Todella typerä kysymys koskien kihlautumista
Eli olemme sopineet miehen kanssa naimisiinmenosta, ja lisäksi olemme arvioineet/puhuneet että menisimme naimisiin n. parin vuoden päästä. Tarkoittaako tämä siis sitä, että olemme nyt kihloissa vaikka mitään kunnon "kosintaa" ei ole ollut (eikä kyllä sormuksiakaan)?
Kommentit (35)
Perinteisesti kihlaus on sopimus tulevasta avioliitosta. Mutta puhukaa edes asiasta keskenänne. Perinteet ovat hieno asia :)
Kihlaus ei edellytä kosintaa ja sormuksia. Pari on kihloissa,kun he ovat sopineet avioitumisesta.
Ei kihlaukselle ole mitään virallista määritelmää.
Se on täysin vapaamuotoinen sopimus siitä, että tulevaisuudessa mennään naimisiin. Eli voit halutessasi ajatella, että olette kihoiloissa, vaikkei mitään ns. seremonioita ole ollut.
Ennen vanhaan pidettiin ihan kihlajaisia. En tiedä, onko enää tapana? Ei ainakaan ole kutsuttu koskaan.
Miten asia noin virallisesti (tiedän kyllä, ettei kihlaus ole Suomessa mikään lainvoimainen juttu, mutta niinkuin määritelmän mukaan) menee? Itsekin olen kuullut, että pari on kihloissa jos naimisiinmenosta on sovittu, mutta sitten taas esim. ensimmäisen vastaajan mukaan ei ole näin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita.
Millä perusteella? Kihlaus kun on nimenomaan sopimus avioliitosta, ja näinhän ap ja hänen miehensä ovat sopineet.
Shy Pakistani kirjoitti:
Miten asia noin virallisesti (tiedän kyllä, ettei kihlaus ole Suomessa mikään lainvoimainen juttu, mutta niinkuin määritelmän mukaan) menee? Itsekin olen kuullut, että pari on kihloissa jos naimisiinmenosta on sovittu, mutta sitten taas esim. ensimmäisen vastaajan mukaan ei ole näin.
Kihlautumisella ei ole enää mitään lainopillista merkitystä, joten siksikin se on vähän epämääräinen käsite. Toiset ovat sitä mieltä, että te olette kihloissa, joku taas ei. Ei sillä kuitenkaan taida olla väliä muuta kuin teille itsellenne?
Itse kyllä ajattelisin, että silloin ollaan kihloissa kun se kumppanikin ymmärtää olevansa kihloissa , sormukset hankitaan ja esim sukulaisille tästä kerrotaan. Ikäänkuin virallisesti ollaan sitouduttu kihloihin eikä jotain epämääräistä no joskus varmaan mennään naimisiin. Toki naimisiin voi mennä ilman kihlojakin ja kihlaus on helppo purkaakkin.
Omalla kohdalla ostettiin sormukset sormeen ja mies soitti äidilleen. Tämä pyysi seuraavana sunnuntaina kahville. Näin tehtiinkin. Ylläri oli suuri kun tupa oli täynnä sukulaisia juhlatamineissaan ja puvut päällä ja pöytään oli katettu ruusut ja kakut. Pikkasen erosi käsitys kihlajaisten vietosta.
Itse miellä parin olevan kihloissa siinä vaiheessa, kun he ovat sopineet olevansa kihloissa (oli sormuksia tai ei). Kaikki eivät nykyisin vielä kihloihin mennessään suunnittele naimisiinmenoa. Osalla saattaa olla suhteen statuksena "kihloissa" jopa kymmeniä vuosia. Naimisiin mennään sitten jos mennään, se ei ole enää monelle niin olennaista. Kihloihin menemisellä halutaan silti tarkentaa suhteen statuksen olevan vakava.
No tottahan se on, ettei asialla ole muille väliä kuin meille. Mietin vain, että jos joku kysyy niin sanonko olevani seurustelusuhteessa vaiko kihloissa (vaikkei siinä olekaan lain silmissä mitään eroa).
Mutta voisin tänään puhua miehen kanssa, että mikä tämä tilanteemme on hänen mielestään.
Periaatteessa olette kihloissa siitä hetkestä lähtien, kun avioon menosta on sovittu. Mutta nykyäänhän monet ovat kihloissa ilman aikomustakaan mennä naimisiin, joten etköhän voi ajatella, että ette ole vielä kihloissa ja odottaa miehen kosintaa.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa olette kihloissa siitä hetkestä lähtien, kun avioon menosta on sovittu. Mutta nykyäänhän monet ovat kihloissa ilman aikomustakaan mennä naimisiin, joten etköhän voi ajatella, että ette ole vielä kihloissa ja odottaa miehen kosintaa.
Tai voit kosia miestä itse! Ei olla niin vanhanaikaisia!
Shy Pakistani kirjoitti:
No tottahan se on, ettei asialla ole muille väliä kuin meille. Mietin vain, että jos joku kysyy niin sanonko olevani seurustelusuhteessa vaiko kihloissa (vaikkei siinä olekaan lain silmissä mitään eroa).
Mutta voisin tänään puhua miehen kanssa, että mikä tämä tilanteemme on hänen mielestään.
Mitä joku voisi kysyä? Seurusteletko? "Kyllä, ja olen menossa naimisiin silloin ja silloin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole aikojen kanssa mitään tekemistä, vaan se, että oispa ankeaa, jos mies ei kosisi. Eli ei halua sinua kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole aikojen kanssa mitään tekemistä, vaan se, että oispa ankeaa, jos mies ei kosisi. Eli ei halua sinua kunnolla.
...mitä?
Miehissä on paljon pöpipäitä, jotka ehdottavat yhteen muuttamista ja naimisiinmenoa tyyliin naisen ensimmäistä kertaa nähdessään. Siksi minua miellyttää se ajatus, että kihloissa ollaan vasta siinä vaiheessa, kun asiasta on yhdessä sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei...
Shy Pakistani kirjoitti:
No miksette mene oikeasti kihloihin, sormuksineen kaikkineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä naisten fiksaatiosta tulla kosituksi romanttisesti on tehty paljon hauskaa huumoria. Tosiasiassa se riittää ihan hyvin, että jollain tavalla molemmat pääsevät yhteiseen käsitykseen suhteen jatkosta. Ei välttämättä kummankaan tarvitse erityisesti kosia. Riittää että keskustellaan vain halutaanko mennä kihloihin ja naimisiin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Shy Pakistani kirjoitti:
No miksette mene oikeasti kihloihin, sormuksineen kaikkineen?
Sormusten ostamisesta ollaan kyllä puhuttu, mutta ainakaan vielä mies ei ole maininnut mitään, että olisi juuri ostamassa sormusta.
Ei tarkoita.