Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimus: Vanhemmat suosivat omaa sukupuoltaan olevaa lasta

Vierailija
23.07.2018 |

Äidit suosivat tyttäriään, isät poikiaan. Tuo on aina ollut minulle itsestäänselvä asia. Olen aina ihmetellyt fraaseja: "tytöt kietovat isän pikkusormensa ympärille" "äidit hemmottelevat poikiaan". En ole koskaan tavannut yhtäkään perhettä, jossa olisi noin. Kyllä kaikki suosivat aina omaa sukupuoltaan olevaa lasta.

Nyt te tietenkin alatte heti väittämään että "Kyllä minä ainakin olen täysin tasapuolinen lapsiani kohtaan". No, yli 90 % tutkimukseen osallistuneista väitti olevansa tasapuolisia, mutta sitten paljastui etteivät olleetkaan.

https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/aiti-suosii-tytarta-isa-poikaa

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No amerikkalainen ja intialainen kulttuuri eroavat Suomesta siten, että molemmat ovat edelleen vahvasti "mies on perheen pää" kulttuureja. Voi olla, että näissä miehet suosivat poikiaan nimenomaan taloudellisissa asioissa, koska se on kulttuuriin ominaista, ja naiset puolestaan ajattelevat että heidän pitää huolehtia tyttärensä mahdollisuuksista, koska kukaan muu ei heistä välttämättä samalla tavalla huolehdi.

Uskon silti, että tutkijoiden väitteensä on perää, samaa sukupuolta edustavaa lapsessa nähdään itseä ja häntä suositaan helposti itse sitä huomaamatta. En silti usko, että prosentit olisivat noin radikaalit Suomessa. Tai mistäpä tuon tietää.

Enemmän lapsiin vaikuttaa vieläpä kaikki se suosiminen, mihin talous ei edes liity. Kehutaan vähän enemmän sitä toista, koetaan ylpeyttä omasta pojasta/tytöstä jne.

Toinen mikä tulee mieleen, että tässäkö osasyy sille, kuinka "isättömät pojat" kärsivät enemmän mm. mielenterveysongelmista ja ovat väkivaltaisempia? Ei löydykään kotoa sitä tasapainottava tekijää, joku joka kokee sinusta ylpeyttä ja katsoo sinua sillä tavalla ihaillen, joten toinen eri sukupuolta oleva vanhempi ei välttämättä katso.

Ja varmaan tämä on toisissa perheissä radikaalin osa kuin toisissa. Pienet erot eivät välttämättä haittaa kehitystä, mutta jos toiselle selvästi tarjotaan enemmän resursseja (esim. materiaalia, rakkautta, opetusta, luottamusta, "uskoa toiseen") niin jättäähän se jäljet lapsiin.

Vierailija
2/70 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei siis ollut suomalainen tutkimus ja pitää muistaa, että tilasto koostuu yksilöistä, joten sitä ei voi soveltaa yksilöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyl haluaisin mielummin poikalapsen, koska koen, että tämän kanssa olisi enemmän yhteistä.

Voisimme ajella mönkijällä, moottorikelkalla, puhua autoista, kalastaa, ehkä metsästää yhdessä, jos se poikaa kiinnostaa.

Tyttären kanssa en oikein löytäisi mitään yhteistä.

En ole niin kiinnostunut shoppailusta, kosmetiikasta, prinsessa jutuista saati hiusten värkkäämisestä.

Vierailija
4/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyl haluaisin mielummin poikalapsen, koska koen, että tämän kanssa olisi enemmän yhteistä.

Voisimme ajella mönkijällä, moottorikelkalla, puhua autoista, kalastaa, ehkä metsästää yhdessä, jos se poikaa kiinnostaa.

En ole niin kiinnostunut shoppailusta, kosmetiikasta, prinsessa jutuista saati hiusten värkkäämisestä.

Tähän lisään sen, että jos tutkimus on totta ja minä olen vain poikkeus sääntöön niin silloinhan mieskin "suosisi" poikaa.

Eli toivottavasti meille ei tule tytärtä ikinä.

Vierailija
5/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon tutkimunsen tulosten vetäminen arkeen ei minusta ole yhtään suoraviivaista. Voisin hyvinmin kuvitella, että tuollaisessa tutkimustilanteessa tekisin tuon merkityksettömän, pienen valinnan tyttäreni hyväksi. "Pitäisin meidän tyttöjen puolta." Arjessa tuo ei kuitenkaan näy. Vaikka teen pääosan perheemme ostoksista, olen varma että poikaan on mennyt enemmän rahaa kuin tyttöön. Pojalla on kalliimpi maku ja harrastukset. Tilille säästetään molemmille täsmälleen saman verran.

Vierailija
6/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua missä kuplassa elät?

Toki syntymisjärjestykselläkin on merkitystä. 

Mutta jos pystyt mainitsemaan yhdenkin perheen, jossa muutaman pojan jälkeen synytnyt tyttö ei olisi silmäterä isälle, niin minä lennän (ja olen lehmä)

Vierailija
7/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole minulle mahdollista, koska mies ei suostu hankkimaan enempää lapsia ja tyttöä meillä ei perheessä ole. Harmittaa! Olen onnellinen ihanista pojistani, mutta olisinnut kokea äidin ja tyttären välisen siteen vanhemman roolissa.

Vierailija
8/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Defenssiä aamulla.

Vierailija
9/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä kyllä äiti ja isä suosivat molemmat härskisti veljeäni. Aina ollut näin. T. katkera isosisko

Vierailija
10/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsuudessa tasapuolista: minuun suhtautuivat tylysti sekä äiti että isä.

Vierailija
11/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus sentään mitkä stereotypiat! Mä en ole ollut koko elämäni aikana kiinnostunut "shoppailusta, kosmetiikasta, prinsessa_jutuista saati hiusten värkkäämisestä": Mä oon kiinnostunut esim. lukemisesta, historiasta, yhteiskunnasta, hevosista ja moottoripyöristä.

Terv. jonkun tytär, vaimo ja äiti

Vierailija
12/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan sinä tehdä tytönkin kanssa kaikkea kaikkea tuota.  Ei tyttöjen kanssa tarvitse kosmetiikkajuttuja harrastaa.  Eikä tytöstä ns. poikamaisten harrastusten tähden tule ns. muun sukupuolista (on mieleltään sairasta).

Vierailija
13/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän lisään sen, että jos tutkimus on totta ja minä olen vain poikkeus sääntöön niin silloinhan mieskin "suosisi" poikaa.

Eli toivottavasti meille ei tule tytärtä ikinä.

Toivottavasti ei tule lapsia lainkaan. Kaikkein tyhmimpien ei välttämättä tarvitsisi lisääntyä.

Vierailija
14/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olisinnut kokea äidin ja tyttären välisen siteen vanhemman roolissa.

Millainen tämä side on, on myös luonnekysymys. Minä ja tyttäreni olemme luonteeltamme aivan erilaiset. Minä olen rauhallinen ja pidän "tyttöjenjutuista". Tytär on nopea, reipas, urheilullinen ja nopeasti tulistuva. Ei tämä suhde mitään herkkua ole ainakaan nyt kun tyttö on murrosiässä. Eikä kyllä ollut uhmaiässäkään. Eikä oikein siinä välissäkään.

No, onneksi pojan kanssa voi keskustella sohvalla ja vaikka shoppailla tai leipoa. Isä tulee tytön kanssa paljon paremmin toimeen. Eilenkin olivat tunteja suppailemassa ja uimassa (ollaan mökillä).

T. 5

Vierailija
15/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on suosinut aina kaikki, isä, äiti, isovanhemmat jne kaikki. Minulla sekä isosisko että isoveli. Johtuu varmaan siitä, että olen kuopus. Äitini nykyinen mieskin suosii minua...

Itsellä vain yksi poika, enkä voi edes kuvitella, että olisin tehnyt lisää lapsia, koska en usko, että olisin toista osannut yhtä paljon rakastaa....

Vierailija
16/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olisinnut kokea äidin ja tyttären välisen siteen vanhemman roolissa.

Millainen tämä side on, on myös luonnekysymys. Minä ja tyttäreni olemme luonteeltamme aivan erilaiset. Minä olen rauhallinen ja pidän "tyttöjenjutuista". Tytär on nopea, reipas, urheilullinen ja nopeasti tulistuva. Ei tämä suhde mitään herkkua ole ainakaan nyt kun tyttö on murrosiässä. Eikä kyllä ollut uhmaiässäkään. Eikä oikein siinä välissäkään.

No, onneksi pojan kanssa voi keskustella sohvalla ja vaikka shoppailla tai leipoa. Isä tulee tytön kanssa paljon paremmin toimeen. Eilenkin olivat tunteja suppailemassa ja uimassa (ollaan mökillä).

T. 5

Tuo on tietenkin totta. Minulta vain jää tämä kokonaan kokematta. En tule koskaan saamaan selville millainen äiti tytölle olisin voinut olla. - 7

Vierailija
17/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole minulle mahdollista, koska mies ei suostu hankkimaan enempää lapsia ja tyttöä meillä ei perheessä ole. Harmittaa! Olen onnellinen ihanista pojistani, mutta olisinnut kokea äidin ja tyttären välisen siteen vanhemman roolissa.

Sukupuolen ei tarvitse sinun äitisuhteeseen vaikuttaa. Jos rakastat ja näytät tunteesi lapsillesi ja vietät heidän kanssaan aikaa, saat hyvän äitisuhteen lapseesi on se sitten tyttö tai poika. Usein sekaperheessä äidit suosivat tyttöään eikä anna pojalleen aikaa. Siitä johtuu että nämä äidit huutavat kylillä kuinka tyttö on tärkeämpi ja läheisempi. Äidin oma vika.

Vierailija
18/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä äiti suorastaan vihasi minua. Mitään en osannut tehdä oikein ja olin kuulemma ruma, lihava eikä minusta koskaan tulisi mitään. Veli oli paras, aina.

Aikuisena vasta tajusin että olen normaalipainoinen, moni (nainenkin) kutsui kauniiksi ja vielä ihan fiksukin. Edelleen olen tosi epävarma.

Vierailija
19/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimukset on tutkimuksia, olkoon niin. Meidän perheemme kohdalla tuo ei pidä paikkaansa. Meillä lellitään ihan tasapuolisesti kaikkia, tai no - iskän tytöt ja äidin poika. Mitenkäs ne perheet, joissa on vain poikia tai tyttöjä? Ei - en jaksanut lukea artikkelia.

Vierailija
20/70 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ap tajusi ettei tämä tutkimus koske suomalaisia perheitä?