Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuesta ei saa säästää pankkitilille

Vierailija
25.07.2018 |

Pari vuotta sitten sosiaalitoimi ilmoitti sivuillaan että toimeentulotuesta voi säästää pienen summan esim.20 euroa kuukausittain ja jotkut asiakkaat pystyivät säästämään hieman rahaa jota ei huomioitu uutta toimeentulotukea hakiessa.

Kelan mukaan toimeentulotiesta on sallittua säästää 50 euroa mutta jos onnistuu kerryttämään näistä kuukausittaisista säästöistä suuremman summan esim. 400 euroa, se huomioidaan toimeentulotuessa ja tuen määrää voidaan vähentää.

En ole itse toimeentulotuen asiakas vaan opiskelija mutta näyttää erittäin todennäköiseltä että joudun toimeentulotukea hakemaan valmistuttuani joten säästäminen pankkitilille ei kannata.

En ole aikaisemmin onnistunut kerryttämään säästöjä vaan lapsuudenperheen köyhyydestä johtuen elimme kädestä suuhun taloudellisten ongelmien keskellä.

Olen kiinnostunut sijoittamisesta opintojenikin kautta mutta en voi itse käytännössä kokeilla koska joutuisin realisoimaan sijoitukset suhteellisen pian toimeentulotuelle joutuessani.

Jos säästää pankkitilille ja eikä ilmoita säästöjään Kelalle niin voi tulla petossyyte jos jää kiinni.

Myönnän että itselläni on huono elämänhallinta rahan suhteen. Miksi köyhiä ei tueta enemmän tässä asiassa? Jos säästöhaluja on niin saa säästää korkeintaan pieniä summia sukanvarteen ilman että siitä rangaistaan.

Kommentit (192)

Vierailija
41/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei minulla on loistoajatus! Mitä jos valtio alkaisi maksaa kaikille vaikkapa 400 e/kk ja siitä saisi sitten käyttää tai säästää ihan tarpeen mukaan!

Onneksi olkoon, tajusit perustulomallin!

Vierailija
42/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pitäisi saada ilmaista toimeentulotukirahaa, jota laittaa säästöön ja silti saa ilmaista rahaa koko ajan yhtä paljon?

Nyt mä en oikeasti tiedä mitä mä sanoisin...

Pitäisikö lapselta jäädyttää seuraavan viikon viikkoraha, jos lapsi ei ole käyttänyt koko summaa?

Sinun mielestäsi siis toimeentulotuki ja lapsen saama viikkoraha ovat verrattavissa ja itseasiassa ihan sama asia? Jep jep.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä oikeasti on jotain sitä vastaan, että toimeentulotuesta säästää esim. työllistymistä helpottavaa ajokorttia varten tai pahan päivän varalle, että sossusta ei sitten tarvitse hakea erikseen rahaa jotain rikkoutunutta kodinkonetta varten? Ei jumalauta te ootte idiootteja.

Vierailija
44/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi Jestas! Eli pitäisi saada yhteiskunnan avustuksilla vielä säästää ja sijoittaa.

Jos toimeentulotuesta jää säästöön rahaa niin silloinhan ihminen on saanut sitä liikaa - toimeentulotuki kun on nimensä mukaisesti akuuttia tukea arjesta selviytymiseen.

Toimeentulotukiasiakas jää helposti loppuelämäkseen sen varaan vaikka sen pitäisi olla viimesijainen etuus. Se syrjäyttää ja paasivoi ihmistä; omaa taloutta ei edes kannusteta ottamaan haltuun.

Vierailija
45/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukan varteen vain, jos tosiaan pystyy toimeentulotuesta säästämään.

Vierailija
46/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule opintolainasta (jos työtön tai sairas ei kykene maksamaan) maksuhäiriömerkintää. Ellei ihan äsken ole muutettu.

Vierailija
47/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pitäisi saada ilmaista toimeentulotukirahaa, jota laittaa säästöön ja silti saa ilmaista rahaa koko ajan yhtä paljon?

No mieti jos sinun pitää säästää esimerkiksi 500 e opintolainan korkoihin tai lyhennyksiin, joita kela ja sossu eivät huomioi menoiksi. Tukea et niihin saa ja säästäminen on kielletty, siis miten maksat?

Maksat pankille joka kuukausi etukäteen korkoa.Jos koronmaksupäivä on 30.6 ja 31.12 ja korko ja lyhennys 500e/ 6kk niin maksat n.80e joka kuukausi

Pankille ei sovi sellainen järjestely.

Vierailija
48/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä nettilompakkoon, eli esim. Neteller, Skrill jne..

Skrilliltä saa myös kortin, Visa Electronia vastaavan Mastercardin kortin, joka käy maksuvälineenä missä vaan. Nettilompakkoja Suomen kyylät eivät pääse tarkistamaan, joten et menetä rahoja, jos sellaiseen säästät. Ja jos oikein varmanpäälle haluaa ottaa, niin nostaa ensin vaikka 50€ käteistä automaatilta, sitten antaa tuon rahan vaikka äidilleen ja äidin pankkitililtä siirretään 50€ nettilompakkoosi. Kyylät ei koskaan saa tietää, että sulla onkin säästöjä.

Vierailija
49/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin HAO 24.5.2002 02/0317/2

Toimeentulotuki, Huomioon otettavat varat, Säästynyt toimeentulotuki

Helsingin HAO

Diaarinumero:05821/01/4010

Antopäivä:24.5.2002

Taltio:02/0317/2

Henkilö A, joka oli saanut toimeentulotukea lähes yhtäjaksoisesti huhtikuusta 2000 alkaen, oli hakenut toimeentulotukea kesäkuulle 2001. A:n hakemus oli kuitenkin hylätty, koska toimeentulotukilaskelma oli osoittanut 12 markan ylijäämää sen jälkeen, kun laskelmassa oli otettu huomioon A:n käytettävissä olevina varoina 6 000 markkaa.

A:n selvityksen mukaan, joka sisälsi muun ohessa pankkitilin tiliotteet 21.12.2000 alkaen, hänen tilillään hakemuksen tekohetkellä olleet säästöt olivat pääosin hänen aikaisemmin saamistaan toimeentulotuen perusosista säästyneitä varoja.

Hallinto-oikeuden päätöksen mukaan toimeentulotuen perusosa on tarkoitettu kattamaan jokapäiväiseen elämään kuuluvia juoksevia menoja, joista ei erikseen tarvitse esittää selvitystä viranomaisille. Asiakkaan harkinnassa on, kuinka paljon perusosasta hän käyttää näihin eri tarkoituksiin ja säästääkö hän tukea myöhempää tarvetta varten. Asiassa ei kiistetty sitä, että A:n tilille säästyneet varat olivat kertyneet hänen esittämällään tavalla. Vaikka toimeentulotukea määrättäessä otetaan lähtökohtaisesti huomioon kaikki käytettävissä olevat tulot ja varat vain erikseen säädettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta, hallinto-oikeus katsoi, että A:lle aikaisemmin toimeentulotukena myönnettyjä, valtaosin tuen perusosasta säästetyksi selvitettyjä varoja ei tullut ottaa huomioon toimeentulotuen tarpeesta päätettäessä. Hallinto-oikeus kumosi sosiaali- ja terveysjaoston päätöksen ja palautti asian jaostolle uudelleen käsiteltäväksi.

Laki toimeentulotuesta 1 § 1 mom

Laki toimeentulotuesta 2 §

Laki toimeentulotuesta 6 §

Laki toimeentulotuesta 7 §

Laki toimeentulotuesta 12 §

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/hao/2002/helsingin_hao20020317

Vierailija
50/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö toimeentulotuen asiakas saa sitten hankkia itselleen minkäänlaista taloudellista puskuria, esim. tonnia tai kahta pahan päivän varalle? Jos tälläistä puskuria olisi, niin silloiin ei heti tarttis kelasta mennä pyytämään tukea, jos vaikka tietokone hajoo. Vaan onko sen sijaan oltava niin, että kaikki mikä tulee, se myös menee, eli tarkoituksena on siis se, että on oltava koko ajan eräänlaisessa rangaistuksenomaisessa tilassa?

Vierailija
51/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se raha on mini millä voi elää ja jos joku siitä onnistuu säästämään roposen niin voi kauhea.

Kestää silti vuosi pari ennen kuin sillä saisi vaikka ajokortin, joka voisi parantaa työmahdollisuuksia, mutta ei, mieluummin pidetään köyhät köyhinä ja toimeentulotuella loppuun asti.

Työttömyys on rangaistuksenomainen tila Suomessa, toisin kuin esim. jossain Tanskassa. Tanskassa itsetarkoituksena ei ole köyhänä pitäminen. Suomessa on. Suomalaisilla on niin tiukka luterilainen paremman ihmisen moraali, jossa kunnon ihmisiä ovat työssä käyvät. Muut eivät ole niin hyviä ihmisiä ja siitä sietääkin kärsiä ja tuntea nahoissaan. Tälläistä on suomalainen ajattelu, uskon että valtaosalla kansaa. Suomalaiset vaan ovat jostain syystä pirun tiukkoja asenteissaan. Säälittävää pelkupaskasakkia, joka jaottelee ihmisiä erilaisiin kategorioihin ja luulee sitä onnellisen elämän siemeniksi.

Vierailija
52/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sulle omituinen juttu, mutta minä olen mt-ongelmien vuoksi ollut koko elämäni tt-tuella ja rahalliset säästöni näin 27-vuotiaana on 700 euroa. Ei naurata. Ja tällä tahdilla voin vain kuvitella minkälaisissa "varoissa" olen tulevaisuudessa.

miksi sinun pitäisi olla missään varoissa, kun elät muiden rahoilla?

Vierailija
53/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmiksenne joudun toteamaan, että ette pysty estämään toimeentulotuesta säästämistä mitenkään. Käteisnostot kun on sallittu.

Vierailija
54/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ttt-asiakas säästäisi rahaa tilille? Ainakin vielä nykyään käteinen raha on käytössä. Itse olen aina nostanut rahat, jotka haluan laittaa säästöön ja säilyttänyt niitä kotona "säästölompakossa".

Koska kynnys käyttää rahat on korkeampi jos ovat tilillä johon ei ole korttia, näin muita ihmisiä kehotetaan säästämään.

Luuletko, että ketään kehotettaisiin tekemään noin, jos systeemi olisi sellainen, että työnantaja kontrolloisi työntekijöidensä tilejä, ja jos hän huomaisi näiltä jäävän rahaa säästöön, hän alentaisi näiden palkkoja?

Joskus tuntuu, että ihmiset eivät osaa käyttää tervettä järkeä enää.

Jos Kela epäilee väärinkäytöstä voi se pyytää pankilta tiedot asiakkaan tileistä tai siirtää asian poliisille tutkittavaksi. Useat toimeentulotukiasiakkaat eivät ole töissä, vaikka osa-aikaisia ja nollatuntilaisia löytyykin asiakkaista. Miten työnantaja tähän liittyy? Palkkakuitit o

ja tiliotteet on toimitettava Kelalle toimeentulotukea hakiessa.

Et näköjään ymmärtänyt viestiäni lainkaan. Henkilö, jolle vastasin kirjoitti, että ihmisiä kehotetaan säästämään tilille, koska kynnys käyttää rahaa on matalamapi, jos ne rahat on kotona helposti käytettävissä. Näin minä sen ainakin käsitin.

Tämä varmasti on hyvä neuvo työssäkäyvälle ihmiselle, joka saa palkkaa ja jonka tilejä ja rahankäyttöä kukaan viranomainen ei kontrolloi, mutta se ei ole järkevää toimeentulotukiasiakkaalle (koska hänen tiliotteensa tosiaankin tarkistetaan). Ttt-tukea saavan ihmisen kannattaa nostaa säästöön menevät rahat pois tililtä.

Vierailija
55/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä helvetissä. Sen koko pointti on olla viimesijainen tukimuoto, kun ihminen on muuten puilla paljailla.

Vierailija kirjoitti:

Harmiksenne joudun toteamaan, että ette pysty estämään toimeentulotuesta säästämistä mitenkään. Käteisnostot kun on sallittu.

Sukanvarteen tai patjan alle rahojen piilottelu on Kelan huijaamista ja näin ollen laitonta toimintaa, josta kiinnijäädessään joutuu käräjille ja korvausvastuuseen.

Vierailija
56/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö toimeentulotuen asiakas saa sitten hankkia itselleen minkäänlaista taloudellista puskuria, esim. tonnia tai kahta pahan päivän varalle? Jos tälläistä puskuria olisi, niin silloiin ei heti tarttis kelasta mennä pyytämään tukea, jos vaikka tietokone hajoo. Vaan onko sen sijaan oltava niin, että kaikki mikä tulee, se myös menee, eli tarkoituksena on siis se, että on oltava koko ajan eräänlaisessa rangaistuksenomaisessa tilassa?

Tässä taas huomaa suomalaisten nurinkurisen ajattelun. Katsos kun se muiden rahoilla eläminen on se viimeinen oljenkorsi, joka käytetään silloin kun jokainen pahanpäivän varalle säästetty sentti on jo käytetty. Jos on omia säästöjä, niin ne kuuluu käyttää ensin ja vasta sen jälkeen vipata muilta.

Vierailija
57/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mieti jos sinun pitää säästää esimerkiksi 500 e opintolainan korkoihin tai lyhennyksiin, joita kela ja sossu eivät huomioi menoiksi. Tukea et niihin saa ja säästäminen on kielletty, siis miten maksat?

Eli sinun arvomaailmassasi suomalaisten veronmaksajien tehtävä on maksaa sinun velkasi? Jos sinulla ei ole varaa maksaa velkojasi, jätät ne maksamatta. Ne menevät ulosottoon ja lyhennät niitä sitten, kun siihen on varaa. Niin yksinkertaista se on.

Toivottavasti tämä on trolli, muussa tapauksessa tarvitaan todella paljon kiristyksiä tukipolitiikkaan.

Kela maksaa opintolainan, ei se mene ulosottoon.

Kyllä menee, ellei sitä pysty lyhentämään. Itsellänikin on mennyt, joten tiedän kokemuksesta.

Vierailija
58/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se raha on mini millä voi elää ja jos joku siitä onnistuu säästämään roposen niin voi kauhea.

Kestää silti vuosi pari ennen kuin sillä saisi vaikka ajokortin, joka voisi parantaa työmahdollisuuksia, mutta ei, mieluummin pidetään köyhät köyhinä ja toimeentulotuella loppuun asti.

Työttömyys on rangaistuksenomainen tila Suomessa, toisin kuin esim. jossain Tanskassa. Tanskassa itsetarkoituksena ei ole köyhänä pitäminen. Suomessa on. Suomalaisilla on niin tiukka luterilainen paremman ihmisen moraali, jossa kunnon ihmisiä ovat työssä käyvät. Muut eivät ole niin hyviä ihmisiä ja siitä sietääkin kärsiä ja tuntea nahoissaan. Tälläistä on suomalainen ajattelu, uskon että valtaosalla kansaa. Suomalaiset vaan ovat jostain syystä pirun tiukkoja asenteissaan. Säälittävää pelkupaskasakkia, joka jaottelee ihmisiä erilaisiin kategorioihin ja luulee sitä onnellisen elämän siemeniksi.

Juurikin näin se on. Köyhillä ja sairailla ei ole ihmisarvoa suomessa. Uskomatonta miten joku voi kadehtia minituilla elävää ihmistä.

Vierailija
59/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä helvetissä. Sen koko pointti on olla viimesijainen tukimuoto, kun ihminen on muuten puilla paljailla.

Vierailija kirjoitti:

Sukanvarteen tai patjan alle rahojen piilottelu on Kelan huijaamista ja näin ollen laitonta toimintaa, josta kiinnijäädessään joutuu käräjille ja korvausvastuuseen.

Ja miten siitä jäädään kiinni? Yksikään Kelan virkailija ei tee kotitarkastuksia. Ja luojan kiitos, niin natsimeininkiä meillä ei sentään vielä ole.

Vierailija
60/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ttt-asiakas säästäisi rahaa tilille? Ainakin vielä nykyään käteinen raha on käytössä. Itse olen aina nostanut rahat, jotka haluan laittaa säästöön ja säilyttänyt niitä kotona "säästölompakossa".

Käteinen ei käy muualla kuin kaupan kassalla. Verkkokaupassa et voi maksaa käteisellä, etkä woltissa, lentolippuja tilatessa jne.

No siinä vaiheessa kun toimeentulotuella aletaan maksella lentolippuja niin ko. henkilö saa sitä liikaa. Ei sitä mihinkään ulkomaanmatkoihin ole tarkoitettu.

T. ttt-asiakas

Mihin se on sitten tarkoitettu? Jos tuosta rahasta jää säästöön niin ei sen pitäisi muille kuulua mihin sen rahan käyttää. Moni elää erittäin säästeliäästi, leikkaa hiukset itse/tuttu leikkaa ilmaiseksi, metsästää tarjoukset, liikkuu kävellen jne. joten rahaa voi jäädä ylimääräistäkin. Sitä paitsi lentomatka ei välttämättä maksa paljoa. Toimeentulotukilainen voi myös lentää kotimaassa, vaikkapa Oulusta Helsinkiin noin 20 eurollakin ja käydä esimerkiksi työhaastattelussa Helsingissä. 

Kukaan ei arvostele jos toimeentulotukea saava käy linja-autolla sukulaisensa luona vierailulla mutta se on ihan hirveää jos lentäen käy vaikka ihan ulkomailla asti ja tämä ulkomaanmatka saattaa maksaa vähemmän kuin se kotimaan sukulaisvierailu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi