IS: 2500 euroa tienaava Minna on perheenäiti, joka elää kädestä suuhun: näihin kaikki raha menee
Me Naiset: Vaikka nelikymppiset Minna ja Aapo ovat keskituloisia, heillä ei jää arjen kulujen jälkeen säästöön penniäkään.
Pohjanmaalla asuva Minna on keskituloinen toimistotyöntekijä, joka tekee satunnaista myyntityötä saadakseen lisätuloja. Hänen miehensä Aapo paiskii vuorotyötä elintarviketeollisuuden yrityksessä. Minnan ja Aapon perheeseen kuuluvat lisäksi 5- ja 7-vuotiaat tyttäret.
Minnan bruttotulot ovat 2 500 euroa kuussa. Palkasta jää verojen jälkeen käteen vajaat 1 800 euroa. Aapon tulot ovat epäsäännölliset vuorotyön takia, mutta verojen jälkeen noin 3 000 euron palkasta jää yleensä noin 2 000 euroa. Lisäksi Minna ja Aapo saavat kahdesta lapsesta lapsilisät.
Yhteensä pariskunnalla jää verojen jälkeen käteen siis noin 3 800 euroa. Vaikka summa voi kuulostaa suurelta, Minna ja Aapo joutuvat elämään kädestä suuhun.
– Suomessa ei ole mukavaa olla työssäkäyvä keskituloinen, jolla on asuntolaina, kaksi lasta ja kaksi autoa. Moni luulee, että koska perheessämme molemmat vanhemmat käyvät töissä, meillä olisi rahaa. Todellisuus on toinen: elämme kädestä suuhun joka kuukausi, eikä säästöön jää penniäkään, Minna kertoo.
Näin Minna ja Aapo kertovat kuluttavansa rahaa kuukaudessa:
Asuntolaina ja vastike: 900 euroa
Autolaina 220 euroa
Kulutusluottolainat: 234 euroa
Vakuutukset: n. 200–400 euroa
Kahden auton bensat ja dieselit: 200 euroa
Minnalla on perussairaus, lääkkeisiin menee noin 65 euroa kuussa, flunssa-aikana jopa 100 euroa. Kelan korvauskatto on ylittynyt monesti.
Päiväkotimaksu: 434 euroa
Laskut: 1000 euroa: laajakaista, DNA tv, puhelinlaskut, sähkölaskut, muut laskut
Ruoka: n. 600–1000 euroa kuukaudessa. Käyvät ostoksilla pääasiassa Lidlissä.
Kiinteiden menojen jälkeen Minnalle jää palkastaan 150 euroa. Se hupenee nopeasti laskuihin ja lasten vaatteisiin. Koska säästöjä pahan päivän varalle ei juuri ole, pienet yllättävät menot voivat saada talouden sekaisin. Kun Minnalle tuli tapaturmainen vamma jalkaan, lääkärikuluihin meni yllättäen rahaa.
Jatkuva rahanpuute ajaa Minnan perheen käyttämään luottoa, joka maksetaan kesälomarahoista. Välillä Minna haaveilee, että päiväkotimaksu olisi pienempi tai hänellä ei olisi perussairautta. Silloin rahaa voisi jäädä esimerkiksi uusiin vaatteisiin, kampaajaan tai matkustamiseen.
– Harmittaa, kun lapset eivät pääse mihinkään. Toivon, että nyt syksyllä koulun alkaessa olisi varaa viedä heidät kampaajalle, omasta kampaaja-ajasta en uskalla edes haaveilla.
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Nuo vapaa-ajan tapaturmavakuutukset eivät yleensäkään ole hirvittävän hintasia. Oletko maksanut paljonko maksat liittoon jäsenmaksuja versus paljonko tuo vakuutus muuten maksaisi? varsinkin nuo prosenttipohjaisesti jäsenmaksut ottavat liitot ovat ryöstöhintaisia. Minä juuri katsoin että oma vapaa-ajan vakuutus ensimmäisessä laskurissa oli vuodessa 100 euroa, ja uskon että halvempiakin löytyy. Eli työttömyyskassa ja vapaa-ajan vakuutus yhteensä 187€ vuodessa. Aika monen liiton jäsenmaksut paljon enemmän jopa pienipalkkaisilla aloilla.
Ryöstöhintaisia?! Normipalkalla kassan maksu on 25-40€ kuussa minkä saa verotuksessa takaisin. Sillä hinnalla lakimiespalvelut, palkkaneuvonta, vakuutuksia, etuja. Ja sen ansiosidonnaisen. Halpaa kuin saippua. No onhan tuo halvimmillaankin melkein tuplasti kalliimpaa kuin hoitaa itse. Minä laskin huvikseni Pamin jäsenmaksun ja minulla se olisi 83 euroa kuussa. Eli 2,5 kuun jäsenmaksuilla olen jo kuitannut oman tapaturmavakuutusmaksun JA kassamaksun. Loput 9,5 kk onkin sitten pelkkää säästöä.
Eli sulla on helvetin hyvä palkka, et sä mitään alennuksia ja etuja sit mistään tarvikaan.
Oman kassani jäsenmaksu on ma. 54€/kk, olipa palkka kuinka hyvä tahansa.
Edelleen ihmettelen alkuperäisen jutun perheen menoja aivan yhtä paljon kuin eräiden yksinhuoltaja-fakiirien suuria säästöjä. Mutta minä en saanutkaan perinnöksi muuta kun hyvän etumatkan.
Vierailija kirjoitti:
Onko jengi oikeasti noin köyhää, että 400 euroa kk/ruokakauppaan ja sitä pidetään hyveenä. Meillä toi menee helposti viikossa, normaalisti viikonloppuruuat voivat olla n. 200 euroa kauppakäynti. Tosin meidän ei tarvitse laskeskella otammeko pirkkaa vai rainbowta vaan voimme valita mitä haluamme. Kyseessä on siis 2 aikuista ja kaksi teiniä.
Tosin jos pitää sentinvenytystä hyveenä niin mikä ettei
Ei se mikään hyve ole vaan suorastaan pakko, jos 4 viikossa tulee rahaa noin 518€. Toki lapsikorotukset ym. nostavat tuloa, mutta myös menot ovat suuremmat.
Aika moni palkkatyössä olevan joutuu laskemaan, mihin on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin tietää, että mitä nuo mystiset laskut ovat. Veikkaisin, että on osteltu osamaksulla jota nyt maksetaan pois. Minulla menee puhelimeen 30 €/kk, vakuutukseen 180 €/v, vesi ja sähkö 20 €/kk, eikä oikein muita kuluja ole. Vaatteita, kosmetiikkaa tai mitään ylimääräistä ei todellakaan ole varaa ostaa, puhelin on vanha jolla vain yritän pärjätä, läppärin olen ostanut korottomalla osamaksulla viisi vuotta sitten ja suurin menoerä on lääkkeet ja opiskelumatkat. Sehän se vasta hauskaa on, kun lääkeisiin menee juuri sen verran rahaa, ettei lääkekatto ylity. Viime vuonna jäin neljän euron päähän. Toimeentulotukeen en ole oikeutettu, koska olen aikoinaan saanut perinnöksi melkolailla arvottoman metsäläntin. En voi sukulaisuussuhteiden ylläpidon vuoksi myydä sitä maana, eikä myytävää puuta ole vuosiin. Ei ole ollut varaa edes istuttaa taimia. Huolimatta siitä, että olen epäsäännöllistä keikkatyötä tekevä opiskelija, jonka tulot on yleensä 650 €/kk, onnistun saamaan joka kuukausi edes jotain säästöön.
Arvoton perintömetsäläntti ei estä toimeentulotuen saamista. Tämä kyllä selviäisi sinulle, jos edes tekisit hakemuksen. Taimien istutukseen on oltava varaa niistä tuloista, jotka saatiin niiden puiden myynnistä, joiden tilalle nyt taimia tarvitaan.
Ehkä se on opiskelusi, joka estää toimeentulotuen saamisen, kun pitäisi ensin hakea opintolainaa? Jaa , mutta eihän sitäkään nykyään vaadita. Hae toimeentulotuki sellaisessa kuussa, kun tulee paljon lääkekuluja ja tuloa on vähän.
Tuollaisilla fakiireilla unohtuu jostain syystä kertomatta perintöjä ja muuta omaisuutta, joka taustalla oikeasti on varallisuutta kasvattanut. Näitä kannattaa lukea aina varauksella.