Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuesta ei saa säästää pankkitilille

Vierailija
25.07.2018 |

Pari vuotta sitten sosiaalitoimi ilmoitti sivuillaan että toimeentulotuesta voi säästää pienen summan esim.20 euroa kuukausittain ja jotkut asiakkaat pystyivät säästämään hieman rahaa jota ei huomioitu uutta toimeentulotukea hakiessa.

Kelan mukaan toimeentulotiesta on sallittua säästää 50 euroa mutta jos onnistuu kerryttämään näistä kuukausittaisista säästöistä suuremman summan esim. 400 euroa, se huomioidaan toimeentulotuessa ja tuen määrää voidaan vähentää.

En ole itse toimeentulotuen asiakas vaan opiskelija mutta näyttää erittäin todennäköiseltä että joudun toimeentulotukea hakemaan valmistuttuani joten säästäminen pankkitilille ei kannata.

En ole aikaisemmin onnistunut kerryttämään säästöjä vaan lapsuudenperheen köyhyydestä johtuen elimme kädestä suuhun taloudellisten ongelmien keskellä.

Olen kiinnostunut sijoittamisesta opintojenikin kautta mutta en voi itse käytännössä kokeilla koska joutuisin realisoimaan sijoitukset suhteellisen pian toimeentulotuelle joutuessani.

Jos säästää pankkitilille ja eikä ilmoita säästöjään Kelalle niin voi tulla petossyyte jos jää kiinni.

Myönnän että itselläni on huono elämänhallinta rahan suhteen. Miksi köyhiä ei tueta enemmän tässä asiassa? Jos säästöhaluja on niin saa säästää korkeintaan pieniä summia sukanvarteen ilman että siitä rangaistaan.

Kommentit (192)

Vierailija
21/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pitäisi saada ilmaista toimeentulotukirahaa, jota laittaa säästöön ja silti saa ilmaista rahaa koko ajan yhtä paljon?

Nyt mä en oikeasti tiedä mitä mä sanoisin...

Pitäisikö lapselta jäädyttää seuraavan viikon viikkoraha, jos lapsi ei ole käyttänyt koko summaa?

Vierailija
22/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pitäisi saada ilmaista toimeentulotukirahaa, jota laittaa säästöön ja silti saa ilmaista rahaa koko ajan yhtä paljon?

No mieti jos sinun pitää säästää esimerkiksi 500 e opintolainan korkoihin tai lyhennyksiin, joita kela ja sossu eivät huomioi menoiksi. Tukea et niihin saa ja säästäminen on kielletty, siis miten maksat?

Jättää maksamatta koska Kela on taannut opintolainan ja maksaa sen pankille puolestasi. Toisaalta sinulle tulee maksuhäiriömerkintä.

Ja sitä maksuhäiriömerkintää ei kukaan halua, koska vaikeuttaa asunnon saantia jne. Köyhä ei ole mikään rikollinen, jota pitäsi rangaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vai pitäisi yhteiskunnan vielä henkkoht velatkin maksaa.

Jos viittaat opintolainaan niin opiskelijan toimeentulotuensaaminen edellyttää opintolainan nostamista = Pakotetaan ottamaan.

Vierailija
24/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko te mäkätätte siitä, että jotkut elävät nuukasti ja saavat jonkun roposen tuista säästöön?! Suurimmalla osalla kuitenkin tekee tiukkaa saada ne tukirahat riittämään välttämättömiin menoihin.

Vierailija
25/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö lapselta jäädyttää seuraavan viikon viikkoraha, jos lapsi ei ole käyttänyt koko summaa?

Maksetaanko toimeentulotukea samalla perusteella kuin lasten viikkorahaa, eli että voi ostaa silloin tällöin itselleen jotain kivaa? Käsittääkseni ei. Vai maksatko sinä lapsellesi viikkorahaa, jotta tämä pystyy elättämään itsensä siltä osin, kun muut tulot eivät riitä?

Vierailija
26/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ttt-asiakas säästäisi rahaa tilille? Ainakin vielä nykyään käteinen raha on käytössä. Itse olen aina nostanut rahat, jotka haluan laittaa säästöön ja säilyttänyt niitä kotona "säästölompakossa".

Käteinen ei käy muualla kuin kaupan kassalla. Verkkokaupassa et voi maksaa käteisellä, etkä woltissa, lentolippuja tilatessa jne.

Vierailija
27/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetaanko toimeentulotukea samalla perusteella kuin lasten viikkorahaa, eli että voi ostaa silloin tällöin itselleen jotain kivaa? Käsittääkseni ei. Vai maksatko sinä lapsellesi viikkorahaa, jotta tämä pystyy elättämään itsensä siltä osin, kun muut tulot eivät riitä?

Palkitsemisjärjestelmä. Jos lapsi ei osta karkkia joka viikko, jää rahaa säästöön ja voi ostaa myöhemmin jotain isompaa. Samalla tavalla tt-asiakas voi (tai voisi) omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, että rahaa jää säästöön. Ostaako kalliilla lähikaupasta vai näkeekö vaivaa ja hakee lidlistä?

Jännä miten suomalaiset suhtautuvat nihkeästi palkitsemisjärjestelmiin. Sitähän ehdotettiin mm. asuntojen jakamisessa ja vastustus oli suurta

Vierailija
28/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa paypal, maksakaa verkko-ostokset kaverin/sukulaisten kautta ja maksakaa niille käteisellä jne. Vaatii vähän kikkailua mutta onnistuu kyllä.

Vierailija
29/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ttt-asiakas säästäisi rahaa tilille? Ainakin vielä nykyään käteinen raha on käytössä. Itse olen aina nostanut rahat, jotka haluan laittaa säästöön ja säilyttänyt niitä kotona "säästölompakossa".

Käteinen ei käy muualla kuin kaupan kassalla. Verkkokaupassa et voi maksaa käteisellä, etkä woltissa, lentolippuja tilatessa jne.

No siinä vaiheessa kun toimeentulotuella aletaan maksella lentolippuja niin ko. henkilö saa sitä liikaa. Ei sitä mihinkään ulkomaanmatkoihin ole tarkoitettu.

T. ttt-asiakas

Vierailija
30/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinä vaiheessa kun toimeentulotuella aletaan maksella lentolippuja niin ko. henkilö saa sitä liikaa. Ei sitä mihinkään ulkomaanmatkoihin ole tarkoitettu.

T. ttt-asiakas

Eli mihin sitä rahaa siis säästetään jos ei säästöjä saa käyttää mihin haluaa? Samaan maksalaatikkoon kuin arkenakin? Mites noi arskat, ne kun ryyppää rahansa niin se on kelalle ok, mutta selvin päin oleva ei saa säästää mihinkään järkevään?

Vierailija
31/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. ttt-asiakas

Eli mihin sitä rahaa siis säästetään jos ei säästöjä saa käyttää mihin haluaa? Samaan maksalaatikkoon kuin arkenakin? Mites noi arskat, ne kun ryyppää rahansa niin se on kelalle ok, mutta selvin päin oleva ei saa säästää mihinkään järkevään?

Välttämättömiin menoihin. Alkoholistit ovat sairaita.

Vierailija
32/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mieti jos sinun pitää säästää esimerkiksi 500 e opintolainan korkoihin tai lyhennyksiin, joita kela ja sossu eivät huomioi menoiksi. Tukea et niihin saa ja säästäminen on kielletty, siis miten maksat?

Maksat pankille joka kuukausi etukäteen korkoa.Jos koronmaksupäivä on 30.6 ja 31.12 ja korko ja lyhennys 500e/ 6kk niin maksat n.80e joka kuukausi

Vierailija
33/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. ttt-asiakas

Välttämättömiin menoihin. Alkoholistit ovat sairaita.

Tuesta pieni osa on laskettu muuhun kuuluvaksi kuin ruokaan, saippuaan, dösälippuun ym. välttämättömään. Sen voi halutessaan säästää ja ostaa myöhemmin jotain isompaa. Tai pitäisi voida.

Vierailija
34/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten sosiaalitoimi ilmoitti sivuillaan että toimeentulotuesta voi säästää pienen summan esim.20 euroa kuukausittain ja jotkut asiakkaat pystyivät säästämään hieman rahaa jota ei huomioitu uutta toimeentulotukea hakiessa.

Kelan mukaan toimeentulotiesta on sallittua säästää 50 euroa mutta jos onnistuu kerryttämään näistä kuukausittaisista säästöistä suuremman summan esim. 400 euroa, se huomioidaan toimeentulotuessa ja tuen määrää voidaan vähentää.

En ole itse toimeentulotuen asiakas vaan opiskelija mutta näyttää erittäin todennäköiseltä että joudun toimeentulotukea hakemaan valmistuttuani joten säästäminen pankkitilille ei kannata.

En ole aikaisemmin onnistunut kerryttämään säästöjä vaan lapsuudenperheen köyhyydestä johtuen elimme kädestä suuhun taloudellisten ongelmien keskellä.

Olen kiinnostunut sijoittamisesta opintojenikin kautta mutta en voi itse käytännössä kokeilla koska joutuisin realisoimaan sijoitukset suhteellisen pian toimeentulotuelle joutuessani.

Jos säästää pankkitilille ja eikä ilmoita säästöjään Kelalle niin voi tulla petossyyte jos jää kiinni.

Myönnän että itselläni on huono elämänhallinta rahan suhteen. Miksi köyhiä ei tueta enemmän tässä asiassa? Jos säästöhaluja on niin saa säästää korkeintaan pieniä summia sukanvarteen ilman että siitä rangaistaan.

Toimeentulotuki on viimesijainen tuki  jota saa jos ei ole tuloja tai säästöjä. Lähtokohtana kun kuitenkin on se että  omilla varoilla täällä  eletään.Mikä  tässä on sulle epäselvää?

Vierailija
35/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinun arvomaailmassasi suomalaisten veronmaksajien tehtävä on maksaa sinun velkasi? Jos sinulla ei ole varaa maksaa velkojasi, jätät ne maksamatta. Ne menevät ulosottoon ja lyhennät niitä sitten, kun siihen on varaa. Niin yksinkertaista se on.

Toivottavasti tämä on trolli, muussa tapauksessa tarvitaan todella paljon kiristyksiä tukipolitiikkaan.

Vierailija
36/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei minulla on loistoajatus! Mitä jos valtio alkaisi maksaa kaikille vaikkapa 400 e/kk ja siitä saisi sitten käyttää tai säästää ihan tarpeen mukaan!

Vierailija
37/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei minulla on loistoajatus! Mitä jos valtio alkaisi maksaa kaikille vaikkapa 400 e/kk ja siitä saisi sitten käyttää tai säästää ihan tarpeen mukaan!

400 eurolla ei kyllä tule mitenkään toimeen jos joutuu pitkään olemaan toimeentulotuen varassa.

Vierailija
38/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinun arvomaailmassasi suomalaisten veronmaksajien tehtävä on maksaa sinun velkasi? Jos sinulla ei ole varaa maksaa velkojasi, jätät ne maksamatta. Ne menevät ulosottoon ja lyhennät niitä sitten, kun siihen on varaa. Niin yksinkertaista se on.

Toivottavasti tämä on trolli, muussa tapauksessa tarvitaan todella paljon kiristyksiä tukipolitiikkaan.

Kela maksaa opintolainan, ei se mene ulosottoon.

Vierailija
39/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on viimesijainen tuki  jota saa jos ei ole tuloja tai säästöjä. Lähtokohtana kun kuitenkin on se että  omilla varoilla täällä  eletään.Mikä  tässä on sulle epäselvää?

Myös valtion ja kunnan työpaikat jaetaan melko pitkälle suhteilla ja sitten paasataan toisia kuinka pitäisi elättää itsensä.

Vierailija
40/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Jestas! Eli pitäisi saada yhteiskunnan avustuksilla vielä säästää ja sijoittaa.

Jos toimeentulotuesta jää säästöön rahaa niin silloinhan ihminen on saanut sitä liikaa - toimeentulotuki kun on nimensä mukaisesti akuuttia tukea arjesta selviytymiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi