B. Uudetkaan autot ei ole luotettavia, niistä hajoaa joku ihme hilavitkutin ja sitten ei pääse moneen viikkoon mihinkään. Sukulaisella on käynyt niin parikin kertaa uuden auton kanssa, merkkiliikkeessä huollettiin ja osan saaminen kesti monta viikkoa, ja autolla ei ajettu edes kotiin vaan junalla kotiin reissusta ja sitten taas autoa hakemaan junalla. Ja tämä kävi kaksi kertaa eri auton kanssa ja molemmat autot alle puolen vuoden ikäisiä.
Mulla on sitten perheen isompi auto 1999 vuoden farmari jolla kuljetaan kesälomareissut kerran pari vuodessa ja minä käyn kaupassa ja töissä. Auto on ostettu vähän yli 10 vuotta sitten 5000 eurolla. Ei ole isoja remontteja ollut kertaakaan, muutama n. 250 € juttu, kerran jätti välille mutta silloin oli vielä keskeytysvakuutus eli saatiin vuokra-auto matkalle kotiin ja korjaus ei ollut kallis, muutaman päivän oli auto pois käytöstä. Aion tätä autoakin käyttää vielä useamman vuoden kun kilometrejä ei ole kuin 230 tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan saanut palkkaa yli kahden tonnin, mutta onko muka oikeasti niin, että siitä menee 700e veroihin??
Onko veroprosentti yläkantissa??
Silloinhan hän saa palautuksista takaisin.Ja 3000e palkastako menee tonni??
Eihän nyt kirkollisverot sentään satasia ole? Niin kuin joku sanoi.Valaiskaa mua jos olen väärässä.
En jaksanut selata, onko joku tähän vastannut. Itsellä palkka 3500 ja käteen jää 2600. En kuulu kirkkoon ja kunnassani on kuntavero aika Suomen keskiarvoa. Juuri tarkistin kesällä, veroprosenttia. Ja aika kohdillaan on, eli maksan veroa juuri sopivasti
Minä saan bruttona noin 1800 euroa enemmän, käteen minulla jää 600 euroa enemmän, Kunta on yksi Suomen vähiten verottavista ja en kuulu kirkkoon. Reiluako? No enpä tiedä.
Uskotko että teet töitä 1800 euron edestä enemmän kuin tuo toinen tyyppi joka saa 3500€/br? Minä en usko, sulla on vaan parempi tuuri että sun työpanoksesta maksetaan enemmän. Eli joo, ihan reilua että et saa sitä koko 1800 euroa itsellesi. Moni tekee varmasti parin tonnin brutolla enemmänkin töitä kuin sinä. Jos minä saisin noin huikean kuukausipalkan kuin sinä niin maksaisin kyllä iloisena veroni, koska itsellekin jäisi ruhtinaallisesti, reilu kaksinkerttaisesti mitä nyt, ja minä olen sentään esimiehenä melko haasteellisessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolaina on turha. Miksi ihmeessä on pitänyt ostaa noin helvetin kallis auto jos maksetaan tonnitolkulla vuodessa? Parilla tonnilla saa hyvän auton jolla ajaa 10 vuotta.
Ja nuo vakuutukset? Mitä ihmeen vakuutuksia pitää olla että menee monta tonnia vuodessa?
Mun mies osti itselleen työmatkoja varten auton 6 vuotta sitten 700 eurolla, ei tarvinnut ottaa lainaa. Kerran on ollut muutaman satasen remontti, muuten käy ja kukkuu. Hyvin pääsee töihin ja takaisin kotiin. Varmasti menee vielä muutaman vuoden, ja jos ei, niin sitten ostaa uuden vanhan auton jonka saa muutamalla uuden auton kuukausiosamaksulla.
Auton tarkoitus on se että sillä pääsee varsin luotettavasti paikasta A paikkaan B. Uudetkaan autot ei ole luotettavia, niistä hajoaa joku ihme hilavitkutin ja sitten ei pääse moneen viikkoon mihinkään. Sukulaisella on käynyt niin parikin kertaa uuden auton kanssa, merkkiliikkeessä huollettiin ja osan saaminen kesti monta viikkoa, ja autolla ei ajettu edes kotiin vaan junalla kotiin reissusta ja sitten taas autoa hakemaan junalla. Ja tämä kävi kaksi kertaa eri auton kanssa ja molemmat autot alle puolen vuoden ikäisiä.
Mulla on sitten perheen isompi auto 1999 vuoden farmari jolla kuljetaan kesälomareissut kerran pari vuodessa ja minä käyn kaupassa ja töissä. Auto on ostettu vähän yli 10 vuotta sitten 5000 eurolla. Ei ole isoja remontteja ollut kertaakaan, muutama n. 250 € juttu, kerran jätti välille mutta silloin oli vielä keskeytysvakuutus eli saatiin vuokra-auto matkalle kotiin ja korjaus ei ollut kallis, muutaman päivän oli auto pois käytöstä. Aion tätä autoakin käyttää vielä useamman vuoden kun kilometrejä ei ole kuin 230 tuhatta.
Ei se ole enää uusi jos sitä on jo pitänyt huoltaa. Vai tarkoititko korjata?
Vierailija kirjoitti:
Sinkkuna minulla menee kuussa (brutto 2100e):
400e asunnon lainalyhennys
200e vastike
25e vesi+sähkö
25e puhelin liittymä (netti ilmainen)
50e kuntosali (luksusta josta haluan maksaa)
45e bussikortti talvisin
100e ruoka
vakuutus on ilmainen kun maksan bonuksilla. suljin juuri kaikki suoratoisto tilaukset. niihin meni ennen 35e/kk. uutisia luen ilmaiseksi netissä tai kirjastossa. samalla luen myös kaikki lehdet. en osta niitä kotiin kun puolet on vain mainoksia. vaihdoin spotifyn podcasteihin. kotona on radio josta tulee musiikkia ja youtube jossa myös musiikkia. eli ei tarvi maksaa 120e vuodessa siitä. sali jäsennys on luksusta mutta se on mun rentoutumis paikka ja teen melkein kaikki suihkut siellä niin vesilasku kiittää.
säästöön jää joka kuukausi joitakin satasia jolla maksan sitten yllättäviä laskuja kuten hammaslääkäri lasku tai puhelin joka menee rikki. en elää miljönäärin elämää mutta nautin kuitenkin. voin mennä kahville tai elokuviin ilman huonoa omatuntoa.
Ruokaan vajaa 25 euroa viikossa? Eihän sillä saa kuin makaroonia ja perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole enää uusi jos sitä on jo pitänyt huoltaa. Vai tarkoititko korjata?
Niin korjattiin tottakai koska se oli rikki. Käytän vain sanaa huoltaa koska se on huoltoliike nimeltään, eikä korjaamo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan saanut palkkaa yli kahden tonnin, mutta onko muka oikeasti niin, että siitä menee 700e veroihin??
Eihän nyt kirkollisverot sentään satasia ole? Niin kuin joku sanoi.Valaiskaa mua jos olen väärässä.
En jaksanut selata, onko joku tähän vastannut. Itsellä palkka 3500 ja käteen jää 2600. En kuulu kirkkoon ja kunnassani on kuntavero aika Suomen keskiarvoa. Juuri tarkistin kesällä, veroprosenttia. Ja aika kohdillaan on, eli maksan veroa juuri sopivasti
Minä saan bruttona noin 1800 euroa enemmän, käteen minulla jää 600 euroa enemmän, Kunta on yksi Suomen vähiten verottavista ja en kuulu kirkkoon. Reiluako? No enpä tiedä.
Uskotko että teet töitä 1800 euron edestä enemmän kuin tuo toinen tyyppi joka saa 3500€/br? Minä en usko, sulla on vaan parempi tuuri että sun työpanoksesta maksetaan enemmän. Eli joo, ihan reilua että et saa sitä koko 1800 euroa itsellesi. Moni tekee varmasti parin tonnin brutolla enemmänkin töitä kuin sinä. Jos minä saisin noin huikean kuukausipalkan kuin sinä niin maksaisin kyllä iloisena veroni, koska itsellekin jäisi ruhtinaallisesti, reilu kaksinkerttaisesti mitä nyt, ja minä olen sentään esimiehenä melko haasteellisessa paikassa.
Minä tienaan satoja tuhansia, jopa miljoonia työnantajalleni vuosittain. Paras innovaationi on jo kohta 10 vuotta tuottanut noin 26 miljoonaa /vuosi työnantajalleni, ja innovaatiota on kopioitu (ei ollut patentoitavissa) muihinkin firmoihin ja heilläkin tuottaa miljoonia vuodessa. Olen ollut esimiehenä, nykyään myös mentoroin ja valmennan esimiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee myös tonni laskuihin mutta se sisältääkin juuri noita erikseen mainittuja auto, vakuutukset, netit, puhelimet, bensa, bussiliput. Itseasiassa tonni ei ihan riitä aina. En mäkään ymmärrä tuota tonni muihin laskuihin mutta silti 3800€ netto on tosi vähän perheelle. Ehkä pärjää juuri ja juuri jos on todella alhaiset asuinkulut.
Itseasiassa ruokaan esim. meidän perheessä menee 300€ per aikuinen ja n. 200€ per lapsi eli ei tuo tonni neljälle ole mikään hulppea summaً, joskin halvemmallakin voi pärjätä jos kovin vaatimattomasti haluaa syödä.
Meillä esim:
Asuminen 1500€
Ruoka, hygienia ja taloustarvikkeet 1300€
Laskut 1000€ (netti, puhelin, auto, vakuutus, bensa, bussiliput, pieni kulutusluotto huonekaluihin 100€
Ja lisäksi tietenkin vaihteleva summa kuussa vaatteet, kengät, jotkut vapaa-ajan vietot, matkustelu, kuuden hengen perheelle. 5500€ menee sileäksi eikä edes pröystäillä.
1500 asumiseen on pröystäilyä, ja jos menee pari tonnia joka kuukausi kaikkeen muuhun kuten vaatteisiin ja huvituksiin, niin kyllä se todellakin on pröystäilyä. Moni kuusihenkinen perhe elää sillä parilla tonnilla kuussa ja heitäkin karehditaan jos sattuvat olemaan työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tienaan satoja tuhansia, jopa miljoonia työnantajalleni vuosittain. Paras innovaationi on jo kohta 10 vuotta tuottanut noin 26 miljoonaa /vuosi työnantajalleni, ja innovaatiota on kopioitu (ei ollut patentoitavissa) muihinkin firmoihin ja heilläkin tuottaa miljoonia vuodessa. Olen ollut esimiehenä, nykyään myös mentoroin ja valmennan esimiehiä.
No jos aisia on noin, sun ei pitäisi olla töissä ollenkaan ja saada silti tuota innovaatiokeksinnöstäsi miljoonia vuodessa, tuohan on todella paska diili sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tällä kateellisella avautumisella on tekemistä veron kanssa? Ainakin minusta on kohtuutonta että yli 50% palkanlisäyksestä ryöstetään pois.
no on se muajtavvoo että on ollunna varroo mukuloihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee myös tonni laskuihin mutta se sisältääkin juuri noita erikseen mainittuja auto, vakuutukset, netit, puhelimet, bensa, bussiliput. Itseasiassa tonni ei ihan riitä aina. En mäkään ymmärrä tuota tonni muihin laskuihin mutta silti 3800€ netto on tosi vähän perheelle. Ehkä pärjää juuri ja juuri jos on todella alhaiset asuinkulut.
Itseasiassa ruokaan esim. meidän perheessä menee 300€ per aikuinen ja n. 200€ per lapsi eli ei tuo tonni neljälle ole mikään hulppea summaً, joskin halvemmallakin voi pärjätä jos kovin vaatimattomasti haluaa syödä.
Meillä esim:
Asuminen 1500€
Laskut 1000€ (netti, puhelin, auto, vakuutus, bensa, bussiliput, pieni kulutusluotto huonekaluihin 100€
Ja lisäksi tietenkin vaihteleva summa kuussa vaatteet, kengät, jotkut vapaa-ajan vietot, matkustelu, kuuden hengen perheelle. 5500€ menee sileäksi eikä edes pröystäillä.1500 asumiseen on pröystäilyä, ja jos menee pari tonnia joka kuukausi kaikkeen muuhun kuten vaatteisiin ja huvituksiin, niin kyllä se todellakin on pröystäilyä. Moni kuusihenkinen perhe elää sillä parilla tonnilla kuussa ja heitäkin karehditaan jos sattuvat olemaan työttömiä.
Katsopas mitä asunnot PK-seudulla maksavat. 1500 / kk sisältäen lyhennykset ja vastikkeet ei ole edes paljon. Ei tuolla saa kuin jonkun 100 neliöisen uudehkon asunnon PK-seudulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työmatka on pitkä ja auton on oltava sellainen, ettei se vietä suurinta osaa ajastaan korjaamolla, on perusteltua hankkia kunnollinen auto vaikka lainarahalla. Tonnin pommi on tonnin pommi. Meillä on yksi auto rahoituksella ja toinen auto käteisellä ostettu. Mulla on vaihteleva työmatka ja auton on kaikissa olosuhteissa lähdettävä käyntiin ja kestettävä työmaalle asti. Miehellä on lyhyempi matka eikä ihan niin justiinsa työhön saapumisen kanssa, niin että hän ajaa sillä tonnin pommilla ja minä sillä takuuvarmalla.
Itsekin ennen ajelin tonnin tai parin autoilla ja aina sai jännittää kestääkö perille asti ja mikä kohta seuraavaksi leviää. Mieluummin maksan autolainaa 250e kk ja ajan autolla, kuin maksan autokorjaamolle 250-1000e kuukaudessa ja auto seisoo sen aikaa.
Useimmiten noihin halpoihin autoihin menee vähemmän korjaamolla rahaa kuin uusiin. Niin se vaan käytännössä on. Vanhan ritsan voi viedä halvimpaan paikkaan, ei tarvi olla merkkihuoltamo jossa se merkki jo maksaa ja tuntihinnat on tuplat. Valohoito on erittäin käypää hoitoa merkkiliikkeissä.
Mulla on 1999 vuoden auto eikä ole jättänyt välille kuin kaksi kertaa 10 vuoden aikana, ja toisella kerralla pääsi pienen korjauksen jälkeen taas jatkamaan matkaa eli ei jääty siihen tienposkeen. Eikä ole tainnut kertaakaan töihin kulkemista estää, olikohan kerran että oli akku mennyt tyhjäksi... Joku täällä kertoi että meni 10 vuotta vanhan auton korjauksiin kaksi tonnnia, mulla on tuohon autoon 10 vuoden aikana mennyt varmasti yhteensä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos aisia on noin, sun ei pitäisi olla töissä ollenkaan ja saada silti tuota innovaatiokeksinnöstäsi miljoonia vuodessa, tuohan on todella paska diili sulle.
Innovaatio nyt vain sellainen luonteeltaan, että ei sitä kukaan tajunnut että noin iso hitti tulee. Itsekin arvoin nettotuotoksi ehkä satoja tuhansia vuodessa. Näillä se business casekin laskettiin. Ja kyllä joskus harmittaa kun en rojaltteja tajunnut pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tällä kateellisella avautumisella on tekemistä veron kanssa? Ainakin minusta on kohtuutonta että yli 50% palkanlisäyksestä ryöstetään pois.
Mun mielestä on väärin että sellaiset ihmiset jotka ei tee edes henkisesti tai fyysisesti vaativaa työtä, itkevät kun menee veroja. Verot kun menee köyhältäkin joka raataa ihan yhtä paljon.
Kuitenkin loppupeleissä se että kun jää normaalin elämisen jälkeen ylimääräistä rahaa säästöön ja huvitteluun, se on luksusta, se että onko sitä hömpöttelyrahaa tonni vai kaksi on ihan se ja sama, mutta se että onko siihen peruselämiseen tonni vai tonniviisisataa, se on ratkaisevaa elämässä. Jos ei tarvi kaupassa miettiä ruuan hintaa ja voi matkustaa vaikka ulkomaille joka vuosi ilman että syö kaurapuuroa kuukausikaupalla, voi olla palkkaansa ja veroihinsa tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sinkkuna kuussa menee noin 650e yhteensä ja loput 1800 euron palkasta säästöön ja sijoituksiin. Vuokra 350e, sähkö 15e, vesi 15e, puhelin ja netti 18e, bussilippu 105e, sali 70e ja ruokaan noin 50-100 euroo riippuen kuinka paljon syödään ulkona.
Elän oikein hyvää elämää vaikka kilohintoja tarkkailenkin, matkustelen pari kertaa vuodessa ja saatan käydä teatterissa ja konserteissa kolmekin kertaa vuodessa.Ymmärrän kyllä että lapset maksaa ja kaikki ei jaa vuokraa puolison kanssa, mutta kyllä jotain on pielessä budjetoinnissa jos noi tulot saa hukattua eikä säästöön jää senttiäkään.
Ja ihan ku nää ihmiset ei ottais huomioon et asuvat omistusasunnossa, eli heillä on siinä ainakin 20 000 säästössä. Ei työttömillä vaan ole. Suomalaisille ruikuttajille tekis hyvää käydä vaikka itä-euroopassa tsekkaa elintasoa, köyhyys ei tarkoita kahta autoa ja omistusasuntoa.
Miksi valehtelet?
Sinkku unohti listalta vakuutukset, vaatteet, jne. Vuokra on todella halpa joten ei asu pääkaupunkiseudulla.
Vakuutuksiin 150 e vuodessa, koti ja matka. Maksan kerran vuodessa, niin ei ole osa kuukausibudjettia. Asun espoossa kämppiksen kanssa 55 neliön kaksiossa, maksetaan vuokra siis kahteen pekkaan ja vuokra on halpa koska vanha talo, tosin onneksi hyvällä sijainnilla. Vaatteita en ole pahemmin ostellut pariin vuoteen, talvella sain talvikengät joululahjaksi ja maaliskuussa ostin tennarit 30e. Äsken ostin kesämekkoja kaksi h&m:stä, yhteensä 22e. Mutta en laske shoppailua kuukausittaiseksi menoksi, kun en sitä joka kuukausi tee eikä tarvitse. Ihmettelen tosissani kenen tarvii? Ehkä en ole tottunut kolmekymppisten kulutusjuhlaan kun olen kasvanut 00-luvun lopun laman aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä esim:
Asuminen 1500€
Ja lisäksi tietenkin vaihteleva summa kuussa vaatteet, kengät, jotkut vapaa-ajan vietot, matkustelu, kuuden hengen perheelle. 5500€ menee sileäksi eikä edes pröystäillä.1500 asumiseen on pröystäilyä, ja jos menee pari tonnia joka kuukausi kaikkeen muuhun kuten vaatteisiin ja huvituksiin, niin kyllä se todellakin on pröystäilyä. Moni kuusihenkinen perhe elää sillä parilla tonnilla kuussa ja heitäkin karehditaan jos sattuvat olemaan työttömiä.
Katsopas mitä asunnot PK-seudulla maksavat. 1500 / kk sisältäen lyhennykset ja vastikkeet ei ole edes paljon. Ei tuolla saa kuin jonkun 100 neliöisen uudehkon asunnon PK-seudulta.
No eipä siellä sitten kannata asua kuin johtajien. Kehäkolmosen ulkopuolella saa kaksi kämppää tuolla hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vakuutukset 400e/kpl, auton vakuutukset 400e/kpl, irtaimiston vakuutus 250e
Siihen sitten vanhempien vakuutukset jne päälle.
Laskeppa itte.
Siinä jutussa oli laitettu vakuutusmaksuiksi noin 200-400 euroa/kk. Mikä ihmeen summa tuo on? Vakuutuksiin menee kuukaudessa se summa, mikä saadaan jakamalla koko vuoden vakuutusmaksut 12:lla. Perheellä menee siis vakuutuksiin vuodessa vähintään 2400 euroa, mutta ei taida kolme tonnia edes riittää. Summa on tolkuton, ne pitäisi käydä uudestaan läpi vaikka ovat saaneetkin summaa pienemmäksi.
-eri
Mut mikä pointti koko hommassa?
Elintaso on juuri se mitä ansaitset. Jos ei tunnu riittävän, opiskele ammatti mistä tienaa, eikö. Jos ei älli riitä, vähennä menoja.
Simple as that.
Kahden auton bensat ja dieselit yht. 200 euroa kuukaudessa. EIkös se ole aika vähän tai kertoo siitä, ettei tarvitse ajaa kovinkaan pitkiä matkoja eli mihin tarvitaan kahta autoa?
Olikohan koko juttukin tuulesta temmattu ja toimituksen oma tekele?