Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia kokonimiä teillä on? Ja millaisia nimiä olette antaneet lapsillenne/haluaisitte tulevaisuudessa antaa?

Vierailija
25.07.2018 |

Nimen keksiminen lapselle alkaa olla ajankohtaista, ja ideoita kaivattaisiin! Tykkään ajatuksesta antaa suvussa kulkevia nimiä, mutta ne ovat valitettavasti aika vanhahtavia (Sinikka, Ritva, Hellevi ym), eli ehkä joku muunnelma näistä olisi kiva?
Kertokaa esimerkkejä miten itse olette päättäneet nimen ja huomioineet sukua/lähipiiriä nimessä :) Kiitos!

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin lapsia, antaisin heille nimet Jesper ja Fiona ❤

Vierailija
2/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ekaksi nimeksi ihan vain semmoinen nimi, josta itse pitää. Sille ei olla asetettu mitään "sukuvelvoitetta". Toisiin nimiin voi sitten laittaa jotain suvussa kulkevia, jos ovat mielestämme kauniita.

Esim. Isoisäni toinen nimi oli Robert ja sen haluaisimme liittää pojalle toiseksi/kolmanneksi nimeksi, jos seuraavaksi poika saadaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen toinen nimi on Loviisa, tulee mummiltani.

Nuorimmaisen toinen nimi Marlene, tulee Marlene Dietrichiltä.

Etunimet molemmilla vanhahtavat, suomalaiset nimet.

Vierailija
4/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen etunimi on lapsillani "oma" sellainen joka molempia vanhempia miellytti. Toinen ja kolmas etunimi tulee suvuista, näin on oman nimeni kanssakin.

Miehellä taas ensimmäinen etunimi on suvussa ollut nimi ja toinen vain suosittu toinen nimi.

Lapsillemme tuli kokonaisuudessaan mielestäni hauska yhdistelmä modernia ja vanhanaikaista nimeä.

Sinikastahan voisi ottaa lyhennelmän Sini käyttöönja Hellevi on sellaisenaan jo kaunis.

Esim. Linnea Sini Hellevi

Vierailija
5/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla itselläni on toinen nimi suvusta ja samaa perinnettä olen jatkanut myös lapsillani. Ensimmäinen etunimi on muuten vaan kiva. Myös tuolle suvusta tulevalle nimelle on kuitenkin kriteerinä ollut että Se on nätti meidän mielestämme. Kolmansia nimiä ei ole, turhaa hienostelua.

En siis antaisi esim sitä Sinikkaa tms. Mikä ei mielestäni ole nätti nimi.

En viitsi meidän nimiä nyt tähän kirjoittaa mutta ovat tyyliä "Laura Elisabet"

Vierailija
6/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun etu-/kutsuma nimeni on isäni keksintö.

Toinen nimi on yhdistelmä äitini ja isäni suvuissa kulkevista nimistä.

-

Lapseni etu- ja kutsumanimi on eräänlainen johdanto omasta etunimestäni, mutta siihen liittyy muitakin historiallisia seikkoja, koska se on rakastamani naistaiteilijan (lempi)nimi.

Toinen nimi on äitini suvussa erittäin yleinen ns. kakkosnimi ja viimeinen tyttäreni isän "keksintö".

Vierailija
7/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimen keksiminen lapselle alkaa olla ajankohtaista, ja ideoita kaivattaisiin! Tykkään ajatuksesta antaa suvussa kulkevia nimiä, mutta ne ovat valitettavasti aika vanhahtavia (Sinikka, Ritva, Hellevi ym), eli ehkä joku muunnelma näistä olisi kiva?

Kertokaa esimerkkejä miten itse olette päättäneet nimen ja huomioineet sukua/lähipiiriä nimessä :) Kiitos!

mihin lehteen sä teet juttua?

Vierailija
8/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen nimi on isän keksimä, toinen äidin. Toiselle lapselle äiti keksi etunimen ja isä toisen nimen. Suvussa kulkeneita, isovanhempien nimiä.

Vierailija
9/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei esim. viimeiseksi nimeksi voisi Helleviä antaa? Sehän on kaunis nimi. :)

Minusta kaikenlaiset kummat muunnelmat ovat aika kummallisia enkä sellaista lapselleni antaisi, mutta tämä on minun mielipiteeni.

Sinikasta voisi lyhentää -kka eli Sini, mutten lähtisi itse millekään Sinillevi -linjalle.

Vierailija
10/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irma-Petteri, Persi-Kyllikki, Jorma-Elina, Jorma-Amanda tai Birjo-Betteri olisi erikoisia ja sukupuolineutraaleja nimiä. Kuitenkaan olematta mitenkään mauttomia. Samalla kunnioitettaisi suomalaisia perinteitä.

Vierailija
11/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kaikenlaiset kummat muunnelmat ovat aika kummallisia enkä sellaista lapselleni antaisi, mutta tämä on minun mielipiteeni.

Sinikasta voisi lyhentää -kka eli Sini, mutten lähtisi itse millekään Sinillevi -linjalle.

No en minäkään, lapsi kuulostaa joltain ällöltä SINILEVÄLTÄ :DDD

Vierailija
12/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset nimet ovat ihan vaan keksittyjä, molempia miellyttäviä nimiä. Toiset ja kolmannet nimet tulevat minun suvustani (koska saivat isänsä sukunimet, halusin heille jotain minun puoleltani). Suvustani tulevat nimet ovat kauniita ja mielekkäitä yhdistelmiä, keskimmäinen nimi lyhyempi, niin kiva rytmi säilyy.

Vierailija
13/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan eka eli kutsumanimi ei sisällä l-, r- tai s-kirjaimia. Mahdollisten puhevikojen välttämiseksi. Toinen nimi isältään ja kolmas vanha suomalaisnimi, josta olin aina pitänyt. 

Vierailija
14/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa osanimiä sitten ?

Ikinä ainakaan kuullut..

Vierailija
15/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mihin lehteen sä teet juttua?

En mihinkään, ei edes käynyt mielessä että joku voisi luulla niin :D Ihan aidosti olen kiinnostunut, musta toisen ihmisen nimeäminen on nimittäin ihan tosi iso vastuu ja vaikeaa!

Vierailija
16/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään, lapsi kuulostaa joltain ällöltä SINILEVÄLTÄ :DDD

Haha joo, ei Sinilleviä :D Itse enemmänkin mietin just Sinikasta Sini ja Hellevistä Elle sieltä keskeltä!

Vierailija
17/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollu niin tarkkaan määritelty miesten ja naisten nimiä. Esim Hellevi saattoi olla myös pojan toinen nimi. Ihan mielenkiinnosta olen katsonut suomalaisia nimiä wikipediasta, nimien alkuperää ja kuinka monta naista ja miestä on saanut jonkun tietyn nimen.

Vierailija
18/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ulkomaalainen sukunimi, samoin lapsella. Etunimet sellaisia, jotka on helppoja ääntää, mutta kansainvälisiä. Lapsen toinen nimi suvusta, tyyliin Elisabeth. Ihan suomalaisia ollaan kuitenkin.

Vierailija
19/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellevi + Sinikka = Helka

Vierailija
20/133 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maija Sofia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi