Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuesta ei saa säästää pankkitilille

Vierailija
25.07.2018 |

Pari vuotta sitten sosiaalitoimi ilmoitti sivuillaan että toimeentulotuesta voi säästää pienen summan esim.20 euroa kuukausittain ja jotkut asiakkaat pystyivät säästämään hieman rahaa jota ei huomioitu uutta toimeentulotukea hakiessa.

Kelan mukaan toimeentulotiesta on sallittua säästää 50 euroa mutta jos onnistuu kerryttämään näistä kuukausittaisista säästöistä suuremman summan esim. 400 euroa, se huomioidaan toimeentulotuessa ja tuen määrää voidaan vähentää.

En ole itse toimeentulotuen asiakas vaan opiskelija mutta näyttää erittäin todennäköiseltä että joudun toimeentulotukea hakemaan valmistuttuani joten säästäminen pankkitilille ei kannata.

En ole aikaisemmin onnistunut kerryttämään säästöjä vaan lapsuudenperheen köyhyydestä johtuen elimme kädestä suuhun taloudellisten ongelmien keskellä.

Olen kiinnostunut sijoittamisesta opintojenikin kautta mutta en voi itse käytännössä kokeilla koska joutuisin realisoimaan sijoitukset suhteellisen pian toimeentulotuelle joutuessani.

Jos säästää pankkitilille ja eikä ilmoita säästöjään Kelalle niin voi tulla petossyyte jos jää kiinni.

Myönnän että itselläni on huono elämänhallinta rahan suhteen. Miksi köyhiä ei tueta enemmän tässä asiassa? Jos säästöhaluja on niin saa säästää korkeintaan pieniä summia sukanvarteen ilman että siitä rangaistaan.

Kommentit (192)

Vierailija
61/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ttt-asiakas säästäisi rahaa tilille? Ainakin vielä nykyään käteinen raha on käytössä. Itse olen aina nostanut rahat, jotka haluan laittaa säästöön ja säilyttänyt niitä kotona "säästölompakossa".

Käteinen ei käy muualla kuin kaupan kassalla. Verkkokaupassa et voi maksaa käteisellä, etkä woltissa, lentolippuja tilatessa jne.

No siinä vaiheessa kun toimeentulotuella aletaan maksella lentolippuja niin ko. henkilö saa sitä liikaa. Ei sitä mihinkään ulkomaanmatkoihin ole tarkoitettu.

T. ttt-asiakas

Mihin se on sitten tarkoitettu? Jos tuosta rahasta jää säästöön niin ei sen pitäisi muille kuulua mihin sen rahan käyttää. Moni elää erittäin säästeliäästi, leikkaa hiukset itse/tuttu leikkaa ilmaiseksi, metsästää tarjoukset, liikkuu kävellen jne. joten rahaa voi jäädä ylimääräistäkin. Sitä paitsi lentomatka ei välttämättä maksa paljoa. Toimeentulotukilainen voi myös lentää kotimaassa, vaikkapa Oulusta Helsinkiin noin 20 eurollakin ja käydä esimerkiksi työhaastattelussa Helsingissä. 

Kukaan ei arvostele jos toimeentulotukea saava käy linja-autolla sukulaisensa luona vierailulla mutta se on ihan hirveää jos lentäen käy vaikka ihan ulkomailla asti ja tämä ulkomaanmatka saattaa maksaa vähemmän kuin se kotimaan sukulaisvierailu.

ja tämän maksun voi hoitaa yksinkertaisimmin niin että kun tukirahat tulee niin maksat niistä. Loppukuun elät sitten aiemmin säästetyillä rahoilla (käteisenä olevat rahat) jos ei muuten rahat riitä.

Tai sitten nostaa rahat ja antaa jollekin joka maksaa omalta tililtään. Tai hankit nettitilin jne.

Vierailija
62/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pitäisi saada ilmaista toimeentulotukirahaa, jota laittaa säästöön ja silti saa ilmaista rahaa koko ajan yhtä paljon?

Nyt mä en oikeasti tiedä mitä mä sanoisin...

On se nyt kumma, että ensin käsketään köyhiä säästämään koko vuoden joululahjoihin, lasten suksiin ja luistimiin ja luokkaretkeen, lukiolaisen koulukirjoihin, pesukoneeseen, ilmastointilaitteeseen sun muihin, jotka jokaisella "kuuluu" olla, mutta sitten kun jotain saat säästöön, se vähennetäänkin seuraavien kuukausien tuloista. Eli eipäs sitten ostetakaan niitä luistimia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nostanut rahaa ja säästänyt ihan vaan käteisenä sukanvarteen, jos olen tiennyt, että jokin isompi ostos (esim. tietokoneen osa) on lähiaikoina pakko hankkia.

Onneksi Suomessa käy käteinen raha kaupoissa vielä ainakin toistaiseksi...

Vierailija
64/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin opiskelija. Mulla pienet lapset ja avioero. Ja tulin ratkaisuun, että säästän Asp tilille pienistä tuloistani, että saadaan oma koti.

Kyllähän se ärsyttää, että lääkkeet, lääkärit ym pitää maksaa ite vaikka ois kuinka tiukkaa ja käteen jäis oikeesti ei yhtään ruokarahaa. Mutta se oli valinta. Muuta tukea kyllä sai. Jouluna esimerkiksi se lahjakortti millä saatiin ruokaa.

Minusta on oikein ettei toimeentulotuella pitäis saada säästää (paitsi just joku pesukone).

Muutenkin edellytykset saada toimeentulotukea pitäisi olla tiukemmat. Ei sen varaan voi eikä pidä laskea budjettiaan, vaan niihin muihin tukiin (jopa köyhän).

Nyt olen töissä ja asutaan omakotitalossa. Ollaan totuttu säästämään ja elämään näin. Ei mitään kroisoksia olla nyttenkään.

Minusta se jo on hyvä, että edes yli 10 000e asuntosäästöt ei vaikuttanut muihin kelatukiin kuten asumistuki, opintotuki. Saatiin säästettyä nimittäin noin paljon ja puolet ajasta olin opiskelija. Tukia sain kelalta jatkuvasti mm.asumistuki, lapsilisät, isän laiminlyömät elatusmaksut. Säästöt ei vaikuttanut noihin kelatukiin. Mutta toimeentulotukea ei tullut edes mieleen hakea.

Vierailija
65/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pitäisi saada ilmaista toimeentulotukirahaa, jota laittaa säästöön ja silti saa ilmaista rahaa koko ajan yhtä paljon?

On se nyt kumma, että ensin käsketään köyhiä säästämään koko vuoden joululahjoihin, lasten suksiin ja luistimiin ja luokkaretkeen, lukiolaisen koulukirjoihin, pesukoneeseen, ilmastointilaitteeseen sun muihin, jotka jokaisella "kuuluu" olla, mutta sitten kun jotain saat säästöön, se vähennetäänkin seuraavien kuukausien tuloista. Eli eipäs sitten ostetakaan niitä luistimia. 

Jep. Ja nämä palstan "fiksut" eivät näe tuossa mitään ristiriitaa...

Totuus on ilmeisesti se, että köyhillä ei saisi olla mitään oikeuksia. Odotan sitä, että tällä palstalla aletaan puhumaan köyhien tappamisesta. En yhtään ihmettelisi, vaikka moni täällä sitä kannattaisi, sen verran sydämetöntä porukkaa täällä liikkuu.

Vierailija
66/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ttt-asiakas säästäisi rahaa tilille? Ainakin vielä nykyään käteinen raha on käytössä. Itse olen aina nostanut rahat, jotka haluan laittaa säästöön ja säilyttänyt niitä kotona "säästölompakossa".

Käteinen ei käy muualla kuin kaupan kassalla. Verkkokaupassa et voi maksaa käteisellä, etkä woltissa, lentolippuja tilatessa jne.

No siinä vaiheessa kun toimeentulotuella aletaan maksella lentolippuja niin ko. henkilö saa sitä liikaa. Ei sitä mihinkään ulkomaanmatkoihin ole tarkoitettu.

T. ttt-asiakas

Mihin se on sitten tarkoitettu? Jos tuosta rahasta jää säästöön niin ei sen pitäisi muille kuulua mihin sen rahan käyttää. Moni elää erittäin säästeliäästi, leikkaa hiukset itse/tuttu leikkaa ilmaiseksi, metsästää tarjoukset, liikkuu kävellen jne. joten rahaa voi jäädä ylimääräistäkin. Sitä paitsi lentomatka ei välttämättä maksa paljoa. Toimeentulotukilainen voi myös lentää kotimaassa, vaikkapa Oulusta Helsinkiin noin 20 eurollakin ja käydä esimerkiksi työhaastattelussa Helsingissä. 

Kukaan ei arvostele jos toimeentulotukea saava käy linja-autolla sukulaisensa luona vierailulla mutta se on ihan hirveää jos lentäen käy vaikka ihan ulkomailla asti ja tämä ulkomaanmatka saattaa maksaa vähemmän kuin se kotimaan sukulaisvierailu.

Millä yhtiöllä lentää Oulu-Helsinki välin 20 eurolla?

Vierailija
67/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kuinka usein täälläkin on köyhiä teilattu ja haukuttu, vaikka sen klassisen pesukoneen ostossa, että kyllä nyt jokaisen pitää senverran osata säästää tai olla puskurirahastoa, ettei niitä ennalta-arvaamattomia menoja tarvitse pelätä.

Jne...

Ja ruokaohjeita tulee niin että paukkuu, hernesoppapurkin ostaminen on suurin synti, itse vaan kaikki pitää tehdä juuresta jaksaen, että saa säästetty sen synttärilahjan tai talvikengät.

Nyt sitten taas ei saakaan jäädä mitään säästöön, kun sekin on väärin.

Miten sen köyhän pitäisi elää ja olla, että parempiosaiset olisivat tyytyväisiä.

Ettei niille koko ajan tulisi paha mieli kun köyhä ei vaan osaa...

Vierailija
68/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo ylipäätään voi olla laillista, kun ajatellaan, että jokaiselle kuuluu tietty määrä toimeentuloa per kk ja sillä sipuli. Miten voidaankin yhtäkkiä sanoa, että kun et viime kuulla käyttänytkään kaikkea, sinulla ei ole myöskään siihen oikeutta, vaan se otetaan takaisin? Eihän se ole mitään ylimääräistä, vaan ihan sitä samaa rahaa, johon viime kuulla vielä oli oikeutettu. 

Vierailija
69/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin opiskelija. Mulla pienet lapset ja avioero. Ja tulin ratkaisuun, että säästän Asp tilille pienistä tuloistani, että saadaan oma koti.

Kyllähän se ärsyttää, että lääkkeet, lääkärit ym pitää maksaa ite vaikka ois kuinka tiukkaa ja käteen jäis oikeesti ei yhtään ruokarahaa. Mutta se oli valinta. Muuta tukea kyllä sai. Jouluna esimerkiksi se lahjakortti millä saatiin ruokaa.

Minusta on oikein ettei toimeentulotuella pitäis saada säästää (paitsi just joku pesukone).

Muutenkin edellytykset saada toimeentulotukea pitäisi olla tiukemmat. Ei sen varaan voi eikä pidä laskea budjettiaan, vaan niihin muihin tukiin (jopa köyhän).

Nyt olen töissä ja asutaan omakotitalossa. Ollaan totuttu säästämään ja elämään näin. Ei mitään kroisoksia olla nyttenkään.

Minusta se jo on hyvä, että edes yli 10 000e asuntosäästöt ei vaikuttanut muihin kelatukiin kuten asumistuki, opintotuki. Saatiin säästettyä nimittäin noin paljon ja puolet ajasta olin opiskelija. Tukia sain kelalta jatkuvasti mm.asumistuki, lapsilisät, isän laiminlyömät elatusmaksut. Säästöt ei vaikuttanut noihin kelatukiin. Mutta toimeentulotukea ei tullut edes mieleen hakea.

Oletko tietoinen siitä, että kaikki tuet (asumistuki ja toimeentulotuki mukaan lukien) ovat jo aikoja sitten jääneet jälkeen yleisestä vuokratasosta? Ja että monet joutuvat tinkimään ruoasta ja tarpeellisista lääkkeistäkin saadakseen vuokransa maksettua? Ja sinun mielestäsi ttt-tuen saamisen ehtoja pitää entisestään kiristää.

Ja sitten kuitenkin on mielestäsi oikein, että valtio osallistuu joidenkin OMISTUSasunnon hankkimiseen. Voi luoja varjele! Toivon melkein, että se sun omakotitalosi palaa poroksi, sun teksti oli niin röyhkeää jopa tän palstan mittapuiden mukaan.

Vierailija
70/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on hallintooikeuden päätös olemassa: säästöjä ei saa huomioida tuloina!

"Toimeentulotuki, Huomioon otettavat varat, Säästynyt toimeentulotuki

...hallinto-oikeus katsoi, että A:lle aikaisemmin toimeentulotukena myönnettyjä, valtaosin tuen perusosasta säästetyksi selvitettyjä varoja ei tullut ottaa huomioon toimeentulotuen tarpeesta päätettäessä..."

https://www.finlex.fi/fi/oikeus/hao/2002/helsingin_hao20020317

Käsitykseni mukaan tästä on myös korkeimman oikeuden samanlainen päätös olemassa.

*Ei ttt-asiakas*

Vierailija
71/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mieti jos sinun pitää säästää esimerkiksi 500 e opintolainan korkoihin tai lyhennyksiin, joita kela ja sossu eivät huomioi menoiksi. Tukea et niihin saa ja säästäminen on kielletty, siis miten maksat?

Maksat pankille joka kuukausi etukäteen korkoa.Jos koronmaksupäivä on 30.6 ja 31.12 ja korko ja lyhennys 500e/ 6kk niin maksat n.80e joka kuukausi

Pankille ei sovi sellainen järjestely.

Minä ainakin sain pankistani tilinumeron, jolle sai maksaa lainaa pois sitä mukaa kuin rahaa oli. Vaikka sitten euro kerrallaan, rahakkaampina kausina useampi satanen.

Vierailija
72/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo ylipäätään voi olla laillista, kun ajatellaan, että jokaiselle kuuluu tietty määrä toimeentuloa per kk ja sillä sipuli. Miten voidaankin yhtäkkiä sanoa, että kun et viime kuulla käyttänytkään kaikkea, sinulla ei ole myöskään siihen oikeutta, vaan se otetaan takaisin? Eihän se ole mitään ylimääräistä, vaan ihan sitä samaa rahaa, johon viime kuulla vielä oli oikeutettu. 

Ei toimeentulotuki kaikille kuulu. Se on apu niille, jitka ei tuusta huolimatta selviydy taloudestaan.

Lähtökohtaisesti omat tulot pitäisi riittää. Opintotuki. Työttömyystuki. Kotihoidontuki. Palkka.

Siksi vaaditaan elatusmaksut, opintolainat ym ensisijaiset tulonlähteet maksuun ENNENKUIN toimeentulotukea voidaan edes harkita. Ja sekin on niin epäreilua monen mielestä, jotka pitää toimeentulotukea ensisijaisena tulona.

Vierailija
73/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö toimeentulotuen asiakas saa sitten hankkia itselleen minkäänlaista taloudellista puskuria, esim. tonnia tai kahta pahan päivän varalle? Jos tälläistä puskuria olisi, niin silloiin ei heti tarttis kelasta mennä pyytämään tukea, jos vaikka tietokone hajoo. Vaan onko sen sijaan oltava niin, että kaikki mikä tulee, se myös menee, eli tarkoituksena on siis se, että on oltava koko ajan eräänlaisessa rangaistuksenomaisessa tilassa?

Tässä taas huomaa suomalaisten nurinkurisen ajattelun. Katsos kun se muiden rahoilla eläminen on se viimeinen oljenkorsi, joka käytetään silloin kun jokainen pahanpäivän varalle säästetty sentti on jo käytetty. Jos on omia säästöjä, niin ne kuuluu käyttää ensin ja vasta sen jälkeen vipata muilta.

Varsinaisesti ne ei ole kenenkään rahoja. Kaikki ihmiset ovat myös riippuvaisia toisista, eikä veronmaksajat mitenkään erityisesti mahdollistava maapallolla elämistä. Maapallo on raaka-aineita ja niiden jalosteita täynnä, raha on niille vain vaihtoväline.

Vierailija
74/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toimeentulotuesta on mahdollista säästää eikä tätä säästettyä summaa huomioida laskelmassa tuloksi. KELA"

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=93&t=30789

Vierailija
75/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se minunkin logiikkani mukaan menee.

Vierailija
76/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sijoittaa ostamalla kultakoruja ja muumimukeja. Molemmat saa aina myytyä. Kulta myy hyvin hyvällä hinnalla aina kun maailmalla on sotaa ja ongelmia, eli koko ajan.

Vierailija
77/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tietoinen siitä, että kaikki tuet (asumistuki ja toimeentulotuki mukaan lukien) ovat jo aikoja sitten jääneet jälkeen yleisestä vuokratasosta? Ja että monet joutuvat tinkimään ruoasta ja tarpeellisista lääkkeistäkin saadakseen vuokransa maksettua? Ja sinun mielestäsi ttt-tuen saamisen ehtoja pitää entisestään kiristää.

Ja sitten kuitenkin on mielestäsi oikein, että valtio osallistuu joidenkin OMISTUSasunnon hankkimiseen. Voi luoja varjele! Toivon melkein, että se sun omakotitalosi palaa poroksi, sun teksti oli niin röyhkeää jopa tän palstan mittapuiden mukaan.

No eikös ne muut tuet pitäisi ennemmin nostaa oikealle tasolle, jos ne kerta on riittämättömät?

Miten tarkoitat valtion osallistuneen meidän omistusasunnon ostamiseen? Luuletko, että sain muita enemmän tukia vai? En tehnyt kesätöitä ja nostelin toimeentulotukea? Ei tarvittu joka vuosi opintolainaa?

Nostin kaikki opintolainat. Jouduin tekemään töitä. Maksoin kaikki sähkö, lääkäri, sairaala ym kulut itse. Tulona oli opintotuki, asumistuki, opintolaina, kahden lapsen elatusmaksut ja lapsilisät. Noista säästettiin. Ei ollut puhettakaan pesukoneista tai ulkomaanmatkoista.

Vierailija
78/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa pankista tallelokero ja säilytä siellä testamenttia. Tämä on se syy minkä kerrot, jos kysytään miksi sinulla on tallelokero.

Nosta säästämäsi rahat tililtä ja vie tallelokeroon.

Vierailija
79/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö toimeentulotuen asiakas saa sitten hankkia itselleen minkäänlaista taloudellista puskuria, esim. tonnia tai kahta pahan päivän varalle? Jos tälläistä puskuria olisi, niin silloiin ei heti tarttis kelasta mennä pyytämään tukea, jos vaikka tietokone hajoo. Vaan onko sen sijaan oltava niin, että kaikki mikä tulee, se myös menee, eli tarkoituksena on siis se, että on oltava koko ajan eräänlaisessa rangaistuksenomaisessa tilassa?

Tässä taas huomaa suomalaisten nurinkurisen ajattelun. Katsos kun se muiden rahoilla eläminen on se viimeinen oljenkorsi, joka käytetään silloin kun jokainen pahanpäivän varalle säästetty sentti on jo käytetty. Jos on omia säästöjä, niin ne kuuluu käyttää ensin ja vasta sen jälkeen vipata muilta.

Varsinaisesti ne ei ole kenenkään rahoja. Kaikki ihmiset ovat myös riippuvaisia toisista, eikä veronmaksajat mitenkään erityisesti mahdollistava maapallolla elämistä. Maapallo on raaka-aineita ja niiden jalosteita täynnä, raha on niille vain vaihtoväline.

Juuri tätä ihmiset eivät tajua. Etenkään jotkut kauppiksen käyneet nousukas jupit.

Ilman näitä ihmisiä olisi aivan samat resurssit köyhien käytössä, mutta olisivat vain rikkaampia.

Hokevat vain koulussa aivopestyjä mantrojansa.

Sinkkumies

Kyllä toimeentulotuesta pitäisi olla oikeus säästää. Jos niin pienistä rahoista saa rahaa säästöön, niin hatun nosto. 

Vierailija
80/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun tarvii sanoa mitään. Jos ihminen on OIKEUTETTU saamaan tukea ja laittaa sen säästöön niin se on sen ihmisen asia. Ehkä syö vähemmän tms. Seuraavassa kuussa tulee taas ttt. Näin sen katsoo myös KO ja KHO.

T: ei sossun asiakas

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme